[WinNT] Nieuwe IP range DHCP-server

Pagina: 1
Acties:

• Mr. Right 1
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08-2023

Mr. Right 1

Do I need to say more?

Topicstarter
Situatie:
NT-bak met een scope in de 192.168.1.* range (subnet 255.255.255.0). In het netwerk hangen een aantal machines (switches, routers, etc.) met een reservering en een zooi clients. In de NT-bak zit 1 netwerkkaart.

Vanwege een tekort aan IP-adressen in de huidige range en de inrichting van VLAN's op de switches (subnetten) gaan we overstappen op de range 172.16.*.* (subnet 255.255.0.0).

VRAAG:
Hoe kan ik de overstap in de DHCP-server maken zodat de clients er geen last van hebben?

OPMERKING:
De switches kunnen een statisch IP krijgen of via DHCP (geldt ook voor de VLAN's);

Ik zit zelf te denken om bijvoorbeeld op vrijdagavond de hele handel om te zetten en de leases op 3 dagen te zetten. Krijgen de clients dan op maandagochtend een nieuw IP uit de nieuwe range?

Verwijderd

Waarom maak je niet gewoon een nieuwe scope ipv de huidige met als subnet 255.255.0.0 en gebruik dan de range 192.168.0.0? Dan heb je minder kans op problemen.

Verwijderd

Lease op minder dan 1 dag zetten, in weekend nieuwe scope activeren.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:11
Op woensdag 30 januari 2002 10:23 schreef Mr. Right 1 het volgende:
[KNIP]

VRAAG:
Hoe kan ik de overstap in de DHCP-server maken zodat de clients er geen last van hebben?

Gewoon nieuwe pool aanmaken en oude weggooien, clients vragen gewoon om ander adres.

OPMERKING:
De switches kunnen een statisch IP krijgen of via DHCP (geldt ook voor de VLAN's);
Altijd statisch.

Ik zit zelf te denken om bijvoorbeeld op vrijdagavond de hele handel om te zetten en de leases op 3 dagen te zetten. Krijgen de clients dan op maandagochtend een nieuw IP uit de nieuwe range?

Zie commentaar bij dhcp-server

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:11
nog wat vergeten.
Draai je WINS ?
Zo ja, helemaal weggooien enz.
Wins kan er absoluut niet tegen dat er een ip wijziging is, je server krijgt dan de meest rare meldingen.
o.a.
server service niet gestart enz..

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 14:54 schreef EJBoer het volgende:
Lease op minder dan 1 dag zetten, in weekend nieuwe scope activeren.
aardige oplossing :)
let wel op als je van een lease van 10 dagen komt dat je ff moet 1 week wacht voordat je omnummert...

anders een 2de ip (in het 172.16 segment) op je router zetten en dan gaat het ook wel werken :)
Pagina: 1