Ok, ik ga een verhaaltje vertellen

Ik woon in Rosmalen en heb ook essent@home (voorheen Palet@home).
Als eerste zal ik maar meteen zeggen dat essent je NOOIT meer naar een tel lijn laat verlangen (zo

). De voordelen van kabel (in het algemeen) zijn vrij simpel... ALTIJD online en SNELLER (uhmm casema uitgezonderd dan

). @home is (voor mij) echt normaal gesproken zwaar snel. Van snelle sites haal je zeker 150+ kb/sec en van tucows vrij vaak gewoon 300+ kb/sec (mijn persoonlijk record staat op 500 kb/sec voor 5 min aan 1 stuk en een piek van 700 kb/sec). Tuurlijk kan het ook langzamer al naar gelang het tijdstip en server (vage server in mozambique om 8 uur 's avonds enzo... is niet goed

.
Ok.. dan ping. Daar ben ik iets minder tevreden over. Pings zijn op zich nog wel ok maar het zou een stuk lager kunnen. Ik was een van de eerste in Rosmalen met kabel (hmmm waarschijnlijk WAS ik de eerste

) en toen had ik echt overal een ping van 30 in nederland en 40-50 in heb buitenland... In nederland heb ik
nu pings van 50-100 en in het buitenland 80-200. Maar voor spellen als kweek enzo is er altijd wel 1 server die goed is (30 of 40 ping

).
Verder heeft @home een uploadlimiet van 1 gb die eigenlijk theoretisch is (dus als je een keer op 1,2 gb zit.. niet boeiend) maar erger... een uploadsnelheid van maximaal 16 kb/sec. Een eigen server kun je in principe dus wel vergeten (is ook @homes bedoeling).
Downloadlimiet is er NIET (gelukkig) dus je kunt echt VEEL binnenhalen (geloof me 1 gb per maand lijkt veel... dat is het niet... daar zit ik sosm per dag op

). Zorg maar voor een grote HD...
Ok, nu de netwerkjes

.... Officieel mag je van @home je internetaansluiting NIET delen. Echter het is een eitje om het wel te doen en daar geven ze niks om (ken meerdere mensen in de omgeving die WEL een netwerkje hebben). Ik dacht dat je nog geen extra ipjes kon kopen voor 1 tientje per maand, lijkt me ook niet echt nodig als je hem TOCH kunt delen. Dat zul je wel zelf moeten doen wat het wordt WEL standalone geinstalleerd (en bij mij zei de monteur dat ik NOOIT meer naar een LAN-party kon omdat je dan instellingne moest wijzigen.... goh echt??

maar dat slaat nergens op uiteraard

)
Zo... ik denk dat ik een heel eind ben...

Met meer vragen/uitleg kun je altijd komen.. vraag hier maar