Toon posts:

[design] wetenschappelijk onderbouwt designen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een onderzoek (schoolopdracht) naar de kwaliteit van een bepaalde site ben ik op zoek naar stevig onderbouwde literatuur over wanneer een site nu is wat je van een site mag verwachten. Vooral over hoe gebruikersvriendelijk een site moet zijn wat betreft:
- layout
- vindbaarheid van informatie
- uitnodigendheid

Mag natuurlijk ook een site zijn of een verwijzing naar interessante artikelen.

Als we de literatuur gebundeld en uitgewerkt hebben zal ik het hier posten. Dan hebben we er allemaal wat aan. Wie wil er nu geen wetenschappelijk onderbouwde site. ;)

bvhd (bij voorbaat hartelijk dank)

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Hoor ik hier nielsen....

[topic=292613/1/25]

Verwijderd

en ook dhr. Zeldman en co.:

http://www.zeldman.com

of:

http://www.alistapart.com

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ik heb net in de andere thread over die Nielsen gelezen en wat zijn hints en tips waren om een goeie site te maken en toen ik naderhand zijn pagina bezocht werd ik nogal teleurgesteld. In tegenstelling tot wat hij zegt dat je moet doen maakt hij zijn site erg onoverzichtelijk door een hele berg links in het hoofdscherm te zetten en een veel te groot lettertype te gebruiken. Dit zou ik zelf nooit doen. De beginpagina van een site is naar mijn mening het allerbelangrijkst om duidelijk te houden en dan moet je natuurlijk niet die pagina met een berg tekst en links vol zetten.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43

Pelle

🚴‍♂️

Design op zich is geen wetenschappelijk proces dat te beredeneren valt. Design is creatief en vernieuwend, en heeft niks met wetenschap te maken.

Usability echter is wel iets met een hele theorie erachter. Er zijn een hoop goeroe's (cutter noemt bijvoorbeeld Nielsen) die daar op het gebied van internet wel wat over te zeggen hebben. Toch vind ik het wat oppervlakkig wat die meneer allemaal verkondigt, en een met niveautje dieper kom je denk ik al een heel stuk verder. Je begeeft je dan op het terrein van de ergonomie, en dan met name op de sensorische en cognitieve ergonomie: hoe worden de menselijke zintuigen geprikkeld en hoe verloopt het hele proces van jezelf (bijvoorbeeld) een navigatiestructuur eigen maken. Maar ook het leren bedienen van je stereo-toren valt hieronder, of het goed aflezen van verkeersborden.

Quote uit een post van mij van een tijd terug:
De sensorische ergonomie houdt zich bezig met de menselijke zintuigen. Hoe mensen in staat zijn ergens een logica in te zien, wat een bepaalde kleur voor betekenis heeft, wat een bepaald patroon van letters of woorden oproept, visuele signaalgevers enzovoorts.

Cognitieve ergonomie gaat nog dieper: denken en besluiten over producten zoals een website, informatieverwerking, het leren bedienen, mentale inspanning, activatie-niveau etc.
Lees dat hele topic maar eens na, er staat wel een hoop nuttige informatie in. Ik denk ook dat yellow je er wel een hoop over kan vertellen, die is wijdt er momenteel z'n hele stage aan :)

Verwijderd

Topicstarter
danks

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

http://www.introvert.nl/aa_usability/web02.html

zoiets ... het is nog lang niet af en er staat nog een flinke zooi onzin tussen, maar nog steeds.
About face: the essentials of user interface design - Cooper

The inmates are running the asylum: why high-tech products drive us crazy - Cooper

Focus groups in usability evaluation and requirments capture: A case study - Jordan

Usability Engineering in Dollars and Cents - Karat

User Centered Design: Quality or Quackery? - Karat

Usability Enginering - Nielsen

Designing Web Usability - Nielsen

Cognitive Engineering - Norman

Human Computer Interaction - Preece, Rogers, Sharp, Benyon, Holland & Carey

Evaluating the Usability of Human-Computer Interfaces: A practical Method - Ravden & Johnson
Leuke boeken allemaal fijn om te lezen...

|{ brrr }] |

Verwijderd

Topicstarter
danke, ben de informatica bieb al ingedoken en ben al een end. :)

• whitehouse
  • Laatst online: 25-08 22:31
onderbouwt of onderbouwd ??

Verwijderd

Voor de sites die viel *ping* *ping* kosten wordt vaak gebruik gemaakt van Listening Labs.

Je zet +20 mensen achter een PC met de site voor hun neus, en laat ze een tijd lang op de site dingen uitzoeken, navigeren etc.

Hou deze 20 man in de gaten en je zult de bottlenecks tegenkomen, en de punten waaraan verbeterd kan worden. Ik wet bijvoorbeeld dat voor Amazon.com een Listening Lab van +150 man is gebruikt.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Wat gordijn stok zegt is een goede manier op fouten uit je systeem te halen.

Alhoewel ik 150 man wel erg veel vindt voor een test. Philips heeft een heleboel jaar terug ooit eens een mooi verslag geschreven waarin ze dieper ingaan op het werken met iteraties qua testen.

Dus een snelle iteratie en dat "prototype" dan testen, vervolgens met de usability issues die daaruit komen meenemen in de volgende itteratie. Zo kun je snel tot een goed product komen.

Onze vriend Jakob heeft op www.useit.com ook zoiets geschreven alleen daar lijkt het net alsof hij de ware messias is die dat heeft uitgevonden.

* Yellow|A dacht dat het Ravden was :)

Ik betwijfel dus of amazon het goed gedaan heeft, want meerdere keren 150 man oproepen is erg erg prijzig. Vooral als je alle tech erom heen bekijkt om hen goed te volgen en alles te documenteren.

|{ brrr }] |

Verwijderd

In het boek "Web Design is Communication Design" van drs. Thea van der Geest (m'n docent ontwerpen van websites aan de UT) word ook de site van Amazon besproken en blijkt uit een interview dat ze inderdaad gebruik maken van een hele hoop mensen die de site testen op usability. Er werd verteld dat dit nauwlijks geld kost omdat ze dit doen op bijvoorbeeld een congres waar al de juiste mensen al aanwezig zijn. Deze mensen kunnen inschrijven en zo hebben ze altijd genoeg.
Het boek is trouwens best de moeite waard om te lezen. Er word aan de hand van praktijkvoorbeelden uitgelegd hoe de verschillende teams van de verschillende websites te werk gaan bij het bouwen van een grote site enz...

Binnenkort schrijf ik hier een artikeltje over (het ontwerp-proces) en dit zal op digital culture te lezen zijn

Verwijderd

De visie van de maker van de site is toch anders dan de visie van de gebruikers van de site. Dat is toch eigenlijk wel het allerbelangrijkste wat je in de gaten moet houden.

Nog steeds heb ik zaken die ik maak, waarbij het stappenplan voor het doel wat ik wil bereiken, of de functie die ik wil aanspreken (als voorbeeld een CMS waarbij je content moet toevoegen/bewerken) voor mij persoonlijk ontzettend duidelijk is, maar voor een ander moeilijk te vinden is. Dat zijn punten waarvan jezelf zegt " Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat ze het niet snappen", maar wat uit mijn oogpunt is gezien.

Ik werk ook altijd volgens het idiot-proof principe. Wat iemand wil doen, moet snel te vinden zijn.

Daarnaast maak ik ook wel eens applicaties voor het web. Je moet dan denken aan een systeem voor het beheer van content, beheer van nieuwsbrieven, beheer van intranet/extranet etc.etc.

Hiervoor worden ook handleidingen geschreven bij ons. Deze handleidingen maak ik nooit zelf. Waarom niet? .. ik schrijf er te gemakkelijk over, alsof het vanzelfsprekend is dat ik naar het menu bestand->open bestand ga. Dit komt omdat ik het zelf heb ontwikkeld, ik vind de functies met mijn ogen dicht, ik weet waar ik moet zijn, ik weet hoe te werk te gaan om een resultaat te bereiken met de applicatie, maar dat kan wel eens een probleem worden als iemand er nog nooit mee gewerkt heeft.

Dit soort problemen zijn o.a. Listening Labs voor. Nog geen klant? Maak dan uw account aan. Ik klik er zo naartoe als ik het zelf heb gemaakt. Maar voor een site zoals Amazon, is het een heel groot probleem als niet het grootste gedeelte van de gebruikers meteen snapt waar ze moeten klikken, wat ze moeten doen, waar het voor nodig is.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Wat ontwerpers denken dat het beste is voor een gebruiker klopt niet altijd. Gebruikers hebben namelijk altijd gelijk en ontwerpers zijn niet gebruikers. Gebruikers zijn jammer genoeg ook niet ontwerpers en weten vaak niet wat het beste voor ze is.

Het uiteindelijk doel van elke goede ontwerper van interactive media is om je gebruiker zonder extra inspanning van zijn kant naar de goede handeling leiden.

Computers werken erg mensonvriendelijk.

* Yellow|A dekt even na en kan ook wel een stukje mens vriendelijk ontweren schrijven vor dat ie' vanavond erg mens onvriendelijk gaat doen :)

|{ brrr }] |

Verwijderd

Ik haal mijn inspiratie uit de meest vreemste dingen. Ik doe mijn ogen dicht, sla op mijn kop en ik zie allemaal vormen en kleuren. Daar haal ik mijn inspiratie uit. En ik zweer nog NOOIT een tutorial gebruikt te hebben.
Pagina: 1