Toon posts:

[perl] waarom en hoe te starten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben de laatste jaartjes fijn met php bezig geweest. Moet zeggen dat er nog weinig is geweest dat ik wilde realiseren met php wat niet kon. Nu hoor ik echter mensen om mij heen(echte nerds denk ik) zeggen dat ik Perl moet leren want ... bla bla bla

Hoofdzakelijk gebruik ik het voor webgerelateerde zaken (sites, web-based apps) en shell scriptjes (bijv aangeroepen via webpagina)

Waarom wil ik nu (als uberhaupt) Perl leren en waar is dan een goed plek om te beginnen? (met in het achterhoofd de toepassing zoals eerder genoemd)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ben zelf onlangs begonnen met perl http://www.perldoc.com vond ik zelf wel prettig om me informatie op te halen.

Verwijderd

Als je alleen web-gerelateerde dingen gaat doen/doet, dan kan je net zo goed PHP blijven doen. Voor shell-scripting en andere administratieve taken is perl bij uitstek geschikt. Ook wanneer je wat ingewikkeldere dingen wilt gaan doen over netwerken, of wat grotere systemen gaat ontwikkelen kan perl meer te bieden hebben dan PHP, maar het ligt er echt aan wat je er mee wil.

Als je het wilt leren: http://learn.perl.org/ en koop het boek 'Learning Perl 3rd Edition'.

Verwijderd

Je bent zelf toch ook een echte nerd?

Verwijderd

Topicstarter
nou ik wil idd meer shell scripting gaan doen ook ..
doe ik nu ook met PHP.
Maar ik zit regelmatig met problemen dat ik vanuit PHP (website) bepaalde commando's niet mag uitvoeren. (zoals passwd <user> -p <pass> oa geloof ik)
Toen adviseerde iemand mij een wrapper (bijv. in C) te gebruiken maar dat ging ook niet helemaal ... zijn dit soort dingen met Perl wel goed te doen??

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op donderdag 31 januari 2002 13:56 schreef yhtomit het volgende:
Je bent zelf toch ook een echte nerd?
Je hebt hierbij een OW vanwege flamen en het leveren van een nuttoloze bijdrag.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 14:43 schreef wasigh het volgende:

[..]

Je hebt hierbij een OW vanwege flamen en het leveren van een nuttoloze bijdrag.
Dat laatste was niet persee nodig geweest ... was een vriend ... (maar goed .. dat weet jij niet natuurlijk!)
:D Ik vind het eigenlijk ook wel grappig :) haha

Verwijderd

van php naar perl is maar zo'n klein verschil dat je dat toch zo door hebt

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:39
Op donderdag 31 januari 2002 14:46 schreef Maentor het volgende:

[..]

Dat laatste was niet persee nodig geweest ... was een vriend ... (maar goed .. dat weet jij niet natuurlijk!)
:D Ik vind het eigenlijk ook wel grappig :) haha
Hehe, kewl. >:)

ROFL

Verwijderd

er is toch wel iets met de sfeer hier maar goed.

Ik ben zelf begonnen met een perl boek in de bieb te halen en het eens door te lezen. Kijk dan of je het nog zo leuk vind als je dacht. Daarna haal je een boek bij de Br*na ofzow, en die lees je eens vrolijk door. Dan snap je het hele gebeuren een beetje, daarna kan je verder gaan met scripts van anderen bekijken en veranderen, en online tuts volgen.

en over dat passwd, kan je hier effe kijken

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 15:03 schreef clvy82 het volgende:
van php naar perl is maar zo'n klein verschil dat je dat toch zo door hebt
Nou ik ben ooit al eens begonnen met wat lezen over Perl.
Dat het verschil klein is ben ik (op basis van het weinige dat ik weet) niet met je eens ... wel denk ik dat het leren van Perl misschien eenvoudiger is op basis van PHP kennis dan wanneer je bijv alle Pascal ( >:) ) kennis hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 15:06 schreef poepkind het volgende:

en over dat passwd, kan je hier effe kijken
Hmm gaat alleen over het inlezen van de passwd file ...
ik bedoelde meer het veranderen van user passwords dmv op een webpagina gegeven info ...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 21:15

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb geen ervaring met PHP maar perl is extreem krachtig in het bewerken van text
code:
1
$ts_dlci=~s/(\s*(\d{3})\s(\d{3})\s(\d{3})\s*\w*\s*(\d*))/$2:$3:$4;/g;

du sdat is wel erg makkelijk ik heb alleen geen info over PHP

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
TrailBlazer:
code:
1
[.. een enorm stoere substitution ..]

du sdat is wel erg makkelijk ik heb alleen geen info over PHP
:? :D
Wat bedoel je met erg makkelijk als ik vragen mag?

Overigens ben ik het ook niet echt eens met de opmerking dat perl en PHP zo erg veel op elkaar lijken. Van PHP naar perl zou je het tot op zeker hoogte wel zo kunnen zien (dan krijg je dus ook allemaal van die PHP-like constructies in perl :+), maar andersom is de overgang absoluut niet triviaal.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 15:25 schreef tomato het volgende:

Overigens ben ik het ook niet echt eens met de opmerking dat perl en PHP zo erg veel op elkaar lijken. Van PHP naar perl zou je het tot op zeker hoogte wel zo kunnen zien (dan krijg je dus ook allemaal van die PHP-like constructies in perl :+), maar andersom is de overgang absoluut niet triviaal.
Ok maar als ik het een beetje probeer kort te sluiten .. is het dus ERG NUTTIG om vooral voor webbased en shell (en de combinatie ervan) scripting van PHP naar Perl over te stappen?

Dat was een beetje mijn hoofdvraag :7

Verwijderd

zoals een paar mensen hierboven in dit draadje al hebben gezegd, ligt eraan wat je er mee wilt doen. webbased scripting zegt niet zo veel. zo van ja ik wil een auto kopen, welke dan, ja eentje die op benzine rijdt.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 16:28 schreef poepkind het volgende:
zoals een paar mensen hierboven in dit draadje al hebben gezegd, ligt eraan wat je er mee wilt doen. webbased scripting zegt niet zo veel. zo van ja ik wil een auto kopen, welke dan, ja eentje die op benzine rijdt.
zegt niet zoveel?
Nou wat dacht je van: gewoon als scripting taal voor je websitejes, webbased apps etc. Config tools om je linux systeempje te onderhouden vanuit webinterface, database connecties, file-hantering, bla bla ... moet ik alles gaan opnoemen? eigen scriptjes bouwen op je server of scripts die andere toeltjes bewerken .....

dacht dat dit allemaal wel valt onder de globale onderdelen valt die ik eerder noemde :z

Verwijderd

Zoals ik in een eerdere post al zei, kan je net zo goed PHP blijven doen wanneer je alleen web-based scripting wil, maar dat wil je niet, je wil meer. Dus...

PERL

Verwijderd

Topicstarter
OK ... DUIDELIJK :D
Pagina: 1