Ik heb een printer (Bother HL-1250) geconfigureerd om via de paralle poort van onze fileserver (mandrake 8.1, NFS) te printen.
Dat heb ik gedaan met het volgende commando:
(br.ppd is vrijwel zeker het juiste bestand)
Als ik nu het bestandje test.ps probeer te printen (lpr test.ps), dan komen er een groot aantal witte pagina's uit de printer.
Als ik een plain tekst-bestandje probeer te printen, dan gaat de printer op 'stop' zonder opgaaf van reden. De enige manier waarop ik de printer kan starten is door de printjob te verwijderen.
Aangezien deze printer twee interfaces heeft, usb en parallel, kan ik 'm ook als usb aansluiten. Maar als ik de printer via de usb-kabel aansluit, en ik probeeer 'm te installeren (/usr/sbin/lpadmin -p Brother -E -v usb:/dev/usb/lp0 -m br.ppd), dan krijg ik de melding 'client-error-not-possible'.
Wat kan ik doen om uit te vogelen wat er mis is?
(googelen lukte niet vanwege een gebrek aan zoekwoorden).
Dat heb ik gedaan met het volgende commando:
code:
1
| /usr/sbin/lpadmin -p Brother -E -v parallel:/dev/lp0 -m br.ppd |
(br.ppd is vrijwel zeker het juiste bestand)
Als ik nu het bestandje test.ps probeer te printen (lpr test.ps), dan komen er een groot aantal witte pagina's uit de printer.
Als ik een plain tekst-bestandje probeer te printen, dan gaat de printer op 'stop' zonder opgaaf van reden. De enige manier waarop ik de printer kan starten is door de printjob te verwijderen.
code:
1
2
| ls > test # plain tekst bestandje maken lpr test # printen |
Aangezien deze printer twee interfaces heeft, usb en parallel, kan ik 'm ook als usb aansluiten. Maar als ik de printer via de usb-kabel aansluit, en ik probeeer 'm te installeren (/usr/sbin/lpadmin -p Brother -E -v usb:/dev/usb/lp0 -m br.ppd), dan krijg ik de melding 'client-error-not-possible'.
Wat kan ik doen om uit te vogelen wat er mis is?
(googelen lukte niet vanwege een gebrek aan zoekwoorden).
Localhost, sweet localhost