digifoto's afdrukken... nog even photoshoppen?

Pagina: 1
Acties:

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 17:58
Ik ben razend benieuwd hoe mijn digitale foto's er op papier uitzien. Ik heb wel een vaag vermoeden, want ik heb hier een prima 19" Sony Trinitron staan en die liegt niet qua kleur :9~. Veel van de geschoten foto's vind ik dan ook onderbelicht of afwijkend qua kleur (blauwe luchten en roze huidjes zijn nog steeds moeilijk voor sommige cameraatjes).

Nu vraag ik me af of ik het een en ander nog even door Photoshop moet gaan halen (kleurbalansen, levelen, etc) en of dit ook daadwerkelijk betere opnames (op papier) oplevert. Komt nog eens bij dat je de metadata verliest die bij de digifoto's zit (sluitertijd, flits etc), of wordt deze data helemaal niet gebruikt (Hema claimde ooit van wel).

Verder zie ik vooralsnog alleen verschil in de webapplicaties die de diverse aanbieders hebben gebouwd, bijvoorbeeld die van Kruidvat, AH en de Hema. Alles leuk en aardig, maar wie levert nu echt kwaliteit voor een redelijke prijs :?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Wat ik zowiezo doe met foto's:
Photoshop;

afbeelding
corrigeren
niveaus
automatisch

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:08

BaRF

bijna kerst

Op woensdag 30 januari 2002 01:55 schreef oscar het volgende:
[...]
Verder zie ik vooralsnog alleen verschil in de webapplicaties die de diverse aanbieders hebben gebouwd, bijvoorbeeld die van Kruidvat, AH en de Hema. Alles leuk en aardig, maar wie levert nu echt kwaliteit voor een redelijke prijs :?
das een goeie! wie is de beste? hema is bv geloof ik 1 €cent goedkoper voor een 10x15 maar wie is nu beter?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11-2025
Hee dat is wel stoer, ik heb er ook al mee zitten spelen, maar die niveaus aanpassen werkt mooi.

Nog meer tips, eventueel om distortion weg te krijgen?

ik heb net een powershot G2 en ben echt nog een beetje n00b met digitale fotografie :o

Verwijderd

Zo heb ik in PSP laatst een foto van mijn vriendin bewerkt, omdat de flash haar gezicht volledig had overbelicht. Beetje spelen met saturatie, contrast en lightness en de foto was perfekt.

• oscar
Op woensdag 30 januari 2002 02:00 schreef Merely het volgende:
Wat ik zowiezo doe met foto's:
Photoshop;

afbeelding
corrigeren
niveaus
automatisch
Hm, dat is dus de functie Level die ik bedoelde. Overigens krijg je met de automatische instellingen zeker niet altijd mooie plaatjes. Rare belichtingen zijn meestal het resultaat, het moet natuurlijk wel realistisch blijven.

Verwijderd

Je kan je foto idd photoshoppen totdat hij er goed uitziet.
Jammergenoeg ziet de foto er op je beeldscherm nooit hetzelfde uit als op papier. Allereerst moet je je monitor goed instellen en daar een kleurprofiel voor aanmaken, bijv. met Adobe Gamma software.
In Photoshop kan je dan dat kleurprofiel selecteren als je wilt zien hoe je foto's er echt uitzien. Vervolgens zou je ook een kleurprofiel van een printer kunnen selecteren om te zien hoe het er op papier uit komt te zien. Het nadeel is dus dat je niet weet welke printer de Hema/Kruidvat/Dixons gebruiken.
Je zou dat kunnen oplossen door een kleurenkaart(staan op interne) daar te laten afdrukken en dan vergelijken met hoe het er op je monitor uitziet.

Speel btw ook eens met andere controls dan levels in Photoshop: Curves (errug handig), Hue, Saturation.

Just my 2 eurocents...

Verwijderd

Goed en goedkoop afdrukken bij www.hema.nl
Errug goed en errug duur afdrukken bij www.digitaalfoto.nl

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zat laatst ook eens te zoeken, zijn een paar erg goede plugins voor het bewerken van digitale foto's op http://www02.nikmultimedia.com/usa/products/colorefexpro/completeset/completeset.shtml zijn filters die normale voorzetlenzen emuleren.

Twee voorbeeldjes:

Graduation (Orange):

Afbeeldingslocatie: http://www.moodbenders.nl/sunshine.jpg

Sunshine:

Afbeeldingslocatie: http://www.moodbenders.nl/indian.jpg

Beetje lomp toegepast qua effect, but you get the picture.

[edit]
Misschien heb je hier ook wat aan:
[topic=396271/1/100]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• BaRF

BaRF

bijna kerst

beetje oefenen en dan kun je dat ook zelf wel met soepje hoor :) maar het is wel een hele makkelijk set! jammer dat het $299.95 kost...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op woensdag 30 januari 2002 18:41 schreef BaRF het volgende:
beetje oefenen en dan kun je dat ook zelf wel met soepje hoor :) maar het is wel een hele makkelijk set! jammer dat het $299.95 kost...
Zit al 8 jaar aan de photoshop dus wat dat betreft lukt het wel.. maar tijd is ook geld. En het zijn niet echt pruts filters.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

heb vanmiddag een cdtje naar de hema gebracht met 200+ foto's. Je hoort over een week van me hoe dat is. Dan zijn ze nl. pas klaar :( .

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Mooie curve in photoshop kan nooit kwaad nee.
/me is ook master photoshopper :)
Ik werk zelf in een fotowinkel, er is ook wel duidelijk verschil in kleur met verschillende apparaten. Dus echt een pijl is er niet op te trekken.
Ik heb het ook al bij verschillende zaken af laten drukken maar het is echt elke keer anders.
Bij mijn werk werken we met een Noritsu machines (geleverd door Kodak met kodak chemie en papier)

• BaRF

BaRF

bijna kerst

ok updateje, ik dacht ik neem eens een gok, en ik heb die filters uh aangeschaft :) dus eens lekker mee gaan kloten en als ik dan over een week/1.5 mn cam heb ga ik eens ECHT experimenteren! (voor nu maar ff langs het foto topic deel 4 ;))

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op woensdag 30 januari 2002 22:08 schreef BaRF het volgende:
ok updateje, ik dacht ik neem eens een gok, en ik heb die filters uh aangeschaft :) dus eens lekker mee gaan kloten en als ik dan over een week/1.5 mn cam heb ga ik eens ECHT experimenteren! (voor nu maar ff langs het foto topic deel 4 ;))
Fijne effecten wel :)
Jammer dat die demo's je plaatjes zo verneuken :(

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Op woensdag 30 januari 2002 22:54 schreef sjuk het volgende:

[..]

Fijne effecten wel :)
Jammer dat die demo's je plaatjes zo verneuken :(
demo's? ;)

• besmart
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Adobe Photoshop 6.0 leest en schrijft wel je EXIF gegevens weg. Dus de sluitertijden, diafragma etc. etc.

Bij de HEMA heb ik laatst wel foto's eerst in Photoshop op kleur gecorrigeerd en bij het afdrukken hebben ze zelf amper wat gecorrigeerd. Dus dat vind ik wel een goed punt van de HEMA. Heb ze ook wel eens bij de Dixons gedaan, maar die gaan hem nog een keer corrigeren.

Gewoon eerst een paar foto's opsturen met ook verschillende grotes. Kun je direct kijken wat je camera het beste aankan. Mijn S40 kon zelfs de 20x30 makkelijk halen :9~

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 21:14
Ik heb dezelfde foto bij zowel de HEMA als AH gebracht en de HEMA kwam er veeeeeel beter uit dan bij AH.

No production networks were harmed during this posting

• oscar
nou, ik ga de proef op de som nemen, heb een goeie testfoto gemaakt en inmiddels naar het Kruidvat verstuurd. Hema en AH volgen...

Filters zijn inderdaad handig, maar ik kan je eerlijk zeggen dat ik er nooit eentje gebruik (hooguit blur&sharpen). Maar die filters die je aanraad kunnen inderdaad een uitkomst bieden voor wat snel knutselwerk. Tijd is geld, je hebt helemaal gelijk.

Voor wat betreft die metadata (EXIF gegevens), ik zie nu inderdaad dat Photoshop deze ongemoeid laat, als je niet van bestandsformaat wisselt (waarom zou je?). Maar of een Hema of Kruidvat deze gegevens ook gebruikt vraag ik me af.

-overigens deed het java appletje moeilijk op de kruidvat site, inloggen lukt niet. een java/xp probleem?

• oscar
heb de foto's van het Kruidvat binnen, 4 werkdagen is -vind ik- een prima acceptabele levertijd. Normaal schijnt het zelfs 3 werkdagen te zijn, maar er zat een weekend tussen en dus -volgens de verkoopster- duurde het een dagje langer.

Over de foto's ben ik in beginsel tevreden. Maar om nu te zeggen dat het een goede kwaliteit is? Nee. Foto's worden te verzadigd en met een te hoog (kleur)contrast afgeleverd. In de grijswaarden neigt bijna alles naar wit, en de huidtinten (altijd moeilijk bij digitaal fotograferen) zijn of te groen of te rood. Sowiezo komen de foto's rood over, terwijl ze dat zeker niet zijn. Op naar de HEMA voor de volgende test! (AH volgt!)
Pagina: 1