Hoi, ik heb een Epson 1650 photo scanner, maar bij het scannen weigert hij om met een resolutie van 3200 dpi te scannen. Hij geeft dan aan dat er of te weinig geheugen is of te weinig schijfruimte. Ik heb een AMD 1800+ pc met 2* 40 Gb harddisk en 512 Mb DDR geheugen. Dat zou volgens mij voldoende moeten zijn. De Epson hulplijn had ook geen goed verklaring c.q. oplossing. Is er misschien iemand anders die dit probleem herkent en een oplossing heeft ?
Das niet zo heel gek. Bij 3200dpi praat je voor een normale foto (10x15 cm) al over 681MB! A4 formaat gaat over de 2GB (kan photoshop iig niet aan!)
"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)
wat is de maximale optische resolutie van je scanner?
om daar boven te gaan heeft echt geen zin,
want dan gaat hij interpoleren (pixels bedenken)
en dat kost alleen maar tijd, schijfruimte.
als ie maar (b.v.)1200 dpi is, hoef je daar echt niet boven te gaan.
om daar boven te gaan heeft echt geen zin,
want dan gaat hij interpoleren (pixels bedenken)
en dat kost alleen maar tijd, schijfruimte.
als ie maar (b.v.)1200 dpi is, hoef je daar echt niet boven te gaan.
oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-
Verwijderd
De optische resolutie van de 1650 is 1600 dpi. Dus een hogere resolutie kiezen heeft geen enkele zin (hmm, misschien als je een postzegel scant
)
In de twain driver zit een slide bar, voor de vergroting/verkleining. Die kun je het beste op 100% zetten, maar uit zichzelf wil hij wel eens op iets van 400% gaan staan, vooral bij dia's en negatieven.
Dan krijg je opeens dia scans die ook dik boven de 100 MB zitten.
Ik zou ongeveer 100 MB als de absolute grens voor scans nemen, groter wordt echt onwerkbaar.
De twain driver geeft het overigens aan hoe groot (in MB) de scan wordt.
Ik heb zelf een 1640 (ook 1600 dpi), de meeste scans die ik daarmee maak zitten tussen de 10 en 30 MB.
In de twain driver zit een slide bar, voor de vergroting/verkleining. Die kun je het beste op 100% zetten, maar uit zichzelf wil hij wel eens op iets van 400% gaan staan, vooral bij dia's en negatieven.
Dan krijg je opeens dia scans die ook dik boven de 100 MB zitten.
Ik zou ongeveer 100 MB als de absolute grens voor scans nemen, groter wordt echt onwerkbaar.
De twain driver geeft het overigens aan hoe groot (in MB) de scan wordt.
Ik heb zelf een 1640 (ook 1600 dpi), de meeste scans die ik daarmee maak zitten tussen de 10 en 30 MB.
Verwijderd
Ik heb ook een 1640, maar de optische reolutie is 1600x3200. Dan heeft het zeker toch wel zin om op 3200 dpi te scannen (negatieven of je postzegeltje). Dan mag hij over de ene as wel een pixeltje interpoleren, over de andere as haal je dan de volledige resolutie. Anders hadden ze ook wel kunnen besparen en er een 1600x1600 scanner van maken. Toch?
Verwijderd
Die 1600 dpi is in de breedte (1600 dpi CCD). Het is voor de fabrikant niet zo moeiijk om in de "lengterichting" de stapjes zo klein te kiezen dat in die richting de resolutie verdubbeld, veel scanners hebben dat.
Geen idee of je dan overlap krijgt of rechthoekige i.p.v. vierkante pixels.
Een negatief of dia gescanned op 1600 dpi is overigens al ruim groter dan mijn scherm (1600x1200). Om dat normaal te kunnen bekijken moet je het al naar een kleiner formaat re-scalen. 't Is allemaal ruim bemeten tegenwoordig, en dus niet zo kritisch.
Nu nog eens proberen om eem microfiche te scannen (over klein gesproken), kijken wat daarvan terechtkomt
Geen idee of je dan overlap krijgt of rechthoekige i.p.v. vierkante pixels.
Een negatief of dia gescanned op 1600 dpi is overigens al ruim groter dan mijn scherm (1600x1200). Om dat normaal te kunnen bekijken moet je het al naar een kleiner formaat re-scalen. 't Is allemaal ruim bemeten tegenwoordig, en dus niet zo kritisch.
Nu nog eens proberen om eem microfiche te scannen (over klein gesproken), kijken wat daarvan terechtkomt
Beetje flauw, vind je zelf ook niet. Epson is wel één van de grootste printer/scanner bedrijven ter wereld. En hij bestaat ook al lang. Trouwens, kheb een Epson printertje en dat ding werkt perfect, en niet duur.Op woensdag 30 januari 2002 00:31 schreef Sine het volgende:
Probleem allang gezien...
Begint met E en eindigd op pson ....
One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...
De 1650 Photo is optisch 1600*3200.
Als er dus een negatief gescand wordt met deze resolutie kan je hem redelijker wijs zo'n 8 tot 10 keer vergoten zonder al te veel scherpte verlies.Dus is die 3200 dpi wel zinvol volgens mij. Maar daar ging de vraag niet over. De vraag was of dit probleem bekent is en zo ja wat dan de oplossing hiervoor is.
Als er dus een negatief gescand wordt met deze resolutie kan je hem redelijker wijs zo'n 8 tot 10 keer vergoten zonder al te veel scherpte verlies.Dus is die 3200 dpi wel zinvol volgens mij. Maar daar ging de vraag niet over. De vraag was of dit probleem bekent is en zo ja wat dan de oplossing hiervoor is.
Pagina: 1