[dhtml/js] zoek ideeen voor nieuw project

Pagina: 1
Acties:

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Na mijn scrollbar-CSS-style-setter en de (in)famous popup-puzzle ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuwe uitdaging op gebied van dhtml, js en (eventueel) een stukje php.
Dit soort dingen zijn voor mij altijd leerervaringen, maar het leukst is het altijd om uiteindelijk iets te maken wat nog nooit eerder gemaakt is, en wat nuttig is of vermakelijk voor anderen.
Het probleem is dus dat ik op dit moment even niks meer kan bedenken; alles wat ik bedenk is al eens gedaan lijkt het wel.
Iemand hier nog ideeen?

Intentionally left blank

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

mja, 't eerste wat bij mij te binnen schoot als 999-freak is Kolonisten van Catan in DHTML :P

Ehm iets als sticknotes, wat Lollibomb ooit maakte in Flash.
(dropnotes heette dat geloof ik)
Je kunt op elke pagina die je bezoekt een dropnote achterlaten die iedereen kan lezen mits hij een relevant stukkie code op z'n page heeft staan.
Dat was zo'n beetje de strekking van het verhaal...

Wat ook al eens gedaan is maar wel erg vet was een schaakcomputer in JS in minder dan 5K :)

www.jurgroessen.nl

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Ik zit niet echt aan grafische hoogstandjes te denken, dan krijg je weer dat je eerst 3 minuten plaatjes zit te preloaden voordat er wat te zien is. Veel mensen haken dan al af, en eenvoud is meestal toch nog steeds het mooiste (denk bv aan tetris).
Een schaakspel heb ik ook al aan zitten denken, maar mijn schaakkennis is slechts matig, laat staan dat ik in JS enige intelligentie voor de virtuele tegenstander in kan bouwen :P

Intentionally left blank

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

ai, ik ruik een tetris met vallende popups :+

www.jurgroessen.nl

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

ja ik weet nog een leuk project. Een smart-client application als toevoeging voor een CMS. Stel je het volgende scenario voor:

Een internetredacteur moet voor een website artiesten toevoegen, met biografie, foto, stukje MP3, meerdere links naar websites, screenshots van die websites, relaties naar andere artiesten. De stappen die de redacteur nu moet doen is:

• Biografie schrijven, met daarin hardgecodeerd html opmaak, zoals bold, italic, lists etc.
• Een foto zoeken, op maat maken, schalen, eenvoudige correcties zoals contrast, zwartwit maken.
• Audio opnemen in een audio editprogramma, daarna stukje eruit knippen, en die encoderen naar MP3, of streaming media formaat. Als er streaming media formaat is moet er nog gekozen worden of er real, windowsmedia of quicktime gebruikt word en voor elk formaat moeten 2 formaten gemaakt worden (small- en broadband)
• Links toevoegen en verwijderen met een omschrijving, aangeven of die in of extern moet linken. Het liefst moet die link nog hertegebruiken zijn voor andere artiesten, eventueel met een iets andere omschrijving
• Aankunnen geven of een artiest bepaalde relaties heeft met andere artiesten, bijv op discografie, of op platenmaatschappij, of een unieke relatie. Die kan oneway of two-way zijn (dus alleen van artiest A naar B en niet andersom)
• Een artiest kan ook nog lid zijn van een band, en zelfs meerdere bands. Bans hebben leden, relaties met andere bands, en ook zijn eigen links.

Voor iedere stap moet de redacteur dus ontzettend veel werk verrichten. Wat nu de opdracht is om een application te ontwikkelen die het nodige voorwerk gaat doen:

• Een redacteur tikt veel liever een biografie en heeft Word-achtige controls tot zijn beschikking om de opmaak te bepalen ipv rare tags te tikken
• Een redacteur heeft niet veel verstand van computers, het zou handiger zijn als deze een plaatje kan draggen naar het artikel of evt selecteren, en waarin hij een paar simpele editmogelijkheden heeft, en automatisch het formaat kan bepalen (klein, middel, groot of alledrie)
• Het intikken van een url, met een korte beschrijving en aangeven wat voor soort link het is (zou evt zelfs automatisch kunnen, bijv emaillink, externe link, interne link) en er word automatisch een bijbehorend screenshotje gegenereerd
• Hoe handig zou het wel niet zijn als de redacteur gewoon een CD in zijn cd-rom speler kan doen, beginpunt en eindpunt intikken van het stukje wat hij wil laten horen, en aankruizen welke formaten hij wil ( Real, Windowsmedia, Quicktime, MP3 )
• Stel je hebt een database van wel 5000 artiesten, en nu heb je een artiest en die heeft een relatie met wel 3 artiesten. Het zou snel gaan als de redacteur gewoon op de eerste letter van de naam kan klikken, aankan geven wat de relatie is door middel van een makkelijke handeling zoals drag-n-drop en dit voor meerdere artiesten tegelijkertijd
• Nu heeft hij heel het formulier ingevuld, en nu wil hij tegelijkertijd de bijbehorende band erbij toevoegen, en daar de leden aangeven.

oww..er zijn boze tongen op dit forum die zeggen dat je alles serverside moet afhandelen en de browser als domme client moet gebruiken..maar dat hoeft natuurlijk niet, integendeel, de redacteur heeft niet voor niets zo'n mooie nieuwe Apple Titanium notebook.

succes.. ;)

"You're only as good, as what you did last week."

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

ehm, slechte chinees op oh,when? :?
of de frusteraties, overgehouden na een gesprek met een klant die iets vergelijkbars wilde, aan het ventileren :)

Wat mij nog te binnen schoot en waar ik me vroeger op de ZXspectrum lang mee bezig hield door de hoge verslavingsfactor, was 'thro the wall' of beter bekend als Breakout.

www.jurgroessen.nl

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op dinsdag 29 januari 2002 23:46 schreef Hangloozz het volgende:
of de frusteraties, overgehouden na een gesprek met een klant die iets vergelijkbars wilde, aan het ventileren :)
nee helemaal niet..sterker nog..we zijn druk bezig zelfs.. :)

"You're only as good, as what you did last week."

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 23:37 schreef oh,when? het volgende:
ja ik weet nog een leuk project. Een smart-client application als toevoeging voor een CMS. Stel je het volgende scenario voor:

<knip>

succes.. ;)
Afgezien van het feit dat dit een serieus project zou kunnen zijn voor een team ervaren web-programmeurs zitten er wel leuke dingen tussen.
Echter nog iets te hoog gegrepen voor een simpele dhtml-goeroe-in-spe zoals ik... ;)
Op dinsdag 29 januari 2002 23:33 schreef Hangloozz het volgende:
ai, ik ruik een tetris met vallende popups :+
LOL
Op dinsdag 29 januari 2002 23:46 schreef Hangloozz het volgende:

Wat mij nog te binnen schoot en waar ik me vroeger op de ZXspectrum lang mee bezig hield door de hoge verslavingsfactor, was 'thro the wall' of beter bekend als Breakout.
ZXspectrum ben ik ook op begonnen (nou ja, eigenlijk de ZX80 en toen de spectrum). Goede herinneringen aan, hoewel ik Breakout niet had toendertijd..

Intentionally left blank

Verwijderd

Ik zie dat je nu ook sliders in je scrollbar-CSS-style-setter dinges hebt gezet. Knap hoor.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43

Pelle

🚴‍♂️

Het maken van een game kan zeker wel leuk zijn. Tetris, Snake, Pacman, Spaceinvaders, Yahtzee, whatever. Clay heeft bewezen dat het kan, dus dat is een mooie uitdaging denk ik.

Zelf wil ik ook ooit nog eens zoiets gaan bouwen (had zelfs al aan kolonisten gedacht :)), maar ja, geen tijd helaas ;(

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 03:49 schreef Pelle het volgende:
Het maken van een game kan zeker wel leuk zijn. Tetris, Snake, Pacman, Spaceinvaders, Yahtzee, whatever. Clay heeft bewezen dat het kan, dus dat is een mooie uitdaging denk ik.

Zelf wil ik ook ooit nog eens zoiets gaan bouwen (had zelfs al aan kolonisten gedacht :)), maar ja, geen tijd helaas ;(
Games zijn zeker leuk om te maken, de meeste die je hier opnoemt heb ik al eens geschreven voor as/400; is dus alleen een kwestie van porten en een gui maken.
Nadeel is wel dat dit allemaal al eens gedaan is - maar dan kan je het zelf natuurlijk altijd nog beter proberen te doen. :)

Intentionally left blank

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41
Wat oh, when? schrijft over drag en drop: dat ga ik ook maken voor een nieuw programma dat ik ga schrijven met php/dhtml.

Nieuwe project van mij wordt een pc-beheerprogramma via een webclient :) Om objecten straks te koppelen moet je kunnen slepen :)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Crisp,

wat dacht je van een drag/drop Formulier generator... Waarbij je ook nog de styles van de diverse formulier eigenschappen kan aanpassen...

Verwijderd

(klein beetje off topic)

Damn Crisp ... heb net dat slidebar color-thingy van je bekeken .. pretty neat 8)

wat is een goed plek (lees: site of iets degelijks) om dat soort dingen te leren ??

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Denk toch ook maar aan een menu generator....

Komen toch altijd wel vragen voor langs....

Verwijderd

[topic=397671/1/25]

misschien is het een idee om een progje voor dit probleem te maken?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Inderdaad, er komen altijd veel vragen over DHTM menuutjes.
Persoonlijk vind ik de standaard scripts die te vinden zijn niet altijd je-van-het. Onduidelijke coding bijvoorbeeld waardoor aanpassen een ramp is.
Ik ben niet zo'n voorstander van 1 standaard script waarin je alles in kan stellen; meestal gebruik je dan maar de helft van de functionaliteit en wordt het geheel dus onnodig zwaar (iets waar MS dus ook een handje van heeft).
Misschien inderdaad een idee om iets te maken waar mensen op een simpele manier een menu kunnen samenstellen naar eigen wens, en dat dan een 'script op maat' uitpoept.

Intentionally left blank

Pagina: 1