Toon posts:

[POSTFIX] Nieuwe gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Postfix werkt nu echt perfect. Maar ik wil nu graag ook een nieuwe gebruiker aanmaken alleen voor postfix. Als je normaal een gebruik aanmaakt krijgt die meteen ook een home dir etc. En ftp toegang en dat hoeft allemaal niet. Hoe kan ik dit doen?

Verwijderd

tja, waar had je gedacht dat de mail opgeslagen moet worden? maak een normale user aan en geef 'm geen shell en wachtwoord. Dan kan die niet inloggen met ftp en ssh.

hoe ie dan z'n mail moet ophalen is een ander verhaal :)

Verwijderd

Topicstarter
Want dan kan die ook niet zijn mail ophalen hoe los ik dat dan op "?

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
maak een normale user aan en geef 'm geen shell en wachtwoord.
Wel een wachtwoord natuurlijk :o
In /etc/passwd ziet het er ongeveer zo uit:
code:
1
mailuser:x:101:101:Mail User:none:/bin/false

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik dat dan doen met de passwoord want ik kan nergens een passwoord vinden of heeft iemand anders nog een sugestie hoe ik dit ook kan oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Echt helemaal niemand ene sugestie ?

Verwijderd

passwd [username]

Verwijderd

Als je een user aanmaakt zonder homedir kan hij wel inloggen met ssh.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

- User aanmaken zonder shell: kan niet inloggen met ssh
- FTP server (proftpd?): optie "allow login from users with valid shell only" (of zoiets) op TRUE of YES zetten
- user kan nu niet inloggen met ssh en ftp, maar wel zijn mail halen / opslaan want er is wel een homedir.
- IMAP is misschien makkelijker...

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 05:02
Ik heb dit dus ook een keer zitten proberen met postfix en die shell van een user op /bin/false gezet. Maar ik kon toen volgens mij niet inloggen met Gnupop3d om de mail op te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook nog een oplossign om een virtual gebruiker aan te maken dus niet op de linux bak ?

Verwijderd

Je zou je mail in /var/spool/mail kunnen zetten (dus niet de optie .maildir die Postfix geeft (en die ik ook liever wil )).

Ik (persoonlijk) vind t wel makkelijk dat alles in /home/[user] staat: als je van die user af wilt, ben je ook alles in een keer kwijt >:) (userdel [user], rm -rf /home/[user], en je beste [user] is verdwenen >:) )
Pagina: 1