Zit ik vanmorgen op m'n dooie gemak wat te tokkelen ruik ik ineens wat verdachts,
kijk naar open systeemkast links en... ROOK KNETTER VONKEN VUUR!!! En de misselijk makende stank
van electronica die aan het verbranden is. Nondedju!
Ik duik er naar toe en zie 't smeulen en branden bij de voedingsaansluiting van een harde schijf.
UIT die PC!
Een van m'n twee 30GB IBM's naar de klote (DTLA-307030).
Maar was het linkse been van RAID-1 dus nu mooie gelegeheid om te kijken of de
Highpoint-370 z'n werk goed gedaan heeft.
Voeding los van kaduuke en weer opstarten, RAID BIOS mekkert over broken array en...en..
tadaaah
start volledig door naar vertrouwde desktop van XP op rechterbeen.
Meteen op Tweakers gezocht naar tweedehandse. In buurt(!) gevonden, gehaald en ingebouwd.
Array gedupliceerd en stoempen maar weer.
Maar nu het rare..:?
De nu kapotte IBM was al paar jaar oud, al tig keer in- en uitgebouwd links en rechts.
Door het vaak in- en uittrekken van het voedingskabeltje achter op de schijf waren
paar spannings-bruggetjes die van stekker naar schijfelectronica lopen onlangs gebroken.
Maand geleden met gewone soldeer + S39 weer fatsoenlijk gerepareerd, zag er goed uit.
ik bedoel dus die bruggetjes linksboven

Maar daar is brand begonnen, op die plek zag ik het vonken en sissen!?
Hartstikke zwart verbrand.
Hoe zou brand nu ontstaan kunnen hebben?
Kwestie van slecht solderen?
Heb ik de verkeerde soldeer gebruikt?
Waarom brandt zaakie pas na maand door?
(Heb wel altijd extra blower op m'n HD's staan, heeft deze extra koeling
het doorbranden vertraagd?)
Heb nog 's gekeken naar kwaliteit van de bruggetjes bij ouwe Seagates van 10 jaar terug
maar dat ziet er heel wat degelijker uit op de plek waar stroom overgaat naar HD.
BTW, stank hangt hier nog steeds. :r:r
kijk naar open systeemkast links en... ROOK KNETTER VONKEN VUUR!!! En de misselijk makende stank
Ik duik er naar toe en zie 't smeulen en branden bij de voedingsaansluiting van een harde schijf.
UIT die PC!
Een van m'n twee 30GB IBM's naar de klote (DTLA-307030).
Maar was het linkse been van RAID-1 dus nu mooie gelegeheid om te kijken of de
Highpoint-370 z'n werk goed gedaan heeft.
Voeding los van kaduuke en weer opstarten, RAID BIOS mekkert over broken array en...en..
tadaaah
Meteen op Tweakers gezocht naar tweedehandse. In buurt(!) gevonden, gehaald en ingebouwd.
Array gedupliceerd en stoempen maar weer.
Maar nu het rare..:?
De nu kapotte IBM was al paar jaar oud, al tig keer in- en uitgebouwd links en rechts.
Door het vaak in- en uittrekken van het voedingskabeltje achter op de schijf waren
paar spannings-bruggetjes die van stekker naar schijfelectronica lopen onlangs gebroken.
Maand geleden met gewone soldeer + S39 weer fatsoenlijk gerepareerd, zag er goed uit.
ik bedoel dus die bruggetjes linksboven

Maar daar is brand begonnen, op die plek zag ik het vonken en sissen!?
Hartstikke zwart verbrand.
Hoe zou brand nu ontstaan kunnen hebben?
Kwestie van slecht solderen?
Heb ik de verkeerde soldeer gebruikt?
Waarom brandt zaakie pas na maand door?
(Heb wel altijd extra blower op m'n HD's staan, heeft deze extra koeling
het doorbranden vertraagd?)
Heb nog 's gekeken naar kwaliteit van de bruggetjes bij ouwe Seagates van 10 jaar terug
maar dat ziet er heel wat degelijker uit op de plek waar stroom overgaat naar HD.
BTW, stank hangt hier nog steeds. :r:r