Toon posts:

Harde schijf vliegt in brand!! Mooi dat RAID-1.

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zit ik vanmorgen op m'n dooie gemak wat te tokkelen ruik ik ineens wat verdachts,
kijk naar open systeemkast links en... ROOK KNETTER VONKEN VUUR!!! En de misselijk makende stank :r van electronica die aan het verbranden is. Nondedju!
Ik duik er naar toe en zie 't smeulen en branden bij de voedingsaansluiting van een harde schijf.
UIT die PC! :(

Een van m'n twee 30GB IBM's naar de klote (DTLA-307030). :'(
Maar was het linkse been van RAID-1 dus nu mooie gelegeheid om te kijken of de
Highpoint-370 z'n werk goed gedaan heeft.
Voeding los van kaduuke en weer opstarten, RAID BIOS mekkert over broken array en...en..
tadaaah :) :) start volledig door naar vertrouwde desktop van XP op rechterbeen.

Meteen op Tweakers gezocht naar tweedehandse. In buurt(!) gevonden, gehaald en ingebouwd.
Array gedupliceerd en stoempen maar weer. :)

Maar nu het rare..:?
De nu kapotte IBM was al paar jaar oud, al tig keer in- en uitgebouwd links en rechts.
Door het vaak in- en uittrekken van het voedingskabeltje achter op de schijf waren
paar spannings-bruggetjes die van stekker naar schijfelectronica lopen onlangs gebroken.
Maand geleden met gewone soldeer + S39 weer fatsoenlijk gerepareerd, zag er goed uit.

ik bedoel dus die bruggetjes linksboven
Afbeeldingslocatie: http://home-2.12move.nl/~se018044/1.gif
Maar daar is brand begonnen, op die plek zag ik het vonken en sissen!?
Hartstikke zwart verbrand.

Hoe zou brand nu ontstaan kunnen hebben?
Kwestie van slecht solderen?
Heb ik de verkeerde soldeer gebruikt?
Waarom brandt zaakie pas na maand door?
(Heb wel altijd extra blower op m'n HD's staan, heeft deze extra koeling
het doorbranden vertraagd?)

Heb nog 's gekeken naar kwaliteit van de bruggetjes bij ouwe Seagates van 10 jaar terug
maar dat ziet er heel wat degelijker uit op de plek waar stroom overgaat naar HD.

BTW, stank hangt hier nog steeds. :r:r

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 11:23

WiXX

Kijk uit malloot een...

weet er geen antwoord op maar dit is altijd nog slimmer dan ik vroeger met mn p133 deed, hee waarom kan ik ook naar 150 volts ff proberen ===>>>> BOEMM VONK van een meter en hoppa nieuwe voeding nodig. maarja toen was ik pas 12

Verwijderd

voor electronica en printen enz moet je ook geen s-39 gebruiken...das er ook niet zo goed voor!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-12 11:26

Corn

Raar jongetje

s39 vreet de boel weg, maakt je spoortjes kapot. Niet doen. Jammer van het schijfje trouwens, maar je hebt wel een gave rook-mod >:)

Verwijderd

s 39 bevat zuur en tast daarom je printplaat aan, het is alleen bedoeld voor koper waterleiding en zelfs daar mag je het al niet meer gebruiken (giftig), je moet gewoon een goede harshoudende tin gebruiken.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 22:04 schreef trevanian het volgende:
Maar nu het rare..:?
De nu kapotte IBM was al paar jaar oud, al tig keer in- en uitgebouwd links en rechts.
Een paar jaar oud? een paar maanden zul je bedoelen. Zo lang bestaat 30 gig nog niet hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 22:26 schreef bterkuile het volgende:

[..]

Een paar jaar oud? een paar maanden zul je bedoelen. Zo lang bestaat 30 gig nog niet hoor.
Effe nagekeken, in Juni 2000 gekocht dus ruim anderhalf jaar. Mmmmm, misschien zit er nog garantie op bedenk ik me nu. Misschien valt er nog wat te versieren. >:)
Thanx bterkuile!

BTW. bedankt voor de soldeertips!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 13:58
eerst zelf ff solderen met hardsoldeer vloeimiddel , en dan ook nog proberen om er een garantiegavalletje van te maken?
succes ermee, ik kan je hiervandaan ook wel de uitslag mededelen denk ik.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-12 22:05

Yucko

One clown to rule them all !

ROFLMAO PIMP

Doet me denken aan mijn eerste keer op WAN. Toen had ik ff iemand zijn monitor op mijn computer aangesloten. Ding begon me daar toch een party te roken :o

Oooh zei die gast waar ie van was, dat is me al een paar keer gebeurd. Moet gewoon ff de bruggetjes van de voedingsstekker op print opnieuw repareren.

"Opnieuw?????" vraag ik. "Ja" zegt ie. Al 2x eerder gedaan :P Aangezien we daar in het bos geen soldeerbout bij ons hadden, hebben we moeten improviseren. Gewoon een kleine schroevendraaier flink op temperatuur brengen met een gasbrander :7 en gaan met die banaan.
Monitor heeft voor zover ik weet, pas maanden na WAN definitief de geest gegeven (levensduur was in zijn totaliteit toch ff 1 jaar + een paar maanden verlengd)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
VETT!! is er nog meer door gefikt in je compie? Das wel lache, zit je gewoon te werken en ineens staat je compie in de fik >:) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 22:49 schreef makkie het volgende:
eerst zelf ff solderen met hardsoldeer vloeimiddel , en dan ook nog proberen om er een garantiegavalletje van te maken?
succes ermee, ik kan je hiervandaan ook wel de uitslag mededelen denk ik.
Van m'n eigen geklooi is niets meer te zien nu >:), zwart killing fields gebiedje.
Ik ga het spontane zelfontbranding noemen.
Ik vind trouwens dat die bruggetjes bij dit soort dure schijven niet kapot mogen gaan, al doe/trek ik die stekkertjes er 1000 keer in en uit.
Dus voel ik me niet schuldig bij claimen... :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 22:54 schreef Go0s het volgende:
VETT!! is er nog meer door gefikt in je compie? Das wel lache, zit je gewoon te werken en ineens staat je compie in de fik >:) ;)
Nee, strontgeluk dat ik er bij zat! Had ook 's nachts kunnen gebeuren. Was al langer van plan een rookmelder boven tegen plafond van de PC-kast te hangen. Moet er nu toch 's van komen.

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Op dinsdag 29 januari 2002 23:03 schreef trevanian het volgende:

[..]

Nee, strontgeluk dat ik er bij zat! Had ook 's nachts kunnen gebeuren. Was al langer van plan een rookmelder boven tegen plafond van de PC-kast te hangen. Moet er nu toch 's van komen.
Heb ik ooit gedaan, maar m'n intake is zo groot!,dat ie spontaan afgaat!, Ik rook waarschijnlijk nogal veel, als ik 'm gewoon boven m'n server of pc hang gaat ie niet af!
[edit]waarschijnlijk gaat ie niet zosnel af, maar als je met een shaggie in je mond ff wil kijken naar je airflow oid. schrik je je wel wild, die dingen gaan tering hard! :o )[edit]
Pagina: 1