Vigor 2200E, firmware v2 gebruit alleen primaryDNS

Pagina: 1
Acties:

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zie mijn probleem in de topic titel. Meer mensen die hier last van hebben?
Is dit te testen door een ongeldige DNS server als primary in te stellen misschien?
Ik heb het nu opgelost door primary en secondary om te wisselen, maar dat is geen structurele oplossing.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Waar zie je dan dat hij er maar 1 gebruikt? Als ik ipconfig /all doe zie ik bij DNS server 212.142.28.66 en 212.142.28.67

Juist

• Helsie
  • Niet online
Op dinsdag 29 januari 2002 21:59 schreef Jeldert het volgende:
Waar zie je dan dat hij er maar 1 gebruikt? Als ik ipconfig /all doe zie ik bij DNS server 212.142.28.66 en 212.142.28.67
Het gaat over de router, niet over Windows.
In Windows is mijn router de DNS server en in de router staan de XS4ALL DNS servers als DNS servers ingesteld.
Ik kon dus zien dat hij er maar 1 gebruikte doordat ik eerst geen sites kon bezoeken en nadat ik primary en secondary in de router had omgewisseld lukte het wel. Normaal gezien moet het geen verschil maken of je die 2 omwisselt.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:31
Even voor de duidelijkheid:

Als je bij de Vigor de DNS-servers zelf invult, zal de ingebouwde DHCP-server deze DNS-servers doorgeven aan de clients die op de Vigor zijn aangesloten (zie ipconfig /all of winipcfg).

Vul je niks in, dan speelt de Vigor zelf voor DNS-server en zal de requests forwarden naar de DNS-servers die hij van de provider krijgt. Helaas kun je nergens in de Vigor zien welke DNS-server(s) hij in dit geval gebruikt. Het zou dus goed kunnen dat dit er maar 1 is, ook al krijgt hij er 2 van de provider.

Je kunt dit dus ook niet testen door als eerste server een fake in te vullen (bijv. 127.0.0.1), omdat Windows (of een andere client) dan automatisch de tweede zal gebruiken, maar dat heeft dan niets meer met de Vigor te maken.

• Helsie
  • Niet online
Op dinsdag 29 januari 2002 23:38 schreef Mr Magic het volgende:
Even voor de duidelijkheid:

Als je bij de Vigor de DNS-servers zelf invult, zal de ingebouwde DHCP-server deze DNS-servers doorgeven aan de clients die op de Vigor zijn aangesloten (zie ipconfig /all of winipcfg).

Vul je niks in, dan speelt de Vigor zelf voor DNS-server en zal de requests forwarden naar de DNS-servers die hij van de provider krijgt. Helaas kun je nergens in de Vigor zien welke DNS-server(s) hij in dit geval gebruikt. Het zou dus goed kunnen dat dit er maar 1 is, ook al krijgt hij er 2 van de provider.

Je kunt dit dus ook niet testen door als eerste server een fake in te vullen (bijv. 127.0.0.1), omdat Windows (of een andere client) dan automatisch de tweede zal gebruiken, maar dat heeft dan niets meer met de Vigor te maken.
Na omwisselen van Primary en Secondary op het DHCP scherm bij DNS kon ik ineens weer wel werken.
Daardoor kreeg ik de indruk dat de vigor zelf ook werkt met de DNS servers die je daar opgeeft en slechts de primary gebruikt...

• Helsie
  • Niet online
Toevoeging: ik werk er nu omheen door de pc's die een fixed IP hebben dat fixed IP ook via DHCP te laten krijgen.
Dit is mogelijk via een telnet naar je vigor en dan het volgende commando:
srv dhcp fixip add IPAddr MACAddr HostID
via DHCP vast IP-adres toevoegen. Zo krijgt elke client (ook met vast IP) inderdaad de 2 DNS ip's van de Vigor doorgegeven.
Pagina: 1