Drive letter van scsi schijf veranderen, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had eerst 2x 40 GB ide als primaire master en slave.
deze schijven had ik als volgt opgedeeld :
c: 12 gig (partitie 1 drive 1)
d: 28 gig (partitie 2 drive 1)
d: cd-rom
e: cd-rom
g: 40 gig (partitie 1 drive 2)

ik draai win xp prof. nu heb ik een scsi schijf aan mijn pc toegevoegd. deze schijf wordt nu door win xp herkend als e: (ik heb beide cd-rom's los i.v.m. tijdelijk gebrek aan power splitter)

nu heb ik met ghost windows over gezet op de scsi schijf.
windows wil perfect booten van de scsi schijf. tot zover alles goed.

windows boot nu echter van e:, maar heeft ook de data op c nodig om te functioneren. (alle paden verwijzen naar c uiteraard)

heb ik dus geprobeerd met windows de drive letter te veranderen, maar ik kan e: niet in c: veranderen, omdat c al bezet is. ik kan c: wel in h: veranderen, en ik denk, dan verander ik na het rebooten e: in c: omdat c: dan vrij is. dit gaat echter niet want als ik opnieuw opstart blijft windows hangen net voor ik in zou moeten kunnen loggen. hij kan blijkbaar toch dingen op c: niet vinden.

nu kan ik drie dingen doen:
-windows opniew installeren, maar dan blijft windows op e: staan, en dit kost veel tijd.
-op de een of andere manier het config bestand vinden van windows waarin hij zijn drive letters opslaat zodat ik in 1 keer van e: c: kan maken.
-de scsi controller zover zien te krijgen dat hij mijn scsi disk als 1e schijf neerzet, zodat de primaire partitie op die schijf standaard c: wordt.

deze laatste optie doe ik eigenlijk het liefst. de controller geeft nu de hd aan met erachter: e:
fdisk ziet mijn scsi disk ook als 3e schijf.
hoe kan ik nou veranderen dat mijn scsi disk als 1e schijf wordt gezien?

controller = tekram 390u2w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

config.scherm, systeembeheer, computerbeheer en dan in schijfbeheer.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
in de manual staat dit:

3.1 Setting the System BIOS
After the DC-390 is inserted in an available PCI-BUS slot and the jumpers and cables are
properly set, first turn on the power to your external SCSI devices and then power on the
system. When installing a SCSI drive as drive C: (or D:), set the CMOS HDD drive type
according to the IDE drive installed. The CMOS HDD is NOT related to SCSI HDD.
Note: With most mainboards, IDE (Intelligent Drive Electronics)/ST506 and ESDI
(Enhanced Small Device Interface) drives always take precedence over SCSI drives.
That means that if one IDE/ST506/ESDI drive has already been installed, you cannot
install the SCSI drive as drive C:. If two IDE/ST506/ESDI drives already exist, no
SCSI drives can be installed as C: or D:. However, if your mainboard BIOS has
multiple boot options, such as boot from SCSI device, this will allow the system to
boot from any bootable SCSI device connected to the DC-390 series controller.

de scsi hd kan dus helemaal niet eens als c: staan als er ide drives aanwezig zijn!

nu wil ik graag dit doen:
-op de een of andere manier het config bestand vinden van windows waarin hij zijn drive letters opslaat zodat ik in 1 keer van e: c: kan maken.
weet iemand hoe?
config.scherm, systeembeheer, computerbeheer en dan in schijfbeheer.
dat heb ik dus gedaan maar als hij dan restart dan crasht de pc (logisch eigenlijk)
nu wil ik dus weten of dat ook handmatig te veranderen is in dos (een of andere ini file misschien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

je mag gaan spelen in c:\boot.ini (hidden system file).

Jouw gequote stukje zegt dat SCSI wel C: kan zijn, mits de bios/bootrom van de SCSI adapter correct is ingesteld (boot from ID 0), je SCSI-HD ID0 heeft (achterop hdd instellen), en je systeembios qua bootsequence is ingesteld om als eerste van SCSI te booten.

De methode om een IDE schijf naar SCSI te klonen is eerst de SCSI-controller in de pc zetten, dan Windows de controller laten detecteren, waarna er een bestand in C:\ bijkomt dat de scsi-driver is. (geen idee meer hoe dit bestand heet, maar het had een vaste naam.)

Nadat deze driver is geinstalleerd kan je de schijf klonen naar scsi toe.
Hierna doe je als boven dat de scsi-drive als C: wordt gezien.
Dankzij de scsi-driver kunnen de NT varianten nu booten ipv een error-scherm bij het opstarten.

En anders maar een nieuwe installatie of een herstelreparatie vanaf je cdrom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-04 07:52

orca

Zwem goed, Broeder.....

veeeeeel simpeler.....

rechter muisknop my computer / deze computer

klik manage / beheer of zo

klik disk management / schijf beheer of zo

klik met de rechtermuisknop op de betreffende disk
en kies 'change drive letter and path'

zo kan je elke gewenste schijfletter aan een device geven

xp net als NT is niet zo autodetect als w9X

speel ze, vergeet niet eerst een letter vrij te maken als ie al gebruikt wordt door een andere disk

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
je mag gaan spelen in c:\boot.ini (hidden system file).
dat zal ik eens proberen.
Jouw gequote stukje zegt dat SCSI wel C: kan zijn, mits de bios/bootrom van de SCSI adapter correct is ingesteld (boot from ID 0)
mijn id staat al op zijn laagst, en in het stukje staat juist dat als er ide schijven zijn dat die altijd door je moederbord als eerste gezien worden. C: en D: dus.
veeeeeel simpeler.....
rechter muisknop my computer / deze computer

klik manage / beheer of zo

klik disk management / schijf beheer of zo

klik met de rechtermuisknop op de betreffende disk
en kies 'change drive letter and path'

zo kan je elke gewenste schijfletter aan een device geven

xp net als NT is niet zo autodetect als w9X

speel ze, vergeet niet eerst een letter vrij te maken als ie al gebruikt wordt door een andere disk
goed lezen, dit heb ik gedaan, maar als ik c vrij maak dan wil windows niet meer volledig booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
nog ff anders geformuleerd:

ik heb een scsi schijf aan mijn pc toegevoegd die als e: gezien wordt. ik wil uiteraard booten van de scsi schijf. nu heb ik met ghost de windows install overgezet van c: naar e: en de pc laten booten van de scsi schijf. dit gaat goed, hij boot nu (hoorbaar) van de scsi schijf.

nadeel hiervan: windows boot van e: maar alle paden staan nog naar c: . ik kan c: dus niet leeg halen. nu wil ik dus dat de e: partitie c: wordt en c: whatever wat.

je kan met winxp schijfbeheer echter van een systeempartitie de driveletter niet veranderen.

weet iemand hoe ik handmatig de driveletters aan kan passen
zodat ik dat bijvoorbeeld onder dos kan doen met edit?
(hij zal het ergens in een config filetje opslaan neem ik aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op woensdag 30 januari 2002 18:59 schreef smvs het volgende:
je kan met winxp schijfbeheer echter van een systeempartitie de driveletter niet veranderen.

weet iemand hoe ik handmatig de driveletters aan kan passen
zodat ik dat bijvoorbeeld onder dos kan doen met edit?
(hij zal het ergens in een config filetje opslaan neem ik aan)
yikes.. dat wil je niet hoor ... dit is de manier voor 2000, zal misschien onder XP ook werken.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q223188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
mag ik jou vriendelijk bedanken voor je hulp !
het werkte in 1 keer, hij ziet nu de scsi schijf als c: en de 1e partitie van de ide drive als e:
het is helemaal zoals ik het wil nu, te gek.
Pagina: 1