Computers kunnen elkaar niet vinden op het netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Alright!

Ik heb het volgende probleem. Na net meters UTP kabel te hebben uitgelegd, connectoren heb bevestigd en netwerk kaarten heb geinstalleerd wil ik software matig mijn netwerk opzetten.

Maarrrrrrrr.......
Dit gaat niet zo goed. De computers schijnen elkaar niet te kunnen vinden op het netwerk, alleen zichzelf. Ik heb met een netwerktester nagegaan of de kabels ok waren. Dit bleek zo het geval te zijn.
Ook de lampjes van de netwerkkaarten branden, ook op de hub.

Ik heb gewoon Client for Microsoft Networks gedaan, NetBUI, TCP/IP en natuurlijk de netwerk adapter zelf.
Het rare is wel dat NetBUI en TCP/IP gewoon apart gelist worden en niet 'afgesteld' zijn op de netwerkadapter, zoals bij een vriend van mij.
Het zijn vrij goedkope netwerkkaarten van Mycom.
Alle OS van de computers zijn Win98.

Kent iemand dit probleem en kan het oplossen?

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

NetBeiu ofzo kan weg. Kan je jezelf pingen, kan je de andere pc pingen? Zitten de pc's in dezelfde ip range? (zie FAQ).

En dat de TCP/IP niet bij een kaart zit klopt, want dit is dacht ik alleen zo als je meerdere NIC's hebt.

Juist

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

bindingen van je kaart alleen tcp/ip aanvinken!
btw alle pc.s dezelfde werkgroepnaam?

hoeveel pc's?, een server?, hub?

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
3 cpmputers, waarvan 1 de server moet voorstellen. Veel moet dat niet betekenen, daar komt later het internet op.
Dit wordt verbonden met een hub.

Alle computers zitten in dezelfde werkgroep (GOD *D). Ik heb nog geen IP's aan de computers toegekend. Ik wil namelijk eerst het netwerk draaiend krijgen, daarna zien we wel verder met het internet.

Battle.net tag

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 21:25 schreef Pater het volgende:
3 cpmputers, waarvan 1 de server moet voorstellen. Veel moet dat niet betekenen, daar komt later het internet op.

Alle computers zitten in dezelfde werkgroep (GOD *D). Ik heb nog geen IP's aan de computers toegekend. Ik wil namelijk eerst het netwerk draaiend krijgen, daarna zien we wel verder met het internet.
Volgens mij geef je zelf het probleem al aan, probeer het eens met wat ip'tjes ...

edit:

Installeer alleen tcp/ip voor de netwerkkaart, instellingen:
ip: 192.168.0.1 volgende pc: 192.168.0.2 enz ..
als subnetmask: 255.255.255.0
Zodra je dit gedaan hebt, probeer dat even een ping naar de andere computers te sturen, werkt dit -->> ga dan met filesharing spelen ....

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Op dinsdag 29 januari 2002 21:25 schreef Pater het volgende:

heb nog geen IP's aan de computers toegekend (GOD *D)
+ oplossing boven
En gateway?!!

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Ok, ik heb het netwerk met IP's benoemd en de NetBUI protocol weggehaald.
Nu krijg ik met pingen een Time Out, dus blijkbaar is er geen contact. Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn.
De lampjes van de netwerk kaarten, ook de lampjes op de hub, dus de kabel is ok, anders zou dat niet kunnen.

Battle.net tag

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Lees de FAQ eens. :7

Juist

Verwijderd

Alle pc's vaste ip-adressen geven.
Als gateway op de werkstations het server ip opgeven.
Staan je netwerkkaarten niet standaard op bnc ipv utp?
Filesharing staat aan?

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Filesharing staat aan en gateway is alleen nodig voor een internet verbinding toch?

Battle.net tag

Verwijderd

Vlgs mij staan je netwerkkaarten dan op bnc.
Zet ze allemaal eens op half duplex.

Is je hub wel goed?
Probeer anders eens twisted pair utp en verbind 2 pc's direct aan elkaar.

• Aars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 13:59
De gateway moet je niet op de server instellen, bij de clients wel.

Netwerkkabels allemaal goed in de hub? Dus server in port 1, clients 2, 3 etc?

-

Verwijderd

Ook hier maar weer:

Werkt pingen naar 127.0.0.1?

IP adres opgeven zou niet eens nodig hoeven zijn, die krijgt de pc wel toegewezen bij het opstarten.

Verwijderd

Heb je wel shares gemaakt? Dus ook echt mappen gedeeld?

Verwijderd

-> Dolphi schreef
-> IP adres opgeven zou niet eens nodig hoeven zijn, die -> krijgt de pc wel toegewezen bij het opstarten.

Hoe kom je daarbij. Dat kan alleen als er een DHCP-server
in z'n netwerkje zit en daar heb ik 'm niet over gehoord.

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 21:05 schreef Fewture het volgende:
Heb je wel shares gemaakt? Dus ook echt mappen gedeeld?
beter nog: heb je de client voor microsoft primnter en bestandsdeling wel geinstalleerd...
FAQ....FAQ.....FAQ......FAQ....FAQ.....FAQ......FAQ....
FAQ.....FAQ......FAQ....FAQ.....FAQ......FAQ....FAQ.....
FAQ......FAQ....FAQ.....FAQ......FAQ....FAQ.....FAQ......

Verwijderd

jongens, even voor de duidelijkheid.

als je mekaar niet kan pingen, heeft het installeren
van file en printer-sharing en het maken van shares
weinig nut.

Om je netwerk te testen kan je volstaan met ;

netwerk adapter
tcp/ip protocol
client for microsoft networks

wel ip-nummer en subnetmasker toekennen (op tcp/ip protocol)
en dan pingen.

c'est simple

Verwijderd

de-installeren en installeren wil wel eens helpen.
De TCP/IP voor de netwerkkaart moet er idd staan anders werkt het nooit. Want daar vul je de gegevens in en niet bij het "kale" TCP/IP protocol zelf.
Toch iets mis met de setup vd kaart (disk ! check instellingen) en bios instellingen??? Dan pas weer verder.

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Ok, we zijn een stap verder. Alle kabels zijn getest, alsmede de netwerkkaarten (er kan gewoon mee ge-kabel-internet worden!), maar het probleem is als volgt.

Als ik de computers opstart, dan is degene die het eerst opstart in staat om de andere te lezen, maar ik kan die computer niet bereiken via het netwerk. Blijkbaar gaat er iets fout in het verder laden van mijn computer.

PS de computer die wel de andere kan lezen heeft daadwerkelijk de TCP/IP toegewezen gekregen aan de kaart, dus TCP/IP --> RealTek Ethernet NIC
Maar bij de computer die wel gelezen wordt, maar niet toegang verschaft (en zelf de andere computer niet ziet), die heeft geen kaart toegewezen gekregen, ik krijg dna als protocol: TCP/IP and that's it!

Battle.net tag

• Vavoom
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Welk OS hebben de pc's.
Als je in de command prompt de ip-configuratie bekijkt (ipconfig of winipcfg) welke ip nummers zie je allemaal. Die ip-nummers moeten allemaal in dezelfde "range" zitten. Dus:
pc1: 192.168.1.1 (sub: 255.255.255.0)
pc2: 192.168.1.2 (sub: 255.255.255.0)
pc3: 192.168.1.3 (sub: 255.255.255.0)

Zodra dit ok is, start dan de pc's op en log op alledrie in.
Open Network Neighborhood. Zie je ze daar staan? Mooi, problem solved. :D
Zie je ze daar niet staan? :'( Ga naar Start/ Find/Computer. Vul daar de naam in van de pc die je zoekt. Je kan hem ook eventueel pingen natuurlijk.

Vind je ze dan nog niet, geef dan een uitgebreide configuratie (pc-namen, domein/ werkgroep, ip-adressen, OS-versies e.d.) Misschien kunnen we dan es verder gaan kijken.

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Ok, ik heb dat al gedaan, maar ik zal even een uitgebreide configuratie laten zienL

Netwerk bestaat uit 3 computers.
Alle 3 hebben Windows 98 second edition.
De bedoeling is dat een van de computers als server gaat fungeren, maar dat is voor het internet en nu niet van toepassing.

Ik heb de volgende settings voor de computers:
1) Server:
Naam: GERRIT
Workgroup: GOD
beschrijving: Jerry
IP: 192.168.0.1
Subnetmask: 255.255.255.0
Netwerkkaart: Planet
Bijzonderheden: geen verwijzing van de TCP/IP (of NetBUI) naar de kaart, zoals bij de andere computers

2) Client:
Naam: KITTY
beschrijving: Kitty
IP: 192.168.0.2
Netwerkkaart: Realtek (9 euro van www.mycom.nl)
Bijzonderheden: na opstarten van Gerrit, ziet Kitty Gerrit, maar kan het niet bekijken. Nadat Gerrit helemaal geladen is, valt Gerrit weg uit de Netwerkomgeving bij Kitty.

3) Client:
Naam: KIRSTEN
beschrijving: kirsten
IP: 192.168.0.3
Netwerkkaart: Realtek (9 euro van www.mycom.nl)
Bijzonderheden: zelfde als bij Kitty.

Ik heb de netwerkkaarten getest door het kabel internet op te zetten en alle computers konden gewoon op het internet. De kabels en netwerkkaarten werken dus naar behoren.

Battle.net tag

Verwijderd

kijk eens bij de setup van de kaart.
Stel in (als dat niet het geval is.....)
geen plug en play
half duplex
geen boot-rom
en kijk nog even verder naar andere opties.
de TCP/IP naar de kaart verwijzing moet er ihmo wel staan.

Verwijderd

werkt het al ?

Verwijderd

ik had het zelfde probleem de hele tijd een pping time-out had van alls geprobeerd netwerk kaarten verwisselt, zelfs stp kabels aangelegd :)

het eigenlijke probeelm was dat de netwerk kaarten niet goe geinstalleerd waren en op allbei de pc's draaide een firewall (nis) die alles ook lokaal blokkeerde zelfs het pingen

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 21:24 schreef pir-p3 het volgende:
-> Dolphi schreef
-> IP adres opgeven zou niet eens nodig hoeven zijn, die -> krijgt de pc wel toegewezen bij het opstarten.

Hoe kom je daarbij. Dat kan alleen als er een DHCP-server
in z'n netwerkje zit en daar heb ik 'm niet over gehoord.
Ik leg uit hoe ik daarbij kom.
Als je zelf géén IP adressen toewijst en je start de PC's op, dan gaan ze op zoek naar een DHCP server.
En als die er niet is, krijgen de pc's een <b>Automatic Private IP Adress</b>.
Dit IP adres ziet er als volgt uit: 169.254.x.x en het subnetmasker is 255.255.0.0
Bij het toekennen wordt er op de op het netwerk aanwezige pc's gecheckt of een IP adres in deze range al bestaat. Als het netwerk dus werkt kunnen de pc's op die manier nooit een zelfde Private IP krijgen. Ze zullen in ieder geval in hetzelfde subnet zitten en hiermee kunnen ze dus communiceren met elkaar.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:26
ik heb niet de hele posts gelezen,
maar je drukt toch wel op "enter" bij het aanmelden en niet op escape he? want anders zien ze elkaar ook niet
Pagina: 1