Toon posts:

[Icepack] gateway instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een thuisnetwerk met op een winxp pc ICS. In linux heb ik mijn netwerkkaart werkend ( als eth0, duh). Het ip-adres van mijn pc is 192.168.0.153 en van de winxp-bak 192.168.0.1. Hoe stel ik mijn linux-bak nu in dat inet werkt?

M.a.w. waar geef ik de gateway op en de dns enzo? HELP!

(Ik heb al wat topics doorzocht ik kon niks vinden)

(er zit geen setup-programma bij die distri. hiervoor)

Kozel

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DNS:

cat /etc/resolv.conf
nameserver 212.142.28.66

Netwerkkaart:

cat /etc/network/interfaces
# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
# automatically added when upgrading
auto lo eth0
iface lo inet loopback
iface eth0 inet static
address 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1

Verwijderd

Topicstarter
die file bestaat niet bij mij... Ik heb ook geen vergelijkbaar iets, overal gezocht, ik snap er de ballen van.....

kozel

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 21:08 schreef kozel het volgende:
Hallo,

ik heb een thuisnetwerk met op een winxp pc ICS. In linux heb ik mijn netwerkkaart werkend ( als eth0, duh). Het ip-adres van mijn pc is 192.168.0.153 en van de winxp-bak 192.168.0.1. Hoe stel ik mijn linux-bak nu in dat inet werkt?

M.a.w. waar geef ik de gateway op en de dns enzo? HELP!

(Ik heb al wat topics doorzocht ik kon niks vinden)

(er zit geen setup-programma bij die distri. hiervoor)

Kozel
zou je niet eens een wat meer standaard install dan van een bekende distro doen als je er zo weinig van snapt? Als dat bestand niet bestaat hebbie namelijk of erg zitten klooien, of een vreselijk rare install gedaan ofzo.

Met wat Banaan zei kom je er wel uit namelijk, ff spitten.
Maar je klinkt nog niewbie'er dan ik, dus ik zou lekker die linux bak opnieuw standaard instaleren, en vanuit een newbie vriendelijke situatie gaan kijken op die PC.
(Red Hat en Suze heb ik zelf al zonder problemen geïnstalleerd en ook qua netwerk geïnstaleerd die hebben mooie grafische progjes om dat in te stellen. Daarna ga je natuurlijk in de textfiles kijken hoe het echt werkt zodat je het snapt.)

Algemeen, als default gateway moet je 192.168.0.1 (Je XP bak dus) opgeven, vraag is wel, forward die ook DNS? dan moet dat IP ook als DNS server op je linux bak staan.
Anders moet je je DNS servers van je internetprovider invullen op je linux PC, dan weet die ook dat www.linuxdoc.org een IP van 152.2.210.81 heeft. ;)
Met als resultaat dat je daar bruut veel over Linux en netwerken kan leren.

Succes!

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 30 januari 2002 10:25 schreef kozel het volgende:
die file bestaat niet bij mij... Ik heb ook geen vergelijkbaar iets, overal gezocht, ik snap er de ballen van.....

kozel
ressolv moet je idd soms nog zelf aanmaken, en voor ip enzo moet je anders maar ff in /etc/network rond kijken. Maar welke distro heb je dan?

Verwijderd

Topicstarter
resolv.conf heb ik maar die andere niet heb alles afgezocht nergens iets wat ook maar in de richting komt.

kozel

Verwijderd

Topicstarter
oja, Icepack-linux www.icepack-linux.com

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor vele replies ik moet steeds wegklikken zit op school leraar doet moeilijk......

Ik weet wat alles is enzo het enigste dat ik moet weten is waar je in godsnaam de gateway opgeeft, de DNS-server instellen had ik zelf al gevonden.

groet, kozel

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 30 januari 2002 11:22 schreef kozel het volgende:
sorry voor vele replies ik moet steeds wegklikken zit op school leraar doet moeilijk......

Ik weet wat alles is enzo het enigste dat ik moet weten is waar je in godsnaam de gateway opgeeft, de DNS-server instellen had ik zelf al gevonden.

groet, kozel
route add default gw <gateway_ip> kan ook. Moet je het wel elke boot opnieuw intikken :P

Verwijderd

Topicstarter
En dat kan ik niet automatisch later uitvoeren bij iedere boot... Er is dus geen soort autoexec.bat in linux of wel?

Kozel
Pagina: 1