terratec 512i geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik heb deze sinds krt geinstaleert, want ik ben me comp. aan het upgraden, dat was alvast de 1e stap, maar laats toen ik mijn comp. opstartte hoorde ik heel vaag een radio zender uit mijn luidsprekers, wel met veel ruis erdoor, maar komt dast wel eens vaker voor? ik vond het wel vaag, ik heb geen tuner, radio kabel o.i.d in de buurt staan, dichtsbijzijnde is ca 5 m weg, zou wel leuk zijn al kon ik er echt goede ontvangst mee krijgen 8-)

Verwijderd

betere ontvangst: moet je er een nog betere antenne aanhangen....

Je hebt dus last ervan dat je geluidskaart gevoelig is voor HF-signalen (=radio signalen). Mogelijk dat je luidsprekersnoeren als antenne werken. Beetje lastig om een kort recept te geven zo. Het is een beetje zoeken en experimenteren met kraaltjes, frietjes, spoeltjes waar je het snoer doorheen wikklet een aantal keren. soms ben je er in een keer van af, soms help het helemaal niet en moet je inde PC aan de slag met dat zelfde materiaal. Of zelfs met de soldeerbout om een HF-ontkoppelingsondensator op de voedingslijnen te zetten of een hele kleine over de microfoon ingang. Soms helpt alleen een betere aarding van de PC ook al afdoende.
Het is een bekend probleem in de zendamateurwereld. Dus als zo iemand in de buurt zit, handig. Kijk anders effe op de site van de VERON (Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek Nederland) of daar tips staan. Of zoek een Google search naar zendamanteurs die daar ervaring mee hebben. Soms kun je voor advies nog wel eens bij de overheid terecht, de vroegere Radio Controle Dienst (ben de huidige naam effe kwijt.
Bekende termen in die wereld zijn: EMI en RFI (de i van intereferences, m van magnetic, r van radio, e van electromagnetic).

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ja daar zal ik wel effe kijken, ik heb er laatste tijd geen last mer van, eigenlijk maar 2x gehad, vlak na de instalatie, nu niet meer, ken altijd effe zon spoel halen.
kun je die gewoon kopen bij bijv een electrocomponentenzaak?(lang woor he?)

Verwijderd

kan wel. maar je moet er wel een hebben die verstand heeft van dit soort zaken anders krijg je zeker het verkeerde mee of ze splitsen je een duur netfilter in de maag. E het kan zijn dat je er gewoon een paar proberen moet en dan moet je wel een afspraak maken om de rest terug kunnen brengen.
ik zou eerst op het web gaan snuffelen zodat je meer weet. en kijk effe in de bieb of er een boek over staat (beetje geluk). Zeker nu je wat minder of geen last hebt: waarom haasten.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
idd, ik heb er nu geen last van, volgens mij kwam het door de andere aansluitkabel naar mn speakers

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 09:28

Jaymz

Keep on moving !

HA=>AV
Pagina: 1