Toon posts:

Dedicated server: waar op te letten

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ook wij (f1racing.net) stappen nu over naar een dedicated server. Aangezien jullie er bij tweakers.net ook behoorlijk druk mee bezig zijn geweest leek het me geen slecht idee om hier nog een ste vragen naar dingen waar je speciaal op moet letten, valkuilen, etc.

Het apparaat:
Intel ISP 2150-basis
(is: Intel mainbord met 82443GX chipset, onboard videokaartje, Adaptec SCSI controller met AIC-7896, Intel Pro/100+ netwerkkaart, en 2u hoog kastje (doordat die kast zo laag is halen we de meerprijs van het merkje Intel er met gemak uit bij de providerkosten))
PIII 600
256 MB ECC
2x Quantum Atlas 9.1 GB U2W SCSI in Raid-1

Software: We denken aan Redhat 6.2 met Apache webserver, en PHP en MySQL (de laatste sowieso want daar draait de site een beetje op ;) )

Wat zijn nog valkuilen? Waar moet je speciaal op letten?

Verwijderd

Als ik een dedicated webserver zou maken zou ik voor raid 5 kiezen.
Als er dan een crash is kan je er zo een nieuwe in laten schroeven.

Verder is het HEEL belangrijk om alle security updates bij te houden. Want het lijkt er op dat elke dag wel weer exploits worden gevonden.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

Liefst met HOT swap.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, Raid-1 is degene die tegen crashes beschermt. (Raid-0 is die die het snelelr maakt (striping), Raid-1 is mirroring). Raid-5 (dus snel en veilig) wordt errug prijzig.

Hot-swappable is het, dat zit in dat Intel-systeem.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RAID-5 hebben we ook in de nieuwe server, software matig en het werkt perfect. Overigens wel een tip: installeer zo weinig mogelijk, en compileer het later vanaf source. Zo weet je zeker dat het voor jouw server geoptimaliseert is. Overigens kom je daar bij Apache niet onderuit, als je PHP wilt hebben. Verder is het belangrijk goed overzicht te houden, en duidelijk te maken wie wat doet ( .plans roelen). Je moet er verder op letten dat onder je webroot geen symlinks staan (dan kan iedereen zomaar je hele server doorwandelen) en dat in bijna elke directory een simpele index.html staat, zodat er geen listing mogelijk is. Verder wil je alleen de noodzakelijke ports open hebben staan, dus zoveel mogelijk sluiten. Telnet kan je ook beter afsluiten, en een ssh daemon draaien (encrypted connectie etc). Meer weet ik ff niet... :)

Verwijderd

das allemaal beveiliging rick, ik denk dat joost(mmoie naam trouwens :P) het meer heeft over de huur/plaatsing enzo van het systeem

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
ff iets over de software: ik zou kiezen voor Debian 2.2, da's volgens mij geschikter voor webservers

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Havana: Daar kunnen we even naar kijken, toch denk ik dat ik voor RH6.2 ga, simpelweg omdat de jongen die het systeembeheer gaat doen daar ervaring mee heeft.

RickJansen: Kan Raid-5 ook met 2 HD's? Of heb je er dan meteen weer meer nodig? Thanks voor de overige tips, daar heb ik zeker wat aan!

Joostlek: de provider zijn we al voor 99% over uit.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 20:11
Sorry hoor, maar ik dacht dat voor servers toch wel de onbetwiste winnaar FreeBSD was?
Ik heb ook gehoord dat Red Hat vele malen minder veilig is dan bijv. FreeBSD. (gaten, etc.) Ik kan het fout hebben, maar het komt wel uit betrouwbare bron.

Verwijderd

reply op die index.html
als je een module uit apace eruit haalt (volgens mij createindex of zo iets), dan geeft ie die listing ook niet,
ik mis hem wel, onze server is nog in ontwikkeling en dan is het wel ergguh makkelijk :)

ps .ik krijg hem dus niet meer terug.

Verwijderd

oh, dan had ik het verkeerd begrepen, anyways, volgens mij heeft kaandorp gelijk, als je het gaat doen, doe het dan ook meteen goed met een BSDtje

offtopic:
hmmm, heb eigenlijk bestwel een klote nick :(

Verwijderd

Joost vd Maarel:

Voor RAID-5 heb je minimaal 3 HD's nodig.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Is een bult meer geheugen ook niet errug fijn? 512 ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Dennism: tja, dat is het inderdaad, maar 256 MB ECC kost toch weer een hele bult geld... en dan maak je een afweging tussen de kosten en de baten...
Pagina: 1