ADSL versus Kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:44
Ongeveer een jaar geleden heb ik eindelijk kabelinternet gekregen. Omdat ik in Eindhoven woon is de enige aanbieder Chello van UPC. Vrienden van mij hebben sinds kort een ADSL-aanluiting thuis. Wat blijkt, ADSL is traag!!! :Z
Niet lang geleden, toen KPN met MxStream op de markt kwam, zei iedereen dat ADSL supersnel is/zou worden. Ik had toen al spijt dat ik net Chello had...
Om nu een beetje een redelijke vergelijking te maken tussen ADSL en Kabel heb ik KPN MxStream Extra in combinatie met de goedkoopste ISP vergeleken met UPC Chello

Eerst een vergelijking qua prijzen.

Wat kost MxStream? (Prijzen vanaf 1 feb. 2002)
------------------------------
Per Maand: € 83,85
Ethernetmodem: € 204,-
Installatiekosten: € 34,03
-Installatie door monteur: + € 102,10
Totaal per Maand: € 83.85
Eénmalige kosten: € 340,13
Kosten eerste jaar: € 1346,33

Wat kost Chello?
Per Maand: € 45,36
Borg Kabelmodem: € 45,37
Installatiekosten*: € 90,30
Totaal per Maand: € 45,36
Eénmalige kosten: € 90,30
Kosten eerste jaar: € 634,32

* Installatiekosten Chello: Inclusief ISA/PCI-Ethernetkaart en hardware- en software-installatie door monteur en 15 meter UTP-kabel. Bovendien geeft UPC bijna altijd 50% korting op deze éénmalige kosten vanwege een speciale actie :)

Voor diegenen die nu nog niet overtuigd zijn, |:(
hier een overzicht wat de te verwachten snelheden zijn:

Snelheden KPN MxStream Extra
Downstream: maximaal 128 kbyte/s
Upstream: maximaal 16 kbyte/s (verhoogd vanaf 1 feb 2002)

Snelheden UPC Chello
Downstream: maximaal 300 kbyte/s
Upstream: maximaal 20 kbyte/s

Alle reacties zijn welkom. ;)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

Verwijderd

snelheden kloppen niet:
mxstream 64 kbyte/s
en chello ook minder zie www.mordax.nl

Verwijderd

Tsja post is goed bedoeld maar de meeste info is uit de FAQ en search te halen.

Kabel mag dan wel sneller en goedkoper zijn, ik ga voor ADSL.
Het is rete betrouwbaar en constant een vaste snelheid, amper storingen gewoon super.

Kameraden hoor ik geregeld klagen over @home dat er vaak storingen zijn en dat de mail server niet okay is, dan ben ik blij dat ik voor ADSL heb gekozen. ondanks een langzamere downstream en hogere abo-kosten.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 20:24
ADSL kan ook veel goedkoper/sneller.

Check bijv. Cistron.nl maar eens :)

• FlowDesign
Ff over de Downstream van MxStream:
Ik heb hier dus expres het EXTRA pakket meegenomen in de vergelijking dat dus een downstream heeft van maximaal 1024 kbit/s = 128 kbyte/s.
Chello meent dat de downstream maximaal 1500 kbit/s is, maar ik haal regelmatig hogere snelheden dan dat.

Verder heb ik bijna nooit last van storingen.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 23:18
Het gaat om mxstream extra en dus idd 128 kb/sec.

En 300 kb/sec zijn meetfouten van internet explorer, gewoon onmogelijk, ruim 180 kb/sec is technisch mogelijk maar dat haal je al nooit. Bij ADSL heb je wel goeie newsservers etc. En de downtime is 20x minder, Chello ligt de afgelopen weken de hele tijd plat, alleen maar storingen en problemen. Ik heb zelf een half jaar lang 10% packetloss gehad. Bij ADSL ben je ook niet afhankelijk van hoe druk het is in jouw wijk. Als Chello perfect werkt is het idd goedkoper, dan kan je blij zijn, alleen op de meeste plaatsen is het een ramp :r :r :r Service bestaat bij chello ook niet, dat is bij ADSL veel beter.

• FlowDesign
Mensen die reageren en ook Chello hebben,
vermeldt waar je woont!!!

Ik woon in Eindhoven en volgens mij heb ik daar errug veel geluk mee wat betreft Chello. Hier zijn er echt serieus bijna geen storingen en ik weet zeker dat ik over de 200 kbyte/s heen ga (met DAP ingeteld op 4 connecties dan welteverstaan)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb Chello gehad en nu ADSL basic. Chello beviel mij prima, al was de administratie een zooitje (ik kreeg na 4 maanden mijn eerste rekening pas, dat was dus behoorlijk opgelopen). En na de opzegging duurde het nog 6 maanden voordat ik de borg teruggestort kreeg. Geen een keer storing gehad, supersnel want rustige wijk qua aansluitingen, bijna geen concurrentie op de lijn.
Nu ben ik alweer tevreden, maar nu dus met ADSL. Snelheid is wat lager maar dat interesseert mij niet, ik ben toch niet zo'n grootverbruiker wat betreft traffic, wel wat tijd betreft.
Mijn voorkeur gaat uit naar ADSL, omdat je makkelijker even offline kan zijn. Is af en toe wel handig om je firewall en virusscanner uit te kunnen schakelen als je niet zo'n snelle computer hebt en toch iets zwaars wilt draaien.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• MenaceD
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Chello Gebruiker... Rotterdam
Ik ben wel tevreden over chello al liggen ze er hier wel af en toe uit. en die helpdesk he, wat een drama |:(

Verwijderd

1 ding hier: chello ga zo door doet perfect

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58

QuestGamer

Questje

64 kb/s vind ik snel genoeg hoor (mxstream basic), voor 100 piek per maand.
Tsjaa we hebben geen kabel hier dus de keuze is simpel.

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• Pc123
Die snelheden van DAP kloppen vaak niet hoor, ruim 180 kb/sec is technisch het maximum. Maar als je dat haalt met chello (:r) kan je heel erg blij zijn :9~.

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08
Op zich maakt de snelheid niet eens zoveel uit, maar hoge ping en packetloss zijn fataal, Chello heeft daar een mooi handje van.

ADSL heeft daar minder last van, www.metiADSL.nl lijkt me wel leuk, is beter dan MxStream, qua prijzen dan :P

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Ik heb @home, en dat bevalt (nog) prima. :) Onlangs is de prijs iets verhoogd, maar ik heb tot nu toe nog altijd een redelijk snelle verbinding gehad voor 89 gulden per maand. Ja, uiteraard wisselt dit, en ik moet ook zeggen dat de snelheid en pingtijden de afgelopen maanden slechter zijn geworden.. :( Maar ik heb toch nog nooit onder de 200 kb/s gemiddeld gezeten (gemeten mbv. goede servers, waarbij mijn eigen verbinding dus de bottleneck is). En 480 kb/s down gemiddeld (3,8 Mbit) zul je met een basic of extra Mxstream abonnement niet halen (Cistron buiten beschouwing gelaten). Al moet ik toegeven dat de tijden waarin die snelheid bij @home normaal was ook voorbij zijn :'( ('s nachts lukt 't nog wel overigens)

Over het algemeen ben ik dus wel tevreden over de snelheid (behalve de upstream, maja daar klaagt zowat iedereen over..)
Stabiliteit is in principe goed. Ik heb er in 1.5 jaar misschien 5x uitgelegen, waarvan een keer een aantal uur en de rest was slechts 10 minuten ofzo.
Wat betreft de services kan ik echter niet positief zijn, de mail en news servers zijn gewoon erg onbetrouwbaar :( Vanuit dat oogpunt vind ik de prijsverhoging dus ook niet terecht...

Dus mijn advies aan @home is :P : Besteedt je geld nou es niet aan die irritante peperdure paginavullende krantenadvertenties e.d.; gebruik het om je service voor bestaande leden te verbeteren, of in ieder geval constant te houden. En dan doel ik met name op de mail/news servers, en ook om op langere termijn een stabiele snelle verbinding te kunnen garanderen.. :)

Tot zover mijn ervaringen en mening :)

#

• Pc123
5x in anderhalf jaar :) wow! Bij Chello is dat minimaal x10.

Verwijderd

je hebt btw een foutje gemaakt...die mxstream extra upstream zit op 256kbit, oftewel ongeveer 25kb/secs in de praktijk

maarre laten we eens een beetje chello met mxstream basic vergelijken. als ik zou kunne kiezen tussen chello of adsl van kpn zou ik toch voor adsl gaan...je hebt het namelijk over de kosten, maar bijna op elk moment heeft wel tenminste 1 isp een aanbieding van eerste 3 maanden gratis; of geen aansluitkosten. Verbinding is stabieler; hoge uptime en lage ping, in tegenstelling tot chello. service laat ook nog heel veel te wensen over bij chello. Heb je wel eens de Radar aflevering met chello gezien? daar vertelde een ex-medewerker van de helpdesk zelfs dat er een regel was, dat als klachten of problemen er meer dan 3 dagen lagen, dat ze dan dat formuliertje in de prullenbak mochten gooien (!!) talk about service naar de klant |:(

al met al is chello iets goedkoper en downspeed ligt 3x zo hoog, maar als je kijkt naar de rest....need i say more

begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat dit in elk geval allemaal zo is, maar op het moment dat je een probleem hebt dan kan je er yes op zeggen dat het probleem nooit meer echt wordt opgelost.

btw laatst had ik gehoord dat iemand zun splitter kapot was; KPN gebeld, nieuwe splitter via post, en ze hadden er voor de zekerheid nog een extra modem bij gegooid! dat noem ik nou service; dat zie ik chello nog niet doen

oh ja en dhz pakket komt op 238 euro; iedereen die een handleiding kan lezen kan het zelf installeren. spreek uit eigen ervaring (had gister adsl basic moeten installeren bij een kennis)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
Op dinsdag 29 januari 2002 20:22 schreef FlowDesign het volgende:
Die vergelijking slaat kant noch wal, Mxstream is niet de enige ADSL-aanbieder, en ook niet de goedkoopste.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 23:56 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]
Mxstream is niet de enige ADSL-aanbieder, en ook niet de goedkoopste.
ja precies, daarom neem ik zelf geen mxstream, ook al vind ik mxstream beter dan chello

:)

ben blij dat ik de keus heb opeens...tot voor kort kon ik uit geeneen keus maken

Verwijderd

hier een cistron abbo mijn snelheden zijn gewoon altyd tussen de 110 en 120 kb down
en 55 kb up pingtyden altyd rond de 50 a 60 mij hoor je niet klagen en alles was binnen 3.5 weken gerealiseerd zelfs kpn was op tyd met de lijn omgooien misschien een optie als het beschikbaar is in jullie gemeente
heb het 1 mb lijntje meer krijg ik niet van de huize der vrouw maar heeft er toch geen verstand van misschien stiekem omzetten naar maxxxx

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 10:43 schreef dedoder het volgende:
hier een cistron abbo mijn snelheden zijn gewoon altyd tussen de 110 en 120 kb down
en 55 kb up pingtyden altyd rond de 50 a 60 mij hoor je niet klagen en alles was binnen 3.5 weken gerealiseerd zelfs kpn was op tyd met de lijn omgooien misschien een optie als het beschikbaar is in jullie gemeente
heb het 1 mb lijntje meer krijg ik niet van de huize der vrouw maar heeft er toch geen verstand van misschien stiekem omzetten naar maxxxx
Oh behave ;)

maar die snelheden zijhn wel netjes, ook nog goedkoper dan mxstream plus!

Verwijderd

Ik heb 3 kwart jaar Chello gehad. Was hartstikke tevrden. Lag er af en toe uit maar nooit heel lang. Snelheden ook perfect, 180 kb/s en 's avonds zakte dat ietsjes. Ik woonde overigens in de wijk Kralingen in Rotterdam.

Nu ben ik verhuisd naar Woerden en ik weiger ooit nog een cent te betalen aan de KPN dus was ik aangewezen op de concurrentie. Ik had ADSL via Veratel/Demon aangevraagd en ja hoor het was weer zover. De KPN moest langskomen om de lijn om te zetten, maar hadden afspraken gemaakt en niet nagekomen. :r

Nu uiteindelijk werkt het (overigens zonder dat er ooit iemand langs is geweest) perfect. Goeie constante snelheden, dat is voordeel van ADSL boven kabel. Nadeel is dat je er min. 1 jaar aan vast zit.

Dus als je kabel kan krijgen via Casema/@Home/Chello dan zou ik eerst dat proberen een paar maandjes. Is het nix kan je altijd overstappen naar ADSL.

• FlowDesign
Ok, zoals blijkt zijn de meningen nogal verdeeld.
Maar ik moet zeggen dat een kleine meerderheid toch de neiging heeft om ADSL te kiezen.
Alleen wil dus (bijna) niemand MxStream van KPN hebben.
Nu heb ik voor de vergelijking wel MxStream Extra genomen omdat (volgens mij) KPN ongeveer in heel Nederland MxStream aanbiedt, wat (volgens mij) bij bijv. Cistron niet echt het geval is. Correct me if I'm wrong.
Maar idd, MxStream Extra is wel errug duur. Dus dan gaan mensen gauw verder kijken naar alternatieven.
Wat ook blijkt is dat ik eigenlijk niemand hoor klagen over kabelinternet, behalve dat de helpdesk van Chello gewoon 100% waardeloos is. Dat vind ik overigens ook.
Mijn conclusie wordt denk ik dus zoiets als dit:
Wat voor breedbandverbinding men kiest is in de eerste plaats afhankelijk van de beschikbare aanbieders in de eigen regio.
Men kijkt niet zozeer naar de verschillen in down- en upstream en ook niet echt naar de prijs. Alleen blijkt wel dat KPN MxStream veel te duur is.
:7

• Bajo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 19:52
Volgens mijn weten geeft Chello Maximaal 1536 Kilobits, zeg maar 1,5 MB lijn, dus 192 KiloBytes maximaal (Theoretisch)

Mocht er uitschieters zijn die boven die 192 uitkomen, dan klopt daar dus geen reet van.
Meer een fout van explorer die z'n cache enof proxy meerekent..

Verbeter mij gerust.. ben 1 en al oog :)

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 16:08
....
Upstream: maximaal 16 kbyte/s (verhoogd vanaf 1 feb 2002)

Snelheden UPC Chello
Downstream: maximaal 300 kbyte/s
Upstream: maximaal 20 kbyte/s
Klopt niets van. Die verandering van 64 Kbit/sec naar 128 Kbit/sec is voor MxStream Basic..

Het moet zijn:
Upstream: maximaal 32 kbyte/s

Snelheden UPC Chello
Downstream: maximaal 192 kbyte/s (T1)
Upstream: maximaal 16 kbyte/s

Coïtus ergo sum

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Met ADSL heb je een veel stabielere verbinding als met kabel, ideaal voor online gaming....

Verwijderd

Downstream: maximaal 192 kbyte/s (T1)
Waarom zet je erachter T1? T1 staat dus voor een lijn met bandbreedte 1,5 mbit up/down.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 23:51

Ruudjah

2022

Mxstream heeft een aantal voordelen boven Chello.
-Modem upgradeble naar router (scheelt toch snel 100 euro)
-Eigen lijn naar telco operator. Geen ongewenst internetverkeer naar je huis.
-Betere verdeelstations. Chello heeft een diepere netwerkhierarchie, waardoor er vaker storingen zijn. Valt er een kastje uit, hebben een paar straten een week geen internet. KPN heeft ongeveer 5-6 centrales per grote stad.
-Vast IP. Is niet bij elk chello abbo zo, maar vaak heb je daar en dynamisch IP. Is natuurlijk geen groot nadeel.

Chello heeft ook voordelen boven Mxstream.
-Snelheid upgradable tot 30 Mbit/sec (http://www.tweakers.net/nieuws/20202), tov 8 Mbit met ADSL wat er maximaal door een telefoonlijntje kan worden geperst.
-Goedkoper

TweakBlog

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Chello is erg regio gebonden. Je kunt wel de maximale snelheden noemen (up: 16 kb/sec, down ca. 192 kb/sec) maar dat is nogal theoretisch. Als dit echt altijd zo was, is kabel natuurlijk veel aantrekkelijker, maar het ligt aan je regio.

Als je Chello hebt is het echt afwachten: Het kan heel goed, maar op de meeste plaatsen is het zwaar brak. Om nog maar te zwijgen over al die storingen.

@home over het algemeen super, maar ook daar zijn nare dingen over te lezen.

Kortom: Het is maar net waar je woont, gewoon een kwestie van proberen.

ADSL daarentegen is redelijk voorspelbaar.

Hier op mijn adres is kabel (Chello) echt om te :r
Dus heb ik ADSL besteld, maar stel dat ik ga verhuizen dan kan het best zijn dat op dat adres kabel weer heel aantrekkelijk is.
Pagina: 1