Luister, ik vind dit een interesante discussie, en ik wil best m'n ongelijk toegeven als het zover mocht komt. Daarnaast wil ik je niet uitlachen en geloof ik best dat je hier behoorlijk wat verstand van hebt, maar je zegt een paar dingen waar m'n tenen van gaan krom staan.
Dit voorbeeld ging al fout bij de eerste stap:1 = sqrt(1).
Dit is niet zonder meer waar. sqrt(1) kan 1 of -1 zijn, dus dat is gelijk tekentje had ik helemaal niet mogen zetten.
Come on!!!! Dit is gewoon per definitie waar. De wortel van een positief getal is gewoon de positieve wortel, dat is gewoon zo gedefineerd.
Ik heb inmiddels wat meer zitten lezen en ik wil toegeven dat een getal 2 wortels heeft. Maar de conventie is nu eenmaal dat met de wortel van een positief getal de positieve wortel bedoeld wordt, daar kun je gewoon niet omheen. De verwarring ontstaat wanneer je de wortel van een negatief getal neemt, want die expressie is ambigue, het is niet duidelijk welke wortel je met die notatie bedoelt. De problemen die hiermee ontstaan kun je echter gewoon oplossen door duidelijk te zeggen welke wortel je bedoelt als je de wortel van een negatief getal neemt. Zoals fvdlaar al opmerkte wordt i de "principal square root" van -1 genoemd, wat idd wel impliceerd dat er ook nog een andere square root is.
Ik ben niet bang voor complexe e machten, en ben ook blij dat je die er ff bij hebt gehaald. Je voorbeeld is vrij overtuigend.
Lees
deze pagina maar eens, hier staan een aantal interesante dingen over de wortels van negatieve getallen. Wat ik eruit opmaak is dat het probleem in die rare bewijsjes erin zit dat je rekenkundige regeltjes toepast die niet gelden voor de wortels van negtieve getallen, wat fvdlaar ook al had gevonden.
He who knows only his own side of the case knows little of that.