Toon posts:

Zelf games maken

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag zelf een 3d game maken (genre en alles weet ik nog niet), maar nu wil ik weten met welk programma ik dat moet doen en voor welk OS (liefst Linux) dat programma is.

PS: als jullie denken dat het te ingewikkeld is, ik ben bereid om een HEEL hoop te leren over het maken van 3d games :)

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 31-01 12:15
Wil je zelf een game maken of een mod?

Voor een eigen game: Visual C++ (of andere c++ of andere taal compiler), Paintshop Pro (beiden voor Windhoos), en verder heb je nodig: een groot team achter je ;)

There is no magic.

• rove
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06-2022
hihi :D

dunno

Verwijderd

vraag het aan djuri2000:

/me vindt dat hij echt alles weet :)

[ Voor 10% gewijzigd door zeef op 03-06-2014 15:37 ]

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

*kuch*

Leer eerst maar eens C / C++, daarna 3D Studio / Photoshop, dan het OpenGL / Direct3D API, volg tenslotte een cursusje gamedesign, en we praten verder :)

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

Mischien is Blender een tip, Blender is een gratis 3D programma waar je ook spellen mee kunt maken, er is ook een Linux tarball geloof ik ;)

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 31-01 12:15
En kijk anders hier ff: http://www.gameskool.nl/ voor meer info

Edit: Hier is een hele lijst met proggies die je nodig zou kunnen hebben inclusief developer en site van proggie.

There is no magic.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Darkbasic is ook een 3D development environment. Heb hem ooit es gehad, maar vond hem toen te traag op me Cyrix 150 >:)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01

Bezulba

Formerly known as Eendje

tis niet een kwestie van "even" een game maken...

je hebt nodig minimaal:

kennis van textures
kennis van mapbouwen
kennis van directx
kennis van opengl
kennis van 3d engines
kennis van art
kennis van muziek
oh en ook nog schrijverskillz
en zo kan je nog wel wat verzinnen..

als jij dat allemaal kan.... petje af...

blup

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49
en dan nog de vraag of het ook multiplayer moet ondersteunen, dan zit je nog met welk protocol (directplay of sockets) en hoe verloopt je comminicatie. doe je het asynchroon of synchroon? client/server of gedistribueerd? ga je voor bandwidth optimalisatie of latency beperking??

etc etc

• Soullie
  • Laatst online: 17:08

Soullie

Planeshift

ik maakte vroeger dan die text games :P

met qbasic :)

Echte pro dus :P vraag wat je wilt weten =)

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 19:26 schreef The_Will het volgende:
En kijk anders hier ff: http://www.gameskool.nl/ voor meer info

Edit: Hier is een hele lijst met proggies die je nodig zou kunnen hebben inclusief developer en site van proggie.
Die site slaat net als de bedrijven die er gemeld staan, als een lul op een drumstel.

Je hebt assembler en een 3D pakket nodig om een game te maken. |:(

Sjonge jonge.... sorry hoor. Maargoed, kan begrijpen dat ze hun geheimen verder niet prijs geven dat doe ik zelf ook niet.

• udenjpg
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Probeer eerst eens met bv. Delphi vier op een rij te maken. Als je dat kan praten we verder ;)

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

• Termi
  • Laatst online: 12:52
Je mag wel heel veel weten als je het alleen wilt doen, dan wordt het je levens project >:)...

• M@NIC
  • Laatst online: 26-01 11:29
Hehe, nou als je over 200 jaar klaar bent laat je het maar even weten :D
Dude, er zijn echt vet veel mensen 3 jaar bezig om 1 game te maken.
Dus jij doet het zo ff ;)

• kamerplant
  • Niet online
En dan ben je klaar, blijkt ie niet te werken op Windows 2100. :+

🌞🍃

• Ruud2001
  • Laatst online: 01-02 23:04

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Op woensdag 30 januari 2002 15:15 schreef DataBeest het volgende:
En dan ben je klaar, blijkt ie niet te werken op Windows 2100. :+
LOL *D

Misschien een tip voor de topicstarter: lees eens wat intervieuws met mensen zoals John Romero, Peter Molyneux enz. Als je dan ziet hoelang die lui bezig zijn en hoeveel uren ze per dag werken, kom dan nog maar eens terug. :7

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 29 januari 2002 19:43 schreef eendje het volgende:

je hebt nodig minimaal:

kennis van textures
kennis van mapbouwen
kennis van directx
kennis van opengl
kennis van 3d engines
kennis van art
kennis van muziek
Je mist het allerbelangrijkste.. Je hebt namelijk ook nogal wat goede ideeen nodig!

• Soullie
  • Laatst online: 17:08

Soullie

Planeshift

mja ik heb toch wel respect voor zown mensen :)...

• P.B.
  • Niet online
SuperLoco natuurlijk :+

• kamerplant
  • Niet online
En dan zijn mensen jaren met zo'n spel bezig, is het uit, vinden mensen het spel maar stom. ;(

Eigenlijk is dat best wel zielig. :(

🌞🍃

• M@NIC
  • Laatst online: 26-01 11:29
Dit topic komt in m'n "Top 10 grappigste vragen"

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 12:45 schreef Soullie het volgende:
ik maakte vroeger dan die text games :P

met qbasic :)

Echte pro dus :P vraag wat je wilt weten =)
Hehe, jij ook al... :+
Dus gizmo2002 -> voor een echt goed gameadvies ga je naar * Soullie en /me :P

[edit]
Woei ! :)
Ik heb m'n "hoe maak ik spelletjes in qbasic op de Amiga" boekjes deel 1 en 2 weer gevonden ;)
Met van die monsters op de voorkant :o

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 19:07

Sponge

Serious Game Developer

Zou eerder aanraden om met een 2D projectie te beginnen ipv. meteen in de 'derde dimensie' te springen... daar komt nogal veel wiskunde bij kijken met raypicking (intersection/collision detection), matrices, vector math, etc.

Visual Basic is tegenwoordig zeer geschikt om spellen te maken, en ja, C++ is misschien wel wat sneller, als je alle optimizalisatie trucjes kent van VB, gaat het bijna net zo snel... Voor wat VB games die laatst gemaakt zijn, of nog in Alpha/Beta fase zijn: http://talos.togglespin.com/vbgcontest

1) En zorg eerst dat je de taal goed begrijpt! 2) Begin niet met multiplayer meteen, die fout heb ik ook gemaakt :P)

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Op woensdag 30 januari 2002 16:17 schreef Herr_Schnitzel het volgende:

[..]

Hehe, jij ook al... :+
Dus gizmo2002 -> voor een echt goed gameadvies ga je naar * Soullie en /me :P
En vergeet mij niet he :P ;)

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

tssk tssk tssk ... :)

www.gameskool.nl :)

good luck :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 30 januari 2002 12:55 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

Die site slaat net als de bedrijven die er gemeld staan, als een lul op een drumstel.

Sjonge jonge.... sorry hoor. Maargoed, kan begrijpen dat ze hun geheimen verder niet prijs geven dat doe ik zelf ook niet.
haha :D
nee, jouw opmerking slaat als een lul op een drumstel

Waar staat dat je een assembler en een 3d pakket nodig hebt? Waar staat sowieso dat je iets nodig hebt? Het is gewoon een lijst met veel gebruikte tools, maar ja, ik kan van iemand als jij natuurlijk niet verwachten dat je dat begrijpt :z

En geheimen niet prijsgeven? Check het dagboek ('t is jammer dat het spel is uitgesteld, nou kunnen ze er niet op doorgaan)

Denk voortaan even na voordat je onzin begint te verkondigen :z

.edit:
Beroep: Helpdesker
Ah dat verklaart een hoop :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• toraq
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Op woensdag 30 januari 2002 12:55 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

Goh, wat een goed onderbouwde post, ik ben erg onder de indruk, not :r
Daar staat een lijst met programma's en tools die gebruikt worden door professionele gamedevelopers.
Kijk, dat jij nou een kant en klare tutorial op kleuterniveau verwacht waarin je door de kleuterjuf met de hand begeleid wordt door het ontwikkelproces van een game, dat is jouw probleem en dat geeft je niet het recht een site die opgezet is voor mensen die bereid zijn er zelf energie in te steken de grond in te boren en al helemaal niet met zulke ongefundeerde bazelpraatjes.
* toraq heeft gesproken.

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 19:22 schreef unrealer het volgende:
vraag het aan
/me vindt dat hij echt alles weet :)
Uhm, yeah right..
Gebruikersnaam:
Whatever :+

[ Voor 13% gewijzigd door zeef op 03-06-2014 15:37 ]

• emkedouwe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik weet niet wat jullie allemaal zeuren. Maar probeer ns 3D Gamestudio. Kijk ns wat rond op:

http://conitec.net/a4info.htm

Download ns een demo

Koop het programma voor een paar tientjes

Oefen wat met wat tutorials

Maak je spel in 3D.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 16:22 schreef emkedouwe het volgende:
Ik weet niet wat jullie allemaal zeuren. Maar probeer ns 3D Gamestudio. Kijk ns wat rond op:

http://conitec.net/a4info.htm

Download ns een demo

Koop het programma voor een paar tientjes

Oefen wat met wat tutorials

Maak je spel in 3D.
Dat is geen echt proggen...
Maar ehm, dit topic is al vaker voorbijgekomen en daar is alles ook duidelijk vertelt dus gebruik de search ff.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 15:59 schreef OiSyN het volgende:

[..]

haha :D
nee, jouw opmerking slaat als een lul op een drumstel

Waar staat dat je een assembler en een 3d pakket nodig hebt? Waar staat sowieso dat je iets nodig hebt? Het is gewoon een lijst met veel gebruikte tools, maar ja, ik kan van iemand als jij natuurlijk niet verwachten dat je dat begrijpt :z

En geheimen niet prijsgeven? Check het dagboek ('t is jammer dat het spel is uitgesteld, nou kunnen ze er niet op doorgaan)

Denk voortaan even na voordat je onzin begint te verkondigen :z

.edit:
Beroep: Helpdesker
Ah dat verklaart een hoop :P
Op donderdag 31 januari 2002 16:00 schreef toraq het volgende:

[..]

Goh, wat een goed onderbouwde post, ik ben erg onder de indruk, not :r
Daar staat een lijst met programma's en tools die gebruikt worden door professionele gamedevelopers.
Kijk, dat jij nou een kant en klare tutorial op kleuterniveau verwacht waarin je door de kleuterjuf met de hand begeleid wordt door het ontwikkelproces van een game, dat is jouw probleem en dat geeft je niet het recht een site die opgezet is voor mensen die bereid zijn er zelf energie in te steken de grond in te boren en al helemaal niet met zulke ongefundeerde bazelpraatjes.
* toraq heeft gesproken.
Wat zijn jullie dom zeg, sjonge jonge. Jullie hebben echt geen idee tegen wie je het hebt. Posten jullie dat nou om gewoon domweg te flamen?

:)

Maargoed, ik zal het voor de gein eens aan wat luitjes laten lezen. :D Er valt tenminste nog genoeg te lachen op GoT daar ben ik wel blij om.

Hoi, trouwens.

• emkedouwe
Op donderdag 31 januari 2002 16:25 schreef ScitzoFreak het volgende:

[..]

Dat is geen echt proggen...
Maar ehm, dit topic is al vaker voorbijgekomen en daar is alles ook duidelijk vertelt dus gebruik de search ff.
Je kan bijna alles veranderen via c++. En om te beginnen kan je hier heeeeeel veeeeeeel van leren. Als je dit onder de knie hebt en nog steeds gemotiveerd bent. dan kan je verder gaan leren met c++ en je eigen 3d engine bouwen

Trouwens probeer eens de demo van 3d fahrshule !! erg leuk.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 31 januari 2002 16:28 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

[..]

Wat zijn jullie dom zeg, sjonge jonge. Jullie hebben echt geen idee tegen wie je het hebt. Posten jullie dat nou om gewoon domweg te flamen?

Maargoed, ik zal het voor de gein eens aan wat luitjes laten lezen. :D Er valt tenminste nog genoeg te lachen op GoT daar ben ik wel blij om.

Hoi, trouwens.
uhm, ik dacht dus exact hetzelfde van jou post, dus wat bedoel je nou te zeggen :?
En wie loopt hier nou te flamen? Jij bent degene die flamet over gameskool :z

En wie ben jij dan wel niet? Punt is, als jij inderdaad iemand bent die jij doet vermoeden die jij bent, dan was je eerste post wel behoorlijk dom. Dan had ik wel iets intelligenters van je verwacht :7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 16:46 schreef OiSyN het volgende:
uhm, ik dacht dus exact hetzelfde van jou post, dus wat bedoel je nou te zeggen :?
En wie loopt hier nou te flamen? Jij bent degene die flamet over gameskool :z

En wie ben jij dan wel niet?
Jochie, jij weet het toch allemaal beter? Nou prima toch. Ik heb er wel vrede mee hoor.

Ik lach je alleen vet uit, dat is alles.

Wie ik verder ben, maakt echt niks uit. Jij bent toch 10 keer beter dan ik, daar kan ik nooit tegen op.

Op donderdag 31 januari 2002 16:46 schreef OiSyN het volgende:
Punt is, als jij inderdaad iemand bent die jij doet vermoeden die jij bent, dan was je eerste post wel behoorlijk dom. Dan had ik wel iets intelligenters van je verwacht :7
Nou, valt dat even tegen dan he?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

hihihihi

gruwelijk :D

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 16:49 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

Jochie, jij weet het toch allemaal beter? Nou prima toch. Ik heb er wel vrede mee hoor.

Wie ik verder ben, maakt echt niks uit. Jij bent toch 10 keer beter dan ik, daar kan ik nooit tegen op.

[..]

Nou, valt dat even tegen dan he?
In plaats van vervelend en arrogant te doen zou je ook gewoon kunnen zeggen welke ervaring jij hebt met spel-ontwikkeling en hoe jij het aan zou pakken....

Verwijderd

Don't mess with elite coders.

• emkedouwe
uhm topicstarter heb je msn ?

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Op woensdag 30 januari 2002 15:23 schreef Twynn het volgende:

[..]

Je mist het allerbelangrijkste.. Je hebt namelijk ook nogal wat goede ideeen nodig!
dat is niet de belangrijkste! " DOORZETTINGS VERMOGEN " is het belangrijkste, maar als je denkt dat je dat goed hebt, ehh, als je ZEKER weet dat je dat hebt, wens ik je serieus suc6 en hoop ik dat het wat moois wordt!!

begin maar een goeie engine te schrijven, daarna kan je er mee doen wat je wilt, zie de kwak3 engine, die is voorzoveel verschillende games gemaakt,

een tip, MMORPG worden erg in trek, vooral de FPS versies daarvan, het oorlog (realistische oorlog) genre doet het ook altijd er goed, de laaste tijd zelfs erg goed, (de ww2 genre) mis alleen een goeie FPS game die in vietnam afspeelt, met jungles enzo...(een beetje mohaa, rtcw, opf stijl eromheen) (hint hint) :)

als je zoiets wilt maken, en het lukt je, dan ben je binne

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 16:53 schreef yhtomit het volgende:
In plaats van vervelend en arrogant te doen zou je ook gewoon kunnen zeggen welke ervaring jij hebt met spel-ontwikkeling en hoe jij het aan zou pakken....
Okay, ik zal verder niet in details treden want ik wil mn identiteit hier verder niet prijs geven.

Maar ik zou zo'n site wat meer prijs laten geven over de goedkope manier van games ontwikkelen voor de thuis user, wat goedkope engine-specs erop zetten en idd tutorials.

Ik doe trouwens niet vervelend en arrogant, sorry als ik zo over kom dat was niet mn bedoeling.

Ik vond alleen die twee eerdere pestventjes een beetje bijdehand doen. Dan kunnen ze het van mij krijgen ook, dus zodoende.

Waarschijnlijk is het hun eigen site? :? En voelen ze zich in de kruis getast....?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 31 januari 2002 17:02 schreef Commodore64 het volgende:
Waarschijnlijk is het hun eigen site? :? En voelen ze zich in de kruis getast....?
het is niet onze site, zoals je kunt zien is het een initiatief van engine-software, in samenwerking met Karma Studios, Lost Boys, Two Tribes en Davilex

hij is pas sinds 1 december open, dus vandaar dat er nog niet veel te vinden is. Is dat nou een reden om erop te gaan flamen?

Bovendien lopen er op het forum behoorlijk grote namen rond (Lost Boys coders, Nixxes coders, etc.)

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:07 schreef OiSyN het volgende:
het is niet onze site, zoals je kunt zien is het een initiatief van engine-software, in samenwerking met Karma Studios, Lost Boys, Two Tribes en Davilex

hij is pas sinds 1 december open, dus vandaar dat er nog niet veel te vinden is. Is dat nou een reden om erop te gaan flamen?

Bovendien lopen er op het forum behoorlijk grote namen rond (Lost Boys coders, Nixxes coders, etc.)
Ik flame er dus niet op, ik geef gewoon kritiek. Misschien zei ik het wat ongenuanceert well sorry: Zo praat ik dus nou eenmaal.

Die grote namen die je noemt, ik ken veel van die lui (ook van engine) en sorry, maar ik ben niet onder de indruk.

Ze zijn wel okay maar ik heb nog geen bedrijf in nederland gezien met zijn eigen 3D engine zonder er meteen ontwikkelaars uit het buitenland bij te halen.

Ik weet uit betrouwbare bron bijvoorbeeld dat A2 racer ook door buitenlanders is gemaakt en hier is er wat aan gesleuteld, meer niet. En dat weet ik dus van een paar van de ontwikkelaars zelf.

Maargoed ik raak offtopic, de kritiek die ik op de website heb: De informatie is sumier het stelt gewoon niks voor wat dat betreft en de thuisuser heeft er niets aan. Ik heb er rondgekeken en er wordt wat gezegd over "ideeën hebben" en de juiste tools nou trala, daar heb je als leek wat aan zeg.

Ik zou zeggen introduceer de thuisgebruiker eerst eens aan de basics van 3D (elke rechtgeaarde game moet tegenwoordig 3D zijn, anders noemen jullie zelf ook niet LightWave op de site) en aan wat engines als RAD en zo. Zelf gebruik ik het niet, maar ik kan me indenken dat dat voor een leek pas echt handig is. Zelf "je eigen game" bouwen met een engine als dat en van daaruit verder werken. Zoiets zou veel beter zijn, mijns inziens.

Je hoeft het verder niet met me eens te zijn, en ik doe niet arrogant, maar dit is mijn mening. Was ik net begonnen dan had ik niets aan deze site gehad en ik kan me indenken vele met mij.

edit:
Verder zou er dus idd ook een shitload aan tutorials moeten staan en zeg niet dat dat "a la mammie of kleuterjuf je handje vast houden is" want die "stoere" namen die je noemt hebben allemaal tutorials doorgenomen en zullen dat ook blijven doen, anders kom je nergens zonder voorbeelden ben je Lost (boys) Zeker bij nieuwe tools of bij het gebruik van (nieuwe) engines.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 19:43 schreef eendje het volgende:

je hebt nodig minimaal:

kennis van textures
kennis van mapbouwen
kennis van directx
kennis van opengl
kennis van 3d engines
kennis van art
kennis van muziek

als jij dat allemaal kan.... petje af...
hoezo 'ook nog', dat had je op 1 moeten zetten. :P

als je dat rijtje nou even omkeert zodat onder boven wordt dan heb je ook nog een goeie game :+

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ach, het *kan* in VB6, en zeker in VB.net. Optimaal is het niet, daarvoor is C++ of Assembler beter geschikt, hoeveel ik denk dat C++ tegenwoordig meer gebruikt wordt. Ooit voor mijn opleiding met TASM 5.5 moeten programmeren en ehnm makkelijk was anders :P

En natuurlijk kan het ook wel met Delphi, heb vroeger zelf in TP6/TP7 aardige DOS dingetjes in elkaar gefrutsts.

Maar afgezien van de programmeertaal moet je inderdaad ook nog veel andere dingen kunnen. Feitelijk kan je er niet omheen dat een goede game zelden door 1 persoon wordt gemaakt.

Maar waar een wil is, is een weg :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:17 schreef Beathoven het volgende:
hoezo 'ook nog', dat had je op 1 moeten zetten. :P

als je dat rijtje nou even omkeert zodat onder boven wordt dan heb je ook nog een goeie game :+
"Kennis van textures?" WTF is kennis van textures? Iedere sukkel kan een texture maken, neem een camera mee naar buiten schiet wat goeie foto's en je hebt wat textures. Vervolgens edit je zodat ze links rechts boven onder overal aansluiten en whoppa je hebt kennis van textures.

Voor de lezer die mijn post net heeft doorgenomen: Gefeliciteerd, u heeft kennis van textures.

Geen dank.

Ben ik nu ook een gamebouw site?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 31 januari 2002 17:17 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

Ik flame er dus niet op, ik geef gewoon kritiek. Misschien zei ik het wat ongenuanceert well sorry: Zo praat ik dus nou eenmaal.
tja... dan moet je ook begrijpen dat mensen zich aan dat soort opmerkingen irriteren
Die grote namen die je noemt, ik ken veel van die lui (ook van engine) en sorry, maar ik ben niet onder de indruk.
dat moet jij weten, en dat was mijn bedoeling ook helemaal niet. Het was alleen maar om aan te geven dat het niet niets voorstelt
Ze zijn wel okay maar ik heb nog geen bedrijf in nederland gezien met zijn eigen 3D engine zonder er meteen ontwikkelaars uit het buitenland bij te halen.
blijkbaar ken je dus niet iedereen... Je hebt vast wel eens gehoord van het spel Soul Raver 2 (om maar even een voorbeeld te noemen)
Ik weet uit betrouwbare bron bijvoorbeeld dat A2 racer ook door buitenlanders is gemaakt en hier is er wat aan gesleuteld, meer niet. En dat weet ik dus van een paar van de ontwikkelaars zelf.
Uhm ja maar ik kan nou niet bepaald zeggen dat davilex sowieso baanbrekende dingen heeft gedaan (met alle respect voor davilex), dus is een beetje een slecht voorbeeld
Maargoed ik raak offtopic, de kritiek die ik op de website heb: De informatie is sumier het stelt gewoon niks voor wat dat betreft en de thuisuser heeft er niets aan. Ik heb er rondgekeken en er wordt wat gezegd over "ideeën hebben" en de juiste tools nou trala, daar heb je als leek wat aan zeg.
zoals ik al zei, hij is nog niet eens 2 maanden online
Ik zou zeggen introduceer de thuisgebruiker eerst eens aan de basics van 3D (elke rechtgeaarde game moet tegenwoordig 3D zijn, anders noemen jullie zelf ook niet LightWave op de site) en aan wat engines als RAD en zo. Zelf gebruik ik het niet, maar ik kan me indenken dat dat voor een leek pas echt handig is. Zelf "je eigen game" bouwen met een engine als dat en van daaruit verder werken. Zoiets zou veel beter zijn, mijns inziens.
jij denkt naar mijn idee verkeerd. 3D? Waarom moet alles 3D? En waarom moeten bedrijven persee hun eigen engine schrijven? Er zijn andere aspecten aan spellen dan 3d engines, dat moet jij toch weten. Het draait niet allemaal om polygonen en stoere effecten. Het is een game-develop-site, niet een 3d-site of iets dergelijks
Je hoeft het verder niet met me eens te zijn, en ik doe niet arrogant, maar dit is mijn mening. Was ik net begonnen dan had ik niets aan deze site gehad en ik kan me indenken vele met mij.
nog niet nee, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar je moet het op z'n minst de kans geven om te ontwikkelen

.edit: typo's

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Op donderdag 31 januari 2002 17:19 schreef tazzman het volgende:
Ach, het *kan* in VB6, en zeker in VB.net. Optimaal is het niet, daarvoor is C++ of Assembler beter geschikt, hoeveel ik denk dat C++ tegenwoordig meer gebruikt wordt. Ooit voor mijn opleiding met TASM 5.5 moeten programmeren en ehnm makkelijk was anders :P

En natuurlijk kan het ook wel met Delphi, heb vroeger zelf in TP6/TP7 aardige DOS dingetjes in elkaar gefrutsts.

Maar afgezien van de programmeertaal moet je inderdaad ook nog veel andere dingen kunnen. Feitelijk kan je er niet omheen dat een goede game zelden door 1 persoon wordt gemaakt.

Maar waar een wil is, is een weg :)
Nee, inderdaad wat VB betreft zou het altijd beter kunnen. Maar ik weet *zeker* dat je in VB makkelijk de debug tijd halveert die je in C++ nodig zou hebben. Zelf programmeer ik ook een beetje in MASM (probeer een simpele 2D engine te maken, gebaseerd op de VB code van Quadrant Wars, maar zoiets kost tijd en heb er geen zin in om er halverwege mee te stoppen.

Doorzettingsvermogen is ook *zeer* belangrijk... met QW ben ik 3 jaar bezig geweest, sinds het begin dat VB met DX samen konden werken (dmv. typelibs), de grafische engine kostte een kwart van het multiplayer gedeelte (cheater beveiliging, goede interpolatie, tijd synchronisatie, etc, etc..) op dit moment telt het ook 30.000 regels, iets dat in C++ waarschijnlijk dubbel zoveel zou zijn. (probeer dat maar in je eentje te doen..)

En meestal geldt ook nog de regel:
Programmeur != Art :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 31 januari 2002 17:29 schreef 41.6C.6D.61.72 het volgende:

Programmeur != Art :)
eej, programmer's art roeleert ;)

Verwijderd

Check dit eens... http://www.mysticgd.com/ dit is een nederlands bedrijf die echt mooi werk heeft gedaan.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:28 schreef OiSyN het volgende:
tja... dan moet je ook begrijpen dat mensen zich over dat soort opmerkingen irriteren
Daarom licht ik het bij deze toe. Hoop tere zieltjes op GoT zo af en toe, maargoed, je moet wel tegen kritiek kunnen zeker als je ontwikkeld of programmeert anders wordt het nooit wat.

Dat was voor mij de eerste les in programmeren.
dat moet jij weten, en dat was mijn bedoeling ook helemaal niet. Het was alleen maar om aan te geven dat het niet niets voorstelt
Ik zal niet zeggen niets, www.kalimero.nl stelt ook iets voor. Het is immers een site.
blijkbaar ken je dus niet iedereen... Je hebt vast wel eens gehoord van het spel Soul Raver 2 (om maar even een voorbeeld te noemen
Ik beweer ook niet iedereen te kennen, ik heb geruchten gehoord van een bedrijf dat momenteel keihard zijn eigen engine aan het schrijven is in 3D. Misschien zijn dat wellicht die gasten.
Uhm ja maar ik kan nou niet bepaald zeggen dat davilex sowieso baanbrekende dingen heeft gedaan (met alle respect voor davilex), dus is een beetje een slecht voorbeeld
Moch, ze boeren goed, maar Pole Position op de 64 was sneller, mooier en vloeiender dan A2 racer.
zoals ik al zei, hij is nog niet eens 2 maanden online
Dat wist ik niet, ik wilde hem ook niet verbaal afbreken of tegen kerkjes aan trappen c.q. op tere zieltjes trappen.
jij denkt naar mijn idee verkeerd. 3D? Waarom moet alles 3D? En waarom moeten bedrijven persee hun eigen engine schrijven?
Wel lezen wat ik zei. Werken met andermans (3D) engine is anders dan wat buitenlanders erbij halen, hen het laten schrijven en vervolgens zeggen dat je zo lekker baanbrekend bezig ben. Voor mij hoeft absoluut niet alles 3D te zijn, integendeel, zie mijn nickname.
Er zijn andere aspecten aan spellen dan 3d engines, dat moet jij toch weten. Het draait niet allemaal om polygonen en stoere effecten. Het is een game-develop, niet een 3d site of iets dergelijks
Die opsomming snap ik niet helemaal? Je eindiging met 3D site? En nee, dat was niet bijdehand bedoelt.
nog niet nee, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar je moet het op z'n minst de kans geven om te ontwikkelen
Ik wist niet dat die site pas een paar maanden online was. Maargoed ik heb dan ook een hekel aan under construction site, als het online is moet het mijns inziens meer info geven dan wat streekromannetjes van ontwikkelaars die zichzelf stoer voelen en wat links.

Dat kan ik ook wel in de Power Unlimited lezen en dan van echt stoere ontwikkelaars zoals Antony Crowther dan zeg in nuff respect.

Even voor de duidelijkheid: Ik beweer zelf absoluut niet stoer, of stoerder te zijn dan die andere gasten op die site, dat laat ik allemaal even in het midden.

Voor ik weer allemaal verkeerde aantuigingen krijg, of geluiden hoor als frustraties of zo, het is nogmaals gewoon de manier waarop ik lul.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:32 schreef OiSyN het volgende:

[..]

eej, programmer's art roeleert ;)
Dat van jou misschien ;) dat van mij lijkt wel op de tekeningen die door kleuters worden gemaakt in de kleuterklas.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:37 schreef mgfun het volgende:
Check dit eens... http://www.mysticgd.com/ dit is een nederlands bedrijf die echt mooi werk heeft gedaan.
Dat ziet er inderdaad heel erg goed uit! :) Beter!

/me gaat ff lezen.

• toraq
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Op donderdag 31 januari 2002 16:28 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

[..]

Ha, ik zie dat je mijn post goed hebt gelezen en dit keer je mening wel hebt onderbouwd, niet dus.
Ik vind het ook erg fijn dat je mij dom noemt zonder in te gaan op wat ik zeg, als ik net zo ad hominem als jij discussiërde als jij dan zou ik daarop zeggen dat je wel erg dom moet zijn om zoiets te zeggen zonder dat je mij kent, maar ja, ik ben niet zo :P
Fijn voor jou dat je je hebt omringd met mensen die ook al niet in staat zijn na te denken :P
Op donderdag 31 januari 2002 16:49 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

* toraq zucht.
Op donderdag 31 januari 2002 17:02 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

Okay, ik zal verder niet in details treden want ik wil mn identiteit hier verder niet prijs geven.

Maar ik zou zo'n site wat meer prijs laten geven over de goedkope manier van games ontwikkelen voor de thuis user, wat goedkope engine-specs erop zetten en idd tutorials.

Ik doe trouwens niet vervelend en arrogant, sorry als ik zo over kom dat was niet mn bedoeling.

Ik vond alleen die twee eerdere pestventjes een beetje bijdehand doen. Dan kunnen ze het van mij krijgen ook, dus zodoende.
Hehe, je begint nu eindelijk normaal te doen, fijn :)
Alhoewel, om je antagonisten meteen te beschrijven als pestventjes, dat is ook niet echt netjes.
Tutorials moeten er inderdaad nog wel bijkomen, wellicht heb jij zin iets te schrijven :P

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

:'( Jammer dat je de screenshots niet in het originele formaat kunt zien.

Zou me trouwens niets verbazen als de terrain demo's met een Geforce3 achtige kaart zijn gemaakt aangezien er totaal geen enkele LOD veranderingen zichtbaar zijn. (niet dat dat slecht is ofzo..valt me gewoon op)

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 11:08

PromWarMachine

Forsaken Archer

Op dinsdag 29 januari 2002 19:23 schreef DroogKloot het volgende:
*kuch*

Leer eerst maar eens C / C++, daarna 3D Studio / Photoshop, dan het OpenGL / Direct3D API, volg tenslotte een cursusje gamedesign, en we praten verder :)
Helemaal mee eens!

Waar is topicstarter eigenlijk? Begonnen met C++? :+

Dividend for Starters

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:43 schreef toraq het volgende:
Ha, ik zie dat je mijn post goed hebt gelezen en dit keer je mening wel hebt onderbouwd, niet dus.
Wel dus, even goed dit topic doorlezen en niet weer oude koeien uit de sloot halen van een uur terug.

Fora gaan net als game ontwikkeling snel.
Ik vind het ook erg fijn dat je mij dom noemt zonder in te gaan op wat ik zeg,
Ik was wellicht geinspireerd?
als ik net zo ad hominem als jij discussiërde als jij dan zou ik daarop zeggen dat je wel erg dom moet zijn om zoiets te zeggen zonder dat je mij kent, maar ja, ik ben niet zo :P
Een beetje zelfkennis is nooit weg zeg ik altijd maar.
Fijn voor jou dat je je hebt omringd met mensen die ook al niet in staat zijn na te denken :P
Flamen zei je?
* toraq zucht.
Ja, je zal wel moe zijn.
Hehe, je begint nu eindelijk normaal te doen, fijn :)
Ik denk al 28 jaar normaal, anders was ik ook nooit zo ver gekomen als ik nu ben.
Alhoewel, om je antagonisten meteen te beschrijven als pestventjes, dat is ook niet echt netjes.
Tutorials moeten er inderdaad nog wel bijkomen, wellicht heb jij zin iets te schrijven :P
Het woord antagonisten ken ik niet, kun je dat even toelichten? En nee, ik ga geen tutorials schrijven ik heb het a. te druk en b. als die net zo goed door jou gelezen worden als mijn posts dan doe ik het voor blindemansogen.

:Y)

U vraagt, wij draaien.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 31 januari 2002 17:37 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

Daarom licht ik het bij deze toe. Hoop tere zieltjes op GoT zo af en toe, maargoed, je moet wel tegen kritiek kunnen zeker als je ontwikkeld of programmeert anders wordt het nooit wat.

Dat was voor mij de eerste les in programmeren.
die kritiek was niet eens op mij gericht, ik verdedig hier alleen maar andere mensen, dus die opmerking is niet helemaal van toepassing.
Ik zal niet zeggen niets, www.kalimero.nl stelt ook iets voor. Het is immers een site.
uhm, je zei dat het "slaat als een lul op een drumstel"
Ik beweer ook niet iedereen te kennen, ik heb geruchten gehoord van een bedrijf dat momenteel keihard zijn eigen engine aan het schrijven is in 3D. Misschien zijn dat wellicht die gasten.
die gasten die ik bedoelde waren dus de mensen van Nixxes
Moch, ze boeren goed, maar Pole Position op de 64 was sneller, mooier en vloeiender dan A2 racer.
A2 racer aarst sowieso. Ja dat is een mening :)
Dat wist ik niet, ik wilde hem ook niet verbaal afbreken of tegen kerkjes aan trappen c.q. op tere zieltjes trappen.
Stop eens met die neerbuigende woordjes. Respect voor andere mensen heet dat
Wel lezen wat ik zei. Werken met andermans (3D) engine is anders dan wat buitenlanders erbij halen, hen het laten schrijven en vervolgens zeggen dat je zo lekker baanbrekend bezig ben. Voor mij hoeft absoluut niet alles 3D te zijn, integendeel, zie mijn nickname.
ik heb gelezen wat je zei, en mijn opmerking blijft staan. Ik doelde op het feit dat jij leek te denken dat 3d engines en games hetzelfde zijn (immers, je moest de thuisgebruiker de basisconcepten van 3d voorleggen, en dat soort opmerkingen)
Die opsomming snap ik niet helemaal? Je eindiging met 3D site? En nee, dat was niet bijdehand bedoelt.
uhm ja woordje vergeten, sorry. Ik bedoelde dat het een gamedevelop-site was, geen 3d-graphics-site
Ik wist niet dat die site pas een paar maanden online was. Maargoed ik heb dan ook een hekel aan under construction site, als het online is moet het mijns inziens meer info geven dan wat streekromannetjes van ontwikkelaars die zichzelf stoer voelen en wat links.
zichzelf stoer voelen? Man waar baseer jij dat in hemelsnaam op?
Dat kan ik ook wel in de Power Unlimited lezen en dan van echt stoere ontwikkelaars zoals Antony Crowther dan zeg in nuff respect.
:?
Even voor de duidelijkheid: Ik beweer zelf absoluut niet stoer, of stoerder te zijn dan die andere gasten op die site, dat laat ik allemaal even in het midden.
juist, vandaar je opmerking dat we niet wisten tegen wie we het hadden. Bovendien vind ik die opmerking best wel loos als je dan niet eens wil vertellen wie je wel bent als we het vragen
Voor ik weer allemaal verkeerde aantuigingen krijg, of geluiden hoor als frustraties of zo, het is nogmaals gewoon de manier waarop ik lul.
als je zo lult moet je ook bereid zijn de opmerkingen erover te horen. Ik ga ook niet iemand beledigen en dan verwachten dat ie het allemaal pikt als ik erbij zeg dat dat gewoon de manier is waarop ik lul, want zo werkt het gewoon niet

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:53 schreef OiSyN het volgende:
blablablabla
Op werkelijk al je vragen en opmerkingen heb ik al antwoord gegeven en ik weiger in herhaling te vallen.

Sorry.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ho stukje gemist

[..]

edit:

Verder zou er dus idd ook een shitload aan tutorials moeten staan en zeg niet dat dat "a la mammie of kleuterjuf je handje vast houden is" want die "stoere" namen die je noemt hebben allemaal tutorials doorgenomen en zullen dat ook blijven doen, anders kom je nergens zonder voorbeelden ben je Lost (boys) Zeker bij nieuwe tools of bij het gebruik van (nieuwe) engines.
Uhm juist ja. Zie jij iemand hier zeggen dat tuts voor kindjes zijn? Dacht het niet :z
Tuts heersen, mits je er eerst zelf goed over na hebt gedacht. Maar je hebt ook nog het soort mensen die de code in de tuts gaan koppiepeesten en er verder niets mee doen, dat is natuurlijk niet de manier :)

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Iedereen zijn eigen/favoriete sites... tutorials zijn sowieso gebaseerd op het denkniveau van de schrijver (-ster) waardoor sommige dingen al te snel gaan. Bijv waar zie je tegenwoordig nou wat een backbuffer doet? Wat culling is? Verschil tussen een linkse en rechtse projectie?

Dus.. de discussie hierover kan verder wel stoppen, denk ik... ;(

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 31 januari 2002 17:55 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

Op werkelijk al je vragen en opmerkingen heb ik al antwoord gegeven en ik weiger in herhaling te vallen.

Sorry.
moet jij weten, hoef ik tenminste geen reply van 3 kantjes te tikken :+

• toraq
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Op donderdag 31 januari 2002 17:50 schreef Commodore64 het volgende:
Het woord antagonisten ken ik niet, kun je dat even toelichten?
an·ta·go·Žnist (de ~ (m.))

1 iem. die een tegenovergesteld standpunt inneemt => tegenstander; <=> protagonist
2 spier waarvan de werking die van een ander opheft

Moet ik ook nog uitleggen welke van de twee ik bedoel of kom je er zelf wel uit :P
En nee, ik ga geen tutorials schrijven ik heb het a. te druk en b. als die net zo goed door jou gelezen worden als mijn posts dan doe ik het voor blindemansogen.
Ik heb jouw posts wel degelijk gelezen en dat kan jij ook niet ontkennen, hoe graag je dat ook zou willen. Het feit dat ik een ander standpunt inneem dan jij (antagonist, weet je nog ? :P) houdt niet in dat ik jouw posts niet lees.

Maar goed zand erover, wellicht kunnen we onze tijd productief besteden met het op weg helpen van de topicstarter ? :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 31 januari 2002 18:05 schreef toraq het volgende:
Maar goed zand erover, wellicht kunnen we onze tijd productief besteden met het op weg helpen van de topicstarter ? :)
goed idee

topicstarter: neem eens een kijkje op http://www.gameskool.nl/
en op het bijbehorend forum kun je altijd je vragen stellen

:+

maar even serieus, ga eens zoeken naar blitzbasic of darkbasic
Das een heel uitgebreid doch simpel programmeertaaltje, speciaal voor het maken van 3d spul. Het heeft een gigantische hoeveelheid aan voorgekauwde functies, dus je kan er best wel veel mee.

Ik heb er zelf niet mee gewerkt, maar volgens mij is het ideaal om de basics van 3d door te krijgen

Verwijderd

Voor de duidelijkheid: ik reageer op een oudere post, en niet op alle reacties die daar weer op zijn gekomen, aangezien deze post van C64 alles samenvat.
Het was wat ongenuanceerd, maar daar struikel ik niet over. mensen die duidelijk iets zeggen trappen wel eens op te grote tenen :D
Vreemd, zover ik weet ken ik jou niet....maar aangezien je je identiteit niet prijsgeeft kan ik dat ook moeilijk beoordelen. Dat je niet onder de indruk bent kan ik me wel voorstellen, we zijn geen Konami of Sega tenslotte. Niettemin hebben we wel min of meer bereikt wat de doelgroep van GS ook wil bereiken, en denk ik dus dat de site wel degelijk nut heeft, hoewel dat door de gebrekkige content wellicht wat tegenvalt momenteel. Maar goed, de site bestaat net 2 maanden...give it some time. suggesties zijn altijd welkom.
Onze 3D-Engine is zelf geschreven :P (zonder buitenlanders), het is dan ook geen geweldige 3D engine ;) :P
Dit wist ik ook, en is volgens mij meer een publiek geheim dat inside information.
Veel van deze kritiek is absoluut terecht, sommige dingen zijn leuk en aardig maar veel meer is het niet. Ik denk als je je kritiek wat genuanceerder had geuit deze hele discussie niet had bestaan :) Zoals ik al zei: suggesties zijn welkom, mocht je iets toe willen voegen (ook al is het alleen maar suggesties) ben je van harte welkom.
Mee eens, hoewel ik zelf alleen 2D games maak omdat dat veel gaver is ;) (ja ik ben old-skool ik weet het). probleem is iemand te vinden die daarover gaat schrijven, ik kan ook niet ALLES in m'n eentje doen :) Biedt je je aan als vrijwilliger? :)
Ik ben het voor een gedeelte WEL met jee eens en, ik vind je niet arrogant, hoewel sommige opmerkingen in eerdere posts van je wel zo overkwamen. (mn de opmerkingen in de trend van "neem maar van MIJ aan" zonder te zeggen waar je dat op baseert, kijk als je 10 spellen achter je naam hebt nemen mensen wel iets van je aan, zonder dat kun je ook gewoon een schreeuwlelijk zijn met teveel fantasie) En ik respecteer je mening, ben er zelfs heel blij mee, wellicht dat je daar eens met me over ICQ, en/of E-mail verder over wilt babbelen? Dit is hier wel heel off-topic namelijk :)
Verder zou er dus idd ook een shitload aan tutorials moeten staan en zeg niet dat dat "a la mammie of kleuterjuf je handje vast houden is" want die "stoere" namen die je noemt hebben allemaal tutorials doorgenomen en zullen dat ook blijven doen, anders kom je nergens zonder voorbeelden ben je Lost (boys) Zeker bij nieuwe tools of bij het gebruik van (nieuwe) engines.[/edit]
Goh heeft iemand me stoer genoemd :D :D YAY! 8-) Eindelijk iemand die me NIET goed genoeg kent ;)

Maar goed...of we tutorials gebruiken, hmmm...jazeker, niet zo vaak als je wellicht wilt doen geloven, maar waarom niet? Als je iets nieuws wilt gaan maken ga je altijd kijken of je iets interessants over dat onderwerp kan vinden. De meeste mensen die hier werken zijn echter al met spelletjes maken begonnen voordat internet bestond...dus daar zit heel wat meer zelfstudie in :)

ps. Ik vind mezelf absoluut niet stoer omdat ik doe wat ik doe, en ook echt niet stoer omdat ik met GS ben begonnen (eerder ontzettend stom wat het is veel te veel werk ;)) dus dat zijn andermans woorden. Het enige stoere aan deze job is het kennen van een hoop mensen die WEL stoer zijn.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:57 schreef OiSyN het volgende:
ho stukje gemist
Uhm juist ja. Zie jij iemand hier zeggen dat tuts voor kindjes zijn? Dacht het niet :z
Minder denken, minder met gebakken lucht komen.
Op donderdag 31 januari 2002 16:00 schreef toraq het volgende:
* toraq heeft gesproken.
Maargoed ik zal jullie weer de kans geven het laatste woord te hebben, zo te zien hebben jullie dat enorm graag.

Zal verder dus uit dit topic blijven.

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 18:03 schreef OiSyN het volgende:

[..]

moet jij weten, hoef ik tenminste geen reply van 3 kantjes te tikken :+
Meerendeel losse uitspraken onder wat langere quotes, dan een goeie reply als ik het zo zie. Het vult wel lekker op zo.. maar een echte discussie kan ik het nog niet noemen :z

nfi!!!

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 18:13 schreef MrRudi het volgende:
Vreemd, zover ik weet ken ik jou niet....maar aangezien je je identiteit niet prijsgeeft kan ik dat ook moeilijk beoordelen. Goh heeft iemand me stoer genoemd :D :D YAY! 8-) Eindelijk iemand die me NIET goed genoeg kent ;)
Ik ken jullie dus wel, en jullie mij ook. ;)

En ik vind jullie aardig stoer. Ik zou jullie liever op de plek van Davilex en Lost Boys zien dan die gasten zelf. Maargoed jullie zijn net als ik en laten je te snel naaien.

CD op de markt voor een tientje wat niet zo bedoelt is, etc. Enfin, wie weet komen we er ooit wel.

Misschien werken we ooit nog wel eens samen. Ik denk dat je wel aardig door hebt wie ik ben maar ik heb liever niet dat dat hier gemeld wordt.

Ik vind het ook helemaal niet ter zake doen.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 31 januari 2002 18:15 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

Minder denken, minder met gebakken lucht komen.
[..]

Maargoed ik zal jullie weer de kans geven het laatste woord te hebben, zo te zien hebben jullie dat enorm graag.

Zal verder dus uit dit topic blijven.
d'r is een verschil tussen een kant en klare tut op kinderniveau en een goeie tut in het algemeen (en ik :r dus op kant en klare tuts op kinderniveau, want daar schiet niemand wat mee op) :)

maar goed, je zal het wel niet meer lezen
Op donderdag 31 januari 2002 18:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Meerendeel losse uitspraken onder wat langere quotes, dan een goeie reply als ik het zo zie. Het vult wel lekker op zo.. maar een echte discussie kan ik het nog niet noemen :z

nfi!!!
je hoort mij niet zeggen dat het een discussie was (er is ook niet veel om over te discussieren eerlijk gezegd) :)
none taken btw

Verwijderd

je hoort mij niet zeggen dat het een discussie was (er is ook niet veel om over te discussieren eerlijk gezegd) :)
none taken btw
grmbl... ik eis een gewoon een discussie :+

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 18:26 schreef OiSyN het volgende:
d'r is een verschil tussen een kant en klare tut op kinderniveau en een goeie tut in het algemeen (en ik :r dus op kant en klare tuts op kinderniveau, want daar schiet niemand wat mee op) :)

maar goed, je zal het wel niet meer lezen
Jawel hoor, een tutorial is voor mij een tutorial, als ik het nodig heb neem ik het door en leer ik ervan.

Ik vind ze altijd wel handig eerlijk gezegd, maargoed, ik ben ook helemaal niet stoer verder.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 31 januari 2002 18:43 schreef Commodore64 het volgende:

[..]

Jawel hoor, een tutorial is voor mij een tutorial, als ik het nodig heb neem ik het door en leer ik ervan.

Ik vind ze altijd wel handig eerlijk gezegd, maargoed, ik ben ook helemaal niet stoer verder.

serieus?
met alle respect, ik vind dat een tut wel enig niveau van z'n lezer mag verwachten. Als je een tut hebt waarin alles letterlijk wordt voorgedaan, dan leer je alleen maar het hoe, en niet het waarom. En als je het waarom begrijpt die methode misschien ook voor andere dingen gebruiken, omdat je de techniek erachter door hebt

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 18:54 schreef OiSyN het volgende:
serieus?
met alle respect, ik vind dat een tut wel enig niveau van z'n lezer mag verwachten. Als je een tut hebt waarin alles letterlijk wordt voorgedaan, dan leer je alleen maar het hoe, en niet het waarom. En als je het waarom begrijpt die methode misschien ook voor andere dingen gebruiken, omdat je de techniek erachter door hebt
Persoonlijk hou ik zelf het meeste van tutorials die het pakket met je doornemen als in dat je een bepaalde instructie hebt en dat ze vervolgens een voorbeeld geven.

Neem een auto of zo in 3D en hoe je de wielen moet laten draaien met parenting of zo (ik noem maar wat) en dat ze dat dan ff met je doornemen en vervolgens het camerawerk er nog aan vast plakken.

Dat soort dingen is handig, dan doe je het zelf (mee) en vergeet je het gewoon nooit meer. Maargoed, zo werkt het bij mij dan, een ander zal het anders doen.

• pirke
  • Laatst online: 16:49
het liefste begin ik en kijk ik wel hoever ik kom

en dat er heel veel mensen 3 jaar hard werken voor een spel... het kan echt wel in minder hoor! voor ons project vorig jaar (studie informatica TUE) moesten we een netwerkspel (2 - 6 personen) maken dat leuk was om te spelen en er ook nog redelijk uitzag (geen bitmaps, puur vectoren).

6 man, iets van 120 - 150 uur per man en we hadden een red alert kloon (zoals zovele). ok, graphisch was het niet het beste van het beste, maar het liep wel lekker snel!

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 19:18 schreef gizmo2002 het volgende:
Ik wil graag zelf een 3d game maken (genre en alles weet ik nog niet), maar nu wil ik weten met welk programma ik dat moet doen en voor welk OS (liefst Linux) dat programma is.

PS: als jullie denken dat het te ingewikkeld is, ik ben bereid om een HEEL hoop te leren over het maken van 3d games :)
wat denk je nou zelf dan? dat je zomaar ff op je zolderkamer een 3D game inmekaar flanst? zoiets leer je echt niet zo makkelijk hoor..keep dreaming kid..

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 14:05 schreef pirke het volgende:
het liefste begin ik en kijk ik wel hoever ik kom

en dat er heel veel mensen 3 jaar hard werken voor een spel... het kan echt wel in minder hoor! voor ons project vorig jaar (studie informatica TUE) moesten we een netwerkspel (2 - 6 personen) maken dat leuk was om te spelen en er ook nog redelijk uitzag (geen bitmaps, puur vectoren).

6 man, iets van 120 - 150 uur per man en we hadden een red alert kloon (zoals zovele). ok, graphisch was het niet het beste van het beste, maar het liep wel lekker snel!
Das mooi...kanp stukje werk. Ik volg af en toe de projecten van diverse scholen wel eens achter de schermen en er wordt af en toe echt goed gewerkt. Niettemin zijn de spellen waar 3 jaar aan gewerkt wordt wel iets anders dan een netwerkspel voor 2-6 personen dan grafisch niet super is :) De spellen waar zolang aan gewerkt wordt die worden altijd zo geschreven dat ze op de huidige systemen niet kunnen draaien, dat lijkt me best kloten :)

Maar die 3 jaar, daar zit ook het hele design, onderzoek, daadwerkelijke maken, stukken herschrijven door nieuwe technologie, testen op 100 systemen, debuggen, afwerken, produktie, marketing etc bij...het KAN sneller, maar vaak ook niet.
Pagina: 1