Onbekende luidsprekers? [PICS]

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:50

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Bij mijn eerwaarde collega en vriend R0b1n staan een tweetal luidsprekers waarvan hij graag de herkomst zou willen weten. Wie weet iets meer te vertellen over deze speakers?

Het zijn Translator Impact I's (zie het etiket op de foto).

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/n.van.houten/DSCF0677.JPG

De voorkant, met de beruchte kerstman ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/n.van.houten/DSCF0682.JPG

De specs...

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/n.van.houten/DSCF0679.JPG

De aansluiting op de achterkant.. waar is dat 'high' knopje nou pcies voor?

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/n.van.houten/DSCF0683.JPG

De hele achterkant..

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/n.van.houten/DSCF0678.JPG

De tweeter.. mega huge bevestigingsijzer :P

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/n.van.houten/DSCF0684.JPG

Nog een keer de fronts...

Merk trouwens op dat de woofers van origine wit waren, maar omdat deze stuk waren zitten er nu een stel knappe Vifa speakers in (erm, of is het Viva? :P ).
Speakers zijn best wel oud, misschien weten jullie er nog iets van.. google en search leverde werkelijk waar NIX op :(.

Iig namens R0b1n bedankt ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

nou het zijn dus Translators... :P...is nederlands merk..bestaat denk ik nog steeds..is van Hans Baan...is best goed spul...jammer van de woofers...

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 19:07 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
nou het zijn dus Translators... :P...is nederlands merk..bestaat denk ik nog steeds..is van Hans Baan...is best goed spul...jammer van de woofers...
Weet niet, deze zijn er door een audiofiel correct bedrijf in gezet en kosten 150,- (guldens, Klare in Hoorn) per stuk. Moet wel oke zijn. Dat het translators waren wist ik al :P magoed, zal eens op Hans Baan zoeken, bedankt :)

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Als de woofers niet meer origineel zijn heb je denk ik niet zo veel aan gebruikerservaringen van anderen met deze speakers. De accoustiek zal zeker niet meer hetzelfde zijn.

Vraag aan jou : Hoe vind je ze klinken ?

Laat er eens een frequency test op los om de bereiken te meten. Om te zien of er geen gaten/dalen in het bereik vallen.

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Weet iemand misschien wat deze bij benadering vroeger gekost zullen hebben?

De speakers die er zitten nu ipv de originelen zijn volgens die audiofiele winkel dus hetzelfde qua specs als de oude. Er zou niet al te veel verschil in geluid moeten zitten, maar daar heb je gelijk in, dat weet je niet, tot je het hoort. R0b1n vond ze nadien wel beter klinken dan ervoor, maar helaas was dat wel al toen hij ergens anders woonde en een andere versterker had (Hij heeft nu een Rotel).

R0b1n talks through msn:
Het geluid is door de rotel ra-921 amp. warm te noemen waarbij het mid te aanwezig is. Dus bij rock of pop wordt een warboel aan lawaai en blijft het niet echt een strak geluid. Daarentegen op laag volume is een heel smooth sound waar lang naar geluisterd kan worden zonder moe te worden. Geen speaker voor sterke geaccentueerde weergave van muziekstukken dus. Een review van de rotel amp gaf eenzelfde karakteristiek aan dus wellicht is de kleine kamer en de amp niet geschikt voor deze speakers.
De amp is ook 2 x 25 watt op tja 20-100 watt speakers.
* NiGeLaToR thinks R0b1n is quite some expert ;)

Verwijderd

van de site van perfectperformer.nl:

De combinatie van Jordan Watts met Decca London voor het midden en hoog was de gouden keuze van George Vermeulen en diens leerling en navolger Hans Baan. Deze laatste dreef destijds in Amsterdam de RAF zelfbouwtoko. Later zou hij het fameuze merk Translator gaan voeren.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 29 januari 2002 19:33 schreef nigelator het volgende:

[...]

* NiGeLaToR thinks R0b1n is quite some expert ;)
Niet kwa vermogens iig.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Translator paste altijd een gesloten kast toe (met de Q op 0,7), Indien de nieuwe woofer ongeveer dezelfde T/S parameters (Vas, Qtsm Fs etc.) hebben dan zal de "bassresponse" wel onegeveer identiek zijn (qua frequentie bereik en afval).

Of ze even hard klinken ligt natuurlijk ook aan de gevoeligheid (wellicht was/is eenfiltercorrectie noodzakelijk).

Hans Baan maakte zeker leuke speakers, dit is een van hun goedkoopste modellen (denk circa f 300 per stuk in die tijd) Heb genoeg Hifi tijdschriften uit eind jaren 80, kan even zoeken.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 29 januari 2002 21:52 schreef Duck-Twacy het volgende:

Hans Baan maakte zeker leuke speakers, dit is een van hun goedkoopste modellen (denk circa f 300 per stuk in die tijd) Heb genoeg Hifi tijdschriften uit eind jaren 80, kan even zoeken.
Edit weer eens t verkeerde icoontje gebruikt :)

Maar bij het eerste tijdschrift (A&T van maart 1985) was het al raak: een 4 pagina's lang artikel over Hans Baan (en Translator)

Jouw speaker staat er niet bij. De toenmalige range liep van de Impact 1 (f 425/st) tot de Reference (f 3000/st). Die laatste had overigens een Q van 0,5

Nog even een correctie, de goedkopere modellen (Impact 1 t/m 4) waren afgestemd op een Q van 0,8.

Is de tweeter niet van Peerless??

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Translator ? klik op mij :+

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Hij heeft de impact I's, van 425,- per stuk :)

Wow, geweldige respons mensen, zal em meteen even wakker rammelen :)

En nee, een expert qua vermogens is ie niet, but neither am i :P (Moest even slijmen zie je :P ).

MAgoed, onwijs bedankt!! Als iemand me nog kan vertellen waarom dat knoppie is :) Dan ben ik helemaal blij :)

Ik weet niet van wie die tweeter is, dan zou R0b1n zijn speakers moeten demonteren.. weet niet of ie daaar wat voor voelt ;)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 29 januari 2002 22:27 schreef Baklap het volgende:
Translator ? klik op mij :+
Grappig het model Reference voeren ze nog steeds (na zo'n 17 jaar).

Doe mij maar 6 van die Fenix-en (voor mijn HT setje)

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 23:00 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Ze zijn niet zo dik, moet je je muur ermee behangen? :P

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Wat trouwens te denken van deze quote bij de Bombarde?
In verband met de huidige digitale technieken (er is tegenfase mogelijk tussen linker en rechter kanaal) is het raadzaam voor een goed muzieksysteem zowel een Bombarde links als rechts te plaatsen. Sterker nog: het is niet mogelijk om bij opnames met microfoons op een of andere manier links en rechts te koppelen in één systeem zonder dramatisch het met zorg opgenomen muzieksignaal aan te tasten. Dit in tegenstelling met de veel gebruikte satelietsystemen met één subwoofer. Deze zijn slechts in staat opnames weer te geven waarbij, wat betreft de lagetonen, links en rechts in fase zijn.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op dinsdag 29 januari 2002 23:00 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

:9~ idd als alles meezit gaan we zelluf bouwen bij de beste mensen. Lijkt me leuk om te doen. Je eigen speaker bouwen maar wel met topcomponenten en gestuurd door een visie.. of je het daar nu wel of niet mee ens bent.. kijk er naar uit..

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 23:05 schreef Duck-Twacy het volgende:
Wat trouwens te denken van deze quote bij de Bombarde?
[..]
Wat betekend het pcies in mensentaal? Ik snap dat satteliet - woofer voor muziek niet ideaal is, alleen al vanwege het feit dat je positionering van het geluid zoek raakt (bij Bose setje iig wel bijv.).

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 23:12 schreef Baklap het volgende:

[..]

:9~ idd als alles meezit gaan we zelluf bouwen bij de beste mensen. Lijkt me leuk om te doen. Je eigen speaker bouwen maar wel met topcomponenten en gestuurd door een visie.. of je het daar nu wel of niet mee ens bent.. kijk er naar uit..
Ga je zelf speakers bij ze maken ? Kewl zeg :)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 29 januari 2002 23:12 schreef nigelator het volgende:

[..]

Wat betekend het pcies in mensentaal? Ik snap dat satteliet - woofer voor muziek niet ideaal is, alleen al vanwege het feit dat je positionering van het geluid zoek raakt (bij Bose setje iig wel bijv.).
Ik denk dat ze bedoelen dat als het linker en rechter kanaal exact in tegefase zijn (dus links bultje omhoog, dan rechts dalletje naar beneden) en je ze beide naar 1 sub stuurt, de twee signalen elkaar opheffen. Met 2 subs zou dat probleem dan niet optreden (hoewel volgens mij de geluidsgolven in de ruimte elkaar ook op bepaalde plaatsen kunnen opheffen).

Ik vraag me af hoe vaak dit werkelijk optreedt (maw hoev vaak zijn link en rechts exact elkaars tegenfase). Uit mijn enkele sub komt iig een enorme hoeveel bass (als ie te hard staat, wat soms wel eens leuk is, even).

Dat richtingprobleem treedt alleen op als ie te hoog gewisseld staat (en te hard), hoe lager hoe beter (vanaf 120 Hz is de richting gevoeligheid minimaal, onder de 100 of 90 Hz (= DTS frequentie) kun je echt geen richting meer bepalen.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Ahha, weer wat geleerd :) Dank je :)

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 23:35 schreef nigelator het volgende:
Ahha, weer wat geleerd :) Dank je :)
Zow, nieuwe avond, nieuwe kansen, iemand nog iets aan toe te voegen?

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Over de oude Translator of over de eventuele voordelen van een stereo sub?

Nee eigenlijk, sry

Verwijderd

hmm ik zoek nog 4 van die woofertjes van fiva die je daar in heb zitten wat kosten die dinkie's nieuw? of heeft iemand nog een restje ligge? :+

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 22:04 schreef Egberttheone het volgende:
hmm ik zoek nog 4 van die woofertjes van fiva die je daar in heb zitten wat kosten die dinkie's nieuw? of heeft iemand nog een restje ligge? :+
Na ut zijn niet mijn speakers, maar die erin zitten moesten fl 150,- p/s kosten. We weten niet pcies welke het zijn, het is door een speaker bouwer aka audiofielen zaak hier in de buurt gedaan.. prijzen los zou dus anders kunnen zijn.

Verwijderd

hee egbert volgens mij is je user icon niet zo gepast hier :+

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 23:49 schreef Dymlos het volgende:
hee egbert volgens mij is je user icon niet zo gepast hier :+
Ik zie kruisje :P

Verwijderd

wat dan niet? :+

Verwijderd

heb hem al verandert kreeg direct al een ow ze zijn hier echt strng ik had net een leuke toptic en binne minuut 7 leuke reply's en toen was ie al gesloten :'(
Pagina: 1