Toon posts:

3 netwerken routen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben bezig met een projectje en heb jullie hulp ff nodig over hoe jullie het zouden aan pakken.
Er zijn 3 verschillende netwerken te weten:
1) 192.168.1.#
2) 192.168.2.#
3) 192.168.3.#
Het is de bedoeling dat deze netwerken met elkaar kunnen communiseren. DUs ik zat te denken 1 pc te pakken daar 3 netwerk kaarten in te doen en zo de netwerken met elkaar te kunnen laten communiseren.

Me vraag is is dit slim? en wat voor soort software zou ik der op gooien? of is het toch slimmer om dit hardware matig te doen? of kan dit helemaal niet?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:14

Predator

Suffers from split brain

Hoe liggen de netwerken verbonden ?
Maak eens een tekening en de verbindingen.

Bv NT1---NT2--NT3

PS: je bent beter met 2 routers als er erg veel verkeer komt...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Ja, natuurlijk kan het,
het stabielste is natuurlijk een actief component die alleen die taak heeft.

dit is wel vaak iets duurder dan een p 166 met 3 NIC.

en wat voor software ? simpel,.. typ in windows of linux het commande ROUTE in....(Linux weet ik niet uit mijn hoofd)
daar kan je alle routes leggen van de ene naar de andere netwerkkaart en terug. een beetje verstand van TCP/IP is wel vereist zou ik zeggen

dus hardware is duur en onwijs stabiel. en pc is veel minder stabiel en goedkoop.

peter

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~g.schuiling01/opstelling1.jpg

dat is de opstelling. en als het software word wil ik linux gaan gebruiken. daar tips voor? of moek die ff stelling op ander forum?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 29 januari 2002 18:11 schreef _-Erik-_ het volgende:
[afbeelding]

dat is de opstelling. en als het software word wil ik linux gaan gebruiken. daar tips voor? of moek die ff stelling op ander forum?
Dat is al duidelijker.
Welke pc had je in gedachten als router ?
Linux debian of zo en gewoon ipforwarding aanzetten en de routes adden en klaar ;)

Verwijderd

je kan ook een driehoek maken met 3 routers, kun je als er 1 link uitklapt nog overal heen met dynamische routing

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Je zou in /etc/route.conf zoiets kunnen opnemen:
code:
1
2
3
4
5
pir@athos:/etc > more route.conf
192.168.1.0 192.168.1.110 255.255.255.0 eth0
192.168.2.0 192.168.2.110 255.255.255.0 eth1
192.168.3.0 192.168.3.110 255.255.255.0 eth2
pir@athos:/etc >

En dan als default gateway voor die workstations 192.168.X.110 (Kan je met dhcp-server doen)

Let op het kruisje ;)

My weblog

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je hoeft geeneens een route-tabel aan te maken op de router, omdat alle betrokken netwerken lokaal zijn t.o.v. deze machine.
Je moet wel op elk ander systeem het IP-adres van de router op dat specifieke netwerk-segment als default-router instellen.

Heb je op een van de segmenten een router naar het internet hebt staan, dan moet je de systemen op dat segment de internet-router als default-router geven, en extra routes voor de andere twee netwerken via de centrale router geven. Ook de centrale router moet dan als default-router de internet-router hebben.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Maak er gewoon 1 netwerk van met subnet 255.255.0.0

Dan zitten ze alle in hetzelfde segment en is er geen routering nodig. Netjes is anders, maar het werkt wel.

Hoe groot zijn de netwerken waar we het hier over hebben? Moet je die IP range aanhouden? Mag je IP's wijzigen?

Wat is het budget?

//edit strike this
Komen de netwerken op 1 plaats samen of op meerdere plaatsen?
// tide

Er zijn verschrikkelijk veel manieren om dit op te lossen, welke de beste is kan denk ik niemand je (goed) vertellen zonder meer informatie te hebben.

//edit
zie het plaatje nu pas, eerder kruisje :)
Volgens mij doet een default install van NT server danwel linux wat je wilt. In het ergste geval moet je forwarding/routing aanzetten.

'Hardwarematig' kan ook maar is vrij duur.

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 23:49
Op dinsdag 29 januari 2002 21:47 schreef mvdejong het volgende:
Je hoeft geeneens een route-tabel aan te maken op de router, omdat alle betrokken netwerken lokaal zijn t.o.v. deze machine.
Je moet wel op elk ander systeem het IP-adres van de router op dat specifieke netwerk-segment als default-router instellen.
Je hebt min of meer gelijk, maar je 'omdat' klopt niet. De reden is dat 'standaard' die routes in de meeste OS'sen al aangemaakt worden.
Maar je moet dan wel nog altijd routing aanzetten, zowel bij windows (win2k server) als bij linux.
Die routes die erin zitten dienen gewoon om het verkeer op de pc zelf te beheren. Dat wil niet zeggen dat hij al pakketten doorstuurt afkomstig van andere machines.

Een gewone win9x bak zal het echt niet in z'n hoofd halen om zomaar pakketjes door te sturen ! 8-)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op woensdag 30 januari 2002 10:36 schreef G8KeePeR het volgende:

[..]
Je hebt min of meer gelijk, maar je 'omdat' klopt niet. De reden is dat 'standaard' die routes in de meeste OS'sen al aangemaakt worden.
Ze worden standaard aangemaakt dus je hoeft geen route-tabel aan te maken. Mijn omdat staat.
Ja, je moet wel ip-forwarding aanzetten (NT) of routed laden (UNIX), maar in deze geschetste situatie hoef je daaraan niets te configureren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Gewoon RedHat 7.2 erop!
Draait als een trein.
Zelf heb ik thuis zo'n oplossing met 3 NIC's
NIC
1 Intern netwerk (192.168.1.xxx)
2 ISDN-router (192.168.200.xxx - router doet ook NAT)
3 Kabel modem (DHCP van Chello)
Onder Linux netjes de routes aangemaakt zodat ie zelf weet wanneer ie over welke kabel/NIC moet gaan kletsen wel over welke niet.

Verwijderd

Ik heb in mijn bsd router 4 nic's,
werk zeer goed, alleen 'k kom tot max
4.5mbs ivp 8/9 opdat het een p133 betreft.
dusss houd daar rekening mee :Y)

Verwijderd

Ja, je moet wel ip-forwarding aanzetten (NT) of routed laden (UNIX), maar in deze geschetste situatie hoef je daaraan niets te configureren.
Je hoeft routed niet te laden hoor als je alleen maar statische routering wilt doen. routed is het proces dat voor de verwerking van routing-protocollen zoals RIP, OSPF en BGP zorgt.
Op Linux is het ook voldoende om ip-forwarding aan te zetten
met

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

(dan moet je wel IP-forwarding in je kernel hebben staan, ik weet niet of alle distro's dat standaard hebben, maar op een dedicated router zal je toch bij voorkeur een eigen kernel maken)

Op andere Unices weet ik het niet zo, maar zal iets vergelijkbaars zijn.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 30 januari 2002 21:28 schreef jeroenr het volgende:

[..]

Je hoeft routed niet te laden hoor als je alleen maar statische routering wilt doen. routed is het proces dat voor de verwerking van routing-protocollen zoals RIP, OSPF en BGP zorgt.
Op Linux is het ook voldoende om ip-forwarding aan te zetten
met

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

(dan moet je wel IP-forwarding in je kernel hebben staan, ik weet niet of alle distro's dat standaard hebben, maar op een dedicated router zal je toch bij voorkeur een eigen kernel maken)

Op andere Unices weet ik het niet zo, maar zal iets vergelijkbaars zijn.
* Predator gaat ook es komen mierenneuken :Y)

Routed kan geen OSPF of BGP. Enkel RIPv1 & RIPv2
Routed is ook nogal verouderd. Gated is nu de routing daemon. Routed wordt wel nog vaak als standaard routing daemon geinstalleerd.

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 22:19 schreef Predator het volgende:

[..]

* Predator gaat ook es komen mierenneuken :Y)

Routed kan geen OSPF of BGP. Enkel RIPv1 & RIPv2
Routed is ook nogal verouderd. Gated is nu de routing daemon. Routed wordt wel nog vaak als standaard routing daemon geinstalleerd.
Natuurlijk heb je daar gelijk in... ik wist dat BGP en OSPF niet werkte en dat voor BGP een ander prog beschikbaar was (gated doet toch ook geen OSPF, of wel?) maar vond dat voor deze vraag niet relevant... natuurlijk had ik dat er nog ff bij moeten zetten, bedankt voor de aanvulling, dus...

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 30 januari 2002 22:23 schreef jeroenr het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je daar gelijk in... ik wist dat BGP en OSPF niet werkte en dat voor BGP een ander prog beschikbaar was (gated doet toch ook geen OSPF, of wel?) maar vond dat voor deze vraag niet relevant... natuurlijk had ik dat er nog ff bij moeten zetten, bedankt voor de aanvulling, dus...
Zoals ik zei was ik maar wat aan het zeuren hoor,
Maar juist is juist he ;)
Gated kan RIP,OSPF,IS-IS,BGP ( net ff gechecked )

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
staat er dat het over linux gaat dan?

(btw originele nick)
Pagina: 1