Toon posts:

een vraagjuh over de alpha processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nu het grote verschil tussen de alpha processor en een gewone processor, waarom is de alpha zo veel betur als de gewone processor.
En waarom word de alpha meer gebruikt in servers dan een gewone processor.
Alleen omdat ie 64 bits is :?
Alvast bedankt voor de reacties :)

• Beltzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 07:32
alpha had geloof ik ff wat meer cache en ff wat meer floating points score ofzo iets..

Verwijderd

Waarom word een Intel Xeon meer gebruikt in servers dan in werkstations :?

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 17:28 schreef roys het volgende:
Omdat het bijv. 900MHz Xeon gelijk staat aan Intel Pentium 200MHz :) Heel traag dus.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:15

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 29 januari 2002 17:28 schreef roys het volgende:
Meer cache...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24
Waarom de Alpha zoveel duurder is? Marktwerking!
Natuurlijk zijn het technische hoogstandjes, zijn ze duur om te maken en duur om te ontwikkelen (al was het maar omdat er bij lange na niet zoveel van verkocht worden als een Pentium huppeldepup), maar je betaald er voornamelijk zoveel voor omdat er behoorlijke garanties en ondersteuning wordt gegeven. Overigens zijn alle onderdelen van zo'n systeem absurd duur, om bovengenoemde redenen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 17:18 schreef gharay29 het volgende:
Wat is nu het grote verschil tussen de alpha processor en een gewone processor, waarom is de alpha zo veel betur als de gewone processor.
Alvast bedankt voor de reacties :)
Omdat een Alpha processor als een van de eerste zelf vooruit ging denken ,dus bv ik vraag 1/ krijg 1 ,ik vraag
2 krijg 2. dis doet een proc normaal alleen na aan vraag maar een Alpha proc doet alvast 3,4,5,6 enz in zijn cache plaatsen zodat wanneer de rest gevraagt word het er direct is.Dus niet een voor een ophalen maar alvast het er logisch opvolgende ook. TOM

Verwijderd

64bit cpu
risc vs cisc
double rate memory bus [ ev6 ]
meer cache on die [ tot 8mb ]
meer l3 cache
meer cpu-archtectuur [ 32cpu ]

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Op dinsdag 29 januari 2002 18:07 schreef Ragonite het volgende:

[..]

Omdat het bijv. 900MHz Xeon gelijk staat aan Intel Pentium 200MHz :) Heel traag dus.
Wat is dit voor onzin? Hoe kom je daarbij? Natuurlijk zijn Xeons niet sloom, waarom zouden mensen ze anders kopen, zeker voor die hoge prijzen!

Verschil tussen de Xeons en de gewone Pentiums is de grotere cache en met de P4 ook dual support.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 18:07 schreef Ragonite het volgende:

[..]

huh?? :?

Dan is de dual xeon 866MHz 256kb cache van me broer een uitzondering zeker, dies namelijk even snel als mijn dual p3 @ 895MHz ook met 256kb cache.

xeons geven alleen meer stabiliteit en preformance.

Die Alpha's hebben meestal vanaf 1MB L2 cache tot wel 8MB, daardoor is de preformance zeer hoog. Een 200MHz Alpha met veel L2 cache blaast er gemakkelijk een p3 600MHz uit op preformance >:) . En de 64bits architectuur is tuurlijk een groot voordeel.

Nadeeltje is dat er bijna geen programma's voor zijn die op een Alpha draaien. Hebben hier thuis een NT4 versie liggen die wel geschikt is voor Alpha, maar das alleen een OS, dan nog proggies vinden die willen installeren (is nl. geen op x86 gebaseerde familie zoals bijna alle andere architecturen van processoren)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx allemaal voor de reacties nu snap ik het*D >:) :) :P :9~

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De film Titanic is op de 500 MHz Alpha gemaakt (meerdere Alpha's uiteraard)

500 Mhz was in 1997 al veel, laat staan een 500 MHz Alpha.

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op dinsdag 29 januari 2002 17:18 schreef gharay29 het volgende:
Wat is een 'gewone processor' ? Hoe kom je erbij dat de Alpha zoveel 'betur' is dan een 'gewone processor' ?

Ik neem aan dat je met een gewone cpu een Intel (of afgeleid) product bedoelt (Pentium 1,II,3,4; Xeon; Celeron etc)/AMD (K6, Athlon, Duron)/Cyrix etc).

HET grote verschil is eigenlijk alleen het feit dat Alpha 64 bittertjes zijn itt x86. Natuurlijk, een Alpha heeft een andere instructie set, maar dat is logisch, want het zijn andere architecturen.

Alpha is een RISC (Reduced Instruction Set Computer) architectuur (net als de SPARC van SUN befobbelt), waar Intel vanoudsher CISC (Complex Instruction Set Computer) is. Tegenwoordig maakt Intel overigens RISC-achtige CPU's met een CISC instructieset (ofzo .. vaag verhaal).

Waar heb je vandaan dat een Alpha beter is dan een x86 ?

Er zijn mensen die vinden CISC beter dan RISC en vice versa :

RISC is de betere architectuur omdat het je CPU design simpel houdt. Dit betekent minder transistoren waardoor hij op hogere kloksnelheden kan lopen en minder stroom verbruikt. De Alpha liep 5 jaar geleden al op 1 GHz in de laboratoria van DEC. Destijds schepte iedereen op over zijn 166 MHz Pentium MMX. (let op : Ik ben al "oud" en kan een vertekend geschiedenis beeld geven ;-)

CISC is de betere architectuur omdat het je software kleiner en sneller houdt. Je compiler hoeft minder intelligentie te bevatten (maar wordt wel complexer). Binaries (de executables) worden kleiner omdat wat op een RISC CPU 10 instructies kost, met 3 op de CISC kan. Hierdoor heb je minder geheugen nodig. En het loopt misschien wat trager, maarja, 3 instructies op 100MHz of 10 op 200MHz .. wat is sneller ? (hier is geen eenduidig antwoord op te geven, het hangt van de instructies af).

Tegenwoordig is het eigenlijk dus duidelijk : RISC is de betere architectuur.
a) Hitte ontwikkeling door het aantal transistoren op je CPU is gigantisch. De noodzakelijke koeling kennen we allemaal. Met een RISC ontwerp kun je dus of koeler draaien of sneller (of een combinatie).
b) Ja, binaries zijn op RISC groter en hebben dus meer geheugen nodig. Maar de geheugenprijzen van tegenwoordig zijn zo laag, dat is eigenlijk een non-discussie.
c) Compilers hebben meer 'intelligentie' nodig. Oeioei. De compilers voor x86 zijn *GIGANTISCH*. Niet vanwege de intelligentie maar vanwege de complexiteit van de architectuur. Voor de doorsnee gamer een non-issue deze, maar voor hard- en software ontwikkelaars wel degelijk van belang.

Ja, Alpha's hebben vaak veel RAM en veel Cache en zijn meestal standaard voorzien van fancy SCSI hardware en ultrabotte videokaarten. Maar neem een dikke XEON bak met een sloot RAM en een Adaptec 2940U2W etc en je hebt ook een snell bak. Veel geld ben je toch wel kwijt.

Het tweede grote verschil is dus dat je voor relatief weinig geld ook een 'redelijk modern' x86 systeem kunt kopen, maar een Alpha zul je nooit bij de Aldi Markt vinden.
Ik denk dat er meer x86 servers zijn dan Alpha, SPARC, PA-RISC, of wat-voor-architectuur-dan-ook-servers bij elkaar.

Waarom wordt de Alpha meer gebruikt als server dan als workstation ? Omdat je voor een workstation voor een hoop minder pecunia een prima x86 oplossing kan krijgen. Tenzij je specifiek 64 bits nodig hebt, is x86 echt niet slecht (beter verkrijgbaar, meer support, makkelijker, Windows draait er op enzo (jaja, NT4 is er voor de Alpha)).

Overigens heb ik hier een Digital PWS 600au (met een 21164 CPU op 600MHz) en een Intel PII@550MHz. Welke is sneller ? Dat hangt er maar net vanaf wat ik doe.

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op dinsdag 29 januari 2002 22:30 schreef pdb het volgende:

[..]

Nadeeltje is dat er bijna geen programma's voor zijn die op een Alpha draaien. Hebben hier thuis een NT4 versie liggen die wel geschikt is voor Alpha, maar das alleen een OS, dan nog proggies vinden die willen installeren (is nl. geen op x86 gebaseerde familie zoals bijna alle andere architecturen van processoren)
Voor Win NT 4 zijn er zeer weinig programma's die op een Alpha gedraait (kunnen) worden cq. gebruikt worden. Meestal wordt er dan ook Unix en Linux op gedraait ipv Win NT 4.

Over de snelheid: ik heb op mijn werk een grote HP bak staan. Daar zit 1 HP processor in, 200 mhz (ook risk overigens) met daar HP-Unix op. Dat ding staat er al heel wat jaren en volgens onze projectleider kan het nog wel vele jaren mee. Draait best wel snel eigenlijk en een uptime waar je niet goed van wordt.

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op dinsdag 29 januari 2002 22:30 schreef pdb het volgende:

[..]

Die Alpha's hebben meestal vanaf 1MB L2 cache tot wel 8MB, daardoor is de preformance zeer hoog. Een 200MHz Alpha met veel L2 cache blaast er gemakkelijk een p3 600MHz uit op preformance >:) . En de 64bits architectuur is tuurlijk een groot voordeel.

Hoe je zo even twee totaal verschillende architecturen tegenover elkaar zet en dan een aanwijst als 'snelste' vind ik wel weer(d) interessant.

Voor elk systeem is een programma te schrijven dat sneller draait dan een zelfde soort programma op de ander. Befobbelt een prog wat in 200KB loopt (op z'n engels)ja , past en veel 32 bit INTS berekend zal sneller draaien op een 600MHz p3, vanwege de hogere kloksnelheid (ook weer afhankelijk van het precieze type berekening).

Een groter programma (wat niet in de cache van de p3 past, en wel in die van de alpha) kan op de alpha dan in theorie weer(d) sneller draaien, bijvoorbeeld als er veel FLOATS in berekend worden met hoge precisie (64bits).

Maar dit is allemaal hoogst speculatief - zonder te proberen kun je hoogstens wat benchmarks draaien. SpecINT e.d.

Je kunt trouwens altijd proberen tegen SpecINT in te programmeren door te optimaliseren voor je CPU.
Geweldig ;)

dus bijna alle andere architecturen van processoren zijn op x86 gebaseerd !? Oei.

Van de X verschillende commerciele architecturen zijn er X-2 niet op de x86 gebaseerd. Onder de populairdere archs vallen :
sparc (en sparc64) - door SUN bedacht
alpha - door DEC bedacht
pa-risc - door HP bedacht
en natuurlijk de 68030 serie - van Motorola (zie Cisco routers, Amiga's, SUN's en nog *VEUL* meer)

80486, Pentium, Pentium MMX, Pentium Pro, Pentium II, Pentium 3, Pentium 4, Celeron, Xeon, Athlon, Duron .. ga zo maar door, dit is allemaal een en dezelfde architectuur met dezelfde basis instructieset. Allemaal gebaseerd op de 80386 die is afgeleid van de 80286 en zo terug tot de 8086. Dit houdt in dat je een programma voor de XT in principe ook op de P4 2GHz moet kunnen draaien (ik zeg in principe omdat de P4 wel eens te snel zou kunnen zijn voor bepaalde timing routines in 8086 code).

De Tifroptimageretium (of hoe het ding ook heet) van Intel zou ik op zich als een 'nieuwe architectuur' kunnen zien. 64 bits enzo, ondanks dat er 'backward compatibillity' truukjes inzitten waardoor Doom en Unreal nog wel draaien.

Verder moet me een ding nog van 't hart. Voor de Alpha is *VERSCHRIKKELIJK VEEL* software beschikbaar :
NetBSD
OpenBSD
Linux
FreeBSD
Tru/64
OpenVMS
(NT4)

als operating system. En onder de Unix varianten is in ieder geval een gigantische hoeveelheid software beschikbaar (van gratis Open Source software (Apache webserver) tot hele grote dure applicaties (Oracle databases bijvoorbeeld))

Voor NT4/Alpha ken ik ook niet zo veel software. Maarja, een Alpha schreeuwt gewoon om UNIX ;)

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

Pagina: 1