Modulatie UTP-signaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Na aanleiding van DIT topic is mijn vraag nu:

Wat voor modulatie-techniek wordt er gebruikt bij netwerken via UTP?
Een 10Mbps netwerk werkt bijv. op 10Mhz. Dat zal dan wel de draaggolf wezen.

Maar wat is dan de gebruikte modulatie? AM of FM?

Of misschien werkt het wel met meerdere frequenties??? Ík heb geen idee...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je redenatie gaat voor de meeste bekabelde netwerk-technieken (i.t.t. wireless) niet op.
Een modulatie veronderstelt dat er een draaggolf is, waarop het signaal wordt gesuperponeerd.
UTP gebruikt echter geen draaggolf, de signalen worden direct als voltages op de bekabeling gezet. Soms is dat alleen een + en een 0, soms worden meerdere spannings-niveaus gebruikt.

Er zijn uitzonderingen, zoals 10Broad-36 (let op, Broad i.p.v. Base), een techniek waarbij over maximaal 3600 yards (3200 m) 75-ohms coax-bekabeling (standaard TV-kabel) 10 Mbps Ethernet op een draaggolf wordt gezet. Redelijk exotisch, zeer zeldzaam, maar een grote winst vergeleken met 10Base-5 (500 yards), 10Base-2 (200 yards) en 10Base-T (100 yards).

Sorry, ik heb geen enkel idee van de gebruikte modulatie hiervoor, maar dat moet je eventueel zelf bij elkaar kunnen Googlen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Osiris
  • Niet online
Als ik het goed begrijp (correct me I'm wrong) is UTP dus echt digitaal? Allemaal ééntjes en nulletjes ofzo?

• mvdejong

mvdejong

Niet helemaal.
Om zo hoog mogelijke snelheden te halen worden trucjes uitgehaald.
10Base-T doet inderdaad heel basic : 5 V = 1, 0 V = 0 (of net omgekeerd).
Hogere snelheden willen nog wel eens trucjes uithalen die lijken op dit simpele voorbeeld :
5.00 V = 3 (binair 11)
3.33 V = 2 (binair 10)
1.66 V = 1 (binair 01)
0.00 V = 0 (binair 00)
Hierdoor kun je dus bij elke "tik" 2 bits overseinen, dus bij een frequentie van 10 Mhz krijg je 20 Mbps over de lijn.

Het is wel zo dat deze spanningen direct op de lijn worden gezet, zonder draaggolf.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Osiris
  • Niet online
Hmmm... Duidelijke taal.

Mijn 10Mbps netwerk is dus gewoon met 5 & 0V? Of heb ik ook van die trucjes? (denk het niet, maar goed)...

Nu is eigenlijk een andere vraag van mij: Hoe moduleer ik dan een UTP-signaal op een UHF (dacht dat het die band was) draaggolf?

• mvdejong

mvdejong

Mag ik je hiervoor verwijzen naar het actuele topic :
UTP digitaal op een draaggolf

EDIT : vergeet het maar, dit was degene waar je mee opende.

• Osiris
  • Niet online
Hmmm, ik heb nog eens na zitten denken, maar ik denk dat die theorie van mvdejong niet op gaat.
Ik heb namelijk vaak genoeg gezien, dat een 10 Mbps netwerk werkt met 10 Mhz.
Is dat dan soms het maximale aantal pulsjes ofzo? :?

• mvdejong

mvdejong

Op woensdag 30 januari 2002 10:53 schreef Osiris het volgende:
Hmmm, ik heb nog eens na zitten denken, maar ik denk dat die theorie van mvdejong niet op gaat.
Ik heb namelijk vaak genoeg gezien, dat een 10 Mbps netwerk werkt met 10 Mhz.
Is dat dan soms het maximale aantal pulsjes ofzo? :?
Ik stelde al dat 10Base-T een echt binair signaal gebruikte (0/5 V).

Het voorbeeld wat ik gaf met de 2-bits-per-tik is niet een "real-life" voorbeeld, maar wel duidelijk, en wordt dus ook niet bij 10 Mbps gebruikt. Het idee van deze techniek kom je wel tegen bij de hogere snelheden, en daar worden soms nog wel meer spannings-niveaus gebruikt. Mijn idee om het 10 Mhz -> 20 Mbps te gebruiken was om het te contrasteren met de 10 MHz -> 10 Mbps van de 10Base-T.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
10 Mbit UTP is 10 MHz (dus binaire codering)
maar 100 Mbit was (dacht ik) ook 100 MHz, dus ook binaire codering...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• mvdejong

mvdejong

Op woensdag 30 januari 2002 11:58 schreef GarBaGe het volgende:
10 Mbit UTP is 10 MHz (dus binaire codering)
maar 100 Mbit was (dacht ik) ook 100 MHz, dus ook binaire codering...
Wel bij 100Base-TX (100 Mbps over 2 paren CAT-5), maar niet bij 100Base-T4 (100 Mbps over 4 paren CAT-3) en 100Base-VG (100 Mbps over CAT-3, HP-stijl).

• Osiris
  • Niet online
Maar wat is het nou dan?

Gewoon 5V-pulsjes op een draadje?
Maar wat heeft dat 10Mhz er dan mee te maken?

• mvdejong

mvdejong

De 10 Mhz is de frequentie waarmee die pulsjes op het netwerk gezet worden. Elke 1/10.000.000e seconde bepaalt het spannings-niveau op de kabel of er een pulsje van 5 V (bitje 1) of een pulsje van 0 V (bitje 0) wordt ontvangen. In het hypothetische voorbeeld van 4 spannings-niveaus dus of er een pulsje van 5 V, 3.33 V, 1.66 V of 0 V (bitjes 11, 10, 01 of 00) wordt ontvangen, zodat per pulsje 2 x zoveel informatie wordt ontvangen, en dus het aantal bits per seconde het dubbele is van de verzend-frequentie.

Als je gemoduleerde signalen gebruikt, zoals bij wireless-LAN, of 10Broad-36, heeft de draaggolf een frequentie van enkele tot 10-tallen GHz. Het signaal, bij de meest gebruikelijke wireless-LAN 11 Mbps, en bij 10Broad-36 10 Mbps, wordt daarop gesuperponeerd, en zo wordt het verzonden. Aan de andere kant wordt de draaggolf weer gestript, en hou je het kale signaal over. Het superponeren is moduleren, het strippen demoduleren. De apparatuur die dit doet is een modulator/demodulator, ook wel bekend als modem.

De techniek is niet wezenlijk verschillend van radio, waarbij geluid-frequenties is de range van enkele 10-tallen tot enkele 1000-en Hz op radio-frequenties vanaf vele MHz worden gezet, of de telefoon.

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 14:48

theborgnl

De mededeling begint hier:

Ik dacht dat met een modem het 'beperkte' snelheid te maken had met de kwaliteit van de tel.lijn?

Maar als ik het nu goed heb begrepen, kun je eigenlijk de snelheid wel veel hoger maken?

En dan nu nog ff een vraagje:

Hoe werkt ISDN dan? Netzo?

*ding* Einde bericht *dong*

• mvdejong

mvdejong

De beperkingen van een modem (even beperken tot de teleoonie-modems) hebben inderdaad te maken met de kwaliteit van de lijn. Gegarandeerde signaal-overdracht is er maar in een relatief beperkte frequentie-band.

Het soort trucjes zoals ik die beschreef, en nog andere, hebben echter de haalbare bps-en regelmatig opgehoogd tot ver boven wat zelfs erkende experts als het theoretische maximum uitspraken (onder andere 1200 bps en 9600 bps werden gezien als onbreekbare grenzen, so far the experts).

Een truc die ook wordt gebruikt is het toepassen van complexe checksums met herstellende karakter (ECC). Daarmee kun je constateren dat er bits zijn verminkt tijdens transport, en tot op zeker hoogte deze herstellen. Dan verstuur je sneller dan de kwaliteit eigenlijk aankan, maar hou je rekening met het optreden van fouten. Alleen als er veel fouten optreden, dan kun je niet meer herstellen, en moet een heel blokje opnieuw worden verzonden.

pariteit : 8 bits + 1 pariteits-bit
oneven aantallen foute bits worden geconstateerd, even aantallen niet.

ECC : 8 bits + 3 check-bits
1 bit-fout wordt geconstateerd en gecorrigeerd, 2 bit-fouten worden geconstateerd, meer niet.

ISDN is een digitaal signaal.

• Osiris
  • Niet online
Kee, m'n vraag is beantwoord: (correct me if I'm wrong) UTP gebruikt dus helemaal geen modulatie!

Klopt toch? :?

• mvdejong

mvdejong

Op donderdag 31 januari 2002 15:41 schreef Osiris het volgende:
Kee, m'n vraag is beantwoord: (correct me if I'm wrong) UTP gebruikt dus helemaal geen modulatie!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        _
       /||
      | ||
      |  |
 _______|  |______
/___|_|    |   |
|___|_|    |   |
|___|_|    /   |
\___|_|___/____|__

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 15:41 schreef Osiris het volgende:

lol geen modulatie geen signaal :)

ik weet niet wat de exacte afspraken zijn maar er moet sprake zijn van of A(mplitude) M(odulatie), P(hase) M, F(requency) M of combinaties hiervan; anders gaat er echt niks werken.

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 21:29 schreef mvdejong het volgende:
De 10 Mhz is de frequentie waarmee die pulsjes op het netwerk gezet worden. Elke 1/10.000.000e seconde bepaalt het spannings-niveau op de kabel of er een pulsje van 5 V (bitje 1) of een pulsje van 0 V (bitje 0) wordt ontvangen. In het hypothetische voorbeeld van 4 spannings-niveaus dus of er een pulsje van 5 V, 3.33 V, 1.66 V of 0 V (bitjes 11, 10, 01 of 00) wordt ontvangen, zodat per pulsje 2 x zoveel informatie wordt ontvangen, en dus het aantal bits per seconde het dubbele is van de verzend-frequentie.
dit is ook modulatie van het spanningssignaal (AM)

trouwens nu ik er over nadenk volgens mij gebruiken ze voor 10mbps ethernet "differentiele manchester code" (zoek maar op :) )

ze gebruiken volgens mij geen hoog (5volt) en laag (0volt) want dit leid tot problemen bij interpretatie van het signaal
bijv 200 1-en achter elkaar versturen, hoe weet je zeker dat het geen 201 hadden moeten zijn... (kloksnelheid wordt dan cruciaal; moet je weer gaan trucken met stuffbits enzo)

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 31 januari 2002 17:02 schreef betweter het volgende:

[..]

lol geen modulatie geen signaal :)

ik weet niet wat de exacte afspraken zijn maar er moet sprake zijn van of A(mplitude) M(odulatie), P(hase) M, F(requency) M of combinaties hiervan; anders gaat er echt niks werken.
Ehh, je COM-poort gebruikt ook geen modulatie hoor...

En PM staat voor Puls Modulatie dacht ik...

Modulatie wordt gebruikt om data op een draaggolf te zetten... Wordt er geen draaggolf gebruikt, dan is er ook geen sprake van modulatie.

Zoals gewoonlijk: Correct me if I'm wrong...
Pagina: 1