Boxen meer vermogen dan versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 5.587 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 23:35
Ik ben van plan om een 5*60 watt versterker te gaan kopen, en later 200 watt speakers te bouwen,
wat geeft dit voor effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Soms geeft dat als effect muziek. andere effecten nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op dinsdag 29 januari 2002 16:10 schreef arjandijk het volgende:
[...]
wat geeft dit voor effect?
dat je de speakers niet volledig kunt benutten, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37283

kan beter een zwaardere versterker hebben. Waarom? omdat als je boxen met een zwaardere versterker te hard staan hoor je ze vervormen en zet je ze zachter. Als je boxen meer vermogen trekken dan dat de versterker aan kan kun je je versterker naar de knopp helpen. (heb ik ergens gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26720

Het is het beste om het vermogen van je versterker af te stellen op het vermogen van je speakers, dit geeft het mooiste geluid.

Maar als de versterker en misschien de speakers een thermische beveiliging hebben kan je ze nooit opblazen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26758

Zolang het vermogen van je versterker niet het max vermoge van je boxen overtreft (speakers opblazen) is der niks aan de hand. Alleen zul je je volume iets verder moeten opendraaien dan wanneer je der een 200 watt versterker aan hangt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Eerst even een fabeltje uit de wereld helpen:

Je blaast een speaker eerder op met een te hoog vermogen versterker dan met een te laag vermogen versterker.
DIT IS NIET WAAR.

Als je speakers 200W zijn en je versterker maar 60 heb je een veel hogere kans dat je de boel opblaast dan andersom. Dit heeft te maken met de vervorming en het opgenome vermogen van je speakers. Je MOET voor je speakers een bijpassende versterker kopen. Aanders krijg je er gegarandeerd problemen mee. Dus kijk heel goed naar het rendement van je speakers. Als je een laag rendement speaker van 200W hebt en je hebt maar 60W ben je verkeerd bezig. Een laag rendement speaker eist meer vermogen.

PS: Ik heb jaren speakers en versterkers ontworpen en gerepareerd op high-end niveau.

http://www.hroling.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:12
Hier wil ik dan wel weer ff aan toe voegen dat je je speakers niet op kunt blazen zolang je er maar op let dat ze niet vervormen. Dat je sneller speakers opblaast met een zwakke versterker (clipping) dan met een zware is waar, maar met een goede 60 watt versterker blaas je thuis heus niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik denk dat je ook rekening moet houden met hoe het wattage uitgedrukt wordt. Als je zegt dat je een 2x60 WATT versterker hebt, wil dit vaak zeggen dat dit het RMS vermogen is. Bij speakers is dit meestal niet het geval. Daar zetten ze er het piekvermogen op. Ze zullen continue dus een vermogen trekken van 80 WATT bijvoorbeeld.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:01
Waarom ga je niet eens fijn de faq lezen. Die staat er niet voor niets.

http://gathering.tweakers.net/forum/faq&id=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Mijn god mensen, een speaker is geen gloeilamp. Een speaker trekt niet een bepaald vermogen. Een speaker kan alleen bepaalde hoeveelheid vermogen hebben, maar dat is ook weer sterk afhankelijk van de frequentie van het signaal en ook sterk gekoppeld aan de tijdsduur ervan. In praktijk komt het erop neer dat je er absoluut druk over hoeft te maken. Of je nou een 25 Watt versterker hebt of 200 Watt, het maakt echt geen zak uit zo lang je normaal met je spullen omgaat.
En idd, de FAQ is ook een goede om te lezen, daar heb ik het allemaal redelijk duidelijk en uitgebreid in beschreven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

eeuh, wete niet of dit allemaal al gezegt is maar:

het ligt eraan op het vermogen piek/rms is en aan hoeveel ohm. een speaker met 200 watt piek aan 4 ohm, en een versterker van 60 watt aan 8 ohm, dan is die versterker misschien nog wel te krachtig, maar daar moet je je niet druk om maken.

50w att is meer dna voldoende met de meeste speaker in een normale huiskamer, als je ehct heel hard wilt gaan spelen, dan kun je beter kijken wat het precieze vermogen van je speakers is RMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-06 10:13
Je wilt geeneens 2x60W horen in je huiskamer. Dus het vermogen is niet eens zo erg relevant, tenzij je op parties gaat staan ofzo.

Verder: als je versterker minder vermogen kan leveren dan de speakers kunnen dissiperen, is er in principe niet zoveel aan de hand. De speakers zullen niet gaan vervormen omdat zij de begrenzing niet zijn. Hoogstens gaat de versterker vervormen als je perse hard wilt draaien. Als de versterker op de voedingsspanning loopt, zal dat het eerst veel hoge frequenties (waarbij hoog == hoog zegmaar) genereren. Je blaast dus ook het snelst je tweeter op, die niet tegen zoveel vermogen in het (extreem) hoog kan. Je woofer en middentoner zal je niet snel opblazen, want die kunnen nog wel wat extra vermogen handlen.

Tot zover mijn bijdrage. Ik hoop dat het klopt en je wat verder helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 23:35
Conclusie: Zolang je de versterker niet constant vol open draait maakt het niet uit en kan het ook geen kwaad?

20Hz-20kHz, 0.06% THD, 8 ohms...60W + 60W
1kHz, 0.09%THD, 8 ohms...70W + 70W

dit staat in de specs van de versterker, betekent dat hoe zwaarder de speakers, hoe meer vervorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Op dinsdag 29 januari 2002 22:50 schreef arjandijk het volgende:
Conclusie: Zolang je de versterker niet constant vol open draait maakt het niet uit en kan het ook geen kwaad?

20Hz-20kHz, 0.06% THD, 8 ohms...60W + 60W
1kHz, 0.09%THD, 8 ohms...70W + 70W

dit staat in de specs van de versterker, betekent dat hoe zwaarder de speakers, hoe meer vervorming?
Nee, dat betekent hoe meer vermogen de versterker moet gaan leveren, hoe meer hij gaat vervormen. Een versterker merkt niet van speakers die wel of niet veel vermogen kunnen hebben. Het enige dat een versterker merkt is wat de impedantie van de speaker is, en evt fasedraaingen die de speaker veroorzaakt, maar dat laatste voert ff te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4390

Ik gebruik 2x45 watt om een stel luidsprekers van 230 aan te sturen, zolang de versterker niet gaat vervormen (en dat doet ie dus niet) en 2x45 is vrij hard nog.. :)

Mgoed, tis dus niet de bedoeling dat je je Prolans aan gaat sluiten op een sony receivertje van 20 jaar oud, met 2x7 watt vermogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmeij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 11:45

dmeij

It's just my name

Die 200 watt is dat din vermogen of peak vermogen.
ik heb zelf 90 watt din en 180 watt peak vermogen speakers van het merk B&W en ik moet zeggen dat ik buren aardig door hun huis kan laten stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Op woensdag 30 januari 2002 10:41 schreef dmeij het volgende:
Die 200 watt is dat din vermogen of peak vermogen.
ik heb zelf 90 watt din en 180 watt peak vermogen speakers van het merk B&W en ik moet zeggen dat ik buren aardig door hun huis kan laten stuiteren.
Kijk dan maar uit dat ze jou niet laten stuiteren. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29567

-la maar zitten, vraag net gevonden in de FAQ-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-06 23:25

DJ Vincento

1422055

eeen lichte versterker met zwaardere speakers is geen probleem,zolang je de volume knop maar niet meer dan 60 % ongeveer opendraait.Anders heb je misschien kans op clipping.

Een zwaardere versterker op lichtere luidsprekers gaat ook prima,zolang je ook de vlume knop niet te ver open draait.Als zou ik uitkijken met te grote verschillen;een 2x 150 watt versterker op 20 watt speakers.

Je blaast de boel altijd sneller op met zware harde basstonen,dus als je keihard trance gaar draaien zo ik de bass-knop wat terug draaien en als er een loudness functie opzit zo ik die ook eventueel uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 09:58
DJ Vincento schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 13:45:
Je blaast de boel altijd sneller op met zware harde basstonen,dus als je keihard trance gaar draaien zo ik de bass-knop wat terug draaien en als er een loudness functie opzit zo ik die ook eventueel uitzetten.
Daar hebben ze dan ook de subwoofer voor uitgevonden. Ben je in ieder geval van het grootste deel van het het probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hebben jullie weleens naar de datum gekeken? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 22:45
En de derde nominatie voor de "kick van de maand" is binnen! Of zal ik deze direct maar in het rijtje "kick van de eeuw" zetten? :+

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.