Toon posts:

[RedHat 7.2] Automatisch aanmaken iconen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zal wel een enorme beginnersvraag zijn, maar goed :)

Heb alleen ervaring met CLI linux, zet nu voor het eerst een desktop-systeem op.

Wat ik wil is het volgende.. ik heb een aantal applicaties (bv Opera, RTCW, mail, enz). Nu heb ik per applicatie een group aangemaakt (bv. app_opera, app_RTCW, enz). Wat ik graag wil is het volgende; als ik een bepaalde user aan die group toevoeg dan moet het systeem automatisch alle standaard instellingen + iconen installeren.

Kort, ik maak een user 'jan lul', en vink voor hem aan 'app_opera' en 'app_RTCW' als groups. Dan moet hij in X automatisch de desktop-shortcuts (en evt. menu-shortcuts) naar deze applicaties krijgen.

Hoe doe ik dit? of iig, waar kan ik hier info over vinden (waar ben ik naar op zoek?)

Nog even wat gegevens:
Linux RedHat 7.2
Kernel 2.4.7-10
Gnome/Sawfish

//nb
wat mij erg verbaasde is het feit dat RTCW onder linux gewoon _beter_ (lees: meer FPS) draait dan onder Win98SE.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op dinsdag 29 januari 2002 15:39 schreef hezik het volgende:
Kort, ik maak een user 'jan lul', en vink voor hem aan 'app_opera' en 'app_RTCW' als groups. Dan moet hij in X automatisch de desktop-shortcuts (en evt. menu-shortcuts) naar deze applicaties krijgen.
Hoe doe ik dit? of iig, waar kan ik hier info over vinden (waar ben ik naar op zoek?)
Je wilt dit doen, bij users die je aanmaakt, of wil je dit doen _nadat_ je een user hebt aangemaakt ? Eerste is namelijk makkelijk, dan moet je bij useradd een skel-directory aanmaken, die voldoet aan de eisen van de groups e.d... Da's met een mooi bash-scriptje (Bash-scripting Howto anyone ? :P ) makkelijk op te lossen..

Wil dit doen, maar nadat je de user hebt aangemaakt, dan zal je de nodige files naar de homedirectory moeten copyeren, da's denk ik iets moeilijker, maar niet onmogelijk..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Heel eenvoudig.. vergelijk het met novell.

doordat die user lid is van die group moet hij die applicatie hebben.

Dit moet dus zowel tijdens het aanmaken van een user als erna kunnen. Ik wil gewoon het volgende.. iemand zegt tegen mij, goh, ik wil ook XMMS gebruiken. Ok, dan open ik de user-manager en zet voor die user een vinkje bij 'app_xmms'. De eerstvolgende keer dat deze user inlogged heeft hij een xmms icoon.

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 29 januari 2002 18:54 schreef hezik het volgende:Ik wil gewoon het volgende.. iemand zegt tegen mij, goh, ik wil ook XMMS gebruiken. Ok, dan open ik de user-manager en zet voor die user een vinkje bij 'app_xmms'. De eerstvolgende keer dat deze user inlogged heeft hij een xmms icoon.
Dus dat zou betekenen, dat de user daarvoor _niet_ bij bijv. xmms kan ? Dan zou je met groups moeten gaan spelen, en da's veel werk denk ik, niet onmogelijk, alleen veel werk voordat je het hebt ingesteld..

Het beeld wat ik in m'n vorige posting schetste is trouwens wel mogelijk, zowel _voor_ als _na_ de userregistratie..
Gewoon een questie van de Bash-scripting-HOWTO, man useradd e.d. doornemen.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. Iemand die niet in de group 'app_xmms' zit heeft er geen toegang toe. Iemand die wel in die group zit krijg automagisch de bijbehorende iconen.

Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 29 januari 2002 19:13 schreef hezik het volgende:
Klopt. Iemand die niet in de group 'app_xmms' zit heeft er geen toegang toe. Iemand die wel in die group zit krijg automagisch de bijbehorende iconen.
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?
Dat is het ook niet, het is aleen niet de standaard situatie van een distributie, en je zult dus even moeten puzzelen, maar het is zeker mogelijk..

Verwijderd

Topicstarter
Goed, het is dus mogelijk.. maareh.. hoe? In welke richting moet ik zoeken? :)

En wat is dan de 'normale' manier voor een distro om apps/users te beheren?

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 29 januari 2002 20:52 schreef hezik het volgende:
Goed, het is dus mogelijk.. maareh.. hoe? In welke richting moet ik zoeken? :)
Dat heb ik toch al aangegeven :?

Je moet op zoek naar de bash-scripting-HOWTO (Zie FAQ), en even man useradd intikken, en naar de 'skel' optie kijken..

Dan maak je een scriptje dat kijkt of de user al bestaat, zo niet, dat ga je met skel lopen klooien, als de user al wel bestaat, ga je dus in z'n homedirectory de juiste dingen veranderen (En da's ff uitpuzzelen, om te weten hoe je vanaf de prompt bij een willekeurige user iets op zijn bureaublad kan wijzigen).. Dat staat bij mij, voor Gnome bijv. in de directory /home/hylke/.gnome-desktop.
En wat is dan de 'normale' manier voor een distro om apps/users te beheren?
De meeste applicaties kun je standaard als user gewoon opstarten, alleen bepaalde utils, zoals een fdisk, kun je niet opstarten als gewone user, daarvoor zul je root moeten worden. Verder zijn sommige directories voor je afgesloten, ik kan als gewone user bijv. niet in /var/log/exim komen. Ook kan ik bepaalde files lezen, maar niet wijzigen (Bijv. in /etc)..

Maar de gewone applicaties : xmms, mozilla, everybuddy etc., kan ik gewoon opstarten.. Ik kan deze files trouwens niet wijzigen, dus het systeem beschadigen kan niet. Ik kan hoogstens mijn eigen home-directory om zeep helpen, maar da's beveiligingtechnisch gezien niet heel erg ;)

Pagina: 1