Toon posts:

[SAMBA] De prioriteit van een document in de queue

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik deze 'vanuit Windows' veranderen? Moet een user daarvoor deel uitmaken van de 'lp' groep ofzo? Of is dat niet genoeg? :)

Tot nu toe log ik namelijk altijd in op de server en voer het "lpc topq" commando uit, maar aangezien dit wel vaker voorkomt en ik niet altijd in de buurt ben, moeten de gebruikers ook gewoon hun documenten voorrang kunnen geven vanaf de clients. Wat moet daarvoor nu precies allemaal gebeuren?

[edit]
Het gaat hier dus om de printer queue van een gedeelde printer :)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :?

Het probleem is dus dat meerdere mensen via een gedeelde SAMBA printer documenten afdrukken en dat dus bepaalde mensen voorrang willen krijgen voor bepaalde documenten. De vraag is hoe ze dat zelf kunnen regelen...

Nu heb je in Windows wel de optie de prioriteit van een document te veranderen op de gedeelde printer queue, maar dan krijg je "permission denied". Dus wat moet ik precies doen, zodat het wel werkt?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:25
Waarom wil je de documenten een andere voorrang geven ?? Mijn printer staat 99% van de tijd stil... Gewoon FIFO (First-In First-Out) is geen enkel probleem...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 08:19 schreef GarBaGe het volgende:
Waarom wil je de documenten een andere voorrang geven ?? Mijn printer staat 99% van de tijd stil... Gewoon FIFO (First-In First-Out) is geen enkel probleem...
Omdat het regelmatig voorkomt dat iemand hier iets van 150 documenten afdrukt en er dan iemand anders eentje tussendoor wil printen. We werken hier op de technische tekenkamer met 6 workstations en 1 A3/A4 printer.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 21:28
ik denk dat als hij eenmaal begonnen is met de eerste van de 150 pages, je die niet meer kan onderbreken, ongeacht wat jouw prioriteit zou zijn....

of hebbik t mis? :?

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 09:12 schreef cr33p het volgende:

[..]

Omdat het regelmatig voorkomt dat iemand hier iets van 150 documenten afdrukt en er dan iemand anders eentje tussendoor wil printen. We werken hier op de technische tekenkamer met 6 workstations en 1 A3/A4 printer.
Zal je niet lukken.
Eenmaal gestart is gestart.

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Je zou natuurlijk wat met php kunnen knutselen :)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 15:39 schreef ItSnows het volgende:

Zal je niet lukken.
Eenmaal gestart is gestart.
Het *kan* wel! |:(

Dat weet ik. Als ik op de server inlog, kan ik zonder meer schuiven. Je kan even "lpc topq <printer> <id>" doen en het document wordt voorgetrokken.

Op de Windows clients heb je ook de optie dit te wijzigen, maar dan geeft 'ie "permission denied", dus de server laat het niet toe. De grote vraag is dus, aangezien het met een Windows server wel mogelijk is, hoe ik het met SAMBA op Linux/*BSD voor elkaar krijg.

Als je iets niet weet, betekent dat nog lang niet dat het ook niet kan :P

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 16:07 schreef cr33p het volgende:

[..]

Het *kan* wel! |:(

Dat weet ik. Als ik op de server inlog, kan ik zonder meer schuiven. Je kan even "lpc topq <printer> <id>" doen en het document wordt voorgetrokken.

Op de Windows clients heb je ook de optie dit te wijzigen, maar dan geeft 'ie "permission denied", dus de server laat het niet toe. De grote vraag is dus, aangezien het met een Windows server wel mogelijk is, hoe ik het met SAMBA op Linux/*BSD voor elkaar krijg.

Als je iets niet weet, betekent dat nog lang niet dat het ook niet kan :P
Als ie eenmaal met afdrukken bezig is dan de prio veranderen??? Wel voordat het afdrukken begint maar niet als ie al bezig is ;)

FF WACHTEN: met 150 documenten bedoel je verschillende bestanden of 1 bestand? Ik las in eerste instantie pagina's >:) :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 16:11 schreef ItSnows het volgende:

Als ie eenmaal met afdrukken bezig is dan de prio veranderen??? Wel voordat het afdrukken begint maar niet als ie al bezig is ;)[/b]
Het werkt *wel* als die al bezig is *zucht*
[b]FF WACHTEN: met 150 documenten bedoel je verschillende bestanden of 1 bestand? Ik las in eerste instantie pagina's >:) :P
Verschillende bestanden natuurlijk :P

In ons geval vaak verschillende technische tekeningen.

Stel werknemer A drukt een reeks tekeningen af (50 stuks). Nu wil werknemer B een factuur afdrukken welke belangrijker is. Werknemer A is al aan het printen (halverwege reeks) en werknemer B drukt nu zijn factuur af.

Wat je nu dus krijgt is, dat er 25 tekeningen in de queue staan en aan het einde de factuur. De vraag is dus hoe je even die factuur kan voortrekken, zodat hij *voor* de resterende 25 tekeningen wordt afgedrukt.

Via de console is dit simpel te doen, maar hoe zorg ik ervoor dat de prioriteitsmanipulatie via Windows mogelijk is?!? :P

[edit]
Het komt namelijk best vaak voor en ik ga van de zomer ergens anders werken, dus het *moet* mogelijk zijn en ook nog simpel zijn, aangezien ik de enigste ben op kantoor die met Linux en FreeBSD overweg kan. De systemen moeten dus gewoon werken, zonder dat er zich iemand veel om moet bekommeren. Ik ben er dan alleen in het weekend om naar de gevolgen van mijn afwezigheid te kijken :+

Verwijderd

Topicstarter
Iemand moet dus in staat zijn, eenvoudig vanaf zijn eigen workstation de prioriteit van zijn eigen gequeuede documenten op de server te wijzigen.

(de file server is momenteel Slack 8.0 met Samba 2.0.7, wordt binnenkort vervangen door FreeBSD 4.5 met een 2.2 versie van Samba, maar dat is in principe niet relevant) :)

Verwijderd

Misschien een domme vraag, maar heb je de docs van samba gelezen?

hint: 'lppause command' en 'lpresume command'

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 18:08 schreef nonomen het volgende:
Misschien een domme vraag, maar heb je de docs van samba gelezen?

hint: 'lppause command' en 'lpresume command'
Misschien een domme vraag, maar heb je mijn topic wel goed gelezen? :P

Het gaat erom dat de Windows gebruikers vanaf de clients de prioriteit van hun eigen documenten in de queue kunnen veranderen. Het maakt geen f*ck uit hoe ik het doe, want zij moeten dit kunnen doen zonder op de server in te loggen (daar hebben ze zowiezo geen toegang toe en dat is ook niet gewenst)...

[edit] Daarmee bedoel ik dus shellaccess, via SMB hebben ze wel toegang uiteraard.

Verwijderd

Ja, ik heb het nog even nagezocht, en het is NIET mogelijk om vanaf een Windows-Client priorities te wijzigen of zelfs maar een job te pauzeren.

Het stomme is dat dit dus alleen voor windows geldt. Novell Netware Clients kunnen het dus wel. :?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 18:27 schreef nonomen het volgende:
Ja, ik heb het nog even nagezocht, en het is NIET mogelijk om vanaf een Windows-Client priorities te wijzigen of zelfs maar een job te pauzeren.
Bron?

Er schijnen wel wijzigingen te zijn in het printermanagement van Samba 2.2.x, zeker wanneer men gebruik van RPC maakt (dus geen lanman), maar ik vind er geen goede documentatie over |:(
Pagina: 1