Toon posts:

[Linux] Installeren nieuwe Java

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam laatst in een situatie waarin bleek dat ik een nieuwere versie van Java nodig had. SuSE 7.3 komt met 1.1.8, en ik had 1.2.0 nodig.

Dus heb ik bij www.blackdown.org een nieuwe versie opgehaald, versie 1.3.1, en die wil ik dus installeren. In de installatiemanual staat dat ik de zaak uit moet pakken, in een map moet zetten, en vervolgens een regel aan de PATH toe moet voegen. Dus, ik zet de map die uit het .tar bestand komt in /usr/local/, en vervolgens voeg ik die regel toe aan PATH, zoals gezegd in de install-manual. Deze regel voegde ik toe:
% export PATH=/usr/local/j2re1.3.1/bin:$PATH
Er gebeurde niets, dus haal ik de % en de spatie ervoor weg, en dan doet ie het wel. Als ik vervolgens export typ, krijg ik, denk ik, alle entries te zien, en inderdaad, onder PATH geeft ie aan dat ie erbij staat. Alleen als ik reboot is ie weer verdwenen, en als ie er nog steeds staat en ik typ in een console java -version, dan geeft ie aan nog steeds versie 1.1.8 te gebruiken.

Wat doe ik nou verkeerd? En belangrijker: Hoe doe ik het goed?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

1) Wat doe je verkeerd.
Je gaat zitten downloaden van allerlei sites terwijl je gewoon bij jedistro moet zijn.

2) Hoe doe je het goed.
Verwijder al die blackdown-zut die je tot nu toe hebt lopen installeren. Die is niet nodig.
Verwijder het java-pakket van Suse.
Installeer het pakket java2 (versie 1.3.1).
Hier eventueel een urreltje:
ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/7.3/suse/pay6/java2.rpm

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 14:42 schreef Valium het volgende:
1) Wat doe je verkeerd.
Je gaat zitten downloaden van allerlei sites terwijl je gewoon bij jedistro moet zijn.

2) Hoe doe je het goed.
Verwijder al die blackdown-zut die je tot nu toe hebt lopen installeren. Die is niet nodig.
Verwijder het java-pakket van Suse.
Installeer het pakket java2 (versie 1.3.1).
Hier eventueel een urreltje:
ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/7.3/suse/pay6/java2.rpm
Dat zal dan allemaal wel... Maar die versie van BlackDown doet het uiteraard net zo goed! Daarbij doe niets fout... Je doet het juist goed. Maar je geeft al aan dat na een reboot de PATH variabele weer hetzelfde was als daarvoor. Dat klopt voeg die export regel eens toe aan je .bashrc (in je home-dir). Doet wonderen!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, die java uit mijn eerste posting heb ik aan de praat, en ik geloof ook dat ie werkt. Er is alleen 1 probleem. De command "java" werkt niet meer. Nu zou dit kunnen zijn omdat de runtime niet geinstalleerd staat, tenminste, volgens het packages-menu van SuSE 7.3. Dus ik naar de site van Sun, de runtime 1.3.1_02 opgehaald, rpm, geinstalleerd, etc. Maar, die command heb ik nog niet terug. Wat zie ik nu weer over het hoofd? Want in readme's enzo heb ik niets kunnen vinden over regels die ik toe moet voegen. Voor zover ik weet heb ik alle andere benodigde libraries, zoals glibc enzo...

Iemand met oplossingen of aanwijzingen?