Ik heb mijn server opnieuw geinstalleerd, nu met RH 7.2. In mijn /etc/rc.d/rc.local heb ik het volgende gezet:
Verder heb ik niets ingesteld. De bovenstaande regels heb ik exact overgenomen van een server met dezelfde 3 NIC's alleen draaide dat onder Slackware. Op die server was dus ook internetdeling van eth0 naar eth1 en eth2.
Ik kan vanaf de overige PC's hier in huis de server pingen, op de server heb ik ook internet (daar type ik dit). Ook een ping vanaf de server naar de andere machines komt aan.
Nu ben ik een beetje gaan zoeken, en type de regels van rc.local een voor een in. Als ik de volgende regel intype,
dan krijg ik een error:
Wat kan ik hier nu aan doen, waardoor mijn routing wel werkt? Ik heb het dus exact overgenomen van een slackware-machine, die ook een week hier thuis heeft gestaan. Toen werkte wel alles.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| # opbrengen van de netwerkkaarten # RealTek 8139, kaart voor SuspiciouS /sbin/modprobe rtl8139 /sbin/ifconfig eth2 up 192.168.1.1 # RealTek 8029, kaart voor rest van de fam /sbin/modprobe ne2k-pci /sbin/ifconfig eth1 up 192.168.0.1 # RealTek 8029, ZeelandNet, IP volgens DHCP /sbin/modprobe ne2k-pci /sbin/modprobe eth0 up # routing naar eth1 /bin/echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward /sbin/ipchains -A forward -s 192.168.0.0/24 -j MASQ # routing naar eth2 /bin/echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward /sbin/ipchains -A forward -s 192.168.1.0/24 -j MASQ |
Verder heb ik niets ingesteld. De bovenstaande regels heb ik exact overgenomen van een server met dezelfde 3 NIC's alleen draaide dat onder Slackware. Op die server was dus ook internetdeling van eth0 naar eth1 en eth2.
Ik kan vanaf de overige PC's hier in huis de server pingen, op de server heb ik ook internet (daar type ik dit). Ook een ping vanaf de server naar de andere machines komt aan.
Nu ben ik een beetje gaan zoeken, en type de regels van rc.local een voor een in. Als ik de volgende regel intype,
code:
1
| /sbin/ipchains -A forward -s <ip_van_eth1/eth2>/24 -j MASQ |
dan krijg ik een error:
code:
1
| ipchains: protocol not available |
Wat kan ik hier nu aan doen, waardoor mijn routing wel werkt? Ik heb het dus exact overgenomen van een slackware-machine, die ook een week hier thuis heeft gestaan. Toen werkte wel alles.