• PleXtor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 18:17
Okay ik kreeg laatst een meeltje en daar stond het volgende in over het lijden in de wereld. Ik vind dit een erg interessant onderwerp. Zelf ben ik christelijk en denk hier ook regelmatig over na.

In het meeltje stond o.a. het volgende geschreven. Ik bespaar jullie het hele meeltje, want hij is erg lang.
Eindelijk, de waarheid op TV
Billy Graham's (Dominee) dochter werd tijdens een TV-show
geinterviewd n.a.v. de schoolmoorden in Amerika.
Jane Clayson stelde de vraag:

Hoe kan God dit allemaal laten gebeuren????

Anne Graham gaf een buitengewoon diepgaand antwoord.
Ze zei: ik geloof dat God hier diep bedroefd over is
net als wij dat zijn, maar we hebben God jarenlang
gezegd uit onze scholen, uit onze regering en uit
ons leven te vertrekken. En, zoals onze Heer een
heer is, geloof ik dat Hij zich inderdaad rustig
teruggetrokken heeft. Hoe kunnen we dan van God
verwachten dat Hij ZIJN zegen en ZIJN bescherming
zal schenken als wij eisen dat Hij ons met rust
laat!
Dan komt er een stuk over dat wij God overal niet meer bij willen hebben. Er komen sexboekjes en sexfilms of
Toen zei iemand, laat onze dochters een abortus
plegen als ze dat willen. Het is zelfs niet nodig
dat ze dat eerst aan hun ouders vertellen.

En wij zeiden, OKE.
Dan het slot:
En nu vragen we onszelf af waarom onze kinderen
geen geweten hebben, waarom ze het goede niet van
het kwade kunnen onderscheiden. En waarom het hen
niets kan schelen vreemden, klasgenoten of zichzelf
te vermoorden.

Misschien, als we er lang en hard genoeg over
nadenken, kunnen we het ons wel voorstellen. Ik denk
dat het te maken heeft met:

WE OOGSTEN WAT WE ZAAIEN
Zelf ben ik het er wel mee eens wat in het meeltje staat. De meeste mensen denken dat God de oorzaak van het lijden in deze wereld is, maar we zoeken nooit de fout bij onszelf!

Als laatste staat er nog een gebed van een ongeruste student in:
Lieve God,

Waarom spaarde u het kleine meisje niet dat vermoord
is in haar klaslokaal?

Vriendelijke groeten, een ongeruste student.

ANTWOORD:

Lieve ongeruste student

Ik word niet toegelaten op scholen

Vriendelijke groeten, God

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit mailtje is hier pas nog langs geweest. Het gaat er volledig aan voorbij dat er ook lijden was voor het christendom er was en dat er ook lijden tijdens en zelfs door het christendom was.

Het is volkomen stupide om het lijden in de wereld toe te schrijven aan het gebrek aan geloof in een god. Laat staan aan geloof in specifiek de westerse, christelijke, god.

Er is eerder een punt te maken door 'evil' als argument voor het niet bestaan van een god aan te voeren. Zie ook http://www.infidels.org/library/modern/nontheism/atheism/evil.html

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 18:30
Op dinsdag 29 januari 2002 12:40 schreef Fused het volgende:

Het is volkomen stupide om het lijden in de wereld toe te schrijven aan het gebrek aan geloof in een god. Laat staan aan geloof in specifiek de westerse, christelijke, god.
IDD, Ik heb mijn been vandaag gebroken, omdat ik gisteren niet heb gebeden tot god |:(

hoe stompzinnig kun je bezig zijn, denk je dat god een soort bodyguard is ofzow, die als je em maar met genoeg gebedjes vereerd, hij jou bescherming biedt. dan zou het toch wel een grote egotripper zijn zeg.

Er bestaat alleen een rechtvaardigheid zoals wij hem zelf hebben gecreeerd.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 12:53 schreef Bamibal een ongelofelijk atheistisch getint stukje
... dat had je ook iets vriendelijker kunnen uitdrukken, dit getuigt van weinig of geen respect voor diegene die wel gelooft.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 18:30
Op dinsdag 29 januari 2002 13:01 schreef Courage het volgende:

[..]

... dat had je ook iets vriendelijker kunnen uitdrukken, dit getuigt van weinig of geen respect voor diegene die wel gelooft.
sorry :+

ik respecteer ieders mening, maar iedereen moet ook eens een keer z'n gezond verstand gebruiken

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

heb het ook eens gehoord als volgt:
Ik heb daar een vissenkom en daar heb ik twee visjes in zitten. Als ik naar ze kijk wordt ik vrolijk en rustig. Ik geef ze elke dag gewoon voer en dat eten ze rustig op. Ze hebben echt alles wat ze nodig hebben, en toch...
Toen ik ze kocht had ik er 3. De derde is gewoon opgegeten door de andere twee.
Maw: ze hebben alles en toch gaan ze elkaar aanvallen.
Vergelijkbaar met God die een wereld maakt en de mensen alles geeft en toch gaan de mensen dingen doen die God niet gewild heeft!

• PleXtor
Het individuele lijden wordt vaak veroorzaakt door zonden van anderen. Hoeveel lijden is niet het gevolg van moordaanslagen, overspel, diefstal, seksueel misbruik, liefdeloze opvoeding, roekeloos rijgedrag, al dan niet onder invloed van alcohol, laster, onvriendelijk gedrag of zelfzucht, in welke vorm dan ook. Sommigen schatten dat 95% van al het lijden in de wereld dit soort oorzaken heeft.

Er blijft dus maar een klein gedeelte over wat niet door mensen veroorzaakt wordt. En ik bekijk het uit het feit dat we in een gebroken wereld leven; een wereld waarin de hele schepping is meegesleurd in de gevolgen van de zonde van de mens. Doordat Adam en Eva zondigden, zijn er nu "doornen en distelen" in de wereld (Gen. 3:18). Sindsdien "is de wereld aan vruchteloosheid onderworpen" (Rom. 8:20). Wat wij natuurrampen noemen, is vaak het gevolg van deze verstoorde orde in de schepping.

Zo zie ik het...

Verwijderd

Sjonge jonge jonge,....jonge jonge. :r
Mensen die ontkennen dat God niet bestaat (en dus ook de duivel) zijn wel heel erg dom bezig! |:( Deze atheïsten zijn gewoon laf en te lui om verder te kijken dan hun neus lang is.
Ik bid dat voor hun dood hun ogen eens open zullen gaan.
ook de ying yang flauwekul daar :r ik op!
Domme menselijke beperkte kromme gedachtengang. Mensen denken dat ze slim zijn, maar er iemand die alles gemaakt heeft hier op aarde is toch zoveel slimmer!

Was ik weer...

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[ongenuanceerde botte bijl mode]
Op dinsdag 29 januari 2002 14:02 schreef Count_Bleauchamp het volgende:
Mensen die ontkennen dat God niet bestaat (en dus ook de duivel) zijn wel heel erg dom bezig! |:( Deze atheïsten zijn gewoon laf en te lui om verder te kijken dan hun neus lang is.
[/ongenuanceerde botte bijl mode]

Tja...ik kan natuurlijk hierbij de vraag stellen:

Zij die mensen misschien niet juist laf maar moedig? Zodat ze op eigen kracht de wereld en het leven in gaan. En niet aan het handje van iemand anders moeten lopen. Misschien kijken ze juist wel iets verder dan hun eigen christelijke, joodse, islamitische, boedistische, hindoestische, animistische, etc neus lang is. En komen dan tot de conclusie dat het gewoon niet mogelijk is dat ze allemaal gelijk hebben. Een aantal ervan sluiten elkaar immers uit en ze beweren allemaal dat ze gelijk hebben.

Eng he... Zomaar verantwoordelijk zijn voor je eigen handelen en dus ook voor je eigen falen. En het niet stiekum via een biecht of wat bidden te kunnen afdoen als je zondigd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 14:02 schreef Count_Bleauchamp het volgende:
Ik bid dat voor hun dood hun ogen eens open zullen gaan.
Domme menselijke beperkte kromme gedachtengang. Mensen denken dat ze slim zijn, maar er iemand die alles gemaakt heeft hier op aarde is toch zoveel slimmer!

Was ik weer...
En uw bijdrage is... :? (in ieder geval klopt ie niet hoor, mensen die ontkennen dat God niet bestaat zijn iig geen atheïsten) :z

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

PleXtor schreef:
Het individuele lijden wordt vaak veroorzaakt door zonden van anderen.
En omdat de christelijke god oproept geen zonden te begaan is het gebrek aan geloof in god de oorzaak? Nee zeg, dan wordt'ie mooi. [example] Weet je hoe alle oorlog in de wereld komt? Doordat mensen niet naar mij luisteren als ik zeg dat er geen oorlog gevoerd moet worden. Ze mogen het van mij niet en toch doen ze het; mensen zouden eens naar me moeten luisteren. [/example]
Kortom: Dat het christendom goede normen en waarden verkondigt is geen reden om te geloven; dat doe ik ook. Bovendien zijn het ook christenen die deze zonden begaan. In het verleden zelfs nog veel meer (need I mention Inquisitie, kruistochten, etc.)?
Sommigen schatten dat 95% van al het lijden in de wereld dit soort oorzaken heeft.
Vertaald: jij schat dat dit 95% van al het lijden in de wereld veroorzaakt. Ik schat ook dat het, iets uitgebreid, 95% van de ellende in de wereld veroorzaakt. What's your point?
Doordat Adam en Eva zondigden, zijn er nu "doornen en distelen" in de wereld (Gen. 3:18). Sindsdien "is de wereld aan vruchteloosheid onderworpen" (Rom. 8:20). Wat wij natuurrampen noemen, is vaak het gevolg van deze verstoorde orde in de schepping.

Zo zie ik het...
Lekker defaitistisch. 5000 Jaar geleden gingen er twee idioten de fout in en daar moeten wij nu allemaal voor boeten? Lekker rechtvaardig...

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Count_Bleauchamp: Bij deze een NOW voor flamen.

In W&L gaan wij niet zo met elkaar om.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Count_Bleauchamp schreef:
Wat een wijze opening.
Bedankt voor alle argumenten die deze heldere mening ondersteunen. Oh wacht, die zijn er niet. Dat is ook zo, christenen mogen atheisten wel beledigen en hoeven niet naar hun argumenten te luisteren, maar andersom heeft de christen natuurlijk altijd gelijk. |:(
Lekker relevant in deze draad.
Fijn dat je ook even naleest wat je schrijft, dan begrijpen we je zo goed...

Verwijderd

Dat is ook zo, christenen mogen atheisten wel beledigen
Hij beledigt ze allebei, en de gelovigen als eerste:
Mensen die ontkennen dat God niet bestaat (en dus ook de duivel) zijn wel heel erg dom bezig
Maar moet je hier eigenlijk wel serieus op ingaan?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
In overleg met diadem is de NOW die hier uit is gedeeld voor Count_Bleauchamp omgezet in een OW aangezien we toch vonden dat een NOW te licht was voor een brute flame.

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 20:48
Wat ik mij afvraag is waarom ze zeggen dan God (als ie bestaat) een god van liefde is. En waarom een god van liefde al deze slechte dingen in de wereld toelaat.

Ok, ook al is ie geen god van liefde (want waar het pcies in de bijbel staat weet ik niet) waarom zou ik hem aanbidden als hij, als enige, een einde kan maken aan al het lijden en andere slechte dingen in deze wereld! En dat dus niet doet?

Zodra deze wereld een betere plaats is voor zijn bewoners, geloof, en misschien is dit nog wel meer waard, aanbid ik elke god die ik tegenkom!

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Verwijderd

Voor dit onderwerp is het volgende (religieuze)boek interessant:

Harold S. Kushner - Als het kwaad goede mensen treft.

Het gaat precies over dit onderwerp.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 29 januari 2002 16:42 schreef Sjeik het volgende:
aanbid ik elke god die ik tegenkom!
Grijns...ik denk dat dat zelfs voor de grootste atheist geldt. Zien is geloven :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 20:48
Op dinsdag 29 januari 2002 16:54 schreef Ortep het volgende:

[..]

Grijns...ik denk dat dat zelfs voor de grootste atheist geldt. Zien is geloven :)
Maw, ok... laat ik het zo zeggen dan. Dan aanbid ik elke god die men zegt dat ie er is ;)

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

DrStrange schreef:
Hij beledigt ze allebei, en de gelovigen als eerste:
Je begrijpt hem verkeerd door z'n slechte taalgebruik. Beauchamp zal zeker geen christenen willen beledigen.
Maar moet je hier eigenlijk wel serieus op ingaan?
Ach, het is beter dan terugflamen en als het voorkomt dat ook maar één persoon hem serieus neemt, dan was het nuttig.

• PleXtor
Hmmz ik zie dat dat meeltje van mij ook in 11-09 & God zit.. Moet deze nou open blijven of niet?

Verwijderd

help!
Wat een geneuzel. 2002 en nog steeds lopen mensen te neuzelen over de grote goedheid. Snappen die figuren nou nog niet dat we al sinds duizenden jaren een projectiemiddel nodig hebben om ons eigen goed en kwaad op te projecteren?

Als de UvA zichzelf al verkoopt met de slogan 'wij zijn gemaakt van sterrenstof', wat moet een christen dan nog met zijn gelul over 7 dagen, adam en eva en de duivel?

Anders dan een immens populair boek (toendertijd waren er nog niet zoveel, dus dat was een stukkie makkelijker) met hele goede metaforen, had het nooit mogen worden.

Ik bedoel, wie er heden ten dage nog gelooft in een god buiten zichzelf, mag bij mij met hele goede argumenten komen. Veel meer dan een (vrij dom) collectief dat de regulering van ons cultureel wezen behelst zie ik er niet in!

We hebben het toch ook over moeder aarde?
Zie jij Vadertje Tijd al trouwen met Moeder Natuur?

De Groeten!
;)

Verwijderd

Zelf ben ik al langere tijd geen Christen meer maar een aanhanger van het Boeddhisme.

Voor mij is het zo klaar als een klontje dat 'lijden' voor alle levende wezens de essentie van het bestaan is.

Ik geloof dus -Boeddhisme- dat de doden steeds opnieuw worden geboren en dat deze cirkelgang van steeds weer ge(re)ïncarneerd worden nodig is om je Karma vorm te geven; zodanig dat de persoonlijke 'boekhouding van goed en kwaad' op orde komt.

De dode maakt een reis vol avontuur en gevaar tot hij/zij uiteindelijk -bevrijd van verlangen en begeerte- in het Nirwana (=uiteindelijke doel) terecht komt.

Zonder lijden is er geen leven dus zou je mijns insziens kunnen stellen dat het leven 'lijden' is...

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 18:43
Ik denk niet dat het hier gaat over christendom, atheisme, islam of iets dergelijks.
Het gaat erom dat de mens bereid is te doden voor zijn eigen overtuiging, of ze nou geloven in Allah, of in een of andere Rapper..

Deze mensen die zoiets doen worden geleid door hun eigen gedachtengang in hun hoofd, En daarbij lopen soms dingen helemaal anders, anders als de schepper van de ideen ze bedoeld heefd.

Het is gewoon zo dat Religie heel veel mensen beinvloed, dus is de kans ook groter dat er dingen misgaan met mensen die in een religie geloven.
En dan kunnen we weer terugvallen in een discussie over bijvoorbeeld moslim-extremisten, maar ik denk dat het dus niet aan de inhoud van de religie ligt dat mensen zulken dingen gaan doen, maar aan hun eigen "grijze massa" boven.

Daarintegen word de opvoeding van dat soort "mensen" (ik heb het dus over moslim-extremisten, klassemoordenaars en zelfmoorcommando's) wel in grote lijnen bepaald door religie of juist het gebrek daaraan.

Stel dat er geen religie bestond in de wereld, dan wil dat niet zeggen dat er geen oorlogen meer zijn, en er geen aanslagen meer plaatsvinden.
De mens heeft altijd een leidraad nodig in zijn leven, is het geen religie dan is het wel de politiek of bekende mensen die hun gedachtengang beinvloeden.

Vooral in america is het christendom nadrukkelijk aanwezig, en zij zullen zich dan ook als eerste druk gaan maken over een tekort aan god, en te weinig christendom in de gezinnen, maar zij missen "the big picture", het feit dat americanen zich veel makkelijker laten leiden door een persoon of geloofsovertuiging.
En ik denk dat DAAR wat aan gedaan moet worden, in plaats van al dat geleuter over christelijkheid..

/sorry voor het wazige verhaal, maar check de tijd :)

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

unclero

MB EQA ftw \o/

Frappant dat dit soort discussies hier meestal op een wel-geloven en niet geloven discussie uitdraaien tussen "De Mensen van Het Boek" en de ongelovigen.
Het blijft me verbazen dat mensen niet zozeer niet verder kijken dan de neus lang is, maar krom staan te kijken.
Ik bedoel, de mens heeft een hele typische als soms onhandige eigenschap; hij veranderd vaak (van gedachten, mentaliteit).
De mens veranderd dus. Maar datgeen om hem heen, wetenschap veranderd niet. 1 + 1 is en blijft twee.. Maar die eerdergenoemde eigenschap van de mens maakt dat de mens eerder neigt de wetenschap naar zichzelf aan te passen, dan zichzelf aan de wetenschap aan te passen. Het is niet zo dat wetenschap aan 'veroudering' onderhevig is. En wie weet er beter van wetenschap dan de Schepper van alles Zelf?
Voorbeeld: Zowel in de Bijbel als in de Qu'raan word het gebruik van alcohol afgeraden. Dit is het theologie-stukje, dat volgens veel mensen zwaar verouderd is.
93% van de zinloos geweld gevallen is alcohol in het spel. Dit is het wetenschap stukje.
"Ach, wat maakt dat glaasje nou uit?" en dit, lieve mensen, is de mens-factor. Die liever de wetenschap veranderd als hij zelf aan verandering onderhevig is.

Het lijden in de wereld, is een teken dat God ons op de proef stelt. Wat doen we? Gaan we toch maar ja-knikken en 'mee met de stroming'? Of zeggen we ho, en blijven standvastig in ons geloof. Wat zal het zijn, het brede, met goud geplaveide weg van de duivel? Of het smalle rotspad van de Heer.
De Profeet Mohammed (vzmh) zei: "Er zal een tijd aanbreken dat vasthouden aan je geloof gelijk zal zijn als het vasthouden van een gloeiend stuk kolen."
De Mensen van het Boek worden aan alle kanten bestookt.
De Moslims beschuldigd van de WTC-aanslag..
De Protestanten beschuldigd van anthraxbrieven.
De Katholieken beschuldigd van bomaanslagen..
De Joden beschuldigd van fascisme.
Nu is het de tijd vast te houden aan het geloof. Te zeggen tegen de ongelovigen; Nee, zij behoorden niet tot ons, zij hadden alleen onze kleren aan.
En als ze zeggen; Het ligt aan jullie groep(en).
Vraag ze dan of zij hun groep geassocieerd willen hebben met ongelovigen als Hitler, Stalin of Mao.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 10:06 schreef unclero het volgende:
....
1+1=2, statistieken enzo, daar hecht ik waarde aan.
maar religie valt uiteindelijk terug op 'de schrift'; "zo-en-zo staat in de bijbel". de bijbel heeft alleen betekenis als "bron van waarheid" voor hen die al geloven. voor iemand die niet gelooft heeft het niet die betekenis en dus zal je een ongelovige niet overtuigen met argumenten uit de bijbel.

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op dinsdag 29 januari 2002 12:19 schreef PleXtor het volgende:
De meeste mensen denken dat God de oorzaak van het lijden in deze wereld is, maar we zoeken nooit de fout bij onszelf!
En daar moeten we het juist zoeken. Iedereen is zelf de oorzaak van zijn eigen ellende hoe moeilijk dat soms ook te accepteren is. Je bent zelf verantwoordlijk, niet een ander.
Pagina: 1