Een "Koper vs aluminium " vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 2.217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 09:50
Een paar stelling, als ze niet kloppen verbeter ze maar :)

Koper heeft een betere warmtegeleidingscoef.
dus het neemt warmte sneller op.

Koper geeft de warmte trager af dan aluminium.

Koper is moeilijker bewerkbaar (met bv freesmachine), dan aluminium en is duurder.

----
Nog een paar andere vraagjes:

Maakt het veel uit bij een waterkoelings systeem als je een volledig uit koper bestaand koelblok hebt ipv een alluminium blok? (Ik dacht het niet, maar ben niet 100% zeker)

Zou een koelblok bestaande uit de combinatie van koper (de onderkant) en alluminium beter zijn dan de 2 bovenstaande of zou het verschil niet echt merkbaar zijn (bv een 2 tal graden verschil ofzo)

Als je een koelblok uit messing zou maken of is een legering slecht voor de warmte geleiding zijn ?

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 15:36
hou sowieso één metaal aan bij watercooling. Anders krijg je chemische reactie waarbij het het zwakste metaal wordt aangetast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-01 09:12
Ik weet het niet zeker maar dacht dat koper en aluminium samen ruzie maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

1 metaal is het beste wat je kunt doen, maar opzich kun je ook een koperen basisplaat pakken en de rest van alu maken. Wel zou ik dan iets aan je water toevoegen dat corrosie tegengaat.

Het verschil tussen Alu en koper is redelijk groot, en dan vooral tussen alu dat je in de winkel koopt en koper dat je in de winkel koopt. Beide zijn niet zuiver, en bij alu is dat dodelijk voor het warmtetransport.

Messing is een slechte warmtegeleider, en dus een afrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 15:09

mr_obb

Lakse Perfectionist

Het is inderdaad zo dat koper en aluminium samen niet werken. Na een aantal maanden zal het koper flink aangetast zijn.
Koper geleid veel beter dan aluminium, wat de reden is dat het gebruikt word in de duurdere koelsystemen (dure luchtkoelers en waterkoeling) De hitte van je processor wordt sneller verspreid over de gehele inhoud van je blok en zal dus ook sneller bij het water komen.

Mijn advies: gebruik een Full-Copper systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

als het beter is om 1 soort metaal te gebruiken waarom maken ze dan dit soort blokjes? Afbeeldingslocatie: http://www.wook.nl/temp/z41.gif

wat voor soort rad zou je bij dit blok moeten nemen dan alu of koper?

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18881

de redenering klopt niet: onderkant koper en bovenkant aluminium, omdat koper beter zou opnemen en moeilijker zou afgeven...

hoe verwacht je dat de onderkant die van koper is de aluminium bovenkant zal verwarmen als de onderkant warmte slecht afstaat (van koper is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16219

Dat blok heb ik ook , is een Z4 blok . Die bodemplaat is een moleculaire versmelting van Aluminium en Koper ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

ik wilde nog een plaatje posten maar kreeg dit;

Code #69
Helaas, je bericht is al gewijzigd door een moderator. Je kunt dit bericht niet meer wijzigen.

dus dan maar een nieuwe post :)
Afbeeldingslocatie: http://www.wook.nl/temp/z42.gif

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
dus als je een combinatie van koper en aluminium zou gebruiken. Kun je dan ook niet het aluminium laten behandelen.

Er is dus ook verschil in het soort aluminium en het soort koper.

dus koper geeft ook de warmte sneller af dan aluminium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19977

VOlgens mij is voor de bovenkant RVS gebruikt. Althans waarom niet? Scheeld al aardig wat wat corosie betreft.
Tis alleen wat aan de prijzige kant geloof ik. Tot zover deze speculatieve post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 20:31

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Op dinsdag 29 januari 2002 12:16 schreef mr_obb het volgende:
Het is inderdaad zo dat koper en aluminium samen niet werken. Na een aantal maanden zal het koper flink aangetast zijn.
Koper geleid veel beter dan aluminium, wat de reden is dat het gebruikt word in de duurdere koelsystemen (dure luchtkoelers en waterkoeling) De hitte van je processor wordt sneller verspreid over de gehele inhoud van je blok en zal dus ook sneller bij het water komen.

Mijn advies: gebruik een Full-Copper systeem.
Uhmm :? het was toch precies anders om?
Allu is hier toch het zwakste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:54
Koper geeft de warmte trager af dan aluminium.
hoax...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42166

Weet iemand misschien waar ik meer (theoretische) info kan vinden over dit onderwerp (Elec. Corrosie). Ik Goooooogle me suf. Maar kan niks vinden ! :? :(

T.I.A. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
In de ANWBwaterkampioen van november(geloof ik) stond een groot artikel over corrosie en wat je er tegen kunt doen.
Bevestig een stukje "wegwerpmetaal" aan het metaal dat je wilt beschermen. In dit geval zou je in het blokje een stukje metaal moeten bevestigen dat lager op de metaal ladder staat dan koper. Dit stukje wordt dan aangevreten in plaats van het koper en zal op den duur moeten worden vervangen. Als je ziet dat bij schepen in zout water zo'n katode (of anode ?) een paar jaar mee gaat, dan denk ik dat waterkoeling wel wat langer mee moet kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
maar de bovenkant is niet echt belangrijk
Op de site van koolance staat een fotootjes van hun koelblok en de bovenkant is gewoon kunstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43

Epsilon

Op woensdag 30 januari 2002 06:42 schreef SEPP een lang verhaal..
wat jij bedoelt is een opofferings metaal :)

dit kan idd. bij boortorens wordt dan alu gebruikt. Als je alu wilt beschermen moet je er een blokje magnesium aan vast maken (puntenslijper).

Maar de makkelijkste oplossing: gewoon waterwetter in je gedestileerd water en het probleem is al verholpen. Dit valt nl echt mee.

Maar over een bovenkant van rvs: dit helpt op zich geen moet, want dan wordt de rvs aangetast (koper is edeler dan ijzer (Fe(II)). Dus opzich heeft dat weinig nut..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
En de grootte van de koelblock. Ik heb al grote koelblokken gezen maar ook al heel kleine.

Persoonlijk denk ik dat de grootte niet veel uitmaakt,
omdat het water er toch continue er door loopt

Pagina: 1