Toon posts:

NAS / SAN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor gebruik hier zoeken we iets van 1TB aan opslag. (iets van 700 clients)
Is het verstandig om voor een grote naam te gaan (zoals Compaq of IBM) of zijn er goedkopere alternatieven?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je al eens uitgerekend hoeveel die data waard is? Hoeveel mensen er hoeveel uren aan gewerkt hebben om die terabyte bij elkaar te krijgen?
Ga je daarna eens afvragen hoe relevant het is of je nou 1% of 2% van dat bedrag in de opslag van die gegevens steekt...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
het gaat vooral om data die door studenten is aangemaakt. (veel videobewerking etc. veel werk dus)
ikzelf ga liever voor Compaq (en dan zeker met servicecontract) maar ik moet het management nog overtuigen. zij zijn van mening dat het ook wel lukt met een el-cheapo servertje met een stel flinke hd's.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:43

_Arthur

blub

Op dinsdag 29 januari 2002 14:23 schreef repulse het volgende:
het gaat vooral om data die door studenten is aangemaakt. (veel videobewerking etc. veel werk dus)
ikzelf ga liever voor Compaq (en dan zeker met servicecontract) maar ik moet het management nog overtuigen. zij zijn van mening dat het ook wel lukt met een el-cheapo servertje met een stel flinke hd's.
Dan reken je ze even voor wat het 'kost' als er data verloren gaat.

Dus een schematje met een mooie SAN van een bekend merk en een zelf in elkaar geknutselt ding.
(Zelf knutselen kan tonnen schelen .. dat wel ..)

Verwijderd

Ga voor NAS, dit kun je met een Linuxdoos met een hoop schijven makkelijk zelf bouwen. Schat dat je met een SAN je doel voorbij schiet...

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

alles heeft een prijskaartje, data ruimte ook

compaq eigenlijk de goedkoopste, 1 TB ongeveer 2 a 3 ton
doet zowel nas als san als combo's (nas op een san)

Network Applainces NAS en alleen maar nas 4 a 5 ton

EMC2 SAN en NAS 1 a 2 miljoen

de oplossingen van de markt hebben features als snapshot
(copie van de filetable waarmee je snel een stap terugkan bij bijvoorbeeld een virus, maar ook voor backup terwijl de set gewoon doordraait)

in feite betaal je voor een relatief dure set weinig omdat het onderhoud minder tijd kost.. (Total Cost of Onwership TCO)

en denk je ook aan een Tape Library? waar wil je anders 5 SDLT tapes mee volschrijven? een library die dit goed aankan kost ook gauw in de orde van een halve ton...

je zou kunnen vragen voor een school discount, zaken waar studenten goede ervaringen mee hebben worden eerder aangeschaft als ze zelf een baan hebben ! ! !

Compaq is het breedst in oplossingen voor een leuke prijs, en als je later wilt koppelen met andere systemen zou compaq ook mijn eerste keus zijn.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

EMC is wel leuk, heb ooit een dikke kast mogen plaatsen. Zijn alleen enkele problemen hiermee. Kennis van zaken hebben bijvoorbeeld. Wil je elke keer als er iets gedaan moet worden EMC mensen over de vloer laten komen voor 250 gulden per uur ? (eh, 115 Euro ofzo) ? Je kunt beter iets aanschaffen wat je zelf ook nog kunt behappen.

Je eerder aangedragen voorkeur voor Compaq is mooi, want ik heb zojuist een klant voorzien van een SAN oplossing van Compaq (en ik was de eerste in Nederland).
Het gaat om de Compaq SAN array 1000, een SAN gebaseerd op 2Gbit/sec glasvezel netwerk.

Bij deze organisatie was echter niet de hoeveel data een issue maar de tijd die het duurde om te backuppen (meer dan 10 uur), nu kon dat veel effectiever geregeld worden met 2Gbps glasvezel aangestuurde DLT libraries.

Koste wat knaken en met 10% marge is het mooi werk :-)

Verwijderd

als het data bevat die belangrijk kan zijn zou ik toch voor goede kwaliteit gaan. compaq of hp.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt het over 700 clients, hoeveel kunnen tegelijkertijd die data accessen, en met welke snelheid?
Een Duron 800 met IDE kaart en 6x 180 GB HD's 10/100 netwerkkaart kan dan voldoende zijn.

In het andere geval wil je misschien SCSI RAID, met single of dual 1GB netwerkkaart.

Het verschil in snelheid is enorm, maar ook in prijskaartje.
Het voordeel van een el-cheapo oplossing is dat je het zonder problemen redundant kunt aanleggen.

Ik zie ook van die Maxtor Storage NAS met 400GB, als je die 3 hebt, dan ben je er ook.

* TheGhostInc is heel goed in SUPER dure dingen bedenken, maar bedenk dat als je nu 6ton jaagt in een NAS, hoe lang moet je dan wachten op een nieuw computerlokaal, of als je je NAS wilt uitbreiden (verdubbelen), dan kost dat ineens ook 6 ton extra....

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 15:27

jep

Dell heeft hele mooie storage oplossen. Ik zou daar eens een kijkje nemen :)

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
Ik heb weleens een advertentie gezien voor een >1tb san bak die geheel uit ide schijfjes bestaat (raid5), was nog goedkoop ook. :) alleen de naam een beetje vergeten. Zal ff zoeken voor je.

---
was zoiets als deze:

http://www.4raid.com/fibreide.htm

---

browse dit maar eens door:
http://www.google.com/search?q=raid+ide+tb&hl=en&start=10&sa=N

9worlds.net @ hattrick.org

Verwijderd

Kijk eens naar de Dell Powervault. Hebben wij ook besteld bij www.lebox.nl, met 10 x 73 Gig en een gigbit backplane. Is met(ik meen) 27 stuks Powervaults (dus 27 x 10 x 73 Gb) uit te breiden. Kosten NLG. 30.000,--. Ze hebben de grootste voorraad Dell spullen van Europa dus zitten nooit verlegen om reservespul.

Verwijderd

imho kun je dit best el cheapo oplossen hoor, gewoon werken met scsi en raid en klaar

Verwijderd

Topicstarter
thx voor de reacties.
ga het ff diep uitspitten

het gaat om 700 clients waarvan er ongeveer 250 simultaan werken (workstations 10/100 nics)

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 12:14 schreef Brahiewahiewa het volgende:
Heb je al eens uitgerekend hoeveel die data waard is? Hoeveel mensen er hoeveel uren aan gewerkt hebben om die terabyte bij elkaar te krijgen?
Ga je daarna eens afvragen hoe relevant het is of je nou 1% of 2% van dat bedrag in de opslag van die gegevens steekt...
ja maar managers he... die zijn niet zo slim... kijken alleen naar de bedragen...

je moet gewoon weigeren verantwoordelijk te zijn als er iets misgaat met een el cheapo oplossing en die verantwoordelijkheid neerleggen bij degene die het beslist welke oplossing er aangeschaft wordt (dan laten ze het wel :) )

Verwijderd

3ware is met de Palisade al een hele tijd koploper in het maken van NAS-devices. Ze gebruiken (waarschijnlijk) ide-schijven dus de prijs kan een stuk lager liggen als een scsi-variant (hoeft niet natuurlijk). Ik heb zelf nooit het geluk gehad er mee te mogen werken.

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 14:49 schreef wkamphuis het volgende:
3ware is met de Palisade al een hele tijd koploper in het maken van NAS-devices. Ze gebruiken (waarschijnlijk) ide-schijven dus de prijs kan een stuk lager liggen als een scsi-variant (hoeft niet natuurlijk). Ik heb zelf nooit het geluk gehad er mee te mogen werken.
edit:

of je gaat natuurlijk zelf klooien, raad ik je niet aan maar goedkoop is het wel. zie hier voor een howto

[edit2]
waarom zit het knopje edit zo dicht naast het knopje quote?
[/edit2]

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-04 09:43

NoE

Que?

Hitachi Data Systems 9200 Thunder
Dit is een leuk midrange systeem.
4x 2GBit bandbreedte over twee controllers per unit.
stackable. kan met 1 unit beginnen. en later uitbreiden, zeer schaalbaar.
max 100 disken van 118GB (1DKU met 9 dk)

Zeer makkelijk te managen (Recource manager)

je kan ook eens praten met i3-solutions.

We love the smell of innovation in the morning!

Verwijderd

hoi,

Het is allemaal wel leuk wat hier wordt verteld, maar waar ik in het algemeen tegen aanloop bij klanten waar ik storage oplossingen moet installeren van bijv. Compaq (MA800/MA12000) en HP e.d. is dat de klanten gaan voor de oplossing met, naast de beste prijs/prestatieverhouding, VOORAL de service mogelijkheden. Aangezien je dit vooral krijgt bij oplossingen van compaq of hp ( en natuurlijk andere A leveranciers) is de keuze snel gemaakt. Tenzij de data die op de SAN staat niet erg belangrijk is, maar dan zou ik nogeneens aan een SAN omgeving denken. Compaq zelf (voormalig Digital) is natuurlijk al heel lang bezig in dit segment, dus hebben ook een brede ervaring met troubleshooting e.d..........

Een TB is in principe mooi, maar wat als dat te weinig is??? Is de El-Cheapo oplossing in staat om de opslagcapaciteit online, zonder downtime, uit te breiden. Wat voor support contract heb je met dit systeem??? Dit zijn allemaal afwegingen die je moet maken.....

In eerste instantie moet je niet van een bepaald merk uitgaan.....je moet eerst de behoefte van het bedrijf aankaarten en daarna op basis van die behoeften een leverancier kiezen met de beste voorwaarden......dit kan Compaq zijn maar dit kan ook HP of EMC zijn...........

Vaak hebben deze leveranciers ook speciale Customer Labs waarbij potentiele klanten een kijkje kunnen nemen van wat deze systemen allemaal kunnen, en, misschien nog belangrijker, wat ze niet kunnen!!!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Boldg, je hebt helemaal gelijk... Maar dat geldt eigenlijk alleen voor de grotere bedrijven; probleem is namelijk dat je al snel 10x zoveel betaalt voor die terabyte aan opslag als je het makkelijk wilt uitbreiden, snelle support wilt hebben, etc.

Om op de originele vraag terug te komen: ik zou eens kijken naar http://www.snapserver.com/products/12000/index.asp
En dan niet 1 maar 2 van die systemen; als er dan eentje kapot gaat kan je van die andere nog doorwerken. Voor de prijs hoef je het niet te laten!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-04 09:43

NoE

Que?

Precies,

Wij hebben de beschikking over een LAB, Wij hebben hier o.a. een HDS 9200 en een brocade 3800 set staan.

www.hdsbv.nl
www.i3-solutions.nl (wij zitten in het HDS gebouw, en hebben dus de beschikking over de faciliteiten van HDS)

Het is mogelijk om op afspraak langs te komen.

wij hebben btw nog zo'n test opstelling gehad voor een omroep (ook ongeveer 1TB over een 2Gbit SAN).

We love the smell of innovation in the morning!

Pagina: 1