Toon posts:

Promise ultra100-TX2 naar raid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek gegaan naar het kunnen ombouwen van de Promise ultra100-TX2 ATA100 IDE-controller naar een RAID versie (dus een quasi fasttrack100-TX2)

Tot nu toe alleen een redelijk vaag verhaal gevonden op www.tweakhardware.com waar ik niet helemaal uitkom (tja het zijn japanners he :P )

De oudere ultra100 (niet TX2) kaarten zijn "eenvoudig" te verbouwen, omdat deze een externe Flash-ROM hebben zodat het mogelijk is het 64Kb BIOS image van een fasttrack raid controller in een ultra100 te krijgen (die eigenlijk slechts 16Kb "range" heeft)... Maar WAAR zijn die nog te koop?

De nieuwere ultra100-TX2 heeft helaas zijn flashROM in de controllerchip zitten. Dus pootjes buigen en een paar adreslijnen extra doortrekken lijkt er niet meer bij ;(

Nu lees ik dus op het forum van tweakhardware, dat het mogelijk zou zijn om een RAID-BIOS van de promise kaart bij je systeem BIOS te "plakken", waarna de Promise kaart deze zou gaan gebruiken in plaats van zijn eigen interne BIOS?!?!

Kan iemand dit bevestigen, ontkrachtigen?

Het klinkt "simpel": Koop een Promise ultra100-TX2 voor zo'n 45 euro, plak de Promise fasttrack100-TX2 BIOS vast aan je eigen systeemBIOS, schiet deze nieuwe systeemBIOS in je mobo en je zou een Promise ultra100-TX2 op RAID hebben?!? Of werkt dit alleen als je mobo een geintegreerde -TX2 controller heeft?

Te mooi om waar te zijn??!!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE: Het schijnt te werken! Op het forum op www.tweakhardware.com zie ik een post van iemand staan die een Abit BE6-II in combinatie met een Promise ultra100-TX2 kaart en een gemodificeerde systeem BIOS naar een RAID config heeft kunnen zetten.

Alleen hier vervangen ze het (originele) HPT366 BIOS deel voor het Promise fasttrack133-TX2 deel. Nu hebben ze dus een raid config, maar volgens mij is daarna dus wel hun onboard IDE dood...??

Tenzij de 64Kb RAID-BIOS nog *BIJ* de systeemBIOS past wellicht, of is dat dan weer niet mogelijk?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:07
Op dinsdag 29 januari 2002 14:08 schreef --EasY-- het volgende:

Alleen hier vervangen ze het (originele) HPT366 BIOS deel voor het Promise fasttrack133-TX2 deel. Nu hebben ze dus een raid config, maar volgens mij is daarna dus wel hun onboard IDE dood...??

Tenzij de 64Kb RAID-BIOS nog *BIJ* de systeemBIOS past wellicht, of is dat dan weer niet mogelijk?
Volgens mij wordt de RAID-BIOS erbij geplakt en is de onboard IDE niet dood. RAID-mobo's hebben 4 ipv 2 connectoren. 2 voor normale IDE en 2 voor de ingebouwde RAID.

Klinkt heel stoer. Zeker als het lukt.
Success!

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Zal waarschijnlijk wel met cbrom gaan; zoek daar maar eens op (daarmee kun je extra functies in je BIOS plakken als je daar ruimte voor hebt)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 23:35 schreef Chemist het volgende:
Zal waarschijnlijk wel met cbrom gaan; zoek daar maar eens op (daarmee kun je extra functies in je BIOS plakken als je daar ruimte voor hebt)
Ondertussen geprobeerd... En het is gelukt om een promise Fasttrack133 BIOS te mergen met mijn Epox 8KHA+ BIOS (2116). En het past nog ook in de 256Kb...

Nu zou ik dus kunnen proberen om deze te flashen in mijn Epox, alleen ik heb dus nog geen Ultra100... Hopen dus maar dat dit um niet verpest... :9~

Er is trouwens nog een extra stap zag ik... En dat is het schieten van een "verpeste" BIOS in de ultra100, zodat er geforceerd word dat de systeem BIOS gebruikt word... OEF..

Na deze post ga ik um maar ff flashen in mijn systeem BIOS... Wish me luck, mijn handen zijn nu al klam ;)

Wat was het Epox adres ook al wer om een nieuwe BIOS te bestellen ;)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

en...?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 21:46 schreef limoentje het volgende:
en...?
Gelukt. De BIOS zit erin en mijn systeem lopt als vanouds. Zonder zo'n ultra100 kaart is het logisch dat ik nix anders zie... Maar de BIOS bleek dus nog steeds intact.

Nu de volgende stap: Een Proise ultra100 kopen... Maar alstie niet wil, zit ik wel met een niet-raid controller van 45 euro in mijn maag :P

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

mwa, heb je weer wat meer mogelijkheden om IDE apparaten aan te sluiten :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 23:46 schreef limoentje het volgende:
mwa, heb je weer wat meer mogelijkheden om IDE apparaten aan te sluiten :)
Jaaaah en dan nog een EXTRA RAID controller ernaast :P

Niemand toevallig een Promise ultra100 te leen ;)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik woon iets onder Arnhem, je mag je pc langs brengen om te testen :)

Owjah de Fasttrack ziet er identiek uit als de Ultra dus je betaald het dubbele voor dezelfde kaart met een ander bios.

Het is naaierij dus :(

Ik ken nog iemand met een oude Ultra100 en die wilt 'm denk ik wel ruilen voor een TX2.
Alleen zou ie niet meer lekker lopen na de laatste bios update en hij zou het ff opnieuw doen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 15:23 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Ik woon iets onder Arnhem, je mag je pc langs brengen om te testen :)

Owjah de Fasttrack ziet er identiek uit als de Ultra dus je betaald het dubbele voor dezelfde kaart met een ander bios.

Het is naaierij dus :(
Heb je het nu over een ultra100 <-> fasttrack100 ? Die zijn inderdaad vrijwel identiek. En versoldeerbaar....!

Alleen nu kun je alleen de -TX2 versies nog kopen, die zich dus niet laten versolderen omdat de flash BIOS in de controller geintegreerd zit :(
Ik ken nog iemand met een oude Ultra100 en die wilt 'm denk ik wel ruilen voor een TX2.
Alleen zou ie niet meer lekker lopen na de laatste bios update en hij zou het ff opnieuw doen.
Hmm dat is wel interessant als "backup" oplossing... Het aan de praat krijgen van een Ultra100-TX2 in RAID is natuurlijk leuker dan die (al bekende) soldeertruck >:)

Maar tanx so far, als ik de TX2 niet naar raid krijg ben ik denk ik wel geinsteresseerd in een niet-tx2!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik had het dus over TX2, ik heb er zelf ook 1 (naar volle tevredenheid).

Die niet TX2 ligt bij hem toch in de kast dus...!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
http://www.hardware.info/reviews.php?id=98

hier staat hoe je de oude Promise ata 100 controller kan ombouwen

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 16:53 schreef Pontius.Pilatus het volgende:
http://www.hardware.info/reviews.php?id=98

hier staat hoe je de oude Promise ata 100 controller kan ombouwen
Ja, de oude "niet-TX2" is ook niet de uitdaging... Die is al sinds tijden modificeerbaar met de soldeertruuk...

De -TX2 heeft echter zijn flash IN de controller geintegreerd wat het solderen niet echt makkelijk maakt :P

Vandaar de uitdaging om toch ook deze weer naar RAID te krijgen..!! En waarschijnlijk zelfs zonder solderen dit maal 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 31 januari 2002 15:57 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Ik had het dus over TX2, ik heb er zelf ook 1 (naar volle tevredenheid).

Die niet TX2 ligt bij hem toch in de kast dus...!
Hmmm.... te koop??? :P

Verwijderd

Topicstarter
SCHOP :P

Is er ondertussen al iemand die aan het flashen is gegaan om zijn Promise Ultra100-TX2 naar RAID te krijgen?

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 11:45 schreef --EasY-- het volgende:
SCHOP :P

Is er ondertussen al iemand die aan het flashen is gegaan om zijn Promise Ultra100-TX2 naar RAID te krijgen?
Is er iemand die een FastTrak66 terug kan flashen naar een Ultra66? *D

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 13:19 schreef RCy2k het volgende:

[..]

Is er iemand die een FastTrak66 terug kan flashen naar een Ultra66? *D
Waarom zou je dat willen dan?

Verwijderd

Ik heb een Promise Ultra ATA 100 PCI en ik wil 'm best ruilen tegen 'n TX2 hoor (hoef geen RAID), mits ik die goed aan de praat krijg. ICQ me maar.
Pagina: 1