Toon posts:

Oude comp, nieuwe HD problemen. Mobo gaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem:

Onlangs een Maxtor 60GB ATA133 7200RPM schijf gekocht.
Aangesloten op een P2 233 (Abit LX6 mobo - ATA33). Ingesteld als Slave op de primary IDE.
Als Master zit hier n 30GB ATA100 HD op. Ik gebruik gewoon een 40 aderige IDE kabel. Bios is uit '98.

Nu had ik in ieerste instantie het probleem dat hij niet goed gedetecteerd werd tijdens het booten.
Dit met Maxblast software verholpen. WinXP er op en een hele hoop data er op gegooid
tijdens n LAN. Zo'n 50GB. Nu rebootte ik dus mijn compie en plots zag ie em weer niet tijdens
het booten. Heel vaag verhaal dus.

Nou vermoed ik dat, aangezien mijn mobo hem de ene keer wel en de andere keer niet ziet,
dat mijn IDE controller niet helemaal jofel meer is.

Nu is volgens de Maxtor site een 80 aderige IDE kabel weliswaar required, maar hij heeft em toch eens gezien.
Dit lijkt mij dus niet het probleem te veroorzaken.

Nu heb ik dus 2 opties om mijn data niet kwijt te raken:
- Ik stop de HD in mijn andere compie; draait ook WinXP.
- Ik koop een ATA100 kaartje en hang de schijf gewoon hier aan. Zo heb ik dus ook gelijk performancewinst
als het goed is.

Wat is nu de veiligste manier; mijn data behouden is het belangrijkst.
Ik weet ook wel dat het overhangen van een harddisk normaal gesproken geen probleem op moet leveren,
maar nadat ik een tijdje geleden een HD uit mijn NT4 server had gehaald en aan mijn Win2KPro WS had gehangen
en ik alles kwijt was (unknown filesystem- error) ben ik hier ee beetje huiverig voor. Zeker omdat er iets van 50GB op staat.

Zelf denk ik dat een IDE kaartje het veiligst is, daar de kaart (Promise) automatisch gedetecteerd zal worden
door WinXP (toch?) en de HD aan precies hetzelfde OS wordt gehangen als waarin het volume gecreerd is.

Advice please.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:15

bloody

0.000 KB!!

zie mijn thread. waarschijnlijk zelfde probleem.

nope

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Lijkt me dat je IDE kabel niet helemaal lekker is, of je schijf is brak...
Controller zou kunnen, maar als ie je andere schijf wel blijft zien, dan zou dat het haast niet kunnen zijn.
Probeer eens als master op IDE2 poort, wellicht dat ze een beetje mot met elkaar hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Ook dat had ik al eens geprobeerd; zo hinh die er oorsprinkelijk ook in. Maar ook zonder resultaat. De ene keer ziet ie em wel, de andere keer niet.

Maar omdat mijn andere compie ook niet een van de modernste is, en ik niet het risico wil lopen dat ie em op mn andere compie ook neit ziet, zat ik er dus aan te denken om n IDE controllertje te kopen. Alleen vraag ik me dan af of ie de disk niet opeens als een nieuwe device ziet en weer wil gaan formatteren en zo.

Verwijderd

Topicstarter
Kortom, heeft iemand al eens een dergelijk probleem eerder gehad en hoe is dit afgelopen/ opgelost?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-04 18:41

makje

Professioneel prutser

je kunt overwegen om ipv een ide-kaartje te kopen een nieuwe/2ehands mobo te kopen met 440 BX chipset. Is waarschijnlijk even duur, heb je performance winst tov je oude lx chipset en ben je geen slot kwijt aan een ide-kaartje :P

9800x3d

Verwijderd

Probeer eens een andere 40-aderige kabel.
Als die niet werkt een 80-aderige kabel

Ook zou ik je voeding eens nakijken. En zoals al eerder gezegd, check de disk op een ander systeem

En nee, een nieuwe IDE controller zal niet je HDD gaan formatteren

Verwijderd

Topicstarter
Is dat niet een heel erg omslachtige oplossing?
Moederbord vervangen? Lijkt me ook wel een poepie duurder/ veel meer werk dan een IDE kaartje er in zetten.

Kijk, ik weet dus wel hoe ik het op kan lossen; dat is niet het probleem, maar ik wil gewoon weten of ik mijn data kwijt raak met een dergelijke aktie??
Pagina: 1