Toon posts:

vraagje over voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik wil graag een pc'tje inbouwen in m'n auto (aangesloten op de accu met een spanningomvormer).
Ik heb een moederbordje (Intel 82430VX chipset) met een Cyrix cpu (120 Mhz 3.3V). Dat ding gaat dienen als mp3 speler dus vervolgens komt er nog meer in te hangen: een hardeschijf, cd-rom speler, geluidskaart, videokaart.

Wat voor voeding kan ik het beste nemen voor een dergelijk systeem? Ik geloof dat de accu in de auto maar iets van 100W piekbelasting kan hebben. Maar ik ben verder volledig leek op dit gebied. Kan iemand mij wat helderheid verschaffen?

Bedankt iedereen!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 21:58
Een omvormer heeft maar een rendement van ongeveer 70%. dus als je computer 150 watt verbruikt trekt ie al 200 watt uit je accu. D'r bestaan ook autoradio's met mp3 funtie :P
Verander je topic titel ff: Pc met accu voeden ofzo.. das duidelijker

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Je kan veel beter een oude laptop gebruiken, en inplaats van de normale batterij een accu er aan hangen met zekering er tussen.
Een gewone voeding belast de accu veel te veel, en spanningsomvormers van 12 V naar wisselspanning 110-220V zijn duur, en hebben een slecht rendement.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 11:20 schreef Geronimoos het volgende:
Een omvormer heeft maar een rendement van ongeveer 70%. dus als je computer 150 watt verbruikt trekt ie al 200 watt uit je accu. D'r bestaan ook autoradio's met mp3 funtie :P
Verander je topic titel ff: Pc met accu voeden ofzo.. das duidelijker
Ik wil geen autoradio met mp3 functie ;). Ik wil 'm graag zelf bouwen voor de grap. De topic titel kan ik niet meer veranderen helaas. Hoewel je wel gelijk hebt natuurlijk. Bestaan er geen voedingen die direct de juiste spanning leveren? I.p.v. een spanningomvormer te gebruiken.

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
volgensmij heb je allen 1 probleem
want er is zover ik weet geen cd-rom speler die schok bestendig is
dus zal je hem nooit "on the road" kunnen gebruiken!

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 11:31 schreef MokerHamer het volgende:
volgensmij heb je allen 1 probleem
want er is zover ik weet geen cd-rom speler die schok bestendig is
dus zal je hem nooit "on the road" kunnen gebruiken!
Dat zou kunnen... Dan wordt het dus van de harde schijf af... (hoop ik dat die shock proof is). Maar goed... Het gaat dus om de voeding... Ik denk dat dat m'n grootste probleem is. De rest krijg ik wel aan de praat. Ik weet dat zo'n omvormer niet zo efficient is...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op dinsdag 29 januari 2002 11:15 schreef razor_harm het volgende:
Ik geloof dat de accu in de auto maar iets van 100W piekbelasting kan hebben. Maar ik ben verder volledig leek op dit gebied. Kan iemand mij wat helderheid verschaffen?
LOL.. Een accu kan tijdens het starten gemakkelijk 150-300A leveren (afhankelijk van het motortype).

Da's dus ergens tussen de 1800W en 3600W...
Die piekbelastig klopt dus niet echt..

Maargoed, bij zo'n oud AT bordje zou je eigenlijk gewoon een stabiele voeding moeten kunnen maken die +5V en +12V kan leveren, bij genoeg stroom..

Verwijderd

ehh er zit zo'n mooi linkje bovenin staat "search" op.

[topic=387016/1/25]
Pagina: 1