Gescand document (image) bewerken

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44465

Topicstarter
Beste mensen,
Gisteren heb ik een vraag gelanceerd hoe ik een image file kan converteren naar een pdf file.
Daar weet ik nu dus het antwoord op en het is gelukt.
Maar mijn grootste probleem is het volgende.
Ik heb gewoon een A4tje met bijzondere text en logo`s gescand.
Dit wil ik precies zo laten en uit printen op een aantal zinnen en getallen na.
Die wil ik graag wijzigen.Maar ik krijg voor geen mogelijheid de tekst geselecteert waardoor ik het kan wissen en mijn eigen tekst en getallen er voor in de plaats kan zetten.Ik heb BCL DRAKE 5.0-Omni Page-photo Shop-Paintshop pro 7 alles er op los gelaten maar niks lukt.
Nogmaals het is voor mij belangrijk dat het gescande document (image)zijn orginele formaat en uiterlijk behoud op een paar text wijzingen na.
Ik ben een heel gelukkig mens als iemand me hier mee kan helpen.
Waarschijnlijk is het heel simpel maar ik kom er niet uit.
*BV een getal 20 midden in de tekst moet het getal 45 worden en dan ben ik klaar.
A.U.B help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

misschien moet je de scan even converteren van indexed colors naar RGB.

En het is niet zo dat je de text kan selecteren als in Word ofzo.

Je zult er een vlakje in de achtergrond kleur overheen moeten zetten en daar weer text overheen moeten typen.
Je kunt dat eenvoudig met lagen (layers) doen.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 10:48 schreef Hangloozz het volgende:
misschien moet je de scan even converteren van indexed colors naar RGB.

En het is niet zo dat je de text kan selecteren als in Word ofzo.

Je zult er een vlakje in de achtergrond kleur overheen moeten zetten en daar weer text overheen moeten typen.
Je kunt dat eenvoudig met lagen (layers) doen.
Klinkt logisch maar ik ben met hetgeen je me vertelt totaal niet bekent dus messchien zou je me wat precieser kunnen uitleggen hoe dat in ze werk gaat.En heeft het trouwens verders geen nadelig effect op het uiterlijk van het document.
Het moet namelijk niet zo zijn alsof ik met Tippex heb lopen knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik begrijp het niet zo goed.. een OCR programma zet dus juist je gescande tekst om naar bv een word document?

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Je kunt idd proberen om je document te scannen met een applicatie welke OCR gebruikt. Moet wel je scanner het ondersteunen. Dan kun je de tekst in het document editen. Als het maar 1 A4 tje is trouwens, waarom zou je het niet even overtikken ? :) Zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 11:23 schreef willem169 het volgende:
Je kunt idd proberen om je document te scannen met een applicatie welke OCR gebruikt. Moet wel je scanner het ondersteunen. Dan kun je de tekst in het document editen. Als het maar 1 A4 tje is trouwens, waarom zou je het niet even overtikken ? :) Zo gebeurd.
Overtikken gaat niet daar is het te gecomplceerd voor en verliest het dus ze orginele uiterlijk want alle woorden en regels komen op een andere plek en het is juist de bedoeling dat het lijkt alsof het het orgineel is.
Een Ocr programma heb ik dus ook al geprobeerd drake 5.0 omni page,daarmee kan ik inderdaad de text wijzigen en hij zet het om in een word bestand maar dan worden dus alle regels uit hun volgorde gehaald en anders neer gezet terwijl het juist wel gewijzigd moet worden maar identiek moet blijfen.Het moet precies het gescande document blijfen maar met hier en daar mijn eigen text en getallen er tussen door.
Maar tussen haakjes als dit allemaal zo gecompliceerd is wat is dan in godsnaam de nut van een scanner en foto bewerkings software.Waarom kun je een gescand document niet gewoon als in word document bewerken terwijl het ze orginaliteit behoudt.
Dit is toch ook wat ze doen met foto trukaties het hooft van de een op de ander plakken bijvoorbeeld.
Ik moet een simmel getal wijzigen in een heel document wat gescand is dan ben ik klaar.Er moet toch een manier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
photoshoppen..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 11:49 schreef axis het volgende:
photoshoppen..
photoshoppen? Lees even wat er in me bovenstaande reacties staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 12:10 schreef mshrak het volgende:

[..]

photoshoppen? Lees even wat er in me bovenstaande reacties staat.
Wat ik trouwens vreemd vindt is dat ik wel getallen en zinnen op het orgineel gescande document kan weg gummen(net als met potloot)maar ik krijg voor geen mogelijkheid op dezelfde plek het getal wat ik er wil hebben.
welke fuctie moet ik daar voor gebruiken?
Ik heb zelfs het gescande document geconverteerd naar PDF toen met behulp van een OCR programma (BCL Drake 5.0),dit is een snap in voor Adobe Acrobat 5.0,geconverteerd naar een RTF bestand.
Dan krijg je inderdaad precies een kopie van de image maar dan in Word echt exact hetzelfde.
Dus ik denk van nu kan ik het gaan bewerken maar nee hoor.
Nog krijg ik de tekst niet geselecteerd vervolgens gewist en vervangen door me eigen gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2024
photoshop opstarten.
beetje kliederen met een brush om letters weg te halen
en dan text eroverheen zetten (goed lettertype uitzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 12:51 schreef elreino het volgende:
photoshop opstarten.
beetje kliederen met een brush om letters weg te halen
en dan text eroverheen zetten (goed lettertype uitzoeken)
Teks type is geen probleem,maar hoe krijg ik het eroverheen dan? Ik ben niet zo bekent met dit soort programma`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op dinsdag 29 januari 2002 12:57 schreef mshrak het volgende:

[..]

Teks type is geen probleem,maar hoe krijg ik het eroverheen dan? Ik ben niet zo bekent met dit soort programma`s.
g-sus, dat staat al in de 1e reply.. |:(

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 13:49 schreef Hangloozz het volgende:

[..]

g-sus, dat staat al in de 1e reply.. |:(
Kan iemand me aangaande de vorige reply`s mij even uitleggen hoe dat nou precies werkt met die layers in photo shop.
Ik heb een document gescand(image)en in rgb geconverteerd en om wat oude cijfers te vervangen met die van mezelf moet ik er een laagje met de achtergrond kleur overeen maken en daarop de nieuwe tekst typen.Maar zo dom als ik schijnbaar ben lukt het me voor geen meter dus als iemand me even de volgorde van handelen wil vertellen graag dan hoop ik vandaag me persoonlijke project nog af te kunnen krijgen.
Graag alstublieft een duidelijke uitleg ik werk namelijk pas met photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

allright:
-open je doc :P
-zoek onder 'Window' naar 'layer palette'
- in het venstertje wat je nu krijgt klik je op het vlakje onderin waar onmouseover 'new layer' bij staat.
- je kan switchen tussen layers door er op te klikken in dat venstertje.
-klik de onderste aan.
- neem de marquee-tool (selectie kadertje) en trek een kadertje over een stukje blank papier.
- kies bij 'edit' voor 'define pattern' en volg de instructies.
-klik nu je nieuwe layer aan en trek een kadertje over het stuk dat je af wilt dekken
- ga dan weer naar 'edit' en kies voor 'fill'
-in het dialoogvenster zet je de eerste selectbox op 'pattern' en zorg dat 'Opacity' op 100% staat
- je vlakje zal nu gevuld zijn
- als het te scherp is kun je met 'filter-->blur-->Gaussian blur' het een beetje doezelen; 1 a 2 px is vaak voldoende.
-klik het texttooltje (T) aan
-klik op de plaats waar de text moet komen en typ je text.
-selecteer die text en speel met de fontgroote en font soort tot het naar je zin is.
- klik een ander gereedschap aan en je text staat klaar.
- herhaal stap 1 t/m nu voor al je wijzigingen

at your service :)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 18:32 schreef Hangloozz het volgende:
allright:
-open je doc :P
-zoek onder 'Window' naar 'layer palette'
- in het venstertje wat je nu krijgt klik je op het vlakje onderin waar onmouseover 'new layer' bij staat.
- je kan switchen tussen layers door er op te klikken in dat venstertje.
-klik de onderste aan.
- neem de marquee-tool (selectie kadertje) en trek een kadertje over een stukje blank papier.
- kies bij 'edit' voor 'define pattern' en volg de instructies.
-klik nu je nieuwe layer aan en trek een kadertje over het stuk dat je af wilt dekken
- ga dan weer naar 'edit' en kies voor 'fill'
-in het dialoogvenster zet je de eerste selectbox op 'pattern' en zorg dat 'Opacity' op 100% staat
- je vlakje zal nu gevuld zijn
- als het te scherp is kun je met 'filter-->blur-->Gaussian blur' het een beetje doezelen; 1 a 2 px is vaak voldoende.
-klik het texttooltje (T) aan
-klik op de plaats waar de text moet komen en typ je text.
-selecteer die text en speel met de fontgroote en font soort tot het naar je zin is.
- klik een ander gereedschap aan en je text staat klaar.
- herhaal stap 1 t/m nu voor al je wijzigingen

at your service :)
Hey hardstikke bedankt ik ga dit op volgorde even afwerken nu moet het wel gaan lukken.
mocht ik toch nog wat hebben zet ik het wel weer op me topic.
Pagina: 1