Een goede map maken vereist nogal wat werk (ben er zelf ook aan het mappen), maar hier iig mijn 2 eurocentjes
(als ik iets zeg wat je allang weet, mjah, sue me

)
1: bedenk de gametype (dm, ctf, etc). Misschien beetje open deur intrappen, maar ik heb vaak genoeg gezien dat mensen hier al de mist ingaan. Aangezien de gametype de flow van het level bepaald, moet je dit als eerste vastzetten.
2: Sfeer/stijl
Spacemap? Kasteel? Industrieel complex? Bedenk goed de sfeer die je map moet uitstralen, en probeer je daaraan te houden qua texture en light gebruik. Wat ik persoonlijk lekker vind werken is een setting bedenken, en dan de textures doorlopen om te zien wat ik mogelijk kan gebruiken.
3: teken het alvast uit.
Weer een persoonlijk punt (je moet werken hoe je het zelf lekker vind gaan natuurlijk

). Ga niet een map ontwerpen zonder iets uit te tekenen, meestal kom je dan zwaar in de problemen (qua ruimtes etc).
Je hoeft natuurlijk niet erg gedetailleerd te werk te gaan, maar maak wat schetsen over de layout, belangrijke kamers (center, flagrooms, etc), vooral de layout is erg belangijk, dan kan je meteen zien waar problemen zouden onstaan (moeilijk te bereiken ruimtes, flagroom die te goed te verdedigen is etc).
4: Kijk naar bestaande architectuur.
Bekijk films, andere maps, bestaande gebouwen voor dingen die je leuk in map zou kunnen verwerken (natuurlijk niet jatten, maar gebruiken als inspiratie).
5: Let op je node/polycount/occlusion times
Erg leuk als je map werkt op je p 1.6 Gig met gf3, maar houd rekening met andere mensen
6: Licht
Besteed hier heel veel tijd aan, een goede map kan succesvol zijn of ruk zijn door alleen de lighting, aangezien dat de sfeer erg goed kan zetten
We zien het wel
P.S., vraag anders effe aan clay hoe hij het doet, hij maakt erg mooie maps