De elektronica uit een servo zelf maken.

Pagina: 1
Acties:

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Ik ben bezig (net begonnen) om een spin te maken van een micro computer en 12 servo`s. Ik heb 1 pootje "lopend", en dus wil ik nu de juiste servo`s gaan kopen.

Helaas zijn die dingen nogal duur, 25 euro per stuk ongeveer. Nou kan je bij conrad ook voor 14 euro een servo met motor maar zonder printplaatje kopen.

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/234/G1/234508G1.JPG
Productinformatie

Hoogwaardige mechanische module zonder elektronica. De servo bevat een krachtige
aandrijving, waarbij de sintermetaalgelagerde aandrijving geschikt is voor hoge roerdrukken.
De ingebouwde motor is reeds ontstoord en kwalitatief uitstekende potmeter (5 OHM) is
mechanisch losgekoppeld van de aandrijving (indirecte aandrijving). Na inbouw van de
servo-elektronica beschikt de modelbouwer over een voordelige servo, die de vergelijking met een kant-en-klare servo ruimschoots kan doorstaan!
Maar dan moet ik wel ff een printplaatje maken. Heeft iemand hier een schema van en/of er zelf ervaring mee? thnx.

Verwijderd

Niet zelfmaken joh, gewoon goed zoeken...

www.quartel.nl

Dat is de zaak waar ik al jaren modelbouwspullen koop... Daar zag ik al servo's staan voor 13 euro nogwat... Wel compleet met stuurprint dus!

Niet gaan klooien om dat zelf te maken, kost al gauw meer en dan is het nog de vraag of het lekker gaat werken. Ijn de servo integreren is sowieso moeilijk dan. Quartel heeft (ehhh had in ieder geval) trouwens regelmatig aanbiedingen van servo's "3 voor ..."

Als je daar langsgaat en je vraagt er 12 wat dat kost dan maken ze wellicht nog een leuk prijsje voor je ook...

Wel een mooi projectje trouwens, hoe ga je de servo's aansturen? Ik heb nog ergens wel c-code liggen om via een AT89c2051 8 servo's aan te sturen via een seriele poort... Via addressering kon ik er ook meer van deze controllers op een enkele poort aansluiten... :P

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

conrad servo's zijn kut. Zelf maken is duurder als kopen. Quartel is een goeie optie, vraag ze om advies. Ik denk nl dat de constructie te zwaar wordt.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 11:50 schreef bugs het volgende:
conrad servo's zijn kut. Zelf maken is duurder als kopen. Quartel is een goeie optie, vraag ze om advies. Ik denk nl dat de constructie te zwaar wordt.
Goh jij hebt ook zeker robotjes gemaakt met servo's :)

Ik ben ook destijds erachter gekomen dat servo's het erg zwaar krijgen met looprobotjes... Ik heb ooit zo'n StarWars achtige looprobot gemaakt (niet die grote atat's maar die kleinere 2 potige rimboelopers).

De spin waar het hierover gaat heeft denk ik 4 poten, dus het gewicht wordt wel verdeeld dus het zal wat sneller werken met die 4 poten (en wat beter blijven staan :P )

Mijn speeltje werkte wel met 5 servo's maar de servo's hadden het inderdaad erg zwaar om het gewicht van het hele ding te dragen....

Jammer genoeg kon ik geen andere optie vinden die zo'n snelle respons bij zo'n grote precisie had...

Nu ik erover nadenk, dat was nog voor de tijd dat ik met piezo-gyro's aan de slag ging :P

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Ik speel wel eens met robotjes jah :) Ik heb laatst een walker robot gezien met slechts 2 servo's. Doet het best goed. Deze was ook te zien op de hccdagen.
Ik heb laatst geprobeerd om een soort segway achtige constructie te maken. Nog voordat de segway er was. Maar dat ging niet lekker omdat 1. de servo's van conrad met geen mogelijkheid helemaal stil te zetten zijn. 2. Ik het niet voor elkaar kreeg om de hoek goed te meten.
Het lijkt er op dat de valbeweging en de daarbij behorende acceleraties de sensor bovenin de stok die ik had als het ware 'gewichtloos' maakte, waardoor ik de veranderende hoek niet kon meten.
Hoe kom je aan die gyro's? kost dah????

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 23:46
Nee idd niet zelf gaan maken. Ga is naar een Modelbouw beurs of tweede hands markt. Op de Radio Control beurs in het autotron heb ik er vorig jaar 3 gekocht voor 50 gulden.

BTW: dit is mijn 100ste post! :) :)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 14:46 schreef bugs het volgende:
Ik speel wel eens met robotjes jah :) Ik heb laatst een walker robot gezien met slechts 2 servo's. Doet het best goed. Deze was ook te zien op de hccdagen.
Ik heb laatst geprobeerd om een soort segway achtige constructie te maken. Nog voordat de segway er was. Maar dat ging niet lekker omdat 1. de servo's van conrad met geen mogelijkheid helemaal stil te zetten zijn. 2. Ik het niet voor elkaar kreeg om de hoek goed te meten.
Het lijkt er op dat de valbeweging en de daarbij behorende acceleraties de sensor bovenin de stok die ik had als het ware 'gewichtloos' maakte, waardoor ik de veranderende hoek niet kon meten.
Hoe kom je aan die gyro's? kost dah????
Uhm die gyro's heb ik ooit "geregelt" als sample :P

Het zijn unitjes van Murata, piezoelectrisch, op het formaat van een dip14 ICtje...Ze heten "gyrostar" en leveren iets van 12mV per milliG moment.... :P

ze kunnen minimaal 1millG per seconde meten woeii

Maarruh rempage... Loopt je spin nu al???

PICS!!!!!!! :P :9

• bugs

bugs

www.bugs.nl

Op vrijdag 08 februari 2002 13:32 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Uhm die gyro's heb ik ooit "geregelt" als sample :P

Het zijn unitjes van Murata, piezoelectrisch, op het formaat van een dip14 ICtje...Ze heten "gyrostar" en leveren iets van 12mV per milliG moment.... :P

ze kunnen minimaal 1millG per seconde meten woeii

Maarruh rempage... Loopt je spin nu al???

PICS!!!!!!! :P :9
Ja ik wil 'm ook wel eens zien. Maar kijk ondertussen eens naar deze pagina : http://www.robotics.com/robomenu/
Erg veel robotjes waaronder spinnen.

Waar heb je die sample geregeld??? Ik kan er nl erg goed eentje gebruiken!

Pagina: 1