Toon posts:

Gitaar afstellen tunen, repareren stemmen howto?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi beste elektrisch gitaar spelers met een boel ervaring :)...

Welk boek raden jullie me aan die piekfijn uitlegt over alles in een gitaar (mechanisch en elektrisch) over het afstellen, het repareren en het stemmen ervan.. kortom alles wat je nodig hebt om je elektrische gitaar weer helemaal in topconditie te brengen.

Alvast heel erg bedankt!!

Alex.

Verwijderd

hoe je een gitaar moet stemmen moet je ni echt in een boek gaan zoeken, is vry simpel en op verschillende manieren doenbaar..

maar afstellen van een gitaar, bv tremelo-bar is een ander verhaal, iets wat je beter door iemand laat doen met ervaring, trust me, i know...

anderzyds leer je nooit iets zonder het te doen, suc6, ik heb of ken niet direct zo'n boek..maar zullen er wel genoeg zyn op het net

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tis jammer dat men site nog niet helemaal af is. Voor de informatie die ik je kan geven staat op me eigen site

http://www.gitaarwerk.net
(geen spam, maar nuttige informatie)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Als je maar niet aan frets gaat vijlen of aan de halspen gaat draaien zonder dat vaker gedaan te hebben (geoefend op oude verotte gitaren ofzo)...
Eerst stel je de hoogte van de snaren af (actie), zo laag mogelijk is meestal gewenst (tenzij je slide speelt), zonder dat de snaren gaan klepperen of aanlopen (testen met bends op alle posities). Daarna stemmen met een digitaal(chromatisch is handig) stemmapparaat. Gewoon eerst losse snaar perfect stemmen en dan op de 12e fret stem je hem met de schroefjes bij de brug, totdat 'ie precies zuiver is.
Hoogte v/d elementen: hoe dichter op de snaren, hoe meer gain, maar hoe smeriger geluid en meer kans op aanlopen tegen de snaar. Verder moeten de posities v/d elementen zorgen voor een gebalaceerd geluid, qua hoog/laag en onderling volumeverschil.

Elektrisch gedeelte, als dat erg brak is, zou ik gewoon alles vervangen (paar potmeters, condensators en draadjes) is niet zo duur en z'n geld wel waard denk ik. Als je niet heel goed kan solderen, laat het dan doen, want koude lassen zijn dodelijk voor je geluid.

Tsja, verder gewoon proberen. Stemmechanieken die verrot zijn ook nieuw kopen (als de gitaar het waard is natuurlijk). Gouden regel: van een eens slechte gitaar kan je nooit een supergitaar maken, wel een goed speelbare.

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-12 07:25

Zorro

Z

Ik heb zelf De Gitaar van Ralph Denyer, erg goed boek ook voor muziektheorie, maar dus ook voor hardware info

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Je moet de snaren ook niet te dicht op de elementen zetten.
Want dan krijg je namelijk last van het "string Pull" effect.

M.a.w., dan verstoren de magneten in je elementen, de trillingen van je snaren.

Of je moet actieve EMG's hebben,die hebben daar minder last van. (8>

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

Pagina: 1