[fileserver] enige vragen

Pagina: 1
Acties:

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:02
Ik ben van plan een fileserver (die ik nog moet overnemen) te gaan maken, maar eerst heb ik nog een paar vragen.

1: De harde schijf.
Er zit een Topgun pentium MMX moederbord in (precieze specificaties weet ik niet, kan ik wel achterkomen) en een Pentium 166.
Wat is de maximale grootte van de harde schijf die ik hierin kan doen?

2:
Hoeveel geheugen heb ik ongeveer nodig?
Er zit nu 16 MB EDO ram in.
- Is windows 2000 überhaupt een beetje te doen met een pentium 166? Volgens de Microsoft site is 133 het minimum, dus dat moet kunnen. Het zal me worst zijn of ie er 5 minuten over doet om op te starten, als ie maar draait. Minimum RAM is 64 MB, als volgens jullie 2000 draait volstaat het dan er 64 bij te doen of kan ik er beter iets meer in doen? Zelf lijkt me 64 erbij voldoende, aangezien windows toch niet veel meer hoeft te doen als ie eenmaal loopt. Dit wordt in ieder geval wel goedkoper, hoef ik alleen maar 2x 32 erbij te stoppen, anders moet ik die 2x 8 ook vervangen).
- Wat ik erop wil draaien is een ftp-server prog (maximum load van 10 Mbit), een virusscanner (lijkt me wel handig :)) en een progje om m met m'n workstation te kunnen benaderen. (Wat zijn zo licht mogelijk progjes hiervoor?)
- Als NT 4 toch beter is i.v.m. de CPU, volstaat 80 MB ram dan voor dit alles?

<misschien komen er later nog meer vragen naar boven, maar voor nu niet :)>

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 22:22

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

zou NT 4 nemen, dan is 80MB ram ook zat.

• Azrael
Op maandag 28 januari 2002 23:52 schreef Vae_Victis het volgende:
zou NT 4 nemen, dan is 80MB ram ook zat.
dat is waar, maar 2000 heeft weer meer mogelijkheden, zoals FAT32 en NTFS5 dus als dat zou kunnen zou het fijn zijn.

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 15:21
Ik zou hiervoor eerder Linux nemen. Daar ben ik zelf ook mee bezig, fileserver P200MMX met 64mb ram, gaat draaien op Debian.

Kan alles wat je wil (ftp evenals virusscanner) en meer, is stabiel, bijzonder makkelijk te onderhouden (één commando en al je software wordt bijgewerkt), geen onnodige dingen als gui's e.d. en zeer makkelijk remote te beheren en te onderhouden. Hoef je ook niet zoveel geheugen te hebben (32 zou zeker moeten volstaan), wat mooi uitkomt aangezien EDO nog wel eens prijzig wil zijn.

Bovendien hang je niet op het randje van de minimumspecs zoals je dat met Win2k wel doet (Win2k met 64MB is in mijn ervaring echt geen lolletje - dat zit bij een kale install zonder extra draaiende processen al bijna vol - laat staan als je dan ook met de proc al op het randje zit). WinNT 4 is ook wel een optie lijkt me, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

80MB Ram is trouwens niet ideaal op een P1, of het wil iig nog wel eens ongunstig werken. Een p1 kan maar tot 64mb cachen. Nu is dat volgens mij bij WinNT/2k e.d. niet zo'n probleem omdat het geheugen daar anders gebruikt wordt, maar bij Win9x werd het geheugen -voor zover ik begrepen heb- destijds 'van bovenaf' gevuld (eerst de het deel dat niet gecacht kon worden door de processor werd gebruikt) wat ertoe leidde dat een systeem met meer dan 64MB duidelijk langzamer werd. Hoe het precies zat weet ik niet meer (is te lang geleden :)), maar dat een P1 niet meer dan 64MB kan cachen en dat dat vertragend werkte, weet ik zeker. Het is de moeite waard dat even precies uit te zoeken.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Azrael
Tja, ik weet het niet met Linux, ik heb daar nl. nog nooit wat mee gedaan, en ik ben dus wel zo lui dat ik denk, ik doe gewoon windows.

Misschien dat ik dan later Linux erop zet, als ik daar wat meer vanaf weet.

Maar de belangrijkste vraag is wel wat voor een harde schijf erin past, ik hoop eigenlijk op 40 gig of meer, gezien de gig per euro verhouding op het moment.

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 15:21
Op dinsdag 29 januari 2002 00:07 schreef Pontius.Pilatus het volgende:
Tja, ik weet het niet met Linux, ik heb daar nl. nog nooit wat mee gedaan, en ik ben dus wel zo lui dat ik denk, ik doe gewoon windows.

Misschien dat ik dan later Linux erop zet, als ik daar wat meer vanaf weet.

Maar de belangrijkste vraag is wel wat voor een harde schijf erin past, ik hoop eigenlijk op 40 gig of meer, gezien de gig per euro verhouding op het moment.
Volgens mij kunnen de meeste modernere moederbord zoveel harde schijfruimte wel, maar dat kan wisselen. Het is natuurlijk wel dat als je een 7200 toeren UDMA-100 harde schijf loopt, dat de E-IDE bus die het moederbord waarschijnlijk zal hebben beperkend kan optreden (de schijf zou in pieken sneller kunnen zijn dan de bus kan verwerken).

Om beide dingen echt zeker te weten moet je meer details hebben over het moederbord: type, chipset etc.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
Nou, w2k op een p166MMX met 80 MB ram moet kunnen, zal dan niet snel zijn, maar dat zou niet uitmaken. Ik heb zel w2k draaien op een p233MMX met 160MB ram, en dat draai redenlijk. Over de HDD, volgens mij kun je er wel een 40 gig of zo inzetten. Het beste is dan om een bootable cd van w2k te hebben, dan hoef je geen partities aan te maken, dit kan problemen geven als de bios de hdd niet goed herkend (vb 8 gig ipv 40gig). In w2k is dat geen probleem. Suc6 B-)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Als je een 40GB harddisk ofzo koopt. En je neem er een van bv Maxtor. Daar kan je een gratis programma op hun site halen waarmee je bios voor de gek wordt gehouden. Als je bios maar een 8GB hdd ziet. Lekker laten staan proggie installeren en dan wordt na het opstarten dat programma geladen en is de rest van de hdd ook beschikbaar. Werkt prima. Zelf ook tijdje 30GB hdd in een p100 gehad als fileserver.

Suc6 ermee :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Pagina: 1