[cm] wat zijn Axiaal ventilatoren ?

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:48
Ik heb niet zo heel veel verstand van techniek maar wat zijn Axiaal ventilatoren ? ik zag ze op de conrad site staan toen ik zojuist een 80mm fan aan hetzoeken was voor mijn voeding..

Strava | AP | IP | AW

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

dat heeft met de lagering en de bouw van de fan te maken .

kzal ff zoeken naar voorbeeldje .

axiaal is een fan met aan beide zijden een lagering en een soort schoepenrad als fan .

net zoals een waterrad van een watermolen alleen dan veel breeder meestal .

in oude IBM's zitten hele mooie .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

neee...Axiaal betekent dat de bladen in haakse richting staan op de draai richting, .en ze zijn meestal langwerpig

• talin

talin

ES-MA

Op maandag 28 januari 2002 23:48 schreef Mrln het volgende:
neee...Axiaal betekent dat de bladen in haakse richting staan op de draai richting, .en ze zijn meestal langwerpig
hmmm dit is een axiaal fan Afbeeldingslocatie: http://www.daneel.demon.co.uk/images/blower.jpg
en die is toch echt niet langwerpig !

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 23:52 schreef talin het volgende:

[..]

hmmm dit is een axiaal fan [afbeelding]
en die is toch echt niet langwerpig !
jaaaaa..ik zei toch "meestal" :)

• talin

talin

ES-MA

of deze !
Afbeeldingslocatie: http://www.kold.co.za/images/fan11.jpg

van de voorkant erin en aan de zijkant eruit .

of andersom ligt aan de draairichting .

• talin

talin

ES-MA

Op maandag 28 januari 2002 23:54 schreef Mrln het volgende:

[..]

jaaaaa..ik zei toch "meestal" :)
jaaa weet ik ;)

• Webgnome
maar hebben die een voordeel als je die in zeg maar een voeding bouwt of niet? qua luchtverplaatsing dan dus he (duh.. :D) De originele fan begint namelijk dood te gaan. Hij piept af en toe en dat komt volgens een oom van me doordat de lagertjes neit meer worden gesmeerd )omdat de olie is opgedroogt) Nou ja toen dacht ik eerst van ... oliën die hap maar als je bedenkt dat ik mijn twee leds aan de voorkant vervangen heb door blauwe die met PLAKBAND aan het stroomdraadje zitten kun je denk ik wel verzinnen waarom ik er liever een nieuwe inbouw :) (fan dus)

Strava | AP | IP | AW

• talin

talin

ES-MA

Op maandag 28 januari 2002 23:58 schreef webkabouter het volgende:
maar hebben die een voordeel als je die in zeg maar een voeding bouwt of niet? qua luchtverplaatsing dan dus he (duh.. :D)
weet ik niet .

ik ken beide toepassingen in andere vormen , maar welk voordeel er waar is ?

hele lange axiaal fan's zoals in die oude ibm's zullen wel met plaatsgebrek te maken hebben .

• GTTC
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 07:55
nee luid at zijn geen axiaal fans, axiaal fans dat zijn van die horizontale assen met daarop horizontale bladen in de lengte van de as, ben ff de site kwijt waar een foto op staat van die dingen, schijnen nogal stil te zijn

AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200

• Webgnome
dus ik kan ze er niet inbouwen? maar ze zijn wel stil (en dat is dus iets wat ik wil :D

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 00:00 schreef GTTC het volgende:
nee luid at zijn geen axiaal fans, axiaal fans dat zijn van die horizontale assen met daarop horizontale bladen in de lengte van de as, ben ff de site kwijt waar een foto op staat van die dingen, schijnen nogal stil te zijn
nee, deze zijn nl ook axiaal :)

• talin

talin

ES-MA

Op dinsdag 29 januari 2002 00:00 schreef GTTC het volgende:
hmmm doe jij maar eens een search op google met fan axial !

dan mag jij laten zien wat axiale fans zijn .

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 00:04 schreef talin het volgende:

[..]

hmmm doe jij maar eens een search op google met fan axial !

dan mag jij laten zien wat axiale fans zijn .
GTTC bedoelde deze net als ik, maar axiaal is een aandrijfprincipe waarbij de magneten in 't verlengde van de draaias liggen, vandaar :)
http://www.fulltech.com.tw/porducts/english/uf9029/uf9029.htm

Verwijderd

Of www.papst.de kun je alle vormen bekijken

Verwijderd

http://www.papst.de/products_luefter_dcaxial01.html

misschien hebbie hier iets aan? ;)

• Webgnome
hebben die axiaal ventilatoren een voordeel bij het pc koelen of niet? (just some noobie vraagj

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

axiaal pompen pompen het medium in de richting van de as
Afbeeldingslocatie: http://www.medicaldeviceinnovation.com/images/animations/Axial_Flow_Pump.GIF
radiaal pompen pompen het medim loodrecht op de as de pomp uit zoals een centifugaal pomp (bij deze pompen wordt het medium daarna mbv een slakkenhuis weer in een richting geleid.
Afbeeldingslocatie: http://search.ebi.eb.com/ebi/binary/0,6103,16782975,00.gif

de "pomp" die talin laat zien is dus een radiaal pomp

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 13:32
Op dinsdag 29 januari 2002 18:40 schreef webkabouter het volgende:
hebben die axiaal ventilatoren een voordeel bij het pc koelen of niet? (just some noobie vraagj
ze schijnen heel stil te zijn ! silverado heeft toch axiale fans ?

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 23:55 schreef talin het volgende:
of deze !
[afbeelding]

van de voorkant erin en aan de zijkant eruit .

of andersom ligt aan de draairichting .
De lucht zal altijd aan de buitenkant de pomp verlaten, de lucht wordt namelijk naar buiten "geslingerd", de stand van de vanen zijn er alleen maar voor om de luchtweerstand van de vanen te verminderen.

als je het echt wil weten moet je ff in een stromingsleer boek kijken bv. Fuild Mechanics van Frank M. White ;)

• Webgnome
en dat is nou juist het probleem ik ben geen lid van de bieb :P

nou ja als ze al stiller zijn als normale fans dan is het voor mij al goed we testen wel het een en ander uit :D

Strava | AP | IP | AW

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Kijk eens of je wat kan vinden via de search. Ik heb er zelf al eens wat vaker in radiale ventilor topicx.

Ik heb er zelf een van 80 watjes ofzo. Maar die is niet geschikt voor mijn computer want dat word het een hoovercraft :)

Verwijderd

Om het ff kort samen te vatten:

http://www.jestorkair.zwolle.net/nederlands/info/images/bsvoor100.gif
Dit is een Axiaal-ventilator (met een capaciteit van maximaal 65.000 m3/h) kan geen fannetje tegenop!! >:)

Het kleinste model kan denk ik net in de zijkant van een mooi niet al te klein kastje. Gaasje ervoor en klaar :9 !!!

En trouwens! een raamje in de zijkant is dan ook niet meer nodig veel kewler zo'n ventilator!! :9~
Pagina: 1