VCD met PAL of NTSC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:48
Ik heb hier wat filmpjes in de resolutie 352x240, en ben er inmiddels achter dat dit NTSC formaat is.

Maar kan ik die filmpjes met Nero dan het beste in NTSC of PAL op VCD zetten om ze in mijn DVD speler af te kunnen spelen? Het zal allebei welk kunnen, maar welke variant is beter?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43812

technisch is PAL beter, maar op een DVD/CDrom player wordt 't verschil door MPG1(VCD)encoding toch niet waarnembaar, behalve dan dat NTSC meer frames(60 tov 50 voor PAL) per seconde weergeeft, en dat kan op een PAL TV tot schokkerig beeld geven bij snelle camera pans en tilts

BTW: NTSC staat toch voor Never The Same Color ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Maar het is dus niet zo dat wanneer ik een van een NTSC filmpje een PAL VCD maak er stukken "afgehakt" worden aan de boven en onderkant, in verband met het verschil in resolutie?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maak niks uit, je ziet 't toch niet op VCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16540

In NL is voor meeste TV?s PAL gebruikelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 18:47
Nee nee nee,
NTSC is 60hz PAL 50hz
NTSC is 29.97 frames per seconde of 23.97 NTSC FILM heet dat.
Is je source NTSC burn dan ook als NTSC laat niet die gare Nero encoders her coderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 29 januari 2002 00:21 schreef menn0 het volgende:
Nee nee nee,
NTSC is 60hz PAL 50hz
NTSC is 29.97 frames per seconde of 23.97 NTSC FILM heet dat.
Is je source NTSC burn dan ook als NTSC laat niet die gare Nero encoders her coderen.
jaaaaa..jij bedoelt.60 halve beelden voor NTSC en 50 halve beelden voor PAL, maar er zijn ook PAL op 60HZ, NTSC/PAL heeft niks met 50/60HZ te maken, immers 50/60 is de netfrequentie van de desbetreffende land :)
maar jij hebt gelijk...hou 't bij de bron formaat, alhoewel je 't toch niet ziet met MPG1 encoding :)

en nee, niet gebruikelijk...PAL(B/G) is HET formaat voor de NL TV systeem, maar meeste moderne TV's kunnen ook wel NTSC signalen verteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Okee, dus de conclusie is:

Mijn Ouderwetsche Neerlandsche TV kan gewoon een als NTSC gebrande VCD laten zien. En hoewel PAL of NTSC op een VCD geen verschil maakt, kan ik het toch beter bij NTSC houden.

Klopt dat een beetje? :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dope-E
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 17:26

Dope-E

The one and only Dope

Als je DVD speler een NTSC bron kan afspelen (lijkt me wel) dan heb je geen enkel probleem!

twitter.com/curly_sanders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Als het NTSC is, zou ik het zo laten, krijg je ook geen nadelige conversie problemen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47385

jaartje later....

Ik heb erg veel NTSC geripte videos, en die brand ik normaal gesproken met nero in PAL. Toch merkte ik dat sommige vcds geen vloeiend beeld geven.. dus alsof er wat frames missen... mijn tv ondersteunt NTSC, ik heb een paar films gebrand alleen geeft mijn tv dan onderin het beeld een soort witte balk (heel klein niet echt storend)... toch vroeg ik me af of ik dit kan voorkomen..
Trouwens is er een manier om aan je .mpg bestand te zien of het NTSC of PAL is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55

mno

Anoniem: 47385 schreef op 24 januari 2003 @ 13:44:
jaartje later....
Ik heb erg veel NTSC geripte videos, en die brand ik normaal gesproken met nero in PAL. Toch merkte ik dat sommige vcds geen vloeiend beeld geven.. dus alsof er wat frames missen... mijn tv ondersteunt NTSC, ik heb een paar films gebrand alleen geeft mijn tv dan onderin het beeld een soort witte balk (heel klein niet echt storend)... toch vroeg ik me af of ik dit kan voorkomen..
Trouwens is er een manier om aan je .mpg bestand te zien of het NTSC of PAL is?
Als de bron NTSC is moet je het gewoon altijd als NTSC branden. Anders moet er een conversie plaatsvinden (frames per seconde wordt aangepast, dit veroorzaakt waarschijnlijk je schokkende beeld) en dat is nooit goed voor beeld en geluid.

Of een .mpg file NTSC of PAL is kan je zien aan de resolutie en het aantal frames per seconde.
352x240 of 480x480 bij 23,976 fps of 29,97 fps duidt op NTSC
352x288 of 480x576 bij 25 fps duidt op PAL

Zoek het proggie BitrateViewer eens op. Dat vertelt je alles over je MPG files.

[ Voor 4% gewijzigd door mno op 24-01-2003 16:12 ]

Gewoon rösti

Pagina: 1