Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
Ik wil zelf graag nummers gaan maken, maar ik heb ab-so-luut geen idee waar ik moet beginnen.

Ik heb een tijd terug de FruityLoops 3 demo gedownload. Daarmee kan ik nu aardig overweg, maar de nummers die ik maak klinken nog erg 'computerig'. Mijn budget is erg krap, maar ik wil eigenlijk wel zelf deuntjes in elkaar kunnen zetten. Het hoeft niet te verkopen ofzo, maar puur voor de hobby.

De soorten muziek die ik wil maken variëren van Big-Beat tot Lounge tot Jungle tot Dance.

Zoals ik al zei weet ik niet waar ik moet beginnen, dus daarom is deze post misschien wat vaag. Ik wil dus vragen of jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken in producer-land.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Probeer Reason eens, een demo is te downloaden vanaf hier Succes, enneh, het is moeilijker dan je denkt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reason is inderdaad erg koel....als je dat programma een beetje doorkrijgt kun je hele leuke dingen maken.

Maar dat kan ook met FruityLoops, als je zegt dat het computerig klinkt lijkt het me dat dat heel erg ligt aan de samples (en softsynths) die je daarin gebruikt.

(bij Reason zitten standaard erg bruikbare samples voor de dingen die je wilde doen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Jullie raden dus toch aan eerst verder te gaan met software?

En hoe kom ik het makkelijkst aan royalty-free samples? In zelf sampletjes maken of knippen uit nummers ben ik niet echt thuis.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou inderdaad is met Reason beginnen. Probeer aan wat sample CD's te komen, die mag je altijd gebruiken in je producties. Experimenteer veel met reverb en delay settings, daar kun je een klank of effect veel vetter mee maken om het geheel ook wat voller te laten klinken.

Als uitbreiding kun je op de lange termijn aan een synthesizer denken, kies dan wel voor een virtual analog synth. Is trouwens wel een beetje afhankelijk van de stijl waarin je produceerd ;). Het probleem is alleen dat je qua virtual analog gelijk in de prijzige klassige terecht komt. Klanken die je namelijk uit een budget synthesizer haalt, haal je net zo makkelijk uit Reason of van een sample CD.

Er zijn wel een aantal mooie synths voor een wat lagere prijs te krijgen, kijk eens naar de Novation A-Station, Roland SH-32. Net iets daarboven kun je naar de Access Virus Rack gaan, die is zeker een aanrader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremelead
  • Laatst online: 08:19

Xtremelead

powered by E-MU

Op dinsdag 29 januari 2002 12:07 schreef Six4Eight het volgende:
Probeer aan wat sample CD's te komen, die mag je altijd gebruiken in je producties.
Niet altijd!!!!
Het moet er echt opstaan. Gek genoeg bestaan er zeker cds die niet vrij zijn.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 13:16 schreef Xtremelead het volgende:

[..]

Niet altijd!!!!
Het moet er echt opstaan. Gek genoeg bestaan er zeker cds die niet vrij zijn.
Echt waar? Nooit op gelet eigenlijk!
Ging er altijd van uit dat een officiële sample CD die je koopt geclearde samples bevat die vrij te gebruiken zijn.

Stom anders, je betaald dan voor iets dat je niet publiekelijk mag gebruiken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Op dinsdag 29 januari 2002 12:07 schreef Six4Eight het volgende:
Er zijn wel een aantal mooie synths voor een wat lagere prijs te krijgen, kijk eens naar de Novation A-Station, Roland SH-32. Net iets daarboven kun je naar de Access Virus Rack gaan, die is zeker een aanrader ;)
Aan wat voor prijzen moet ik dan denken en wat heb ik dan (maw: wat kan ik ermee wat ik met software niet kan of minder makkelijk kan)?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 14:54 schreef DiMension het volgende:

[..]

Aan wat voor prijzen moet ik dan denken en wat heb ik dan (maw: wat kan ik ermee wat ik met software niet kan of minder makkelijk kan)?
Die eerste 2 die ik noemde heb je voor ommenabij de EUR 550, een Virus rack komt op EUR 1000 dacht ik.

Je hebt dan analoge synthesizers waarmee je dus vanaf een golfvorm compleet je eigen klank op kunt bouwen. Het beste kun je ze zelf even gaan beluisteren, in principe zijn er software synths die dergelijke dingen ook kunnen, maar IMO klinkt dit nog steeds niet zo vet als hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneus
  • Laatst online: 18-07 00:41
hmmz
De nadruk wordt nu wel heel erg gelegd op het gebruiken van bepaalde klanken en geluiden (samples)
Maar een goed nummer schrijven is veel belangrijker.
Als je nummers gemaakt met software niet als een lekker nummer klinken, zullen ze dat in principe ook niet doen met hardware.

Een producer moet ook goed zijn in maken van themaatjes in een nummer, en een goede flow en opbouw. Een goede producer kan instantly met zo'n "blijft-dagenlang-in-je-hoofd-hangen-melodietje" komen. Dat maakt nummers goed.
Originaliteit en creativiteit, en dan komen de invulling d.m.v. de juiste geluiden en klanken op de tweede plaats.

Helaas bezit ik die kwaliteiten ook nog niet 100% :(

Ik ben in mijn knopjes http://www.notoyota.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 11:56 schreef Veneus het volgende:
hmmz
De nadruk wordt nu wel heel erg gelegd op het gebruiken van bepaalde klanken en geluiden (samples)
Maar een goed nummer schrijven is veel belangrijker.
Als je nummers gemaakt met software niet als een lekker nummer klinken, zullen ze dat in principe ook niet doen met hardware.
Dat is maar net wat je onder het begrip producer verstaat. De tip: "ga eens bezig met Reason" heeft wel iets met klanken te maken, maar wat belangrijker is is dat je leert op wat voor manieren je de dingen kunt doen die je wilt.
Een producer moet ook goed zijn in maken van themaatjes in een nummer, en een goede flow en opbouw. Een goede producer kan instantly met zo'n "blijft-dagenlang-in-je-hoofd-hangen-melodietje" komen. Dat maakt nummers goed.
Originaliteit en creativiteit, en dan komen de invulling d.m.v. de juiste geluiden en klanken op de tweede plaats
Ik denk niet dat het verstandig is om een discussie te beginnen over wanneer muziek goed is, ik ben het in elk geval niet met het bovenstaande eens. (Niet dat ik vind invulling met de juiste geluiden en klanken bovenaan moeten staan, maar ik vind in elk geval "originaliteit & creativiteit" totaal tegenover een "blijft-dagenlang-in-je-hoofd-hangen-melodietje" staan)

Maargoed, genoeg hierover. Ik denk dus dat het als eerste belangrijk is om de tools te leren kennen waar je je muziek mee gaat maken, en daarvoor is Reason erg geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goed begin is te maken met een tracker programma. Daarmee kun je heel gemakkelijk verschillende samples, op verschillende toonhoogtes 'naast elkaar' zetten, en zo een sequentie maken. Je kunt hiermee ook makkelijk loopjes samen laten klinken. Een goed (gratis) voorbeeld is madtracker. www.madtracker.org
Samples zijn op internet goed te vinden, gratis, royalty free etc, hoef je echt geen moeite voor te doen.
Check www.synthzone.com maar eens. Daar vind je 10^28 sites met samples, virtual synthesizers etc.
Via deze site kom je op sites als http://www.714cartel.com/714.html waar je veel drumloops kunt downloaden.

Gewoon veel zoeken en nog meer kloten. succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

als je dance wilt maken kan je ook magix kopen, dan kun je razendsnel iets in elkaar draaien..opzich best leuk om te oefenen met opbouw, melodiewerking met bepaalde bas en andere arrangementen met bepaalde breaks dingen erin. leuk om mee te beginnen, houd je gemotiveerd..

verder, ach, producer is een beetje zo'n kermis term geworden he. iedereen wil het worden, iedereen kan het ook worden tegenwoordig.. ik denk dat veelzijdigheid toch ook een belangrijk iets is. dus als jij maar 1 ding voor ogen hebt, en dat is hitjes vd radio nadoen, dan ben je al te laat, want die klinken al op de radio..zeg maar..

tis maar een voorbeeld..

ook leuk om te oefenen zijn andere stijlen die je niet gewend bent om te doen, dat kan soms een eyeopener zijn...
goed lusiteren naar andermans muziek...

een echt instrument bespelen helpt vaak ook wel

suxes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Op woensdag 30 januari 2002 23:54 schreef djazete het volgende:
als je dance wilt maken kan je ook magix kopen, dan kun je razendsnel iets in elkaar draaien..opzich best leuk om te oefenen met opbouw, melodiewerking met bepaalde bas en andere arrangementen met bepaalde breaks dingen erin. leuk om mee te beginnen, houd je gemotiveerd..

verder, ach, producer is een beetje zo'n kermis term geworden he. iedereen wil het worden, iedereen kan het ook worden tegenwoordig.. ik denk dat veelzijdigheid toch ook een belangrijk iets is. dus als jij maar 1 ding voor ogen hebt, en dat is hitjes vd radio nadoen, dan ben je al te laat, want die klinken al op de radio..zeg maar..

tis maar een voorbeeld..

ook leuk om te oefenen zijn andere stijlen die je niet gewend bent om te doen, dat kan soms een eyeopener zijn...
goed lusiteren naar andermans muziek...

een echt instrument bespelen helpt vaak ook wel

suxes iig
Ach, ik denk dat je me dan toch een beetje onderschat. Ik heb een redelijke muzikale basis (blokfluit, cello, trombone, piano, basgitaar etc..) en met de PC omgaan lukt ook wel.

Ik luister ook heel veel naar verschillende soorten muziek en probeer een beetje te beoordelen wat goed (kwalitatief) en slecht is.

En over MAGIX één ding: :r <- geen MAGIX voor mij!

-----

Ik heb Reason trouwens gedownload, en als ik het opstart wordt ik overspoeld door een hoeveelheid aan functies. Ik vond Fruityloops al redelijk ingewikkeld (toen ik het de eerste keer bekeek), maar dit slaat alles!
Ook kost Reason 450, een beetje veel, zeker als je bedenkt dat Fruityloops $50 kost. Ik geloof wel dat reason veel meer functies heeft, maar is het prijsverschil mij dat waard? Voor 400 kan ik namelijk ook nog wat leuke hardware kopen.

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1