Toon posts:

Lagere temps met slechtere koeling???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Verhaal is dit:
Ik heb dus een AMD Athlon 1200@1351 staan.
Daar zat eerst een Swiftech MC462A op (welke nu op m'n XP1800 zit) daarmee wist ik de temperaturen op 52 graden te houden.
Nu moest ik dus even een andere koeler hebben (had er nl 1 tekort) en heb ergens voor noppes een Cooler Master HHC-001 (zo'n 100% koperen geval) gekregen.

Tot mijn grote verbazig zie ik nu dat de temperaturen gedaald zijn naar 40 graden! *D

Nu weet ik na nader onderzoek al 2 dingen zeker:
1. er zat niet te veel/weinig koelprut op,gewoon een mooi dun laagje.
2. koelers zaten er wel degelijk goed op

Verder heb ik niks verandert aan de airflow van mijn kast (Aopen hq08) of aan de kloksnelheid van mijn cpu (is nog steeds 1351MHz).
Kan iemand mij een verklaring geven waarom de temperaturen met een slechtere koeler beter zijn?? :?
(temps zijn uiteraard stressed)

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:13

chromeeh

the Gnome

De omgevings temp maybe?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 12:45

Jan Laros

Aerschtuner

Is wel een flinke daling zeg! Mijn TB 1200 @ 1430 wordt 55 graden stressed en die krijg ik niet lager. 40 graden! Dan ga je nu wel verder oc'en of niet?

Edit:

Wat ik wilde zeggen: is je temperatuurmeetprogrammaatje (scrabblewoord) nog wel goed afgesteld?

Verwijderd

Topicstarter
die is nog steeds kamertemperatuur (lekker met kacheltje aan) en ik heb niet het raam open staan of de kachel minder hard staan,dus daar kan het denk ik niet aan liggen.
Maar een paar graden verschil in de kamer mag geen 12 graden warmere CPU veroorzaken,toch?? :?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:13

chromeeh

the Gnome

Nee, maar aangezien niemand er een idee over had :D

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
en ja,het is nu wel zeer aantrekkelijk om de MHz kraan wat verder open te draaien.. ;)
maar ik wil eerst even weten waar ik deze daling aan te danken heb,zodat ik het misschien ook op me andere pc's toe kan passen (als dat mogenlijk is teminste).

edit:

en van dat temp proggie,dat hebbik de hele tijd hetzelfde gehouden. (gewoon standaard MSI proggie)
dus ik denk niet dat die het nu ineens fout gaat weergeven.
De koeler is ook gewoon "koud" (in vergelijking met vorige temps) onder 100% stress.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De feitelijke airflow door je koelblok kan anders zijn:
als de grootste uitstroom-openingen van je Swiftech recht op een condensator blazen, kan je airflow daardoor flink beperkt zijn geweest.
Just a thought.
Nog een gedachte:
de veer van het ene blok drukte harder dan het andere.
Een laatste (dit wil je niet horen): die Coolermaster is nog niet zo beroerd :)

Verwijderd

Topicstarter
ja,ik wist dat die coolermaster niet "slecht" was,maar echt geweldig zou hij ook niet moeten zijn!
en die swiftech zou volgens mij echt beter moeten presteren.

Heb zojuist een nieuwe theorie bedacht.
Die coolermaster blaast 2 richtingen uit (door het koelblok),omhoog en omlaag,terwijl de swiffie 4 richingen op gaat.
Boven de koeler zit gelijk dat rooster van de voeding,misschien dat omdat de luchtstroom met die koelermaster minder richtingen op gaat,dat de airflow dan beter door de voeding naar buiten kan?? (ik weet het,klinkt vreemd,maar kan op het moment ff niks anders bedenken)

Verwijderd

Helemaal mee eens, koelers reageren zeeer verschillend op airflow. Als ik een fan 30 graden draai, gaat mijn temp zo met 3C omlaag of omhoog!

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 13:24 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Helemaal mee eens, koelers reageren zeeer verschillend op airflow. Als ik een fan 30 graden draai, gaat mijn temp zo met 3C omlaag of omhoog!
Dan kan het weleens zijn dat je hem juist wel of niet op een sensor richt, waardoor deze koelere lucht langs zicht krijgt :) De voel-temp van stromende lucht is kouder dan van stilstaande lucht :)

Verwijderd

1)Die Coolermaster is dus echt wel een goede cooler.
2)De Swiftech is WEL beter. Je hebt dat ding er gewoon niet goed opgezet. Airflow kan wat graden schelen, maar niet meer dan een paar.

Zo te zien kennen jullie die coolermaster niet, want dat is een duur ding en koelt goed.

Verwijderd

Ik zou de Coolermaster op je 1800+ zetten. Misscien dat die dan ook veel koeler word.... :P

Verwijderd

Topicstarter
heb net me swiffie der ff op gezet (was ff wat met me 1800 prutsen,dus het kon ff) en de temp ging dus echt weer omhoog :(

denk dus echt dat het iets met de airflow te maken heeft,of ik moet gewoon een bagger swiffie gekregen hebben,maar dat lijkt me niet!
Pagina: 1