Toon posts:

[CCFL] Schakeling met switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik heb nu een CCFL (Blauw) met de volgende schakeling aangesloten. ik heb dus infeite dmv een aan/uit schakelaartje (zo eentje met zo'n "hendeltje") de plus (geel) vanaf de voeding onderbroken.
Wanneer de CCFL aanstaat en ik zet de pc aan, werkt het perfect. Wil ik hem achter aan of uitschakelen wanneer de pc al aanstaat, dan gaat soms (dus niet elke keer) mijn pc uit (CCFL brandt een fractie van een sec en daarna pats). De ene keer werkt het wel, de andere keer weer niet. Nu moet ik eerst mijn voeding een keer uit en weer aanzetten, en dan doetie het weer. Dit probleem komt zowel bij het uitschakelen als bij het inschakelen van de CCFL voor.
Ik weet bijna zeker dat ik nergens kortsluiting maak.
Weet iemand wat het probleem is?? Of heeft iemand dit probleem ook gehad??
Dit is de schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.kokoblue.nl/GoT/ccfl.jpg

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb zo'n vermoeden dat hij een beetje te sterke piekspanning trekt op het moment van inschakelen... soms net iets te veel...

zeker weten doe ik het niet maar dit is het eerste wat in me op komt...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk eerlijkgezegd niet dat het dat is, omdat het probleem zich dus ook voordoet bij het uitzetten van de CCFL (als ik deze al aan heb gezet voordat ik de pc aanzet, doet ie het nl. wel)

• WFvN
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 28 januari 2002 21:53 schreef Bishop het volgende:
Ik denk eerlijkgezegd niet dat het dat is, omdat het probleem zich dus ook voordoet bij het uitzetten van de CCFL (als ik deze al aan heb gezet voordat ik de pc aanzet, doet ie het nl. wel)
sorry... overheen gelezen; lijkt me dat ik dus inderdaad ongelijk heb...

Weird geval dan.....

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 11:09
hmmz
nogal raar, ik heb mijn CCFL precies zo geschakelt....
lijkt mij perfect, kijk voor de zekerheid toch je draden ff na...

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

Misschien is je schakelaar rot en maakt die wel kortsluiting. Probeer eens een andere.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
voeding sterk genoeg? die dingen trekken niet echt veel maar toch

oja, verschijnsel is met kortsluiting te maken....
als je zeker weet dat er nix in contact staat met de kast is het ok, dan zal waarschijnlijk die ccfl te zwaar zijn voor je voeding... er zit een beveiliging in die voeding en ik denk dat ie het niet trekt, maar kan natuurlijk ook helemaal fout zitten. :)

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

Topicstarter
Als je kijkt kijkt in mijn sig zie je dat ik een 300WATT voeding heb, wat mee meer dan genoeg lijkt, maar toch... en die schakelaars zijn net nieuw.. zaten erbij

• Fire_Bird
hmmz, schiet me net wat te binnen, heb je die converter wel geïsoleerd?!!
:)
als die namelijk contact maakt heb je het al hé
:D

Verwijderd

Topicstarter
heb ik met isolatiemateriaal op de bodem van mijn kast geplakt, met isolatiemateriaal ertussen!! dus dat zal het niet zijn, ik zal toch nog maar een keer de kabels checken

• Fire_Bird
nog ff wat, heb je de draadjes gesoldeerd bij je switch? misschien dat daar per ongeluk een beetje soldeertin tegen elkaar is aangekomen

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik denk niet dat kortsluiting in de switch het probleem is, want zo'n switch doet nix anders als de twee pootjes waarop een draadje is gesoldeerd kortsluiten.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• -=bas=-
  • Laatst online: 17-07 05:15
Misschien dat idd. zoals al eerder werd gescheven, je schakelaar niet lekker. Als ie wat vonkjes over je contact trekt dan zou hij wel eens een flinke piekspanning kunnen veroorzaken.
Hetzelfde krijg je als je een gewone TL balk aanzet en je radio aan had. Dan hoor je hem ook storen.

Misschien een flinke condensator over de 12 volt voor de schakelaar ?
Je zou ook je CCFL op een losse externa voeding kunnen zetten. Niet zo mooi maar wel praktisch :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Heren ik heb het probleem al gevonden, ik had nl. de + onderbroken, waardoor bij het inschakelen kennelijk een te hoge piekspanning over de inverter liep. nu heb ik de - onderbroken en zit de schakelaar dus NA de inverter en nu werkt alles perfect! Toch hardstikke bedankt voor jullie hulp!

• Fire_Bird
hmmmz
vaag, ik heb m precies zo aangesloten zoals je op dat schema had gezet, VOOR de converter over de plus een switch, vaag
:)
Pagina: 1