[ALG] De perfecte editor als GoT-project?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Topicstarter
Nu Homesite 5 enkele minuten z'n plek op mijn Harde Schijf heeft gevonden beleef ik de zoveelste teleurstelling.

Waarom bestaat de ideale editor niet!? Vandaar deze gedachte.

Got To Edit:
Een gratis (code-)editor gemaakt door diverse developpers, primair hier van GoT geplukt. Omdat een naam nou eenmaal makkelijker spreekt korten ik het ding voorlopig even af als GTE.

Wat voor iets?
Bij GTE stel ik me een code editor voor die gratis en open-source verspreid wordt en die je platte-tekst bestanden voor diverse doeleinden helpt te bewerken. Hierbij denk ik aan HTML, XML, PHP, ASP en misschien wel C(++) files.
De editor is hierbij je (grafische) assistent, die een gebruiker op alle mogelijke manieren te hulp schiet d.m.v. syntax hulp, documentatie, automatisch aanroepen van hulpmiddelen.

En waarom moet GTE er komen
Hoewel er talloze initiatieven zijn geweest voor dit soort editors, kan ik nog steeds niet het ideale product vinden.

Ik denk dat GTE zich moet onderscheiden door een extreem open architectuur. Ik zie dit voor me als een framework waarin een centraal component allerlei functies bij elkaar brengt. Elk van die functies wordt verzorgt door een soort van plug-in. Ik heb namelijk niet het beeld dat je alles door een kleine groep kunt maken, en bij veel projecten is de bereidheid tot plug-in ontwikkeling groot gebleken.

Enkele plug-ins die ik me dan voorstel zijn:
• Weergave hulpmiddelen (bijv. complexe syntax highlighting, of juist een plug-in die zijn syntax highlighting weer laat afhangen van een wat simpeler configuratie bestand)

• Tekst Bewerkers (zoek en vervang tools, automatische code generators zoals timing informatie code, of automatische documentatie hulpmiddelen)

• Bestandsbeheer (directe CVS communicatie, FTP of projectsgewijs werken)

GTE zou in die zin uniek moeten zijn dat al deze functionalteit (desgewenst) in een geheel (niet noodzakelijk een, veel te druk, venster :)) gecombineerd kan worden. Nogmaals, niet al deze plug-ins zouden van 'ons' moeten komen.

Wat wil je nou van ons horen
Ik kan uren en vele threads vol kletsen over mijn (?) visioen, maar das redelijk zinloos op dit moment. Ik wil graag weten van jullie of er uberhaupt een mogelijkheid is om zo'n project met GoTters op te zetten, of dat o.a. Wasp heeft bewezen dat het niet kan. Verder ben ik benieuwd naar mensen die serieus bereid zijn tijd te investeren in ontwerpen (en programmeren) van zo'n project. Misschien vinden jullie de toegevoegde waarde t.o.v. bestaande editors wel te klein of misschien vinden jullie dit wel _de_ kans om je eigen programmeer genot in de toekoms te vergroten!

Wat ik niet wil horen
GTE is een klote naam (ik roep ook maar iets)
Ik wil dat hij ook JSP of XHTML ondersteund (plug-ins moeten dit kunnen)
• Een korte post met: "Ik help wel mee" of "Ik begin al aan een logo/website
• Wordt ie ook voor Linux, Welke programmeer taal ga je gebruiken
Opzich zijn dit allemaal interessante vragen, maar in dit stadium niet ter zake doende.

|_____vakje______|

Verwijderd

success! :+

Verwijderd

we zien het wel over een maandje of wat... ;)

nee hoor... :)
klinkt interessant, alleen zijn er al zo veel editors...

Verwijderd

Wat ik tot nu toe altijd in editors heb gemist is een plek waar je functies etc aankunt roepen met bijvoorbeeld een alt+m+q (alt-mysql-query) of alt-m-r(alt-mysql-result).

Dat hoeft er ivm de verschillende talen niet al ingebakken te zitten, maar wel dat je dat zelf in kan stellen, want dat zou bij het coden zo veeeeeeeeeeel tijd schelen...

Maar dus niet dat ie dan mysql_query(); uitput, maar dat je zelf kan instellen dat het (vanwege een class van mij) $connection->query($sql); wordt.

Dat zou ik erg relaxed vinden...

[ot]Is er toevallig al een editor die dit kan?

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 07:33

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik gebruik UltraEdit32 9.0. Met de huidge plugins, kan die ook (bijna) alles. Nadeel is dat tie niet gratis is >:).

WYSIWYG is voor dummies :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

probeer ultraedit eens.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:15
Kladblok rulls :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Ik vind de interface van Ultraedit niet echt ideaal.

Verwijderd

dit wordt weer zo'n wellus niettus discussie over editors... :z

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

uhm je kan VIM niet verbeteren hoor :+

maar hoe kom je aan deze conclusie na 1 editor :?
heb je hier al eens gezocht op editors?
als je die allemaal getest hebt kan je zo'n conclusie trekken inho

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 22:00 schreef webskipper het volgende:
dit wordt weer zo'n wellus niettus discussie over editors... :z
Tsja.. ik kan niet alles vermelden onder: "Wat ik niet wil horen".

Maar het feit dat die discussies (die altijd zullen blijven) nog zo heftig zijn geeft dus wel aan dat er veel te verbeteren valt op editor vlak.

|_____vakje______|

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

volgens mij wilde topicstarter het over een nieuwe editor hebben, niet over bestaande editors :)

verder wel een puik idee :)
maaruh, wordt ie ook voor Linux? met GTK?
* CyBeR rent :+

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 22:01 schreef D2k het volgende:
uhm je kan VIM niet verbeteren hoor :+

maar hoe kom je aan deze conclusie na 1 editor :?
heb je hier al eens gezocht op editors?
als je die allemaal getest hebt kan je zo'n conclusie trekken inho
Een editor die voor PHP steeds beter begint te worden is wat mij betreft PHPEdit http://www.phpedit.net

Maar ik heb uiteraard wel meerdere editors in handen gehad.

|_____vakje______|

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CyberSnooP, ik mis in je verhaal een beetje waarom je een nieuwe editor wilt. Je spreekt hier over een open structuur dmv modules. Maar dit is een manier om een doel te bereiken. Wat is je doel. Je wilt een editor met modulariteit? Ik denk dat deze er vast al wel zijn.

Wat ik bedoel is, wat mis jij in huidige editors of IDE's qua functionaliteit?

Persoonlijk, ik vind Visual Studio een hele prettige IDE en EditPlus een hele relaxte editor. Eigenlijk kan ik hier alles mee wat ik wil.
Voor hele specifieke taken zijn vaak aparte programma's beter en is twijfelachtig of je het met een module kan bereiken (ik denk bijvoorbeeld aan een SQL-query pleur 'n sleur constructie a la access, als je dat al in een editor wil hebben).

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 22:02 schreef CyberSnooP het volgende:

[..]

Tsja.. ik kan niet alles vermelden onder: "Wat ik niet wil horen".

Maar het feit dat die discussies (die altijd zullen blijven) nog zo heftig zijn geeft dus wel aan dat er veel te verbeteren valt op editor vlak.
/me agrees with that.. :)

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 22:04 schreef Orphix het volgende:
CyberSnooP, ik mis in je verhaal een beetje waarom je een nieuwe editor wilt. Je spreekt hier over een open structuur dmv modules.
Visual Studio werkt erg prettig ja, maar gratis is anders.

Het grootste gemis is de combinatie van allerlei positieve punten. Er zijn editors die bijvoorbeeld een soort CodeInsight hebben waarbij je door $MyClass-> in te tikken een lijstje krijgt met die functies bij je eigen class. Prettig, maar die editors ondersteunen weer net (bijvoorbeeld) geen directe editing van files via FTP.

Door een solide basis hoop ik een gratis editor te krijgen die langzaam groeit, dusdanig dat je alles in een interface vind, of er desnoods zelf bij kunt coden.

|_____vakje______|

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Op zich een heel leuk idee, maar helaas vrij kansloos IMHO... Een goede editor vereist een professionele aanpak en een enorme bak werk.

Maar toch zal ik er even op in gaan :) .

Allereerst moet je niet heel je editor vol gaan stoppen met functionaliteit tot 1 groot monolitisch systeem. Dat werkt niet. Maar gelukkig heb je dat zelf ook al aangestipt :) . Je moet goed onderscheid maken in componenten en zoveel mogelijk werken met plugins. Liefst moet eigenlijk alles een plugin zijn zodat je zelf je ideale configuratie kunt opbouwen.

Het meeste wat jij wilt heb ik achter al: Jext. Jext is een krachtige editor, geschreven in Java met enorm veel plugins en functionaliteit. Veel van de punten die jij noemt (syntax-kleuring, CVS, bestandsbeheer) is allemaal al aanwezig in Jext.

Wellicht doe je er daarom beter aan om mee te gaan werken aan een bestaande editor en dit nog beter te maken: Ga bijvoorbeeld eens plugins ontwikkelen voor Jext. Je krijgt zo een heleboel uitstekende functionaliteit volledig gratis.
Ik wil graag weten van jullie of er uberhaupt een mogelijkheid is om zo'n project met GoTters op te zetten
Tja, waarom niet....
of dat o.a. Wasp heeft bewezen dat het niet kan.
Wasp was overbevolkt met mensen met verkeerde verwachtingen. De helft van de mederwerkers kon alleen meewerken aan een site op basic van PHP en de andere helft verschilde nogal sterk van mening omdat er veel verschillende personen in het team zaten. Mijn conclusie na Wasp is:

een gemeenschappelijk visie is bij een online-project het allerbelangrijkste

Als je geen gemeenschappelijke visie kunt ontwikkelen ontstaan er veel te veel discussies en meningsverschillen. Je moet het gewoon eens zijn met de doelstellingen/filosofie/ideeen van een project en die moet je duidelijk opstellen voordat je begint.

Persoonlijk vind ik een editor schrijven dus niet zo nuttig omdat ik geen gat in de markt zie.

Wasp als platform-onafhankelijke multi-protocol client zie ik nog steeds als een gapend gat in de markt :P .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Topicstarter
Gapende gaten bestaan niet. Zo ook niet in de Editor wereld. Verder was eigenlijk ook het doel van dit topic om een intressepeiling te doen. Het belangrijkste bij een project blijft gewoon een goed ontwerp. Door je ontwerp gewoon steeds verder te verfijnen, en daarover goed te discussieren vorm je een gemeenschappelijke mening.

Ik ben zelfs bang dat ik persoonlijk niet echt de ideale editor-programmeur ben, aangezien ideaal o.a. voor veel mensen "cross-platform" betekend, en dan is Java toch wel een veel gehoorde term. Ik heb echter (nog) geen ervaring met Java.

Zoals het er nu naar uit ziet is het behoorlijk kansloos :)

|_____vakje______|

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
Op maandag 28 januari 2002 22:11 schreef mbravenboer het volgende:
...
een gemeenschappelijk visie is bij een online-project het allerbelangrijkste
...
Mmm, da's ook wat mijn docent meteen het eerste college zei over project managment
Zorg altijd dat aan het begin van het project duidelijk is wat de doelstellingen zijn van het project.

Verwijderd

Ik ben van mening dat dit project maar een kleine kans van slagen heeft, waarom? Dat zal ik ff uitleggen.
Ik denk dat je bij een Editor ontiegelijk veel features kunt bedenken, en deze kun je gewoon niet allemaal in 1 keer implementeren. Dus je moet keuzes gaan maken, wat komt er standaard in, waar wordt gelijk een plug-in van geleverd en waar wordt later een plug-in geleverd.
Dit zijn zoveel keuzes, om het over de lay-out ed maar niet te hebben, die volgens mij heel moeilijk te bespreken zijn over internet.
Daarbij denk ik ook dat je toch wel redelijk goed moet kunnen programmeren om zo'n editor te bouwen en ik denk dat degene die echt goed zijn daar geen tijd voor vrij willen maken, omdat het open-source is.
Ik wil het niet afkraken, ik geef gewoon mijn mening.
Zoals mbravenboer al vertelde, je kunt dan beter plug-ins voor andere editors schrijven.
Toch succes :)

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 23:07 schreef doniek het volgende:
...
Toch succes :)
Ik ga er waarschijnlijk niet aan beginnen. Maar ik was gewoon benieuwd naar de mening hierover. Als er nou voldoende enthousiastelingen waren zou ik er graag mee verder gaan.

Voel je vrij om te zeggen wat je wilt, als je het maar niet persoonlijk maakt. Afzeiken doe je me i.i.g. niet op deze manier :)

|_____vakje______|

• mbravenboer
CyberSnooP: Gapende gaten bestaan niet: Trillian.
Trillian is heel aardig, maar is zeker niet platform-onafhankelijk. Vrijwel elk ander platform dan MS Windows moet het doen met een zeer matige of niet werkende ICQ client. Dat gat is naar mijn mening dus wel behoorlijk groot :+ .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
freak007: Mmm, da's ook wat mijn docent meteen het eerste college zei over project managment
Wasp was dus wel leerzaam ;) .

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
Op maandag 28 januari 2002 21:58 schreef Terror het volgende:
idd :7

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

tsja.. ik snap jeniet helemaal. wat is er zo disappointing aan homesite 5?

werkt prima, geen gezeik, overzichtelijk.. wat mis je precies?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Heb je ooit weleens gekeken HOE uitbreidbaar editors als VIM/Emacs/etc wel niet zijn :?

Vindt het alleen jammer dat er in de Win32 versie van GVim er zo een brakke GUI omheen zit... *hint* :+

• KlaasB
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07-2024
Probeer dan winvi eens!
http://www.winvi.de/en/

Dat is eigenlijk de enige eis die ik heb voor een editor, je moet hem ook in vi mode kunnen starten, en natuurlijk platform onafhankelijk wezen. Voorlopig redt ik me dus nog wel met vi(m).

It's not a bug, it's a feature

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

er zijn al zoveel free edittors die alles al kunnen. dat je teleurgesteld bent door homesite hoeft niet te betekenen dat je dat ook bent door een ander product. bekijk eens andere editors.. het lijkt me namelijk ERG onwaarschijnlijk dat er geen enkele edittor is die je niet bevalt. bekijk emacs eens. deze bevalt mij uitstekend.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:45
Op maandag 28 januari 2002 21:58 schreef Terror het volgende:
En nou nog ff onderbouwen....

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Op dinsdag 29 januari 2002 10:25 schreef InZane het volgende:

[..]

En nou nog ff onderbouwen....
waarschijnlijk omdat de syntax highlightning zo smooth is ;)

• Crazy D
  • Laatst online: 09:31

Crazy D

I think we should take a look.

Op dinsdag 29 januari 2002 13:19 schreef Scorpion het volgende:
waarschijnlijk omdat de syntax highlightning zo smooth is ;)
Ik ben erg tevreden over de intellisence/code completion.
Die macro's zjin trouwens ook wel handig ;)
:+

Exact expert nodig?

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Op maandag 28 januari 2002 21:53 schreef dannydude het volgende:
Wat ik tot nu toe altijd in editors heb gemist is een plek waar je functies etc aankunt roepen met bijvoorbeeld een alt+m+q (alt-mysql-query) of alt-m-r(alt-mysql-result).

Dat hoeft er ivm de verschillende talen niet al ingebakken te zitten, maar wel dat je dat zelf in kan stellen, want dat zou bij het coden zo veeeeeeeeeeel tijd schelen...

Maar dus niet dat ie dan mysql_query(); uitput, maar dat je zelf kan instellen dat het (vanwege een class van mij) $connection->query($sql); wordt.

Dat zou ik erg relaxed vinden...

[ot]Is er toevallig al een editor die dit kan?
Kan in homesite

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Aan de topicstarter, echt alles wat jij noemt kan gewoon in homesite.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Een beetje laat, maar ik kwam toevallig vandaag deze editor tegen:

scite

Ik vind het best een mooi en handig ding. Het ding heeft ingebouwde support voor bijna elke taal die er bestaat en is volledig opensource en gratis. Ik heb hem nog niet echt helemaal geprobeerd, maar het lijkt mij de ideale editor...

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-08 13:03
Nedit wordt ook nogal eens genoemd als goede editor. Schijnt zeer stabiel en uitbreidbaar te zijn en draait volgens mij op verschillende platforms.
Heb er zelf echter geen ervaring mee.

Misschien is het handig om een keer een lijstje te maken met alle editors, hun doelstelling en voor en nadelen? Screenshotje erbij met een verhaaltje... Lijkt mij erg handig.
Pagina: 1