"Pompen" door één draadje

Pagina: 1
Acties:

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Topicstarter
Ik kom net bij iemand vandaan en die had het over gegevens
"overpompen via een normaal kabeltje. Dus geen UTP ofzo, maar via een gewoon eenpolig kabeltje. Zelf had hij het nog nooit gedaan, maar wel twee iemanden het zien doen.

Ik kan me dus niet voorstellen dat door bijvoorbeeld een kabeltje (tuurlijk, Coax is ook eenpolig, maar daar moet je toch de juiste aansluiting voor hebben) tussen de (ik noem maar iets) seriële poorten aan te sluiten je gewoon gegevens kunt overzetten.

Iemand ervaring hiermee en belangrijker, hoe werkt dit?

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-08 23:59

Tassadar

l33t h4x0r :)

nou om te beginnen heb je altijd minstens 2 aders nodig, om een gesloten stroomkring te maken.
Coax heeft bijvoorbeeld wel een enkele signaalkabel, maar het omhulsel is de aarde, die (o.a.) zorgt voor een gesloten stroomkring.
(Gesloten stroomkring kan natuurlijk ook impliciet, zoals bij schrikdraad en bij de hoogspanningsmasten, waarbij de Aarde als nuldraad gebruikt wordt, maar dat wil je niet voor je pc :) )
Als je dat eenmaal hebt, dan kun je over willekeurig welke kabel gegevens overzetten. De ene kabel zal hogere kwaliteit zijn dan de andere en dus hogere snelheden met een hogere betrouwbaarheid kunnen halen..
*uiteraard* is niet voor iedere technisch mogelijke oplossing al een windows donwload-u-maar-raak pakketje met een mooie GUI et al, maar het kan allemaal wel :)
Hoe alternatiever je wordt, hoe meer je zelf moet coden/solderen :)

Verwijderd

Coax een polig ??? never mooi niet, Coax is twee polig, die dunne folie/draadjes mantel fungeert als massa(min pool)
wat jij bedoelt is waarschijnlijk multiplexing.

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 14:00

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Je kunt een USB kabeltje met driver en software van dynalink kopen voor Euro 35,-.
Werkt heel goed, 10mb/s.
Ik heb ook iets gelezen op www.zdnet.nl, maar zeker weten doe ik het niet.
Kijk daar even bij downloads en dan utilities oid.

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 21:47 schreef Tassadar het volgende:
nou om te beginnen heb je altijd minstens 2 aders nodig, om een gesloten stroomkring te maken.
Coax heeft bijvoorbeeld wel een enkele signaalkabel, maar het omhulsel is de aarde, die (o.a.) zorgt voor een gesloten stroomkring.
OK, excuses, Coax is uiteraard ook meerpolig (multiplex) maar wat ik dus begreep (hij zal het nog even navragen) is dat het dus een enkel draadje was. Wat jullie zeggen is natuurlijk logisch, je moet altijd een gesloten kring hebben.

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 21:51 schreef Compubiter het volgende:

[..]

....Coax is uiteraard ook meerpolig (multiplex).....
uuh..je haalt appels met peren door elkaar, meerpolig heeft niets met multiplexing te maken, sterker nog, mutliplexing is meerkanaals signaal via een (of aanzienlijk minder dan oorspronlijk)vereist draagmedium/golf
te transporteren/verwerken/(en/de)coden

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 22:01 schreef Mrln het volgende:

[..]

uuh..je haalt appels met peren door elkaar, meerpolig heeft niets met multiplexing te maken, sterker nog, mutliplexing is meerkanaals signaal via een (of aanzienlijk minder dan oorspronlijk)vereist draagmedium/golf
te transporteren/verwerken/(en/de)coden
Damn, probeer ik een beetje interessant te doen word ik weer ontmaskerd :9. NT is ook niets voor mij

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
Glasvezel :)

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 22:13 schreef _Hades_ het volgende:
Glasvezel :)
:? En die sluit ik waar aan?

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op maandag 28 januari 2002 22:19 schreef Compubiter het volgende:

[..]

:? En die sluit ik waar aan?
Op een glasvezel NIC a 170,- (exclusief koppelstukjes a 90,-)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Maar helaas, terwijl het theoretisch mogelijk zou zijn om zenden en ontvangen door hetzelfde draadje te doen, is het technisch zo moeilijk om de zender en ontvanger tegelijk op het draadje te krijgen, dat alle glasvezel netwerken (in ieder geval die ik ken) een aparte zend- en ontvang-draad gebruiken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Hoewel je een gesloten kring moet hebben voor electische signaal overdracht hoef je niet daarvoor twee draadjes te hebben.

Een vriendje van me had vroeger een soort van veld telefoon met een enkel draadje ertussen. De retour werd gelegd door op beide posten een verbinding met de aarde te maken. De langste afstand die we gered hebben was 500 meter, met wikkel draad uit een oude trafo.

Het is dus wel mogelijk om signaal overdracht te hebben met maar 1 draadje.

(brainwave van mij: Als de twee comps goed geaard zijn en de nul van de voeding op de aarde hebben dan kan je inderdaad via 1 ander draadje een gesloten stroomkring tussen de twee comps hebben)

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-08 23:59

Tassadar

l33t h4x0r :)

Op maandag 28 januari 2002 22:56 schreef ascii het volgende:
Hoewel je een gesloten kring moet hebben voor electische signaal overdracht hoef je niet daarvoor twee draadjes te hebben.
wat ik in de eerste reactie in dit topic al zei bedoel je? :)

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 22:58 schreef Tassadar het volgende:

[..]

wat ik in de eerste reactie in dit topic al zei bedoel je? :)
Min of meer wel ja, maar ik had het hier niet over een schrikdraad interface maar een veldtelefoon.

IMHO een nuttige uitbreiding op je verhaal :)

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Mysterie opgelost, hij heeft het nagevraagd, en het was idd tweepolig. Helaas, het had zo mooi geweest.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 20:33 schreef Compubiter het volgende:
Mysterie opgelost, hij heeft het nagevraagd, en het was idd tweepolig. Helaas, het had zo mooi geweest.
**zucht**

:( :'( :o :r :7 :+ }:O |:( :? (8> :Z ;( B-)

Verwijderd

Wat wel zou kunnen is meerdere computers d.m.v. 1 draadje te verbinden in een kring. (gewoon serieel dus, net als een kerstverlichting)

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 20:33 schreef Compubiter het volgende:
|:(
Pagina: 1