Toon posts:

Super audio cd???

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag een tijdje geleden een advertentie van een DVD-speler in de krant waarin stond dat die DVD-speler ook super audio cd's afspeelt. Maar wat zijn dat??? En wat kan je ermee?

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 22:10
uhm, ik denk dat je super video cd's (SVCD) bedoelt :)
Dat zijn kopieën van DVD films, vergelijkbaar met VCD maar betere kwaliteit en meer opties.. (zoals menutjes etc)

Verwijderd

Je hebt ook DVD-audio. En SVCD hoeft niet altijd een kopie te zijn van een DVD het is gewoon VCD maar dan wat betere kwaliteit. Het staat op een normale CD.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

SACD. Een voor het ook normale CD, met een extra laag, die alleen wordt gelezen door speciale cd-spelers. Op deze laag staat extra informatie over het geluid, zodat geluid (vooral de hogere tonen) over dubbel zo veel 'plaats' wordt verspreid, waardoor helderedererede tonen kunnen worden bereikt. Je moet het zien als een normale golf van geluid, zoals je die op papier zou tekenen. Hierdoor zet je verticale lijnen. Tussen die verticale lijnen staat dus steeds een stukje van die golf. Dat stukje maak je horizontaal. Je krijgt dan een trap-effect. Stel je voor dat deze golf heel kort is, dan wordt de trap heel steil zeg maar, en bevat dus weinig informatie over deze toon. Dus is deze niet zo heel zuiver. Met SACD wordt het aantal treden van die trap verdubbelt, dus een zuiverdere toon.

Zo heb ik het begrepen :)

Mother, will they like this song?

Verwijderd

DVD en SACD? Hmm, zal wel een lekker prijzig dingetje geweest zijn dan.

Ik weet wel zeker dat mijn volgende cd-speler ook SACD's moet kunnen afspelen, want het geluid is nog net iets mooier dan DVD-Audio.

Probleem is alleen dat er nog niet gek veel SACD's te koop zijn, maar dat komt ook wel weer :)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-12 19:45

DarkSide

theres no place like ::1

Nee Super Audio CD's is een nieuw soort Audio CD.
Ontwikkeld door Sony en Philips.
Heeft een sample freq van 3000.
Voor meer info gebruik google.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 21:34 schreef devv05 het volgende:
uhm, ik denk dat je super video cd's (SVCD) bedoelt :)
Dat zijn kopieën van DVD films, vergelijkbaar met VCD maar betere kwaliteit en meer opties.. (zoals menutjes etc)
Nee, SACD is de nieuwe CD-standaard. Extra laag met meerkanaalsgeluid (bijvoorbeeld 5.1). Deze laag is alleen te lezen met een SACD-speler, maar er staat ook nog het 'gewone' 2-kanaals geluid op wat door een normale cd-speler af is te spelen.

• DarkSide
  • Laatst online: 14-12 19:45

DarkSide

theres no place like ::1

De SACD's kunnen hybride zijn. Dit betekend dat de CD 2 lagen bevat, met op de ene laag de PCM gecodeerde 16 bits 44,1 KHz audio cd die we allemaal kennen.
En de andere laag bevat de SACD. De Direct stream digital gecodeerde 2,822,400 hz sample freg, 120 Db en 100 Khz die beter klinkt dan de normale CD.

http://interprod5.imgusa.com/son-403/home.asp

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 22:10
Op maandag 28 januari 2002 21:38 schreef MREn het volgende:

[..]

Nee, SACD is de nieuwe CD-standaard. Extra laag met meerkanaalsgeluid (bijvoorbeeld 5.1). Deze laag is alleen te lezen met een SACD-speler, maar er staat ook nog het 'gewone' 2-kanaals geluid op wat door een normale cd-speler af is te spelen.
Oh vet, kende ik nog niet :)
Zo leer je nog eens wat hier he :+

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 21:44 schreef devv05 het volgende:

[..]

Oh vet, kende ik nog niet :)
Zo leer je nog eens wat hier he :+
Uiteraard.

Maar wat kost die dvd/sacd-speler? En welk merk? Beetje Sony SACD-speler kost nl zo'n €2000

Verwijderd

Nee, ik heb ze toen nog voor 1400 GULDEN gezien... :9 En volgens mij was er nog een goedkopere uitvoering ervan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 21:36 schreef MREn het volgende:
DVD en SACD? Hmm, zal wel een lekker prijzig dingetje geweest zijn dan.
Kweenie, niet naar gekeken, interesseerde me niet echt.
Maar zijn er ook trance e.d. cd's die SA hebben?

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 20:37
Op maandag 28 januari 2002 21:45 schreef MREn het volgende:

[..]

Uiteraard.

Maar wat kost die dvd/sacd-speler? En welk merk? Beetje Sony SACD-speler kost nl zo'n €2000
Kijk maar eens goed naar de sony dav-S500 (kut setje naar mijn mening, maar toch) en dan kun je zien dat die zelfs al SAVD's afspeelt :). De SACD speler van philips pakt ook dvd's hoor :).

LinuxFox, because penguins aren't even furry

Verwijderd

Wel dvd's maar geen Dvd-a ;) Doet deze wel voor je..
http://www.apexdigitalinc.com/html/AD-7701.html

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-12 22:28
Op maandag 28 januari 2002 21:52 schreef robbinh het volgende:

[..]

Kweenie, niet naar gekeken, interesseerde me niet echt.
Maar zijn er ook trance e.d. cd's die SA hebben?
Ik denk het nog niet, trance is minder gevoelig voor geluidskwaliteit dan bijvoorbeeld klassiek, bij Van Leest heb ik een rekje met SACD's zien staan fl80,- per stuk ofzo, ik zag Mozart en Celine Dion.

op http://www.sonymusic.com/sacd/ staat een lijstje met uitgebrachte muziek. Voorlopic zullen het alleen artiesten zijn die bij Sony of Polygram(Philips) onder contract staan

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:25
Vincent heeft ook een mooie SACD speler.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Ik heb net een DAV-s500 gekocht (wat trouwens geen kutsetje is :()
Ik vind SACD veel beter klinken dan dvd(minder ruis).

Wat is eigenlijk de capaciteit van een SACD en kun je ze gewoon branden met een 'normale cd brander'?

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 23:47 schreef obscurus het volgende:

Wat is eigenlijk de capaciteit van een SACD en kun je ze gewoon branden met een 'normale cd brander'?
cap. weet ik zo niet, maar branden zal niet gaan, doordat het een meerlaags-disc is. en die zijn nog niet te branden. het zelfde geldt ook voor meerlaags-dvd's namelijk.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind SACD veel beter klinken dan dvd(minder ruis).
Wat een onzin, ruis is sinds 1982 niet echt een issue meer (cd enzo). Als er ruis op zit, dan zit dat in de opname. Ik geloof niet dat je een echte blinde A/B test gedaan hebt, met hetzelfde materiaal en dat je dan tot de conclusie bent gekomen dat DVD ruist! (!!!)

DVD ruist namelijk compleet _niet_ (minder dan een versterker van zichzelf al ruist)... Dus, wat jij getest hebt, weet ik niet, maar je conclusie is wel een beetje wazig :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hmz.. .idd JAG
enneh.. Super Audio cd,..daar ben ik ook wel benieuwd naar,.. die dingen konden toch ook surround ondersteunen (zelfs 7.1 dacht ik al)

of heb ik et nu fout?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lees dit topic maar eens :)
[topic=407829/1/100]

Daar lullen we erover enzo :).

SACD is niet ineens extreem veel mooier, schoner of wat dan ook. Het is zegmaar de "puntjes op de i". Verschillen zullen klein zijn :).

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Gezien dat er hier nogal onzin wordt gespuid over de technische kanten van SACD ga ik hier maar eens een leuk verhaaltje posten, in dat andere topic gaat het meer over andere aspecten tenslotte ;)

SACD is een Application Format welke, net als DVD-Video (wat je kent als DVD) en DVD-Audio (wat net een beetje begint door te breken), gebaseerd is op DVD-ROM schijfjes.

SACD is ontwikkeld door Philips en Sony.
De compressie technologie is Direct Stream Digital (DSD) met sample rates up to 100 kHz, in plaats van PCM (CDA, en alle andere digitale formaten). DSD lijkt nogal op de interne bitstream in een delta-sigma DAC.

DSD provides:
- frequency response from DC to 100 kHz
- dynamic range over 120 dB
- lossless compression approx 2:1
- Max data rate 2.825 Mbps

SACD ondersteunt:
- tegelijkertijd een stereo en een multichannel track, plus evt een hybride standaard stereo CD laag

Sommige SACDs (inmiddels veel?) zijn hybride discs: CDs en DVDs zijn allemaal 1.2 mm dik, maar bij een CD zit de informatielaag helemaal aan de bovenkant. Bij DVD zit(ten) de informatiela(a)g(en) ingeklemd tussen twee substraten van 0.6 mm dik, dus helemaal in het midden. Door hiervan gebruik te maken kun je een laag op 0.6mm diep maken die DVDROM loopwerken kunnen lezen, maar die onzichtbaar is voor CD spelers die gewoon de CD laag op 1.2 mm diep lezen.

'technical difficulties have limited the release of dual-format discs, especially considering that the initial price of these discs was higher than for a standard CD plus a standard DVD' zei mijn boek dat in late 2000 uitkwam.

SACD ondersteunt een speciaal soort watermarking/copy protection waardoor zo beschermde discs niet te lezen zijn in een standaard DVDROM loopwerk.

Als iemand er zin in heeft, kan ik nog een veel langer verhaal ophangen over DVD-Audio..

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 18 februari 2002 01:02 schreef Jasper Janssen het volgende:

Als iemand er zin in heeft, kan ik nog een veel langer verhaal ophangen over DVD-Audio..
Neeeee, genade :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• dBA
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Het lijkt mij dat er niet echt een "DVD speler" zal uitkomen die zowel DVD-Audio als SACD zal ondersteunen. "Het" zijn elkaars grootste concurrenten op dit ogenblik en ik denk dat de fabrikant meteen van beide kanten een rechtszaak aan z'n broek zou krijgen in verband met licenties enzo.

Verwijderd

Momenteel heb ik hier zo'n apparaat staan de DAV-S500 speelt super audio cd's & dvd's (5.1)

http://shopping.yahoo.com/shop?d=zbok&id=1990708302 :)

Ook mogelijk om cd-r & dus een fotoalbum in vcd formaat af te spelen! Werkt goed ;)

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Op maandag 18 februari 2002 11:38 schreef dB_A_ het volgende:
Het lijkt mij dat er niet echt een "DVD speler" zal uitkomen die zowel DVD-Audio als SACD zal ondersteunen. "Het" zijn elkaars grootste concurrenten op dit ogenblik en ik denk dat de fabrikant meteen van beide kanten een rechtszaak aan z'n broek zou krijgen in verband met licenties enzo.
Heb zelf (al bijna 4 jaar) 1 van de eerste Yamaha DVD spelers en zelf die speelt al SACD (volgens de beschijving dan, zelf heb ik geen SACD's om te testen).
Voor DVD is het dus niet iets nieuws lijkt me.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 18 februari 2002 11:38 schreef dB_A_ het volgende:
Er zijn er wel een paar (iig aangekondigd). Een hele dure Marantz (euro 5000), een Pioneer (...747) en nog een Amerikaans merk, waar ik even de naam van vergeten ben (heb er al eens over gepost, moet te searchen zijn).

edit, Apex dus.
( [topic=377699/1/25] )

En de consument maar kopen :(

• dBA

dBA

Op maandag 18 februari 2002 11:48 schreef lexkam het volgende:

[..]

Heb zelf (al bijna 4 jaar) 1 van de eerste Yamaha DVD spelers en zelf die speelt al SACD (volgens de beschijving dan, zelf heb ik geen SACD's om te testen).
Voor DVD is het dus niet iets nieuws lijkt me.
Heren, wij hebben een klein misverstandje hier: DVD Audio en audio die op DVD zit in de vorm van Dolby Digital 5.1 danwel DTS 5.1 danwel iets anders is in het geheel niet hetzelfde. Bij DVD Audio gaat het puur om geluid (al kunnen de spelers vaak ook DVD video afspelen) maar het verschil zit 'm weer in de discs. Er zijn dus aparte DVD audio discs, net zoals er CD's bestaan of SACD's. Kijk bijvoorbeeld eens bij Technics naar hun DVD audio spelers. Daar staat wel een leuke uitleg (wel basic, maar je krijgt een idee)

• dBA

dBA

Op maandag 18 februari 2002 12:00 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Er zijn er wel een paar (iig aangekondigd). Een hele dure Marantz (euro 5000), een Pioneer (...747) en nog een Amerikaans merk, waar ik even de naam van vergeten ben (heb er al eens over gepost, moet te searchen zijn).

edit, Apex dus.
( [topic=377699/1/25] )

En de consument maar kopen :(
OK, dit antwoord zocht ik dus eigenlijk zelf ook, bedankt Duck-Twacy!

• Jasper Janssen
Op maandag 18 februari 2002 11:30 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Neeeee, genade :)
Okee dan, zelf weten verder :)
Op maandag 18 februari 2002 12:02 schreef dB_A_ het volgende:

[..]

Heren, wij hebben een klein misverstandje hier: DVD Audio en audio die op DVD zit in de vorm van Dolby Digital 5.1 danwel DTS 5.1 danwel iets anders is in het geheel niet hetzelfde. Bij DVD Audio gaat het puur om geluid (al kunnen de spelers vaak ook DVD video afspelen) maar het verschil zit 'm weer in de discs. Er zijn dus aparte DVD audio discs, net zoals er CD's bestaan of SACD's. Kijk bijvoorbeeld eens bij Technics naar hun DVD audio spelers. Daar staat wel een leuke uitleg (wel basic, maar je krijgt een idee)
Das wel waar, maar DVD-Video, DVD-Audio, en SACD zijn allemaal gebaseerd op DVD-ROM en kun je dus met grotendeels dezelfde hardware afspelen, waardoor het relatief makkelijk is om ondersteuning voor de diverse formaten te combineren in een apparaat. DVD-V en DVD-A is zelfs heel makkelijk te combineren, SACD is wat lastiger omdat de audiostream geen standaard PCM is (zoals alle andere digitale audioformaten in existence -- ook DD en DTS enzo decoderen naar PCM audio) maar dat DSD waar ik het boven over heb.

By the way, met DVD-Video als application format kun je lossless gecomprimeerde audio (LPCM) tot 5 kanaals 44.1/16 gebruiken. Heel veel DVD-Audio discs hebben naast de audio sectie (in TS_AUDIO die je wel kent als je een dvdrom speler hebt, ook DVD-V disks hebben de dir, alleen issie dan leeg), ook nog een DVD-Video sectie voor compatibiliteit (in TS_VIDEO). Met SACD kan dat niet.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

uhmz.. ik heb vandaag geleerd op school
dat super audio cd dus
256Hz samplerate kan hebben,..maar andere ebdrijven dat onnidig vonden..dus vandaar de 96KHz DVD-Audio

dus das nog geneens surround.. :)

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat zeg je nou GitaarWerk ?
Samplerate 256 Hz ? 96 kHz is geeneens surround ?
Volgens mij haal je een en ander door elkaar...
Samplerate van SACD ligt wel een stuk hoger hoor !

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 22:23 schreef arjandijk het volgende:

[..]

Ik denk het nog niet, trance is minder gevoelig voor geluidskwaliteit dan bijvoorbeeld klassiek, bij Van Leest heb ik een rekje met SACD's zien staan fl80,- per stuk ofzo, ik zag Mozart en Celine Dion.

op http://www.sonymusic.com/sacd/ staat een lijstje met uitgebrachte muziek. Voorlopic zullen het alleen artiesten zijn die bij Sony of Polygram(Philips) onder contract staan
K-Otic's Bullitproof is ook op SA-CD uitgekomen :) :) !!!!

• Jasper Janssen
Op maandag 18 februari 2002 15:25 schreef gitaarwerk het volgende:
uhmz.. ik heb vandaag geleerd op school
dat super audio cd dus
256Hz samplerate kan hebben,..maar andere ebdrijven dat onnidig vonden..dus vandaar de 96KHz DVD-Audio

dus das nog geneens surround.. :)
Heb ik dus toch weer voor niks zitten tikken he..
Op maandag 18 februari 2002 01:02 schreef Jasper Janssen het volgende:
Gezien dat er hier nogal onzin wordt gespuid over de technische kanten van SACD ga ik hier maar eens een leuk verhaaltje posten,
....
De compressie technologie is Direct Stream Digital (DSD) met sample rates up to 100 kHz, in plaats van PCM (CDA, en alle andere digitale formaten). DSD lijkt nogal op de interne bitstream in een delta-sigma DAC.

DSD provides:
- frequency response from DC to 100 kHz
- dynamic range over 120 dB
- lossless compression approx 2:1
- Max data rate 2.825 Mbps

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En wat is DSD in normaal nederlands? :)

Bij "normale" digitale streams heb je een samplefrequentie van 44.1Khz en een resolutie van 16bit, je kan dus 44.100keer per seconde een signaaltje met een 16bit (65536 'posities') neerzetten. goed genoeg om signalen tot ongeveer 20.000Hz weer te kunnen geven.

Bij SACD wordt er volgens mij heel anders gewerkt, ze gebruiken een bandbreedte van 2-3Mhz ofzo, en ze geven het signaal alleen een "1 tikkie omhoog tov de vorige" of een "1 tikkie omlaag" signaaltje mee. (Dat is wat ik er van Sony 3, 4 jaar geleden bij een DEMO van begrepen heb :)). Klopt dat?

Of beschrijf ik dan gewoon de werking van een
interne bitstream in een delta-sigma DAC

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
Op maandag 18 februari 2002 16:43 schreef JvS het volgende:
Kijk omhoog Sammy, kijk omhoog :D

(zo'n 5cm boven je post)

En anders ga je naar hifi.nl:
http://www.hifi.nl/allesoverlees.asp?TekstID=1340

Verwijderd

SACD is zoals eerder gezegd een "nieuwe" standaard voor de audio cd ontworpen door Philips en Sony.

De disc's bevatten 2 informatieschijven. 1 normale voor de normale cd-speler (stereo, 44kHz/16bit sampling) en een SACD-formaat waar 6! volledige kanalen op gezet kunnen worden (2.825 mHz/1bit sampling). De normale laag is voor de standaard cd-spelers. Makkelijk voor in de auto of zo.
Het is mogelijk om (via kunsgrepen) op 120dB dynamic range te komen waar de cd standaard op 96dB bleef steken. Dit is een HELE grote vooruitgang t.o.v. de standaard audio cd.
Het is een vooruitgang over het gehele frequentiespectrum en dus NIET alleen over hoge tonen wat iemand net aanhaalde.
Het signaalruisverhouding is hiermee ook FORS tengoede gekomen :) :) En ruis is nog steeds een issue! Probeer maar een leuke digitale decoder te bouwen voor dit gebruik zonder rekening met ruis te houden!

Geloof me, ik heb slechte oortjes, maar het verschil zal je duidelijk horen :9~ . SACD is in eerste instantie niet bedoeld als een of ander surround set. Het heeft 6 volwaardige kanalen die allemaal gelijk aan elkaar zijn in tegenstelling tot de zoveelste surround gedoe.. Maar het kan natuurlijk wel daartoe dienen >:)

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 12:50
Ok... ik heb dus een DVD(RW)/(SA)CD/(S)VCD Spelert van Sony... (DVP-700P €550,-).

Naar mijn weten zijn dit de specifiekaties:
- CD 44Khz/16bits Stereo
- DVD Audio 48KHz/16bits 2.0 t/m 7.1
- SACD 96Khz/24bits Stereo/5.1 (misschien nog meer dan 5.1... :? )

Dit geeft mijn versterker ook aan als ik er een schijf in gooi...

Bij Van Leest hebben ze al diverse SACD's te koop... ze variëren in prijs van €30,- tot €45,-... en dat ligt voornamelijk aan het verschil in Stereo/5.1 gebeuren... er zijn er nog maar weinig Multi Channel schijfjes te krijgen... Roger Watters komt binnekort wel met een Live/5.1 versie van "Amused to Death" (of zoiets)... er staat een 1 nummer van op de Demo SACD van Sony (kreeg ik bij mijn spelert...).

• Jasper Janssen
Op maandag 18 februari 2002 16:43 schreef JvS het volgende:

Bij "normale" digitale streams heb je een samplefrequentie van 44.1Khz en een resolutie van 16bit, je kan dus 44.100keer per seconde een signaaltje met een 16bit (65536 'posities') neerzetten. goed genoeg om signalen tot ongeveer 20.000Hz weer te kunnen geven.
Als je de theorie gaat bekijken kun je met een sample frequentie fs frequenties weergeven tot 1/2 fs, in de praktijk moet je ivm DAC design een tikje extra speling hebben.
Bij SACD wordt er volgens mij heel anders gewerkt, ze gebruiken een bandbreedte van 2-3Mhz ofzo, en ze geven het signaal alleen een "1 tikkie omhoog tov de vorige" of een "1 tikkie omlaag" signaaltje mee. (Dat is wat ik er van Sony 3, 4 jaar geleden bij een DEMO van begrepen heb :)). Klopt dat?

Of beschrijf ik dan gewoon de werking van een "interne bitstream in een delta-sigma DAC"
Dat is wat ik ervan begrepen heb inderdaad. Bitstream, delta/sigma, en nog wat andere marketing namen heb je voor die techniek DAC. Vrijwel iedere CD speler (en vrijwel iedere ADC in de studio) gebruikt zo'n ding, dus is het allicht voordelig om een conversie stap over te slaan.

Ik zal hier even kwoten wat erover wordt gezegd in _DVD Demystified, Second Edition_, by Jim Taylor, page 329-330:
Super Audio CD

Sony and Philips (both members of the DVD Forum) developed an independent high-fidelity audio format for DVD media called Super Audio CD (SACD). SACD uses direct stream digital (DSD) encoding with sampling rates of up to 100 kHz. DSD is based on the pulse-density modulation (PDM) technique that uses single bits to represent the incremental rise or fall of the audio waveform. This supposedly improves quality by removing the "brick-wall" filters required for PCM encoding. It also makes downsampling more accurate and efficient. Many modern analog-to-digital conversion systems use delta-sigma oversampling, which is the technology used by DSD. In conventional digital audio systems, the bit stream is decimated to a PCM representation. Since DSD retains the 1-bit signal, it avoids deciamtion and interpolation steps, which can result in a more accurate and natural representation of the original waveform. DSD provides frequency response from DC to more than 100 kHz with a dynamic range exceeding 120 dB. DSD includes a lossless encoding technique thatg produces approximately 2:1 data reduction by predicting each sample and then run-length-encoding the error signal. Maximum data rate is 2.825 Mbps.

SACD is intended to [maak SACD/CD hybride schijven].

Both stereo and multichannel versions of each track can be provided. SACD includes text and still graphics, but no video. SACD includes [watermarking tech waardoor een zo gemerkte SACD niet te lezen is door een standaard DVDROM loopwerk]

SACD technology is available to existing Sony/philips CD licensees at no additional cost. Pioneer, which released the first DVD-Audio players in japan at the end of 1999, included SACD suppoort in its DVD-Audio players. If other manufacturers follow suit, the entire SACD versus DVD-Audio format debate will be moot because DVD-Audio players will play both typeas of discs.
Tussen []'jes staat obviously een samenvattingje van mij, beide keren van daar tot het eind van de paragraaf. Die wil ik ook nog wel een keer tikken als er interesse is, maar niet nu :)

Overigens, als je geinteresseerd bent in de technische underpinnings van DVD, DVD-V en DVD-A is het een zeer aan te raden boek, SACD staat er alleen verrekte weinig over in.

• Jasper Janssen
Op maandag 18 februari 2002 17:08 schreef TeknoGecko het volgende:
Ok... ik heb dus een DVD(RW)/(SA)CD/(S)VCD Spelert van Sony... (DVP-700P €550,-).

Naar mijn weten zijn dit de specifiekaties:
- CD 44Khz/16bits Stereo
- DVD Audio 48KHz/16bits 2.0 t/m 7.1
- SACD 96Khz/24bits Stereo/5.1 (misschien nog meer dan 5.1... :? )

Dit geeft mijn versterker ook aan als ik er een schijf in gooi...

Bij Van Leest hebben ze al diverse SACD's te koop... ze variëren in prijs van €30,- tot €45,-... en dat ligt voornamelijk aan het verschil in Stereo/5.1 gebeuren... er zijn er nog maar weinig Multi Channel schijfjes te krijgen... Roger Watters komt binnekort wel met een Live/5.1 versie van "Amused to Death" (of zoiets)... er staat een 1 nummer van op de Demo SACD van Sony (kreeg ik bij mijn spelert...).
issut geen ander type? de 700P van Sony ( http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00005NCWB ) ondersteunt wel DVD-Video (en true progressive scan.. yummy) en CD, maar geen DVD-Audio of SACD.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 18 februari 2002 16:28 schreef masaman het volgende:
Wat zeg je nou GitaarWerk ?
Samplerate 256 Hz ? 96 kHz is geeneens surround ?
Volgens mij haal je een en ander door elkaar...
Samplerate van SACD ligt wel een stuk hoger hoor !
ik bedoel dat dit nog puur 2 kanaals is...
surround kan er ook op d8 ik..maar weet er weinig van
verder is als et goed is moet de maximale
samplerate van een sacd 256KHz zijn,...en van een DVD-Audio cd de samplerate 96KHz zijn.. en dan past er beeld naast nog.. dus.. in princiepe zijn de sacd's te duur,.. en word et denk ik de dvd-audio cd de vervanging..

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 18 februari 2002 12:03 schreef dB_A_ het volgende:

[..]

OK, dit antwoord zocht ik dus eigenlijk zelf ook, bedankt Duck-Twacy!
Dan zou ik zeker even naar de Pioneer 747 gaan kijken
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer-eur.com/images/new/DV_747A.jpg

http://www.pioneer-eur.com/pressr77.htm
http://www.hifi.nl/nieuws/newstop25.asp#1237

Van Mp3 tot/met SACD met goede kwaliteit (niet echt goedkoop alleen, 1540 euro heb ik ergens gelezen)

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 12:50
Op maandag 18 februari 2002 17:42 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

issut geen ander type? de 700P van Sony ( http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00005NCWB ) ondersteunt wel DVD-Video (en true progressive scan.. yummy) en CD, maar geen DVD-Audio of SACD.
Nee, tis op de Sony site zelf ook een beetje onduidelijk, maar bij de DVD Comparison Charts (PDF) staat 96Khz/24bits decoding een bolletje...
Op de sticker op de doos staat ook dat ie het aankan en ik kreeg er een SACD bij en die doet het... zelf gebakken Audio-DVD's werken ook! :9

Jammer dat Amazon/Sony niet echt duidelijk is op de site.

Overigens klinkt Super Audio echt fantatisch op mijn installatie... alle instrumenten zijn super helder te onderscheiden, maar dan moet je wel een dikke versterker/receiver hebben en een goed stel boxen... ik had het nl. ook getest op mijn DTT2200, maar dat klonk niet echt merkbaar beter dan een normale CD...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

volgends mijn leraar zijn vandaag de nieuwe normen voor dvd / sacd / dvd audio uit

omdat er nogal wat problemen met de compatibaliteit was...

weet iemand hier meer van? of zijn er og geen uitslagen

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 19 februari 2002 18:47 schreef gitaarwerk het volgende:
volgends mijn leraar zijn vandaag de nieuwe normen voor dvd / sacd / dvd audio uit

omdat er nogal wat problemen met de compatibaliteit was...

weet iemand hier meer van? of zijn er og geen uitslagen
Bedoelt ie niet gewoon dit:
http://www.tweakers.net/nieuws/20623

Standaard voor DVD-RW

Pagina: 1