Ik heb in Amsterdam een tijdje voor Hulp voor Onbehuisden gewerkt (het niet-religieuze alternatief voor het Leger des Heils).
Op maandag 28 januari 2002 20:47 schreef bitbyter_ het volgende:
ik begrijp niet waarom er in nederland zwervers rondlopen, ik dacht dat het zo was, dat je een uitkering kon krijgen, en zo een bestaan op kon/kunt bouwen,
In Amsterdam krijg je geen uitkering wanneer je je niet op een officieel adres staat ingeschreven. Ze kunnen zich niet bij hun vrienden inschrijven, want die worden gekort op hun uitkering. Ze zouden zich bij familie kunnen inschrijven, maar die hebben meestal een vervelende voorgeschiedenis met de persoon of de persoon in kwestie is te beschroomd om familie om hulp te vragen. Enige oplossing is dan een postadres bij het Leger des Heils of Stichting Hulp voor Onbehuisden. Als mensen een schuld hebben, dan krijgen ze daar alleen een postadres als zij toestemming geven dat het inkomen door deze organisaties beheert wordt. Dit inkomensbeheer zorgt voor afbetaling van de schuld en geeft de persoon weekgeld.
kiezen die mensen daar bewust voor? dat ze het niet eens zijn met de maatschappij ofzo

Er zijn verschillende soorten daklozen:
- de grote groep van verslaafden, dezen hebben vaak schulden omdat zij al hun geld aan drugs of alcohol uitgaven en bijvoorbeeld geen huur meer konden betalen
- de chlochards, om het maar ff zo te noemen, de rasechte zwervers, deze personen kunnen gewoon niet in een huis leven, dan voelen ze zich opgesloten
- mensen die niet (meer) voor zichzelf kunnen zorgen, zoals mannen wiens vrouw overleden is of personen met een psychisch probleem
en hoe zit het met iemand die een ton schuld heeft, en geen baan kan vinden?
Je hebt toch geen ton schuld hè?
In principe geen nood. Er is ook schuldbemiddeling voor mensen die nog wel een woning hebben.
Op maandag 28 januari 2002 20:51 schreef Urnie het volgende:als ze al schulden hebben, lijkt het me k*t om ergens te gaan wonen, geregistreerd te worden en dan meteen als je net een bestaan opgebouwd hebt de schuldeisers aan je broek te hebben..
Meestal krijg je geen huis als je nog een huurschuld op je naam hebt staan. Deze moet eerst worden afgelost, of er moet met een inkomensbeheerder een betalingsregeling worden getroffen.