Ik heb een website met een mailformulier. Als de persoon het formulier heeft ingevuld en op Send drukt wordt het formulier verzonden. Zodra de mail op de server is aangekomen wil ik dat er autmatisch een e-mail richting hem wordt gegenereerd waarin staat dat zijn e-mail is aangekomen op de server. Als hij namelijk een verkeerd e-mail adres heeft ingevuld (komma nl ipv punt nl o.i.d.) dan neem ik aan dat de mail niet op de server aankomt toch ?
ligt er maar net aan hoe je je mailformulier maakt.
meestal is het zo dat je zo'n formuliertje hebt en als de user op send klikt dan worden de gegevens naar een of andere asp-pagina gestuurd. en die pagina gaat dan een mail sturen ofzo.
in dat geval is het dus niet zo dat er een mailtje naar de server wordt gestuurd wat wordt doorgestuurd. en kun je ook niet controleren of de gebruiker een echt mailadres heeft ingestuurd.
een andere manier is om een formuliertje te maken wat een mail verstuurt via het mailprogramma van de gebruiker. in dat geval gaa het helemaal buiten ASP om.
ik snap niet precies waarvoor je dit wilt gaan gebruiken; misschien dat wat meer toelichting helpt ?
meestal is het zo dat je zo'n formuliertje hebt en als de user op send klikt dan worden de gegevens naar een of andere asp-pagina gestuurd. en die pagina gaat dan een mail sturen ofzo.
in dat geval is het dus niet zo dat er een mailtje naar de server wordt gestuurd wat wordt doorgestuurd. en kun je ook niet controleren of de gebruiker een echt mailadres heeft ingestuurd.
een andere manier is om een formuliertje te maken wat een mail verstuurt via het mailprogramma van de gebruiker. in dat geval gaa het helemaal buiten ASP om.
ik snap niet precies waarvoor je dit wilt gaan gebruiken; misschien dat wat meer toelichting helpt ?
Met server bedoelde ik de server waar het domein wordt beheerd en waar de asp file staat die de mail verstuurt.
Ik wil dus zeker weten dat de gegevens die ze ingevuld hebben ook bij mij aankomen. Als ze dus een verkeerd e-mail adres hebben ingevuld gaat dat dus niet goed (ik krijg bijv. geen mail als ze een komma voor nl gebruikt hebben ipv een punt). Dus wat ik wilde was in asp iets maken dat een e-mail terugstuurt (met de door hun ingevulde gegevens) als de mail daadwerkelijk op de mailserver van de domeinbeheerder staat (in de wacht om naar mij te worden doorgestuurd). Maar wat jij voorstelt is veel zekerder:
een formuliertje te maken wat een mail verstuurt via het mailprogramma van de gebruiker, in dat geval gaat het helemaal buiten ASP om.
Maar hoe krijg ik dan de ingevulde gegevens in een e-mail naar mij gericht ?
Ik wil dus zeker weten dat de gegevens die ze ingevuld hebben ook bij mij aankomen. Als ze dus een verkeerd e-mail adres hebben ingevuld gaat dat dus niet goed (ik krijg bijv. geen mail als ze een komma voor nl gebruikt hebben ipv een punt). Dus wat ik wilde was in asp iets maken dat een e-mail terugstuurt (met de door hun ingevulde gegevens) als de mail daadwerkelijk op de mailserver van de domeinbeheerder staat (in de wacht om naar mij te worden doorgestuurd). Maar wat jij voorstelt is veel zekerder:
een formuliertje te maken wat een mail verstuurt via het mailprogramma van de gebruiker, in dat geval gaat het helemaal buiten ASP om.
Maar hoe krijg ik dan de ingevulde gegevens in een e-mail naar mij gericht ?
mailtje versturen via het default mail proggie van de gebruiker is in mijn ogen eigenlijk de slechtste van de twee oplossingen omdat het het alleen werkt met bepaalde browsers, bepaalde mailprogramma's enzo.
tegenwoordig zie het ook niet meer zo vaak, maar het kan wel. ik geloof dat de truuk was dat je in HTML een <FORM> moest maken met action="mailto:iemand@ergens.nl"... zodra je dan op verzenden klikt opent er een mail venster waarin het to: adres en de message body al zijn ingevuld. nadeel: de gebruiker moet nog eens op verzenden klikken (in het mailvenster)
andere oplossing is het inderdaad nogal lastig om zeker te weten dat gebruikers een goed email adres invullen
tegenwoordig zie het ook niet meer zo vaak, maar het kan wel. ik geloof dat de truuk was dat je in HTML een <FORM> moest maken met action="mailto:iemand@ergens.nl"... zodra je dan op verzenden klikt opent er een mail venster waarin het to: adres en de message body al zijn ingevuld. nadeel: de gebruiker moet nog eens op verzenden klikken (in het mailvenster)
andere oplossing is het inderdaad nogal lastig om zeker te weten dat gebruikers een goed email adres invullen
Verwijderd
dit snap ik niet, de mail wordt toch naar jou verstuurd, dat e-mailadres klopt toch sowieso omdat dat in je code is "ingebakken" ? daar kan de gebruiker toch niks aan veranderen.Ik wil dus zeker weten dat de gegevens die ze ingevuld hebben ook bij mij aankomen. Als ze dus een verkeerd e-mail adres hebben ingevuld gaat dat dus niet goed (ik krijg bijv. geen mail als ze een komma voor nl gebruikt hebben ipv een punt).
Als de server werkt krijg jij toch sowieso die mail?
Verwijderd
Ga het emailadres valideren. Scan het voor ongeldige tekens (zoals een komma), voor ongeldige opbouw (2 @ takens), etc. Er is wel een RFC over de opbouw van domeinnamen en geldige emailadressen, dus daar moet je maar eens verder kijken.
Enjoy
Enjoy
Zo'n mailobject gewoon twee keer aanroepen, waarvan 1tje naar de jouw en eentje met zijn eigen e-mailadres naar zichzelf toe en daar zet je dan gewoon in. Bedankt voor je aanmelding etc. Of begrijp ik het nu verkeerd?
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
nee dat begrijp je goedOp maandag 28 januari 2002 23:37 schreef BlackBurn het volgende:
Zo'n mailobject gewoon twee keer aanroepen, waarvan 1tje naar de jouw en eentje met zijn eigen e-mailadres naar zichzelf toe en daar zet je dan gewoon in. Bedankt voor je aanmelding etc. Of begrijp ik het nu verkeerd?
je kunt gewoon twee keer de mailfunctie uitvoeren
Er hierbij even van uitgaande dat $email de form-variable voor het emailadres is
PHP:
1
2
3
4
| <? mail($email, ...............); mail("mijzelf@hotmail.com", ............); ?> |
zo simpel is het
Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt
ff semi offtopic:
Heb je er al over nagedacht wat er gebeurt als de persoon die de confirmation krijgt ook autoreply heeft
Maw. je moet er wel op letten dat er geen emailoorlog ontstaat van servers die elkaar reply-en. (door bijvoorbeeld het reply-to adres in je confirmatie-mail anders te maken dan het eerste adres..)
Heb je er al over nagedacht wat er gebeurt als de persoon die de confirmation krijgt ook autoreply heeft
Maw. je moet er wel op letten dat er geen emailoorlog ontstaat van servers die elkaar reply-en. (door bijvoorbeeld het reply-to adres in je confirmatie-mail anders te maken dan het eerste adres..)
kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord
Auto Reply gaat je niet lukken met ASP, wat gebruikelijk is, is dat je op de pagina waar het mailtje verstuurt word je gelijk een mailtje stuurt naar die gebruiker dat zijn mailtje aangekomen is, dat is de gang van zaken zoals het gaat, je gaat niet allerlei strapatsen uithalen, door het mailtje eerst te gaan lezen van de mailserver en dan er dingen mee te doen.
Pagina: 1