RH7.2 Konquer laat distro vastlopen.

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Mijn vriendin draait nu dus een dualboot winXP en Redhat7.2 en is opzich zeer tevreden met redhat op enkele zaken na.

- Als ze gaat browsen via konquer en de scrol functie van de muis (logitech pilot wheel) gebruikt loopt na enkele keer scrollen het hele systeem vast (en dan bedoel ik echt vast) zodat alleen een harde reset nog helpt.

- Browsers zoals Mozilla, Opera, Galion ed. hebben een hele rare letter type die amper leesbaar is en tonen de pagina niet mooi (zal zo ff een screenshot plaatsen)

- Xmms speelt een kleine 7 sec en stopt dan met muziek afspelen (geen error meldingen)

Wie weet wat we hier aan kunnen doen :?

edit:
de screenshot van mozilla (galiaon en opera 6.0 T3 hebben hetzelfde)

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012245735

Verwijderd

- Als ze gaat browsen via konquer en de scrol functie van de muis (logitech pilot wheel) gebruikt loopt na enkele keer scrollen het hele systeem vast (en dan bedoel ik echt vast) zodat alleen een harde reset nog helpt.
Dat lijkt op een vastloper van de X server. Het zal wel helpen om in /etc/X11/XF86Config de configuratie van de muis anders af te stellen, in ieder geval het ding op 3 buttons te zetten (als ie nou nog op 2 staat).
Ik zou zelf niet precies weten hoe dat moet, RH is nog steeds XFree86 3 AFAIK en die configuratiefile zit anders in elkaar dan die bij XFree86 4 die hier draait.
Waarschijnlijk is er ook wel e.e.a. af te stellen in het control center van KDE2. Een muis met scrollwiel is in ieder geval voor X een 3-button-muis, en als je dat maar instelt zou alles goed moeten gaan.
- Browsers zoals Mozilla, Opera, Galion ed. hebben een hele rare letter type die amper leesbaar is en tonen de pagina niet mooi (zal zo ff een screenshot plaatsen)
De lettertypes die X van nature gebruikt zijn niet al te mooi... de beste manier om eraf te komen is gewoon de Windows fonts onder Linux te gebruiken. Dat doe je ruwweg zo:
1. zorgen dat windows-partitie altijd gemount wordt bij het opstarten (/etc/fstab bewerken)
2. dan /usr/X11R6/lib/X11/fonts/TrueType een symlink maken naar C:\WINDOWS\FONTS (onder linux dus iets van /mnt/c/windows/fonts).
3. in /usr/X11R6/lib/X11/fonts/TrueType de zaak als font-directory instellen:
ttmkfdir -o fonts.scale
mkfontdir
4. /usr/X11R6/lib/X11/fonts/TrueType in je FontPath in /etc/X11/XF86Config stoppen
edit:

4,5. Als het nog XFree86 3 is, zuls je eerst xfstt moeten installeren en aan het werk moeten krijgen, wil XFree86 raad weten met de truetype fonts van Windows

5. In je browser een true-type font uitkiezen als default.
- Xmms speelt een kleine 7 sec en stopt dan met muziek afspelen (geen error meldingen)
Geen idee eigenlijk :). Als je KDE2 draait zou het kunnen dat geluid via de sound server van KDE werkt (artsc of zoiets) die ik in mijn KDE-tijd een onding vond en altijd uitzette (kan ergens in control panel). Kan aan de andere kant ook probleem zijn in je geluidskaartdriver. Maar hier weet ik niet zoveel zinnigs over te zeggen, geef anders wat specifiekere informatie (model geluidskaart, driver, kernel versie).

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
geluidskaart is een SBlive 5.1, met standaard drivers (emu10) als ik me niet vergis) kernel van linux is 2.4.9.13

Wat betrefd de fonts dat ga 'k dadelijk ff proberen, maar ik vraag me dan af hoe het kan dat onder konquer de fonts er wel netjes uitzien :? :)

De muis had ik al op meerdere manieren geprobeerd (3knops en twee knops), maar dat geeft nul resultaat :(

Verwijderd

[quote]
Op maandag 28 januari 2002 21:11 schreef Mataraty het volgende:
geluidskaart is een SBlive 5.1, met standaard drivers (emu10) als ik me niet vergis) kernel van linux is 2.4.9.13
[/qoute]
Wat betreft geluid kan ik je niet veel verder helpen, dat heeft bij mij altijd gewoon gewerkt als de driver de kaart vond. Misschien dat er kernel meldingen komen op het moment dat geluid ophoudt? (controleer met 'dmesg')
Wat betrefd de fonts dat ga 'k dadelijk ff proberen, maar ik vraag me dan af hoe het kan dat onder konquer de fonts er wel netjes uitzien :? :)
AFAIK omdat met Qt (de library waar KDE op gebaseerd is) de fonts geantialiased worden. Daarom zien fonts er in nieuwe KDE versies altijd beter uit dan buiten KDE.
De muis had ik al op meerdere manieren geprobeerd (3knops en twee knops), maar dat geeft nul resultaat :(
Zoek dan eens op google of iets dergelijks naar een degelijk verhaal over het gebruik van het scrollwiel. Er zal toch wel zoiets bestaan als een scrollwiel mini-howto ofzo...

Verwijderd

Muis: is het een usb muis of een ps/2 muis ? In het eerste geval is je device iets van /dev/input/mice en in het tweede geval /dev/psaux. Verder kun je kijken of je gpm ook hebt draaien. Indien dit het geval is kill die eerst maar eens. Daarna in je /etc/X11/XF86Config(-4) het hoofdstukje voor je muis opzoeken en de volgende zaken instellen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# **********************************************************************
# Core Pointer's InputDevice section
# **********************************************************************

Section "InputDevice"

# Identifier and driver

Identifier  "Mouse1"
    Driver  "mouse"
    Option "Protocol"    "IMPS/2"
    Option "Device" "/dev/input/mouse0" <-- deze dus aanpassen
    Option "Buttons"     "5"
    Option "ZAxisMapping" "4 5"

Audio zou je eens kunnen proberen om het geval in full-duplex te zetten of half-duplex (in control center/configuratiescherm) of anders eens uit te kijken naar alsa drivers. Als je muis de boel doet vastslaan zou ik eerst dat eens oplossen, wellicht gaat de rest dan ook goed.